• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk dostał 286 mln zł z UE na komunikację

Michał Brancewicz
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz. Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz.

W środę zostanie podpisana, zapowiadana od miesięcy, umowa na dofinansowanie czwartego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Jego wartość to ok. 560 mln zł, a ponad połowę tej kwoty dołoży Unia Europejska. Za te pieniądze powstaną m.in. dwie nowe trasy tramwajowe, wyremontowana zostanie linia na Stogi oraz będzie można sfinalizować zakup 15 tramwajów.



Podpisanie umowy miało początkowo nastąpić na przełomie sierpnia i września. Termin ten był jednak kilkukrotnie przekładany. W środę podpisy znajdą się w końcu na odpowiednich dokumentach, więc inwestycje w ramach GPKM IVA będzie można zacząć wprowadzać w życie.

Projekt składa się z sześciu zadań:

  1. Budowy linii tramwajowej i jednej jezdni ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Na 20 grudnia zaplanowane jest otwarcie kopert z ofertami. Realizacja ma się zakończyć w drugiej połowie 2019 roku.

  2. Czytaj też: Nowa Bulońska: 16 chętnych do budowy
  3. Przebudowy infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej. Oferty w tym przetargu mają być znane 11 stycznia. Realizacja potrwa do połowy 2019 roku.

  4. Zobacz także: Remont trasy na Stogi
  5. Budowy linii tramwajowej w ramach Nowej Warszawskiej. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
  6. Zakup 15 tramwajów. Umowa między GAiT-em a Pesą ma zostać podpisana jeszcze przed świętami.
  7. Czytaj też: Co z umową na nowe tramwaje
  8. Nowe wiaty przystankowe na terenie Gdańska.
  9. Nowe tablice informacji pasażerskiej na terenie Gdańska

Wartość tych inwestycji szacowana jest na ok. 560 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie 286 mln zł.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Opinie (243) ponad 20 zablokowanych

  • Super

    Po co nowe tramwaje, skoro stare są dobre?

    • 2 2

  • (5)

    Drogi jakieś oprócz nowej bulońskiej bedą? Co z nową swietkorzyską? Dróg się nię opłaca robić bo nie dostaną dotacji na to z unii, lepiej kasę przytulić na budowę linii tramwajowej i taboru a ludzi kasować za bilety... czemu nie wprowadzą darmowego biletu dla dzieci szkolnej? Żeby ta komunikacja jeszcze dobrze jeździła? Chcesz pojechać z kolorowego na kartuska masz 3 przesiadki i cała podróż stoisz... A jak ci nie pasuje to zawsze możesz na rower wskoczyć hmm na to też kase z unii ciągną. Szybciej ci wymalują przejazd rowerowy na czerwono niż naprawią dziury na ulicy

    • 4 5

    • (4)

      Nie maę dzieci, jestem przrciwny, sam utrzymuj swojego Brajana i Mikołaja

      • 3 2

      • (3)

        bo ty de*bil jesteś to jakby dzieci miały darmowe bilety cześć rodziców nie dowoziła by ich samochodami hmmm to może dobrze że ich nie masz jeszcze by inteligencje po tobie odziedziczyły .

        • 3 2

        • (2)

          To rusz pupe i podwieść dzieci samochodem i sam zapłać za paliwo

          • 2 2

          • (1)

            dalej nie rozumiesz? może korków by było mniej? co to jest deb*lu "podwieść"?

            • 3 1

            • Jakich korków, tam gdzie pobudowane są tory, na ulicach obok i tak nie ma korków, to Gdańsk a nie Warszawa

              • 2 0

  • (1)

    Jestem kontrolerem biletów

    Podczas kontroli w tramwaju trafiłem na wyjątkowo śmierdzącego, bezdomnego menela. Zapach był na tyle intensywny, że czuć go było w całym wagonie. Jako, że wsiadłem bliżej niego, to na mnie spadł obowiązek skontrolowania podróżnego.

    - Dzień dobry bilet proszę!
    - Nie mam. Bezdomny jestem. Muszę dojechać-odpowiedział menel bełkocząc
    - W takim razie wysiądzie pan na następnym przystanku-oznajmiłem
    - Ja nigdzie nie wysiądę! Ja muszę dojechać!

    W tym momencie podniosło mi się ciśnienie. Gdzie niby bezdomny menel tak koniecznie musi dojechać? Pomijam fakt, że na tej trasie kursują 4 linie więc praktycznie co kilka minut odjeżdża kolejny tramwaj.

    Gdy pojazd zatrzymał się na następnym przystanku ponowiłem prośbę o opuszczenie wagonu. Menel jednak ani myślał wysiadać. Stanąłem więc w drzwiach.
    - Tramwaj dalej nie pojedzie póki pan nie wysiądzie!

    Z kabiny wyszedł motorniczy. Początkowo ucieszyło mnie to. Liczyłem, że pomoże mi rozwiązać problem.

    - Przestań blokować drzwi! Nie będę płacił za opóźnienie! - krzyknął do mnie
    - To może niech pan powie podróżnemu aby opuścił tramwaj
    - Nie będziesz mi mówił co mam robić! Albo wsiadasz albo wysiadasz, decyduj się! Inaczej raport na ciebie napisze. Numer służbowy proszę!

    Ręce mi opadły. Bo raczej nie takiej reakcji się spodziewałem.
    Jako, że nie mogłem wytrzymać dłużej w smrodzie zdecydowałem się wysiąść.
    A menel został w środku, dalej uprzykrzając podróż innym pasażerom.

    • 12 1

    • widać że wklejka i fake

      • 3 1

  • Niestety masz rację. Na zachodzie podróż komunikacją trwa krócej niż autem, a u nas odwrotnie. Z przedmieść Monachium do centrum i przez centrum do zewnetrznej dzielnicy w godzinach szczytu jechałem 30minut trzema różnymi środkami komunikacji (kolej podmiejska,metro,tramwaj). Tymczasem jadąc samochodem ten sam dystans pokonałem w 50minut. W Gdańsku taki dystans to jakbyśmy jechali z Wejcherowa na Morenę przez centrum Gdańska. Do Berlina centrum z Poczdamu tak samo dojazd koleją 15minut. A u nas SKM ten sam odcinek ze 3razy więcej

    • 6 3

  • Świętokrzyska (1)

    A na południe od pętli Łostowice Świętokrzyska nic się nie robi bo po co. Korki, korki i jeszcze raz korki. Zamiast pociągnąć linię dalej na południe to zrobili deptak żeby ludzie w zimę o 6 rano sobie szli na piechotę do tramwaju. Osiedli coraz więcej a ulica jak była jedna tak jest.

    • 10 1

    • Miasto kończy się na pętli Łostowice

      dalej jest już wieś

      • 0 0

  • 500000000

    Na remont 1 linii, budowę 1 linii i telewizory do informacji?!!!!
    no to łał....Zarobi się

    • 5 1

  • Nowa jabłoniowa Autobusy na bus pasach heheh (2)

    Jest projekt komunikacji z Moreny Ul. Bulońska do węzła na Warszawskiej z przesiadką do Autobusów by dostać się przez ul Jabłoniową do Fashion house Gdańsk bus pasem. Już widzę wąskie gardło obecnie na ul. Jabłoniowej są korki do wlotu i wylotu na obwodnice dawniej Szadółki obecnie w tajemniczy sposób zamieniony na Jasień Co poprawi duża inwestycja Nowej Bulońskiej czyli nowe połączenie z Moreny do ul. Kartuskiej Jabłoniowej czy też WZ-ki jak Jabłoniowa będzie stała bo budowanie drogi 2pasmowej z wyłączeniem pasa dla busów nic nie zmienia dla zwykłych kierowców dalej ten sam problem a dzielnica się rozrasta nowi deweloperzy i nowe budynki wszystko będzie stało a szkoły brak przedszkoli brak wszędzie trzeba jeździć autem powodzenia. Przypomnę w/g starej wersji tramwaje miały jeździć po Jabłoniowej miał być stworzony system komunikacyjny z tkz dzielnicą Południe Zachęcano do inwestycji na Południu a tu jak zwykle nic

    • 4 1

    • bilety masz kasować a nie samochodami jeździć ot cała filozofia

      • 1 0

    • deweloperów nie trzeba zachęcać do inwestycji. Jest popyt, "biera" te mieszkania to jaki problem?

      Jak kogoś nie stać na mieszkanie blisko centrum to może wynajmować ...albo zmienić pracę, postarać się o kredyt

      • 2 0

  • Super. Jak już zrobią te nowe trasy to liczę na linię tramwajową Łostowice Świętokrzyska - Nowa Warszawska -

    Nowa Bulońska i do centrum. Bo ile można jeździć przez Chełm

    • 2 0

  • okres budowy linii tramwajowej poraża

    Nowa Bulońska dwa lata - niewiele dłużej potrzebowała Bydgoszcz by wybudować linie do Fordonu i zajezdnie(prawie trzy razy dłuższa linia). Linia na Migowo powstała w 2015 - tym samym na kolejny odcinek zaczekamy do 2019. W takim tempie tramwaj z Migowa do Wrzeszcza dojedzie pewnie za 15 lat(o ile powstanie)

    • 4 3

  • Aby spłacić

    kredyt na pozostałą kwot, trzeba podnieść ceny biletów o 2500%

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane