- 1 Dostał 5 mandatów naraz (54 opinie)
- 2 Winda, która wygląda jak kapliczka (26 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (281 opinii)
- 4 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (115 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (196 opinii)
- 6 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (41 opinii)
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Remont estakady przy Bramie Żuławskiej to niejedyna drogowa inwestycja zaplanowana przez Gdańsk w obrębie Podwala Przedmiejskiego. W tym roku zaplanowano podobne prace budowlane na węźle Unii Europejskiej. Urzędnicy przekonują, że prace są niezbędne dla jej dalszej eksploatacji. Jednocześnie chcą jednak dyskutować o zmianie zagospodarowania.
Rozbiórka estakady zamiast jej remontu rozważana była od wielu lat, lecz ostateczna decyzja w tym zakresie nie zapadła.
![Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3302/150x100/3302871__c_60_12_927_669__kr.webp)
Utrzymanie estakady generuje kolejne nakłady finansowe
Podtrzymanie jej istnienia wymaga natomiast regularnych nakładów finansowych. W bieżącym roku (w IV kwartale) planowane jest przeprowadzenie kolejnych prac budowlanych wartych ok. 3,4 mln zł, w ramach których przewiduje się m.in.:
- rozbiórkę nawierzchni i izolację w obrębie jezdni i kap,
- wypełnienie spękań i zarysowań w rejonie przęseł,
- wymianę skorodowanych odcinków profili dylatacji,
- naprawę spodu przęseł,
- wykonanie powłok naprawczych na wybrane elementy estakady,
- wymianę wpustów i rur spustowych,
- roboty budowlane w obrębie izolacji.
- Zakres prac remontowych został ograniczony do niezbędnego minimum, zapewniającego bezpieczną i właściwą eksploatację estakady - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze miasta zapraszają do dyskusji nad przyszłością węzła
Czy zatem nie lepiej zrezygnować z tych prac? W tym kontekście oraz niedawnej dyskusji na temat zasadności remontu estakady przy Bramie Żuławskiej zabrał głos na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.
- To jest ewenement na skalę światową, ponieważ jest to skrzyżowanie trzypoziomowe kolizyjne. Z jednej strony nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych. Z drugiej strony stanowi istotną barierę dla "zszywania" dzielnicy Śródmieście - mówi Piotr Grzelak w materiale filmowym, stojąc na tle estakady. - Chcemy rozmawiać o tym, aby tego typu elementy infrastruktury w Gdańsku zostały przebudowane tak, żeby stały się bardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników ruchu.
![Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1502/150x100/1502037__c_60_4_937_676__kr.webp)
Rozmowy w ramach dyskusji nad Strategią Rozwoju Gdańska
Rozmowy na temat przyszłości węzła UE, jak i innych obszarów problemowych pod względem zagospodarowania przestrzennego na terenie całego Gdańska, odbędą się podczas kolejnych konsultacji społecznych - tym razem w zakresie Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus w ramach nowych Programów Rozwoju.
Pierwsze spotkanie - rozpoczynające cykl warsztatów - odbędzie się 1 marca o godz. 17:00 w Europejskim Centrum Solidarności
![Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3205/150x100/3205607__c_49_0_945_683__kr.webp)
FRAG: nie chcemy remontów, tylko zmiany przestrzeni publicznej
Prezydent Grzelak w swoim materiale wideo zachęca do udziału w spotkaniu również przedstawicieli FRAG-u - stowarzyszenia, które opowiada się za rezygnacją z remontów obu estakad na Podwalu Przedmiejskim i docelowo ich rozbiórkę.
Jak FRAG odnosi się do wypowiedzi Piotra Grzelaka?
- Dziękujemy oczywiście za zaproszenie prezydenta Grzelaka, z którego skorzystamy. Odnosimy jednak wrażenie, że mamy do czynienia z kolejnym mydleniem oczu przez władze Gdańska. Rozmowa na temat przyszłości obu estakad w sytuacji, gdy jednostki miasta przygotowują się już do przetargów na ich remont, nie daje nadziei na dyskusję, która będzie podstawą do podjęcia decyzji. Ta decyzja już bowiem zapadła, a teraz próbuje się jedynie znaleźć uzasadnienie dla bezsensownych wielomilionowych wydatków w budżecie miasta - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Prezes FRAG-u zaznacza jednocześnie, że jedynym akceptowalnym rozwiązaniem pozostaje całkowite zburzenie obu estakad i zagospodarowanie przestrzeni publicznej od podstaw, odpowiednio do rangi Śródmieścia.
![Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3371/150x100/3371761__c_0_36_920_643__kr.webp)
Miejsca
Opinie (304) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-01 19:24
Socjaliści i wszelkiej maści zieloni
pseudoekolodzy nie powinni się wypowiadać za większość podatników.
- 5 2
-
2023-03-01 21:09
Faktycznie kiepsko to wygląda.
- 2 5
-
2023-03-01 21:57
Odczepcie się od tych estakad wy różnej maści rowerzyści!
- 5 3
-
2023-03-01 22:52
3,4 miliona to mały pikus przy pieniadzech wyrzuconych na FALE w tramwajach i dodatkowe utrudnienia dla pasażerów
- 4 0
-
2023-03-02 01:57
Dlaczego w artykule nie wspomniano że autor jest członkiem zarządu fraga? Czyżby dlatego że wtedy byłoby wiadomo że to propagandowa agitka z dolnej półki?
- 3 2
-
2023-03-02 08:04
Wyprostować estakadę.
Estakada powinna być przebudowana-wyprostowana.
Przejazd Podwale Przedmiejskie - Armii Krajowej mógłby zostać poprowadzony estakadą. Zmniejszyło by to korki o 70%.- 0 0
-
2023-03-02 12:16
Estakada
Jeżeli by ktoś podjął decyzję o rozbiórce estakady to byłby chyba największym skończonym i**otą bez mózgu.. przecież ona bezkolizyjnie ułatwia ruch w tym rejonie. Chcecie Robić kolejne. Światła i korki murowane na kilometry . Wystarczy że już jeden cymbał podpisał decyzję o kolejnych przejściach dla pieszych w okolicy dworca PKP
- 2 1
-
2023-03-02 17:12
Utrzymanie estakady generuje kolejne nakłady finansowe
co to za logika ? Jedzenie przez urzędników miasta generuje gazy cieplarniane.
- 1 0
-
2023-03-03 09:38
Niektórzy chcą tunelu pod tunelem
- 0 0
-
2023-03-04 19:34
był remont
Ile to lat temu był remont nawierzchni na estakadzie? tuż przed pandemią raczej.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.