• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk dostał 286 mln zł z UE na komunikację

Michał Brancewicz
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz. Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz.

W środę zostanie podpisana, zapowiadana od miesięcy, umowa na dofinansowanie czwartego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Jego wartość to ok. 560 mln zł, a ponad połowę tej kwoty dołoży Unia Europejska. Za te pieniądze powstaną m.in. dwie nowe trasy tramwajowe, wyremontowana zostanie linia na Stogi oraz będzie można sfinalizować zakup 15 tramwajów.



Podpisanie umowy miało początkowo nastąpić na przełomie sierpnia i września. Termin ten był jednak kilkukrotnie przekładany. W środę podpisy znajdą się w końcu na odpowiednich dokumentach, więc inwestycje w ramach GPKM IVA będzie można zacząć wprowadzać w życie.

Projekt składa się z sześciu zadań:

  1. Budowy linii tramwajowej i jednej jezdni ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Na 20 grudnia zaplanowane jest otwarcie kopert z ofertami. Realizacja ma się zakończyć w drugiej połowie 2019 roku.

  2. Czytaj też: Nowa Bulońska: 16 chętnych do budowy
  3. Przebudowy infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej. Oferty w tym przetargu mają być znane 11 stycznia. Realizacja potrwa do połowy 2019 roku.

  4. Zobacz także: Remont trasy na Stogi
  5. Budowy linii tramwajowej w ramach Nowej Warszawskiej. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
  6. Zakup 15 tramwajów. Umowa między GAiT-em a Pesą ma zostać podpisana jeszcze przed świętami.
  7. Czytaj też: Co z umową na nowe tramwaje
  8. Nowe wiaty przystankowe na terenie Gdańska.
  9. Nowe tablice informacji pasażerskiej na terenie Gdańska

Wartość tych inwestycji szacowana jest na ok. 560 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie 286 mln zł.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Opinie (243) ponad 20 zablokowanych

  • brawo PIS . (1)

    nareszcie dla mieszkańców a nie dla złodziei.

    • 1 3

    • dla PiSowców to wy macie co tydzień premie.

      i SKOKi. Tak to idzie. Jeden wielki przewał.

      • 2 0

  • I co, trolle z PiSu? Gdyby nie dofinansowanie UE to o takich rzeczach moglibyście pomarzyć jeszcze przez kilkanaście lat . korzystacie z tego? Korzystacie

    • 2 3

  • ??

    A gdzie pieniążki dla pracowników GAiT?

    • 0 1

  • (1)

    Pewnie część tych pieniędzy trafi do potencjalnych terrorystów ,których ściąga Adamowicz.Jaki on dobry.

    • 1 2

    • gleba obatel.

      z czym do ludzi?

      • 1 0

  • Brawo Gdańsk.

    Nie oddamy Gdańska jakimś nawiedzonym pisowcom z sekty radio ma ryja.
    Tak trzymać. ;)

    • 1 1

  • Osowa (1)

    Kiedy tramwaj na Osową. Na ten moment widzę tylko inwestycje w komunikację w południowych dzielnicach Gdańska. Super. Chociaż rzadko tam bywam cieszę się, że mieszkańcy będą mieli możliwość lepszego dojazdu. Proszę jednak nie zapominać, że na Osowie mieszka blisko 15 tys mieszkańców co plasuję tę dzielnicę w czołówce dzielnic jeśli chodzi o ilość mieszkańców. Jest coraz większy problem z korkami na Spacerowej, wyjazdem z dzielnicy. PKM jeździ raz na ponad godzinę. Autobusy stoją w korkach. Inwestycji dotyczącej infrastruktury drogowej też nie widać. Spacerowa jeden pas. Kiedy tylko dochodzi do kolizji w godzinach szczytu na obwodnicy spacerowa również staje się nie przejezdna. Czy ktoś wie czy planowane są w następnych latach jakieś inwestycje w tej części miasta jeśli chodzi o rozbudowę dróg i komunikacji tramwajowej ?

    • 1 1

    • Nie planuje się puszczenia tramwajów na Osowe. Tam są głownie domki jednorodzinne i nie ma zbytnio miejsca na sensowne poprowadzenie torów. Być może jak wybudują Tunel Pod Pachołkiem plany się zmienią.

      • 1 0

  • hehehe

    już to widzę jak wam kisiel to buduje, buahahaha

    • 1 1

  • komunikacja (1)

    Wydłużanie linii tramwajowych na tak odległe trasy nie rozwiązuje problemów
    Tramwaje nie są wygodnym środkiem lokomocji na tak długie przejazdy.
    Tym bardziej, że w centrum sobie postoją ( liczne przejścia naziemne).

    Moim zdaniem należy pomyśleć o kolejce dojazdowej typu PKM. Jest wygodniejsza i szybsza.
    Chodzi o stworzenie w miarę szybkiego dojazdu dla tych, co mieszkają daleko od centrum.

    W ogóle to powinna powstać koncepcja rozwoju komunikacji miejskiej dla Gdańska, z uwzględnieniem polaczeń, różnych środków transportu ( tramwaj, kolejka, PKM, autobusy itp.).
    Powinny zostać stworzone prawdziwe węzły komunikacyjne, pozwalające na możliwość przesiadki w innych kierunkach. Teraz wszystkie plany często są zmieniane, tak, widać brak SPÓJNOSCI I LOGIKI.

    Poza tym układ komunikacyjny Gdańska jest nietypowy. Obwodnica i ciąg od Okopowej do końca Grunwaldzkiej i wąskie gardła w postaci zjazdów z obwodnicy w kierunku centrum i Wrzeszcza. A przecież niedługo centrum zostanie totalnie zakorkowane!!! Tak dla tramwajów, autobusów jak i dla samochodów= taki będzie skutek wprowadzenia licznych przejść naziemnych w centrum!!!
    Wiele osiedli powstaje przy obwodnicy, a nawet za obwodnicą. I to wbrew trollom są osiedla dla mieszkańców Gdańska!
    Kuriozalna jest sytuacja obecnej i planowanej komunikacji miejskiej, w której tak czy siak wszystkie linie komunikacyjne łączą jedynie z centrum czy Wrzeszczem.
    Powinna powstać komunikacja miejska wzdłuż obwodnicy, łącząc nowopowstałe dzielnice i dając możliwość w miarę szybkiego dojazdu z ominięciem centrum. Kolejka jest niezastąpiona.
    tramwaj będzie jechał bardzo długo ( brak szybkiej komunikacji na wypadek awarii, co często się jednak zdarza.
    PKM była dobrym rozwiązaniem, ale układ jej linii nie został w pełni przemyślany i brak naprawdę dobrych prawdziwych węzłów komunikacyjnych. Taki węzeł powinien w obecnym układzie powstać na Strzyży, ale niestety zwolniony przez ogrodnictwo teren już przeznaczono na zabudowę mieszkalną.

    W każdym razie koncepcja rozwoju i układu komunikacji miejskiej powinna zostać przedyskutowana z mieszkańcami i zaprojektowana mądrze.
    Zawsze radze decydentom korzystanie ze środków komunikacji w godzinach szczytu, to może coś do nich dotrze.

    • 0 0

    • dobrze prawisz momentami, ale uwzględnij jeszcze podstawowy transport indywidualny

      to znaczy ruch pieszych, rowerzystów i rowerzystów korzystających z rowerów wspomaganych elektrycznie.

      Na jazdę w godzinach szczytu jak znalazł - trzeba tylko uzupełnić luki w infrastrukturze i zbudować węzły przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia: strzeżone parkingi rowerowe na stacjach SKM i PKM, ale bezpłatne dla posiadaczy biletów okresowych.

      Śledź na stronach Instytutu Kultury Miejskiej i innych tego typu struktur terminy spotkań poświęconych na debatowanie o systemie transportu i mobilności w Trójmieście.

      Ostatnio wiele się dzieje w Sopocie - był tam nawet ciekawy gość z Kopenhagi.

      • 0 0

  • Jak ktoś jest niedouczony to myśli , że pieniądze z UE to jakiś gratis.To są pięniadze

    które Polska będzie musiała spłacić kiedy skończą się dotacje z UE a składkę trzeba będzie odprowadzać. W życiu nic nie ma za darmo.

    • 2 2

  • ale czad... !!!! Super!!!!

    oby czasu starczyło znim władza się zmieni - bo mam pełne portki :) :) :)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane