• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Krzysztof Koprowski
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (304)
Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta. Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta.

Remont estakady przy Bramie Żuławskiej to niejedyna drogowa inwestycja zaplanowana przez Gdańsk w obrębie Podwala Przedmiejskiego. W tym roku zaplanowano podobne prace budowlane na węźle Unii EuropejskiejMapka. Urzędnicy przekonują, że prace są niezbędne dla jej dalszej eksploatacji. Jednocześnie chcą jednak dyskutować o zmianie zagospodarowania.



Czy należy remontować estakadę na węźle UE?

Węzeł Leningradzki, Okopowa i wreszcie Unii Europejskiej - choć nazwa skrzyżowania w centrum Gdańska ulegała zmianom na przestrzeni lat - to estakada pozwalająca na bezkolizyjny przejazd z Wałów Jagiellońskich na Podwale Przedmiejskie wraz z przejściami podziemnymi wpływa na kształt urbanistyczny Śródmieścia niezależnie od sytuacji gospodarczo-politycznej.

Rozbiórka estakady zamiast jej remontu rozważana była od wielu lat, lecz ostateczna decyzja w tym zakresie nie zapadła.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta. Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta.

Utrzymanie estakady generuje kolejne nakłady finansowe



Podtrzymanie jej istnienia wymaga natomiast regularnych nakładów finansowych. W bieżącym roku (w IV kwartale) planowane jest przeprowadzenie kolejnych prac budowlanych wartych ok. 3,4 mln zł, w ramach których przewiduje się m.in.:
  • rozbiórkę nawierzchni i izolację w obrębie jezdni i kap,
  • wypełnienie spękań i zarysowań w rejonie przęseł,
  • wymianę skorodowanych odcinków profili dylatacji,
  • naprawę spodu przęseł,
  • wykonanie powłok naprawczych na wybrane elementy estakady,
  • wymianę wpustów i rur spustowych,
  • roboty budowlane w obrębie izolacji.

- Zakres prac remontowych został ograniczony do niezbędnego minimum, zapewniającego bezpieczną i właściwą eksploatację estakady - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Władze miasta zapraszają do dyskusji nad przyszłością węzła



Czy zatem nie lepiej zrezygnować z tych prac? W tym kontekście oraz niedawnej dyskusji na temat zasadności remontu estakady przy Bramie Żuławskiej zabrał głos na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.

- To jest ewenement na skalę światową, ponieważ jest to skrzyżowanie trzypoziomowe kolizyjne. Z jednej strony nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych. Z drugiej strony stanowi istotną barierę dla "zszywania" dzielnicy Śródmieście - mówi Piotr Grzelak w materiale filmowym, stojąc na tle estakady. - Chcemy rozmawiać o tym, aby tego typu elementy infrastruktury w Gdańsku zostały przebudowane tak, żeby stały się bardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników ruchu.
Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego
Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego

Rozmowy w ramach dyskusji nad Strategią Rozwoju Gdańska



Rozmowy na temat przyszłości węzła UE, jak i innych obszarów problemowych pod względem zagospodarowania przestrzennego na terenie całego Gdańska, odbędą się podczas kolejnych konsultacji społecznych - tym razem w zakresie Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus w ramach nowych Programów Rozwoju.

Pierwsze spotkanie - rozpoczynające cykl warsztatów - odbędzie się 1 marca o godz. 17:00 w Europejskim Centrum SolidarnościMapka.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady
Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej

FRAG: nie chcemy remontów, tylko zmiany przestrzeni publicznej



Prezydent Grzelak w swoim materiale wideo zachęca do udziału w spotkaniu również przedstawicieli FRAG-u - stowarzyszenia, które opowiada się za rezygnacją z remontów obu estakad na Podwalu Przedmiejskim i docelowo ich rozbiórkę.

Jak FRAG odnosi się do wypowiedzi Piotra Grzelaka?

- Dziękujemy oczywiście za zaproszenie prezydenta Grzelaka, z którego skorzystamy. Odnosimy jednak wrażenie, że mamy do czynienia z kolejnym mydleniem oczu przez władze Gdańska. Rozmowa na temat przyszłości obu estakad w sytuacji, gdy jednostki miasta przygotowują się już do przetargów na ich remont, nie daje nadziei na dyskusję, która będzie podstawą do podjęcia decyzji. Ta decyzja już bowiem zapadła, a teraz próbuje się jedynie znaleźć uzasadnienie dla bezsensownych wielomilionowych wydatków w budżecie miasta - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Prezes FRAG-u zaznacza jednocześnie, że jedynym akceptowalnym rozwiązaniem pozostaje całkowite zburzenie obu estakad i zagospodarowanie przestrzeni publicznej od podstaw, odpowiednio do rangi Śródmieścia.

Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Jedyne na świecie (2)

    Prawdopodobnie to jedyne na świecie, 3-poziomowe, kolizyjne skrzyżowanie. Mają ludzie fantazje, bym siedział i myślał przez 100 lat i takiego rozwiązania bym nie wymyślił.

    • 4 8

    • Jakie kolizję i ile na tej estakadzie bylo (1)

      Proszę o konkretne dane

      • 0 1

      • Polecam się zapoznać z terminem "skrzyżowanie kolizyjne/bezkolizyjne", bo bynajmniej nie chodzi w nim o liczbę kolizji.

        • 1 0

  • Estakada potrzebna

    Mam nadzieję, że ktoś z trojmiasto.pl pójdzie do ECS przedstawić wyniki ankiety. ;P Jeśli skręt w prawo na jednym poziomie się korkuje (a to zawsze łatwiejszy do wykonania manewr), to łatwo wyobrazić sobie, co będzie ze skrętem w lewo.

    • 12 3

  • FRAG (1)

    zapraszanie tej organizacji to totalne nieporozumienie, powinni zmienić nazwę na forum upadku aglomeracji miasta gdańska, brak wiedzy, specjalistów, ciekawy sposób na życie

    • 16 7

    • Powinni zaprosić Forum Rozwoju Banina, aby Banino decydowało o rozwoju Gdańska - oczywiście za pieniądze mieszkańców miasta.

      • 3 5

  • Może przy okazji uda się (3)

    rozebrać "koszmarek" Forum i zaorać budynek "LOT"-u.

    • 8 8

    • Gildio wróć

      • 2 0

    • Wyburzyć teatr Szepspira, tę szpetną szubienicę i zrobić widok tak jak było.

      • 3 2

    • I co? Kościół pedofi li ?

      • 2 1

  • Odsunąć FRAG i pana Spieglanina od wpływu na decyzję miasta. Budowa przejść dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim już

    • 12 5

  • Obecna prezydent i zastępcy nie potrafią nic zaplanować, zmienić, stworzyć, wykreować. Remont stanu zastanego to szczyt możliwości obecnej władzy. Gdańsk stanął w miejscu.

    • 10 1

  • Opinia wyróżniona

    Ta drogowa arteria przecięła Gdańsk na dwie połowy po 1945 roku. (25)

    Jest to nienaturalne i kompletnie pozbawione sensu. Jak klatka schodowa puszczona przez mieszkanie..

    • 113 214

    • to co piszesz jest pozbawione sensu

      • 33 19

    • może dla miejskich dezaktywistów to nie ma sensu

      • 9 17

    • To pójdźmy tą drogą i zlikwidujmy obecne klatki schodowe w blokach, przecież rozdzielają mieszkania w budynkach (1)

      • 24 9

      • Zlikwidujmy przerwy miedzy budynkami. Niech cale miasto bedzie jednym wielkim budynkiem, mieszkaniem, pracą, rozrywką w jednym.

        • 22 3

    • (2)

      Dobrze mówisz. Chory pomysl puszczania tranzytu przez centrum zniszczył i oszpecił Śródmieście Gdańska. Swoją drogą czego innego można się było spodziewać po Polakach xD A kierowczyki boldupia, bo przecież chcą szybko dojechać ze swoich wioch do pracy w Gdańsku.

      • 16 23

      • Kierowszczyki

        Wożą twoje mleko, chleb, przesyłki, także swoją dupę, żeby ktoś ten chleb sprzedał tobie w sklepie. Czasem pewnie twoją dupę też wożą jeśli jedziesz autobusem lub taksówką.

        • 1 1

      • Ten nawiedzony znowu o kierowczykach!!Ogarnij się!!To zachowanie jest chore!!Albo bież mniej!!!!

        • 0 0

    • To Krzyżacy podzielili miasto w ten sposób w XIV wieku (4)

      Okopowa i Podwale Przedmiejskie wskazują prawdziwe granice centrum miasta. Jeśli ktoś do centrum miasta włącza Żabi Kruk czy Biskupią Górkę to równie dobrze mógłby do centrum włączyć Szadółki.

      • 21 14

      • Może cofnij się jeszcze dalej i dowódź, że prawdziwe granice miasta wyznaczyli piastowie w X wieku. Dlaczego nie? (3)

        • 5 12

        • (2)

          1) Od wybudowania muru (czyli trwałej zapory, której część przetrwała do dzisiaj) przez Krzyżaków do dzisiaj Żabi Kruk był połączony ze Śródmieściem przez 300 lat, a oddzielony przez 350, czyli historycznie dłużej tam była bariera niż jej nie było

          2) Ta droga jest w tym miejscu po to, żeby samochody nie jeździły przez Długą. Chcesz autostradę na Długim Targu?

          3) Jeśli nie Długa to ostatnią możliwą opcja jest poprowadzenie drogi szybkiego ruchu przez bastiony, co by oznaczało zasypanie opływu Motławy. Chcesz niszczyć zieleń w ten sposób?

          4) Ewentualne "uspokojenie" Okopowej i Podwali Przedmiejskich oznacza jedno - deweloperkę. Znów chcesz niszczyć zieleń żeby mała grupka deweloperów nachapała się na korkowaniu miasta i apartamentach na minuty? Przecież w takim miejscu gdańszczanie nie zamieszkają, bo za drogo, za głośno a brak samochodu utrudnia życie, a ja już mam dość zajmowania kolejnych ulic przez turystów.

          • 9 8

          • nie przez bastiony (1)

            A przez Olszynke i Chelm i/lub Orunie za Oplywem. Nie manipuluj, bo zniszczenie Oplywu to bylaby zbrodnia. Do ktorej przymierzaja sie czlonkowie betonowej republiki...
            Istnialy takie plany pod nazwa "mala obwodnica poludniowa.

            Olszynka skomunikowana jest tragicznie, wielka w tym "zasluge" zaniechanie malej obwodnicy i brak tuneli pod torami na Oruni...

            • 10 3

            • Taką samą zbrodnią było w XVII wieku zasypanie fosy na Podwalu Przedmiejskim i częściowa rozbiórka murów

              To co ty proponujesz znów będzie "nienaturalnym dzieleniem Olszynki autostradą" i burzeniem istniejących domów tylko po to, żeby deweloperzy wjechali na Podwale Przedmiejskie i zabudowali ostatni trawnik. Bo właśnie to się stało np. na Długich Ogrodach. Redaktor Koprowski ostatnio lamentował że na Długich Ogrodach nie ma ogrodów. A dlaczego nie ma? Bo deweloperzy wycięli zieleń i zabudowali wszystko apartamentowcami. Droga tam była od wieków, bo była to główna oś komunikacyjna Gdańska aż do usunięcia samochodów z Długiego Targu. Jeśli "uspokoimy" Podwale Przedmiejskie to efekt będzie taki sam - powstaną kolejne apartamenty dla turystów a stali mieszkańcy Gdańska zostaną wypchnięci jeszcze dalej. I dalej będziemy lamentować że mało zieleni.

              • 1 0

    • (2)

      Niestety komunistów już nie ma, ale ich mentalność pozostała

      • 10 3

      • Jak nie ma (1)

        nie widzę statystycznie istotnej różnicy między polityką gospodarczą rodem z PRL i PiS

        • 3 7

        • PiS nie rządzi w Gdańsku

          • 5 0

    • walcz z przyczynami a nie ze skutkami (6)

      Przyczyna jest potrzeba komunikacji. Ona wymaga zaspokojenia. Mozesz tupac jak dziecko i pluc, ale jesli chcesz cichych miejskich uliczek, to nie w polmilionowym miescie, gdzie ludzie musza zalatwiac sprawy i na chleb zarobic. Oraz aby zaplacic podatki, bo z nich zyje miasto!!!

      Ok, to wyobrazenia jest roszerzenie "strefy muzealnej" o obszar objety dawnymi murami miejskimi, ale musi byc zapewniona alternatywa. Chyba ze Glowne Miasto oglosi secesje i eksterytorialnosc.

      Zbuduj wiec prosze bypass'y w postaci "malej obwodnicy poludniowej" przez Chelm i Olszynke oraz tunel pod Motlawa.

      Wtedy comuterzy podziekuja i sami zrezygnuja z Podwala. A twoj sponsor, czyli patoturystyka bedzie mogla wchlonac kolejne polacie "centrum", zalewajc je "strefa smierci". Bo wlasnie w tym miejscu miasto umarlo...
      Wtedy mozna rozwazac wyburzenia...
      Podnoszenie kosztow remontu jest kpina z mieszkancow. Policz ile oni zarabiaja dzieki istnieniu tej konstrukcji.

      • 9 3

      • No patrz, a w centrum jakby większej Sevilli, Kopenhagi czy Amsterdamu widocznie nie muszą na chleb zarabiać (5)

        Od samego początku projektu tunelu pod Martwą Wisłą było zapowiadane, że właśnie zapewnienie tej alternatywy doprowadzi do przebudowy Podwala i likwidacji estakad. Tunel jest od kilku lat. Ciągle mało?

        • 8 8

        • Inwestycje związane z ciągiem DZ nie zostały dokończone. (3)

          Wyjazd z tunelu kończy się niewydolnym połączeniem Zaspy z Przymorzem poprzez ul. Czarny Dwór której stan jest gorzej niż tragiczny!

          • 4 1

          • (2)

            SKM.

            • 0 3

            • (1)

              SKM na Czarnym Dworze? Od strony Stogów i Sobieszewa? Czy ty wiesz gdzie tory przebiegają?

              • 2 0

              • To pewnie słoik!!!!!

                • 0 0

        • Widać że jesteś odklejony od rzeczywistości!!Co ma tunel do Podwala??Przeciesz nikt nie będzie jechał tunelem np.na Chełm!!!!!

          • 0 0

    • Piszesz stek bzdur ale z "nawiedzonym" nie będę polemizował!

      • 3 0

    • Rozumiem krytykę

      A jaki jest plan B? Jednopoziomowe skrzyżowanie i korki od 5 rano do 23? Rozumiem, że miasto ma być dla ludzi, ale ktoś zapomina, że samochody też służą ludziom.

      • 3 0

    • Nie przeżywaj!!!!

      • 0 0

  • Krzysztof Koprowski - członek zarządu FRAG (3)

    Czemu pan Krzysztof nie pisze w takich artykułach że jest członkiem zarządu FRAG?
    Nieświadomy czytelnik mógłby pomyśleć że ten artykuł jest napisany przez obiektywnego dziennikarza.
    Nie rozumiem czemu trojmiasto.pl pozwala na takie artykuły w których lansuje absurdalne pomysły jakiegoś stowarzyszenia w formie udającej obiektywne dziennikarstwo. Kiedy tak naprawdę pisane są one nie przez dziennikarza, a przez członka wymienionego stowarzyszenia dla zareklamowania własnej agendy.
    FRAG to powinien płacić za coś takiego i powinno to iść z oznaczeniem jako artykuł sponsorowany.

    • 20 9

    • Krzysztof Koprowski nie jest członkiem zarządu FRAG (2)

      Informacje o składzie zarządu tego stowarzyszenia są dostępne na jego stronie oraz w KRS https://frag.org.pl/

      • 3 3

      • Sprawdziłem skład zarządu na wyszukiwarka-krs.ms.gov.pl i na drugiej stronie członków reprezentacji figuruje pan Koprowski, więc KRS twierdzi że jednak jest.

        • 5 1

      • wyszukiwarka-krs.ms.gov.pl twierdzi że pan Koprowski jest członkiem zarządu więc proszę nie siać dezinformacji.

        • 6 2

  • Widać ,że są jakieś pieniądze do wyjęcia i ktoś na siłę chce je wyciągnąć...

    • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    Akurat z tym zgoda-estakady musza byc zburzone: Serce Gdanska to nie jest miejsce na wezel drogowy. (14)

    Cale planowanie juz od lat powinno byc zogniskowane na planowaniu ominiecia Glownego Miasta przez ruch tranzytowy.
    O czym tu w ogole gadac? Tiry na obwodnice ,a wjazd osobowka na teren srodmiescia scisle limitowany i drogi dla osob nie mieszkajacych/pracujacych tam.

    • 111 219

    • i frytki do tego

      • 31 8

    • To po co zbudowano tam Forum? Kto to zaprojektował aby wszyscy z całego Pomorza jechali tam na zakupy? (6)

      Zburz teraz estakady i niech wszystkie autobusy staną w korkach :-) Metrem pojedziesz?
      Tramwaje i tak codziennie zepsute stoją więc powodzenia. A jak będziesz chciał świeżą bułeczkę to zapomnij bo nikt tam nie dowiezie:-)

      • 43 16

      • (4)

        Kurdę, jak te lokale na starówce zdobywają bułeczki, skoro mają ruch bez stania w sznurku 30 Januszy w prawie pustych osobówkach?

        • 13 25

        • (3)

          W Gdańsku nie ma starówki, ani Starówki.

          • 11 13

          • to sprawdź sobie definicję starówki (nie Starówki) w SJP i wróć przeprosić.

            • 7 11

          • Jest starówka. sprawdź w Słowniku Języka Polskiego. Nie ma Starówki. (1)

            • 7 4

            • Za dużo od pieniaczy wymagasz.

              Jakiś tam słownik? Phi.

              • 5 1

      • Pociągiem.

        • 1 0

    • obudź się, tiry już od dobrych kilku lat nie jeżdżą przez centrum, tranzytowego ruchu też nie ma za wiele. Cały ruch jest lokalny i niestety Wały Jagiellońskie to jedyna trasa łącząca Orunię czy Dolne Miasto z Wrzeszczem, Zaspą i Przymorzem.

      • 24 4

    • Czyli mieszkaniec Matarni czy Osowy ma płacić podatki renowację zabytków w centrum (1)

      ale nie ma prawa do niego wjechać?

      • 6 6

      • Nikt mu prawa nie odmawia

        Notabene, koszty rozwoju infrastruktury wspomnianych dzielnic są dużo wyższe niż ich strumienie podatkowe. Deficyt pokrywa dolny taras

        • 5 6

    • klasyka "prostego" myslenia...

      Walnac zakaz, zabronic...

      Ominiecie strefy objetej dawnymi walami miejskimi zostalo dawno zaplanowane (mala poludniowa, tunel pod Motlawa, Malomiejska). Nie jest realizowane z oczywistych powodow, karnawal sie skonczyl a kasy brak.

      Jednak zarloczne lobby turystyczne idzie na skroty i napuszcza "aktywistow". Bo chce miec potiomkinowska wioske a miasto mu nie potrzebne!

      • 5 1

    • Tak ochoczo protestowała jak budowali forum?

      • 5 0

    • Następny nawiedzony mądrala!!Najgorzej jak ktoś zabiera głos i pisze głupoty!!!!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane