• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Krzysztof Koprowski
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (304)
Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta. Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta.

Remont estakady przy Bramie Żuławskiej to niejedyna drogowa inwestycja zaplanowana przez Gdańsk w obrębie Podwala Przedmiejskiego. W tym roku zaplanowano podobne prace budowlane na węźle Unii EuropejskiejMapka. Urzędnicy przekonują, że prace są niezbędne dla jej dalszej eksploatacji. Jednocześnie chcą jednak dyskutować o zmianie zagospodarowania.



Czy należy remontować estakadę na węźle UE?

Węzeł Leningradzki, Okopowa i wreszcie Unii Europejskiej - choć nazwa skrzyżowania w centrum Gdańska ulegała zmianom na przestrzeni lat - to estakada pozwalająca na bezkolizyjny przejazd z Wałów Jagiellońskich na Podwale Przedmiejskie wraz z przejściami podziemnymi wpływa na kształt urbanistyczny Śródmieścia niezależnie od sytuacji gospodarczo-politycznej.

Rozbiórka estakady zamiast jej remontu rozważana była od wielu lat, lecz ostateczna decyzja w tym zakresie nie zapadła.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta. Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta.

Utrzymanie estakady generuje kolejne nakłady finansowe



Podtrzymanie jej istnienia wymaga natomiast regularnych nakładów finansowych. W bieżącym roku (w IV kwartale) planowane jest przeprowadzenie kolejnych prac budowlanych wartych ok. 3,4 mln zł, w ramach których przewiduje się m.in.:
  • rozbiórkę nawierzchni i izolację w obrębie jezdni i kap,
  • wypełnienie spękań i zarysowań w rejonie przęseł,
  • wymianę skorodowanych odcinków profili dylatacji,
  • naprawę spodu przęseł,
  • wykonanie powłok naprawczych na wybrane elementy estakady,
  • wymianę wpustów i rur spustowych,
  • roboty budowlane w obrębie izolacji.

- Zakres prac remontowych został ograniczony do niezbędnego minimum, zapewniającego bezpieczną i właściwą eksploatację estakady - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Władze miasta zapraszają do dyskusji nad przyszłością węzła



Czy zatem nie lepiej zrezygnować z tych prac? W tym kontekście oraz niedawnej dyskusji na temat zasadności remontu estakady przy Bramie Żuławskiej zabrał głos na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.

- To jest ewenement na skalę światową, ponieważ jest to skrzyżowanie trzypoziomowe kolizyjne. Z jednej strony nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych. Z drugiej strony stanowi istotną barierę dla "zszywania" dzielnicy Śródmieście - mówi Piotr Grzelak w materiale filmowym, stojąc na tle estakady. - Chcemy rozmawiać o tym, aby tego typu elementy infrastruktury w Gdańsku zostały przebudowane tak, żeby stały się bardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników ruchu.
Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego
Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego

Rozmowy w ramach dyskusji nad Strategią Rozwoju Gdańska



Rozmowy na temat przyszłości węzła UE, jak i innych obszarów problemowych pod względem zagospodarowania przestrzennego na terenie całego Gdańska, odbędą się podczas kolejnych konsultacji społecznych - tym razem w zakresie Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus w ramach nowych Programów Rozwoju.

Pierwsze spotkanie - rozpoczynające cykl warsztatów - odbędzie się 1 marca o godz. 17:00 w Europejskim Centrum SolidarnościMapka.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady
Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej

FRAG: nie chcemy remontów, tylko zmiany przestrzeni publicznej



Prezydent Grzelak w swoim materiale wideo zachęca do udziału w spotkaniu również przedstawicieli FRAG-u - stowarzyszenia, które opowiada się za rezygnacją z remontów obu estakad na Podwalu Przedmiejskim i docelowo ich rozbiórkę.

Jak FRAG odnosi się do wypowiedzi Piotra Grzelaka?

- Dziękujemy oczywiście za zaproszenie prezydenta Grzelaka, z którego skorzystamy. Odnosimy jednak wrażenie, że mamy do czynienia z kolejnym mydleniem oczu przez władze Gdańska. Rozmowa na temat przyszłości obu estakad w sytuacji, gdy jednostki miasta przygotowują się już do przetargów na ich remont, nie daje nadziei na dyskusję, która będzie podstawą do podjęcia decyzji. Ta decyzja już bowiem zapadła, a teraz próbuje się jedynie znaleźć uzasadnienie dla bezsensownych wielomilionowych wydatków w budżecie miasta - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Prezes FRAG-u zaznacza jednocześnie, że jedynym akceptowalnym rozwiązaniem pozostaje całkowite zburzenie obu estakad i zagospodarowanie przestrzeni publicznej od podstaw, odpowiednio do rangi Śródmieścia.

Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Ostatnio to drmg sobie radzi, dać im żeby przeanalizowała potrzeby

    Wielka dyskusja a trzeba wsiąść do roboty.

    • 2 5

  • Ładnie zszywacie to Śródmieście przy pomocy takich molochów jak forum.

    • 14 3

  • Estakada nad AK potrzebna

    • 12 1

  • poco to wszystko jak niedługo ulice opustoszeją Po che zakazu jazdy autem spalinowym w miescie !!

    • 5 4

  • lewactwo w natarciu (1)

    popierajcie tych nieudacznikow ,a za moment bedziecie 3 pary ubran mieli na rok i pare butów

    • 19 10

    • To, że jeździsz dizlem ze wsi do miasta to nie znaczy, żeś Polak narodowiec.

      Trollisz jak ruski kmiot.

      • 2 4

  • po kolei

    najpierw tunel wzdłuż Wałowej w kierunku Elbląskiej
    potem pomysł na to miejsce
    i burzyć

    • 5 0

  • "Czy zatem nie lepiej zrezygnować z tych prac?" (2)

    Ciekawe czy w Genui też takie głupoty lokalne dziennikarzyki wypisywali.

    Jak komuś na głowę spadnie to afera, że był zaniedbany a jak jest remont to że "pieniądze wydane w błoto"

    • 12 6

    • Wiadukt w ciągu autostrady jest niezbędny, estakada w centrum miasta - nie jest (1)

      Nie chodzi o to, by estakadę w centrum Gdańska zostawić i jej nie remontować, ale o to, by ją rozebrać i nie musieć jej remontować.

      • 1 2

      • Ale Ty nie rozumiesz, że jedno drugiego nie wyklucza?

        Niech sobie dyskutują czy ma być czy nie, natomiast póki jest to jakiekolwiek hejtowanie samych remontów jest skrajnie nieodpowiedzialne i ich brak może okazać się opłakany w skutkach.

        • 2 0

  • Jak wół. Na zdjęciu dwie budowle pasuja jak pięść do nosa.

    • 2 3

  • Opinia wyróżniona

    Co w zamian? Chciałbym zobaczyć projekty (30)

    zagospodarowania terenu po likwidacji estakady i zwężeniu dróg.

    • 184 16

    • Jak to co? Przecież to oczywiste

      Deweloperka haha

      • 34 17

    • normalne skrzyżowanie (2)

      okolica zagospodarowana z wysoka estetyką

      • 31 35

      • (1)

        Czyli jak

        • 12 9

        • normalnie, co kawałek estetyczne walidatory.

          • 15 2

    • Większe skrzyżowanie i więcej asfaltu

      • 18 7

    • Nic, roszczeniowy samochodziarzu (16)

      Nie musisz wszędzie autkiem jeździć leniu xD cywilizowany świat od dawna burzy takie szpetne betonowe instalacje zajmujące miejsce w centrum, jedź do Egiptu jak się nie podoba, tam estakada wchodzi ludziom w okna kamienic, fajnie co libku?

      • 18 51

      • idź się pocić (7)

        Gdzie indziej

        • 31 9

        • To wy się pocicie w korkach i od nadciśnienia (3)

          Bo wszędize wozicie się tymi gruzami xD

          • 9 25

          • (1)

            W samochodzie jest klimatyzacja a pocą się tacy jak ty w tramwajach którzy jadą jak bydło jeden na drugim. To cię boli że ktoś ma lepiej i wygodniej od ciebie ale nie pomyślisz żeby coś zrobić aby mieć lepiej. Tobie jest źle ale ważne żeby ktoś też miał źle typowo polska mentalność

            • 13 8

            • hahahahahahaha

              hau hau hau, do nogi, wsiadaj do gruza GKA

              • 0 4

          • Oblało się egzamin na prawko?? I się odgrywasz?? Widocznie jesteś tępy!!!!!

            • 0 0

        • hehe (2)

          ale tu nikt sie nie poci, możesz zaprzeczać temu co się w sumie już obecnie dzieje - będzie coraz więcej dróg rowerowych, coraz więcej przejść dla pieszych, używanie auta będzie coraz droższe (tutaj już centralna władza nam dokręca śrubę), prędzej czy później będą musiały być poczynione inwestycję w kierunku transportu zbiorowego ^ ^ czy u władzy będzie obecna ekipa, czy ekipa opozycyjna, nikt nie dorobi 10 pasów dodatkowych albo dodatkowych 100 miejsc parkingowych w każdym bloku, bo po prostu się nie da :)

          • 8 9

          • Szczególnie że obecnie transport zbiorowy sie likwiduje, i zaraz nie będzie w co inwestować. Ciąg dalszy szkodnictwa prezydętki.

            • 11 5

          • Nie podniecaj się bo ci żyłka pęknie!!

            • 0 0

      • Niestety Polacy mają taką samą mentalność jak ich rosyjscy bracia

        • 7 5

      • (1)

        Cywilizowany świat? Co dokładniej masz na myśli? Jakieś przykłady?

        • 4 4

        • Zachodnie miasta, Europejskie stolice

          Amsterdam, Rotterdam, Berlin, Londyn długo by wymieniać, nawet w zmotoryzowanych Stanach Zjednoczonych są miasta gdzie przekształca się takie węzły drogowe i autostrady w centrum na przestrzeń przyjazną dla ludzi i robi się to z rozumem, co nie znaczy że w naszym mieście tak zrobią bo tu wiele rzeczy nie wychodzi dobrze.

          • 1 2

      • (2)

        Samochodziarze płacą podatek drogowy więc mogą mieć roszczenia co do dróg i zapewne płacą więcej podatków ogólnie od spoconego bydła ściśniętego w komunikacji miejskiej.

        • 7 11

        • Ten podatek dotyczy dróg krajowych poza terenami miast

          więc tacy frustraci jak Ty mogą sobie za tenże jeździć właśnie poza terenami miast. Po miastach jeździsz już głównie na koszt niezmotoryzowanych, więc chociaż doceń i zachowaj odrobinę kultury

          • 6 6

        • Samochodziarzu

          Na drogi w mieście składają się wszyscy podatnicy zarówno zmotoryzowani jak i nie zmotryzowani, a podatek drogowy idzie na budowę i utrzymie inne klasy dróg krajowe, ekspresowe itp. Więc odpisując na Twój podpis sam ją tam zamknij.

          • 0 2

      • To centrum

        To jest jedno z najbardziej ruchliwych miejsc w Gdańsku i zawsze takie będzie bo krzyżują się dwie duże przelotówki. Rozebranie estakady tylko zwiększy korki

        • 2 0

      • A ty co?? Roszczeniowy cyklista??!!! To jedź mądralo do japoni,tam są estakady kilku piętrowe,i jakoś nikomu nie wadzą!!!!!-

        • 0 0

    • proponuję szlabany. (2)

      99% to osobówki. Czyli lenie. No to szlabany i po 500 zł za jednorazowy przejazd. Na 1 godzinę. Na dłużej zakaz.
      Dostawy do 9 rano elektrykiem, i po 18. Czego się nie da? Dizlarze wynocha z miasta do siebie na wieś.

      • 6 24

      • Już nie płacz

        Nawet nie czytam co tam jęczysz zakompleksiony parobku, do kołchozu już

        • 11 6

      • Leniom jest ciężko przejść przejściem podziemnym i płaczą żeby im budować naziemne.

        • 11 1

    • Tunel

      Od mostu na Motławie aż do zieleniaka

      • 8 0

    • Otóż to. Ja bym chciał wiedzieć na co wydaliby zaoszczędzone pieniądze. Na drugi rydwan? A może na urodziny jakiejś Danuty?

      • 7 1

    • FRAG (1)

      A Forum im nie przeszkadzało ? Może podjąć dyskusję na temat wyburzenia tego czegoś w samym centrum miasta ?

      • 2 0

      • Frag jak chce wprowadzać zmiany to niech wystartuje w wyborach

        Jak ktoś na nich zagłosuje to wtedy będą mieli szansę podjąć się trudu wprowadzania swoich zaje...stych pomysłów w życie. Zawsze najlepszy kierowca siedzi na tylnym fotelu :-)

        • 3 0

    • Frag,to szkodliwa organizacja!!Mądrale tylko by burzyli,ale nic mądrego w zamian!!Już widać genialne skutki przejść obok tuneli na podwalu,!! Nie było korków,teraz są!!!! I tyle w temacie!!!!!!!

      • 0 0

  • Polikwidować wszystko.

    Skąd ten FRAG wylazł??? Skąd ci ludzie mają takie pomysły??? Może najlepiej zlikwidujmy wszystko? Zacznijmy od świateł na skrzyżowaniach. Kolejnym krokiem powinno być polikwidowanie wszelkich mostów nad i tuneli pod torami kolejowymi. Wróćmy do starych dobrych szlabanów. Dalej polikwidujmy może mosty nad rzekami i kanałami. Będziemy przeprawiać się albo promami, albo brodami. A co... Na koniec proponowałbym zerwać z dróg cały asfalt i wrócić do starych, dobrych, tradycyjnie polskich dróg polnych. Będą jeno dwie koleiny to i ruch się uspokoi i nic nie będzie towarzystwu z FRAG-u zaburzać estetyki.

    • 26 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane