• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Krzysztof Koprowski
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (304)
Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta. Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta.

Remont estakady przy Bramie Żuławskiej to niejedyna drogowa inwestycja zaplanowana przez Gdańsk w obrębie Podwala Przedmiejskiego. W tym roku zaplanowano podobne prace budowlane na węźle Unii EuropejskiejMapka. Urzędnicy przekonują, że prace są niezbędne dla jej dalszej eksploatacji. Jednocześnie chcą jednak dyskutować o zmianie zagospodarowania.



Czy należy remontować estakadę na węźle UE?

Węzeł Leningradzki, Okopowa i wreszcie Unii Europejskiej - choć nazwa skrzyżowania w centrum Gdańska ulegała zmianom na przestrzeni lat - to estakada pozwalająca na bezkolizyjny przejazd z Wałów Jagiellońskich na Podwale Przedmiejskie wraz z przejściami podziemnymi wpływa na kształt urbanistyczny Śródmieścia niezależnie od sytuacji gospodarczo-politycznej.

Rozbiórka estakady zamiast jej remontu rozważana była od wielu lat, lecz ostateczna decyzja w tym zakresie nie zapadła.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta. Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta.

Utrzymanie estakady generuje kolejne nakłady finansowe



Podtrzymanie jej istnienia wymaga natomiast regularnych nakładów finansowych. W bieżącym roku (w IV kwartale) planowane jest przeprowadzenie kolejnych prac budowlanych wartych ok. 3,4 mln zł, w ramach których przewiduje się m.in.:
  • rozbiórkę nawierzchni i izolację w obrębie jezdni i kap,
  • wypełnienie spękań i zarysowań w rejonie przęseł,
  • wymianę skorodowanych odcinków profili dylatacji,
  • naprawę spodu przęseł,
  • wykonanie powłok naprawczych na wybrane elementy estakady,
  • wymianę wpustów i rur spustowych,
  • roboty budowlane w obrębie izolacji.

- Zakres prac remontowych został ograniczony do niezbędnego minimum, zapewniającego bezpieczną i właściwą eksploatację estakady - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Władze miasta zapraszają do dyskusji nad przyszłością węzła



Czy zatem nie lepiej zrezygnować z tych prac? W tym kontekście oraz niedawnej dyskusji na temat zasadności remontu estakady przy Bramie Żuławskiej zabrał głos na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.

- To jest ewenement na skalę światową, ponieważ jest to skrzyżowanie trzypoziomowe kolizyjne. Z jednej strony nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych. Z drugiej strony stanowi istotną barierę dla "zszywania" dzielnicy Śródmieście - mówi Piotr Grzelak w materiale filmowym, stojąc na tle estakady. - Chcemy rozmawiać o tym, aby tego typu elementy infrastruktury w Gdańsku zostały przebudowane tak, żeby stały się bardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników ruchu.
Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego
Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego

Rozmowy w ramach dyskusji nad Strategią Rozwoju Gdańska



Rozmowy na temat przyszłości węzła UE, jak i innych obszarów problemowych pod względem zagospodarowania przestrzennego na terenie całego Gdańska, odbędą się podczas kolejnych konsultacji społecznych - tym razem w zakresie Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus w ramach nowych Programów Rozwoju.

Pierwsze spotkanie - rozpoczynające cykl warsztatów - odbędzie się 1 marca o godz. 17:00 w Europejskim Centrum SolidarnościMapka.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady
Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej

FRAG: nie chcemy remontów, tylko zmiany przestrzeni publicznej



Prezydent Grzelak w swoim materiale wideo zachęca do udziału w spotkaniu również przedstawicieli FRAG-u - stowarzyszenia, które opowiada się za rezygnacją z remontów obu estakad na Podwalu Przedmiejskim i docelowo ich rozbiórkę.

Jak FRAG odnosi się do wypowiedzi Piotra Grzelaka?

- Dziękujemy oczywiście za zaproszenie prezydenta Grzelaka, z którego skorzystamy. Odnosimy jednak wrażenie, że mamy do czynienia z kolejnym mydleniem oczu przez władze Gdańska. Rozmowa na temat przyszłości obu estakad w sytuacji, gdy jednostki miasta przygotowują się już do przetargów na ich remont, nie daje nadziei na dyskusję, która będzie podstawą do podjęcia decyzji. Ta decyzja już bowiem zapadła, a teraz próbuje się jedynie znaleźć uzasadnienie dla bezsensownych wielomilionowych wydatków w budżecie miasta - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Prezes FRAG-u zaznacza jednocześnie, że jedynym akceptowalnym rozwiązaniem pozostaje całkowite zburzenie obu estakad i zagospodarowanie przestrzeni publicznej od podstaw, odpowiednio do rangi Śródmieścia.

Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Estakadę trzeba wydłużyć do Armii Krajowej

    Codziennie rano widzę jak setki samochodów stoją w kilometrowym korku żeby przebić się przez skrzyżowanie przy Forum...

    • 6 1

  • Forum Gdansk - lepiej nie wyburzać wiaduktu.

    Gdyby nie było tej galerii handlowej Forum w centrum historycznym miasta to byłbym za zburzeniem wiaduktu. Niestety Forum generuje dodatkowy niepotrzebny ruch. Dlatego zburzenie wiaduktu jest głupota do kwadratu.
    Wolę aby auta bez zatrzymywania jechały wiaduktem niż wąchać smród spalin z dodatkowego blokawania ruchu.
    Poza tym na budowe wiadukt wydano duże pieniądze wiec po co go niszczyć.
    Zwolennicy wyburzenia- trzeba było nie dopuścić do budowy paskudnej galerii handlowej w pieknym historycznym centrum miasta

    • 10 2

  • I to jest powód, dla którego w nastepnych wyborach dulkiewicz i jej sitwę należy usunąć z ratusza. Czas skończyć z tym szkodnictwem.

    • 3 1

  • Zbudować tunel do Zieleniaka. Tramwaje, autobusy i jeden pas dla samochód na powierzchni.

    • 3 3

  • Przecież dopiero co ją remontowali??

    Ze dwa/trzy lata temu? Guzdrali się w nieskończoność i zwęzili do jednego pasa. Co wtedy wyremontowano?

    • 11 1

  • Koprowski i frag zawsze mają genialne pomysły

    • 3 2

  • Pieszy Krzyś

    Jak zawsze w formie i dobrym humorze

    • 3 1

  • Zróbmy tak jak Wrocław.

    • 1 2

  • Zamiast estakady tunel?

    • 4 0

  • Miasto tkwi w przeszlosci.

    Fala to kolejny dowód opóźnień w myśleniu.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane