• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Krzysztof Koprowski
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (304)
Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta. Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta.

Remont estakady przy Bramie Żuławskiej to niejedyna drogowa inwestycja zaplanowana przez Gdańsk w obrębie Podwala Przedmiejskiego. W tym roku zaplanowano podobne prace budowlane na węźle Unii EuropejskiejMapka. Urzędnicy przekonują, że prace są niezbędne dla jej dalszej eksploatacji. Jednocześnie chcą jednak dyskutować o zmianie zagospodarowania.



Czy należy remontować estakadę na węźle UE?

Węzeł Leningradzki, Okopowa i wreszcie Unii Europejskiej - choć nazwa skrzyżowania w centrum Gdańska ulegała zmianom na przestrzeni lat - to estakada pozwalająca na bezkolizyjny przejazd z Wałów Jagiellońskich na Podwale Przedmiejskie wraz z przejściami podziemnymi wpływa na kształt urbanistyczny Śródmieścia niezależnie od sytuacji gospodarczo-politycznej.

Rozbiórka estakady zamiast jej remontu rozważana była od wielu lat, lecz ostateczna decyzja w tym zakresie nie zapadła.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta. Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta.

Utrzymanie estakady generuje kolejne nakłady finansowe



Podtrzymanie jej istnienia wymaga natomiast regularnych nakładów finansowych. W bieżącym roku (w IV kwartale) planowane jest przeprowadzenie kolejnych prac budowlanych wartych ok. 3,4 mln zł, w ramach których przewiduje się m.in.:
  • rozbiórkę nawierzchni i izolację w obrębie jezdni i kap,
  • wypełnienie spękań i zarysowań w rejonie przęseł,
  • wymianę skorodowanych odcinków profili dylatacji,
  • naprawę spodu przęseł,
  • wykonanie powłok naprawczych na wybrane elementy estakady,
  • wymianę wpustów i rur spustowych,
  • roboty budowlane w obrębie izolacji.

- Zakres prac remontowych został ograniczony do niezbędnego minimum, zapewniającego bezpieczną i właściwą eksploatację estakady - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Władze miasta zapraszają do dyskusji nad przyszłością węzła



Czy zatem nie lepiej zrezygnować z tych prac? W tym kontekście oraz niedawnej dyskusji na temat zasadności remontu estakady przy Bramie Żuławskiej zabrał głos na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.

- To jest ewenement na skalę światową, ponieważ jest to skrzyżowanie trzypoziomowe kolizyjne. Z jednej strony nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych. Z drugiej strony stanowi istotną barierę dla "zszywania" dzielnicy Śródmieście - mówi Piotr Grzelak w materiale filmowym, stojąc na tle estakady. - Chcemy rozmawiać o tym, aby tego typu elementy infrastruktury w Gdańsku zostały przebudowane tak, żeby stały się bardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników ruchu.
Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego
Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego

Rozmowy w ramach dyskusji nad Strategią Rozwoju Gdańska



Rozmowy na temat przyszłości węzła UE, jak i innych obszarów problemowych pod względem zagospodarowania przestrzennego na terenie całego Gdańska, odbędą się podczas kolejnych konsultacji społecznych - tym razem w zakresie Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus w ramach nowych Programów Rozwoju.

Pierwsze spotkanie - rozpoczynające cykl warsztatów - odbędzie się 1 marca o godz. 17:00 w Europejskim Centrum SolidarnościMapka.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady
Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej

FRAG: nie chcemy remontów, tylko zmiany przestrzeni publicznej



Prezydent Grzelak w swoim materiale wideo zachęca do udziału w spotkaniu również przedstawicieli FRAG-u - stowarzyszenia, które opowiada się za rezygnacją z remontów obu estakad na Podwalu Przedmiejskim i docelowo ich rozbiórkę.

Jak FRAG odnosi się do wypowiedzi Piotra Grzelaka?

- Dziękujemy oczywiście za zaproszenie prezydenta Grzelaka, z którego skorzystamy. Odnosimy jednak wrażenie, że mamy do czynienia z kolejnym mydleniem oczu przez władze Gdańska. Rozmowa na temat przyszłości obu estakad w sytuacji, gdy jednostki miasta przygotowują się już do przetargów na ich remont, nie daje nadziei na dyskusję, która będzie podstawą do podjęcia decyzji. Ta decyzja już bowiem zapadła, a teraz próbuje się jedynie znaleźć uzasadnienie dla bezsensownych wielomilionowych wydatków w budżecie miasta - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Prezes FRAG-u zaznacza jednocześnie, że jedynym akceptowalnym rozwiązaniem pozostaje całkowite zburzenie obu estakad i zagospodarowanie przestrzeni publicznej od podstaw, odpowiednio do rangi Śródmieścia.

Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • A gdzie było to Stowarzyszenie

    jak Forum budowali i wygenerowali duzy ruch w centrum Gdanska

    • 15 2

  • O rany. Ale samochodoza. Piekło.

    Ale to strasznie wygląda. A potem się kierowczyki dziwią, że ludzie ich nienawidzą.

    • 4 7

  • Cokolwiek by nie zrobili - wyjdzie jeszcze gorzej

    Można zaobserwować że od ponad 10 lat trwa stan permanentnego dewastowania przestrzeni miejskich i (nie tylko miejskich) pod pretekstem rozbudowy i modernizacji. Pobudowano koszmarne molochy deweloperskie, dokonano aktu barbarzyństwa nie pięknej starej Oliwie budując sterczącego szklanego kikuta 9inna nazwa by tu pasowała) pod nazwą "Oliwa Gej" oraz otaczające je kloce dla korposzczurów, a węzły komunikacyjne są tak pogmatwane, że zamiast pomagać - jeszcze bardziej komplikują przemieszczanie się.

    • 6 1

  • Wyburzyc dziadostwo i zrobic rondo.tak samo z tym g... blizniaczym na zaspie na j.p2

    • 2 6

  • zapraszam do paryza czy londynu to zobaczycie tunele i estakady

    te fatalne drogi w gdansku to efekt braku inwestycji od dekad i jedna estakada ktora przeszkadza bardziej niz przejscia podziemne , chory kraj i tu sie nic nie zmieni ... macie tanie bilety wiec chociaz mozecie poleciec do londyny czy paryza zobaczyc jak sie drogi, tunele i estakady buduje zeby udroznic miasto patalachy kaszubskich dziadkow lesnych

    • 6 4

  • Czy FRAG z Grzelakiem & Dulkiewicz

    w tzw. międzyczasie pochylili się na problemem korków tramwajowych na Wałach Jagielońskich?

    • 3 1

  • Bądzmy Szczerzy

    Eskakada na Okopowej nic nie daje to tylko stojący śmietnik tak jak te dwa tunele miasto moim zdaniem powinno zrobić porządne skrzyżowanie żeby było widoczne z każdej strony jadącego pojazdu.
    To jest tak jak z ulicą Rzeźnicką i ul.Kładki oraz ulicą Świetej Trójcy to nie jest parking tylko ulice dosyć widocznego ruchu no już nie chce nawet tu wspominać o ul.Podwale Przedmiejskie od Tunelu okopowa chodnik stał się parkingiem mam pytanie czy strzeżonym czy nie bo patrząc trzeźwo nie ma tu mowy o szacunku dla pieszych to jest zmora tej części miasta Uniwersytet Komenda Kościół a co z ludźmi
    Jestem za wprowadzeniem Parkometrów do domu nie można dojść na ulicy Kładki czy ulicy Rzeźnickiej bo jeden na drugim samochodzie stoi nikt nie jest uciążliwy tylko pytanie zaczyna być problemem jak nie daj Boże będzie potrzebna Karetka czy Straż Pożarna to samo było przy Placu Wałowym

    • 2 8

  • Jeżeli likwidacja estakady nie spowoduje

    większych "korków" to jestem za.

    • 3 2

  • HAHA (1)

    Co za obrzydliwe marnotrawstwo pieniędzy. Niemcy mają rację, Polacy traktują to miasto jak śmieć. Wyobraźcie sobie o ile ładniejsze byłoby to miasto, gdyby znajdowało się w Niemczech.

    • 3 4

    • Już się znajdowało i rzeczywiście, po niemieckich rządach w marcu 1945 wyglądało bardzo klimatycznie i malowniczo.

      • 2 1

  • FRAG do likwidacji jako stowarzyszenie reprezentujące własne interesy i działanie na szkodę mieszkańców naszego miasta. Niech się zajmą organizacja ruchu w południowych dzielnicach miasta bo jakoś ich nie było podczas budowy super bunkra w centrum miasta. Co więcej jakoś ich nie ma nawet przy tak błahym problemie jakim jest malowane rondo na Jabłoniowej/Leszczynowe. jakoś ich nie ma żeby walczyć i połączyć Turzycową z Czermińskiego ( zamiast krążyć w kierunku obwodnicy byłby szybki dojazd dla mieszkańców omijając Fashion House). Oni nie dbają o nasze dobro tylko o swoje ego.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane