- 1 Dostał 5 mandatów naraz (54 opinie)
- 2 Winda, która wygląda jak kapliczka (26 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (281 opinii)
- 4 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (115 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (196 opinii)
- 6 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (41 opinii)
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Remont estakady przy Bramie Żuławskiej to niejedyna drogowa inwestycja zaplanowana przez Gdańsk w obrębie Podwala Przedmiejskiego. W tym roku zaplanowano podobne prace budowlane na węźle Unii Europejskiej. Urzędnicy przekonują, że prace są niezbędne dla jej dalszej eksploatacji. Jednocześnie chcą jednak dyskutować o zmianie zagospodarowania.
Rozbiórka estakady zamiast jej remontu rozważana była od wielu lat, lecz ostateczna decyzja w tym zakresie nie zapadła.
![Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3302/150x100/3302871__c_60_12_927_669__kr.webp)
Utrzymanie estakady generuje kolejne nakłady finansowe
Podtrzymanie jej istnienia wymaga natomiast regularnych nakładów finansowych. W bieżącym roku (w IV kwartale) planowane jest przeprowadzenie kolejnych prac budowlanych wartych ok. 3,4 mln zł, w ramach których przewiduje się m.in.:
- rozbiórkę nawierzchni i izolację w obrębie jezdni i kap,
- wypełnienie spękań i zarysowań w rejonie przęseł,
- wymianę skorodowanych odcinków profili dylatacji,
- naprawę spodu przęseł,
- wykonanie powłok naprawczych na wybrane elementy estakady,
- wymianę wpustów i rur spustowych,
- roboty budowlane w obrębie izolacji.
- Zakres prac remontowych został ograniczony do niezbędnego minimum, zapewniającego bezpieczną i właściwą eksploatację estakady - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze miasta zapraszają do dyskusji nad przyszłością węzła
Czy zatem nie lepiej zrezygnować z tych prac? W tym kontekście oraz niedawnej dyskusji na temat zasadności remontu estakady przy Bramie Żuławskiej zabrał głos na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.
- To jest ewenement na skalę światową, ponieważ jest to skrzyżowanie trzypoziomowe kolizyjne. Z jednej strony nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych. Z drugiej strony stanowi istotną barierę dla "zszywania" dzielnicy Śródmieście - mówi Piotr Grzelak w materiale filmowym, stojąc na tle estakady. - Chcemy rozmawiać o tym, aby tego typu elementy infrastruktury w Gdańsku zostały przebudowane tak, żeby stały się bardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników ruchu.
![Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1502/150x100/1502037__c_60_4_937_676__kr.webp)
Rozmowy w ramach dyskusji nad Strategią Rozwoju Gdańska
Rozmowy na temat przyszłości węzła UE, jak i innych obszarów problemowych pod względem zagospodarowania przestrzennego na terenie całego Gdańska, odbędą się podczas kolejnych konsultacji społecznych - tym razem w zakresie Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus w ramach nowych Programów Rozwoju.
Pierwsze spotkanie - rozpoczynające cykl warsztatów - odbędzie się 1 marca o godz. 17:00 w Europejskim Centrum Solidarności
![Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3205/150x100/3205607__c_49_0_945_683__kr.webp)
FRAG: nie chcemy remontów, tylko zmiany przestrzeni publicznej
Prezydent Grzelak w swoim materiale wideo zachęca do udziału w spotkaniu również przedstawicieli FRAG-u - stowarzyszenia, które opowiada się za rezygnacją z remontów obu estakad na Podwalu Przedmiejskim i docelowo ich rozbiórkę.
Jak FRAG odnosi się do wypowiedzi Piotra Grzelaka?
- Dziękujemy oczywiście za zaproszenie prezydenta Grzelaka, z którego skorzystamy. Odnosimy jednak wrażenie, że mamy do czynienia z kolejnym mydleniem oczu przez władze Gdańska. Rozmowa na temat przyszłości obu estakad w sytuacji, gdy jednostki miasta przygotowują się już do przetargów na ich remont, nie daje nadziei na dyskusję, która będzie podstawą do podjęcia decyzji. Ta decyzja już bowiem zapadła, a teraz próbuje się jedynie znaleźć uzasadnienie dla bezsensownych wielomilionowych wydatków w budżecie miasta - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Prezes FRAG-u zaznacza jednocześnie, że jedynym akceptowalnym rozwiązaniem pozostaje całkowite zburzenie obu estakad i zagospodarowanie przestrzeni publicznej od podstaw, odpowiednio do rangi Śródmieścia.
![Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3371/150x100/3371761__c_0_36_920_643__kr.webp)
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – motoryzacja
Miejsca
Opinie (304) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-01 13:24
Do wynurzenia i to pilnie - to relikt urbanistyki samochodowej - koniec z tym. Miasto jest dla ludzi nie dla samochodów
- 2 10
-
2023-03-01 13:24
Dla tych z fragu na estakadzie przejście zbudować będą zadowoleni. Bezkolizyjny przejazd w stronę przeróbki a oni tam by pewnie światła dali i korek za opere
- 7 1
-
2023-03-01 13:45
Są tu ludki co twierdza że w tamtą stronę (2)
Się nie jeździ że tam dziki nieznany świat. A tam też jest gdańsk i jego dzielnice i mieszkańcy. Wszyscy tylko południe notam nowe inne dzielnice też istnieją . A estakada ułatwia Nam dojazd z centrum do domów.
- 12 1
-
2023-03-01 15:12
autobus. SKMka. Tramwaj. (1)
Magizne słowa. Wiem, wiem, nie bo nie. Zauważyliśmy z kim mamy do czynienia.
- 1 4
-
2023-03-01 17:54
Twierdzisz że w tamtą stronę jeździ SKM? Czy ty wiesz dziecko którędy tory biegną?
- 2 1
-
2023-03-01 13:47
Nadal czekam na ilość kolizji na estakadzie
Bo nikt nie napisał ile ich było. A są wieszcze co twierdza że jest tam taka ich ilość że to przez estakadę.
- 6 2
-
2023-03-01 13:48
(1)
To ciągle zwezanie dróg i likwidacja pasów kiedyś się zemści. Czekam tylko na ten moment. Zamiast zastosować politykę zrównoważonego rozwoju to znowu stosuje się jednostronne rozwiązania. Czekam na moment aż tendencja się zmieni i ulice znowu będą poszerzane. Pady dodawane a przejścia wrócą pod ziemię.
- 13 2
-
2023-03-01 15:13
tobie już dawno pole widzenia się zwęziło.
centrum nie jest dla samochodziarzy. Im prędzej to pojmiesz tym lepiej.
- 1 5
-
2023-03-01 13:52
Czy Pan Grzelak na głowę upadł?
"nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych"???? Najpierw próbuje się ludziom wmówić że likwidacja tuneli i budowa przejść naziemnych ma sens, teraz likwidacja estakady.... Jak ktokolwiek może myśleć że to dobry pomysł? Panie Koprowski ile Panu zapłacili za wychwalanie tego absurdu? Nie wstyd Panu?
- 19 1
-
2023-03-01 13:53
Odpowiedź budowlańca co ja budował w jednym artykule
Zostawił. Dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na to miejsce, nie ma sensu się jej pozbywać. Zresztą nie będzie to takie proste, bo w podporach estakady są tony stali. Proces jej ewentualnego wyburzenia będzie więc z pewnością bardzo kosztowny i skomplikowany.
- 10 2
-
2023-03-01 14:30
nikt jej nie wyburzy bo to zabytek
Jedyna w Polsce i nieliczna na świecie estakada, na którą wjeżdża się że środkowego pasa.
- 3 3
-
2023-03-01 14:56
zamiast estakady powinien byc wjazd do tunelu ktorego wyjazdy bylby przy zieleniaku.
- 2 1
-
2023-03-01 15:01
Opinie stowarzyszeń typu FRAG
sa nic nie warte
- 11 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.