• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk dostał 286 mln zł z UE na komunikację

Michał Brancewicz
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz. Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz.

W środę zostanie podpisana, zapowiadana od miesięcy, umowa na dofinansowanie czwartego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Jego wartość to ok. 560 mln zł, a ponad połowę tej kwoty dołoży Unia Europejska. Za te pieniądze powstaną m.in. dwie nowe trasy tramwajowe, wyremontowana zostanie linia na Stogi oraz będzie można sfinalizować zakup 15 tramwajów.



Podpisanie umowy miało początkowo nastąpić na przełomie sierpnia i września. Termin ten był jednak kilkukrotnie przekładany. W środę podpisy znajdą się w końcu na odpowiednich dokumentach, więc inwestycje w ramach GPKM IVA będzie można zacząć wprowadzać w życie.

Projekt składa się z sześciu zadań:

  1. Budowy linii tramwajowej i jednej jezdni ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Na 20 grudnia zaplanowane jest otwarcie kopert z ofertami. Realizacja ma się zakończyć w drugiej połowie 2019 roku.

  2. Czytaj też: Nowa Bulońska: 16 chętnych do budowy
  3. Przebudowy infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej. Oferty w tym przetargu mają być znane 11 stycznia. Realizacja potrwa do połowy 2019 roku.

  4. Zobacz także: Remont trasy na Stogi
  5. Budowy linii tramwajowej w ramach Nowej Warszawskiej. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
  6. Zakup 15 tramwajów. Umowa między GAiT-em a Pesą ma zostać podpisana jeszcze przed świętami.
  7. Czytaj też: Co z umową na nowe tramwaje
  8. Nowe wiaty przystankowe na terenie Gdańska.
  9. Nowe tablice informacji pasażerskiej na terenie Gdańska

Wartość tych inwestycji szacowana jest na ok. 560 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie 286 mln zł.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Opinie (243) ponad 20 zablokowanych

  • Jakiekolwiek pieniądze powinny wpłynąć po wyborach samorządowych.

    • 4 3

  • Zostałam na przystanku z dzieckiem na 35 kolejnych minut bo te autobusy jeżdżą bardzo rzadko, straciłam skasowany wcześniej bilet a ludzie w autobusie klęli jeszcze kierowcę jak zamykał drzwi by niemal z piskiem opon uciec z przystanku o 3 minuty za wcześnie. Taki kozak!

    • 2 1

  • No proszę a ostatnio kierowca stwierdził, że nie może wyrzucić grupy nastolatków urządzających dyskotekę w tramwaju i to nie

    • 2 0

  • No proszę a ostatnio kierowca stwierdził, że nie może wyrzucić grupy nastolatków urządzających dyskotekę w tramwaju i to nie

    • 3 0

  • Pracowałem w projektach unijnych.

    I wiem, że na obsługę projektu i jego rozliczenie przewidziane są w budżecie projektu pieniądze, i to niemałe, na wynagrodzenia dla osób, które przy tym pracują. I jest to całkowicie legalne i zrozumiałe. Pytanie jest tylko, czy osoby odpowiedzialne za realizację projektu dobierane są zgodnie z ich kompetencjami. Podobnie jak firmy zaangażowane w realizację projektu. W przypadku Gdańska mam wątpliwości co do kryteriów wyboru na przykładzie systemu Tristar czy "Platformy edukacyjnej" które nie działają jak powinny i są powszechnie krytykowane. O powody takiego czy innego doboru nie pytam. Pozostawiam to domyślności czytelników.

    • 3 1

  • 10 % dla budynia nie ma gdzie mieszkać

    • 2 3

  • Trochę to żenujące że UE daje prawie 300 dużych baniek

    A rząd Pisowski nie dał nic. Opamiętajcie się rządzący.

    • 2 2

  • A kiedy nowa warszawska? ? ? (1)

    • 1 0

    • Od 2 lat projektują te niecałe 2 km. Według artykułu prace projektowe nad tym niezwykle skomplikowanym odcinkiem biegnącym przez puste pole potrwają jeszcze pół roku :)

      • 0 2

  • po co znowu tramwaje dwukierunkowe? - kompletna niegospodarność (1)

    • 0 2

    • po to aby nie budować klasycznych pętli - więc gdzie tutaj niegospodarność?

      • 0 0

  • Kiełbasa Wyborcza dla ludków....

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane