- 1 Dostał 5 mandatów naraz (33 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (257 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (110 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (36 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (182 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (18 opinii)
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Remont estakady przy Bramie Żuławskiej to niejedyna drogowa inwestycja zaplanowana przez Gdańsk w obrębie Podwala Przedmiejskiego. W tym roku zaplanowano podobne prace budowlane na węźle Unii Europejskiej. Urzędnicy przekonują, że prace są niezbędne dla jej dalszej eksploatacji. Jednocześnie chcą jednak dyskutować o zmianie zagospodarowania.
Rozbiórka estakady zamiast jej remontu rozważana była od wielu lat, lecz ostateczna decyzja w tym zakresie nie zapadła.
![Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3302/150x100/3302871__c_60_12_927_669__kr.webp)
Utrzymanie estakady generuje kolejne nakłady finansowe
Podtrzymanie jej istnienia wymaga natomiast regularnych nakładów finansowych. W bieżącym roku (w IV kwartale) planowane jest przeprowadzenie kolejnych prac budowlanych wartych ok. 3,4 mln zł, w ramach których przewiduje się m.in.:
- rozbiórkę nawierzchni i izolację w obrębie jezdni i kap,
- wypełnienie spękań i zarysowań w rejonie przęseł,
- wymianę skorodowanych odcinków profili dylatacji,
- naprawę spodu przęseł,
- wykonanie powłok naprawczych na wybrane elementy estakady,
- wymianę wpustów i rur spustowych,
- roboty budowlane w obrębie izolacji.
- Zakres prac remontowych został ograniczony do niezbędnego minimum, zapewniającego bezpieczną i właściwą eksploatację estakady - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze miasta zapraszają do dyskusji nad przyszłością węzła
Czy zatem nie lepiej zrezygnować z tych prac? W tym kontekście oraz niedawnej dyskusji na temat zasadności remontu estakady przy Bramie Żuławskiej zabrał głos na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.
- To jest ewenement na skalę światową, ponieważ jest to skrzyżowanie trzypoziomowe kolizyjne. Z jednej strony nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych. Z drugiej strony stanowi istotną barierę dla "zszywania" dzielnicy Śródmieście - mówi Piotr Grzelak w materiale filmowym, stojąc na tle estakady. - Chcemy rozmawiać o tym, aby tego typu elementy infrastruktury w Gdańsku zostały przebudowane tak, żeby stały się bardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników ruchu.
![Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1502/150x100/1502037__c_60_4_937_676__kr.webp)
Rozmowy w ramach dyskusji nad Strategią Rozwoju Gdańska
Rozmowy na temat przyszłości węzła UE, jak i innych obszarów problemowych pod względem zagospodarowania przestrzennego na terenie całego Gdańska, odbędą się podczas kolejnych konsultacji społecznych - tym razem w zakresie Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus w ramach nowych Programów Rozwoju.
Pierwsze spotkanie - rozpoczynające cykl warsztatów - odbędzie się 1 marca o godz. 17:00 w Europejskim Centrum Solidarności
![Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3205/150x100/3205607__c_49_0_945_683__kr.webp)
FRAG: nie chcemy remontów, tylko zmiany przestrzeni publicznej
Prezydent Grzelak w swoim materiale wideo zachęca do udziału w spotkaniu również przedstawicieli FRAG-u - stowarzyszenia, które opowiada się za rezygnacją z remontów obu estakad na Podwalu Przedmiejskim i docelowo ich rozbiórkę.
Jak FRAG odnosi się do wypowiedzi Piotra Grzelaka?
- Dziękujemy oczywiście za zaproszenie prezydenta Grzelaka, z którego skorzystamy. Odnosimy jednak wrażenie, że mamy do czynienia z kolejnym mydleniem oczu przez władze Gdańska. Rozmowa na temat przyszłości obu estakad w sytuacji, gdy jednostki miasta przygotowują się już do przetargów na ich remont, nie daje nadziei na dyskusję, która będzie podstawą do podjęcia decyzji. Ta decyzja już bowiem zapadła, a teraz próbuje się jedynie znaleźć uzasadnienie dla bezsensownych wielomilionowych wydatków w budżecie miasta - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Prezes FRAG-u zaznacza jednocześnie, że jedynym akceptowalnym rozwiązaniem pozostaje całkowite zburzenie obu estakad i zagospodarowanie przestrzeni publicznej od podstaw, odpowiednio do rangi Śródmieścia.
![Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3371/150x100/3371761__c_0_36_920_643__kr.webp)
Miejsca
Opinie (304) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-04 21:59
Pomyslom FRAGU juz dziekujemy....
Przejscia naziemne nad podziemnymi. Zwezanie ulic, ograniczanie predkosci .wydluzanie czasow jazdy zbiorkomu itd itd
- 1 0
-
2023-03-05 01:33
To już wiadomo dlaczego nie zbudują estakady na skrzyżowaniu Łostowickiej z Armii Krajowej bo by generowała koszty
wymiana tej ekipy jedynym ratunkiem
- 0 0
-
2023-09-14 16:35
Tych baranów z tego frag, nie da się słuchać!! Założyli sobie jakiś klubik,i wszystko by bużyli!!!Chrzanią o jakimś dziwnym zagospodarowaniu,ale bez żadnych konkretôw!!Nie dociera do nich że już teraz estakada-skrzyżowanie,się zapycha,to jaki typ skrzyżowania takiemu ruchowi da radę??!!Wystarczy zobaczyć co się dzieje na podwalu przedmiejskim,po wybudowaniu przejść naziemnych!!!Przed budową w kierunku elbląskiej nie było korków!!Teraz auta stoją od Okopowej!!A te cudaki wymyślają jakieś bzdety!! Gnać tych szkodników!!To jakaś komórka pisu!!!!!!!!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.