• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił trzy elektryczne minibusy

Arnold Szymczewski
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Elektryczne minibusy wyjadą na ulice Gdańska wiosną 2022 r. Elektryczne minibusy wyjadą na ulice Gdańska wiosną 2022 r.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje przystała na propozycję słupskiej firmy i ostatecznie zapłaci 4,8 mln zł za trzy elektryczne minibusy, które zaczną kursować po Śródmieściu Gdańska wiosną przyszłego roku.



Czy miasta powinny inwestować w elektromobilność?

Przypomnijmy: miesiąc temu do przetargu na zakup elektrycznych minibusów ogłoszonego przez GAiT stanęła tylko jedna firma: MMI ze Słupska. Jednak zaproponowana przez nią kwota (4,8 mln zł) stanowczo przewyższała budżet GAiT (2,95 mln zł).

- Musimy przeanalizować ofertę i jako zarząd podjąć decyzję, czy ją przyjmiemy - mówił Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

GAiT przeanalizował ofertę i zapłaci 4,8 mln zł



Po miesiącu od przetargu dowiadujemy się, że GAiT przeanalizował ofertę MMI i zdecydował się ją przyjąć.

- Nowe elektryczne autobusy, a także trzy ładowarki oraz urządzenia i sprzęt do diagnostyki i napraw to koszt 4 867 110 złotych brutto - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
  • Zasięg autobusów będzie wynosił 210 km.
  • W autobusach znajdzie się miejsce dla 22 osób.
  • Autobusy będą ładowane na pętli.

Niewielki zasięg nowych autobusów



Wątpliwości może budzić stosunkowo niewielki zasięg pojazdów - do 210 km - na jednym ładowaniu. Chociaż biorąc pod uwagę fakt, że będą one kursować jedynie po obszarze Starego i Głównego miasta - powinno wystarczyć.

- Czy ktoś się zastanowił nad tym, że to ma być "autobus miejski" i ma jeździć na trasie, a nie stać połowę dnia pod ładowarką! Jego zasięg 210 km na jednym ładowaniu jest wręcz tragiczny! Nie wspomnę o cenie, za którą zapewne można nabyć ze trzy autobusy zasilane gazem. Nie ma to jak wydawać cudze pieniądze (czytaj podatników) na fanaberie pseudoekologiczne - napisał jeden z czytelnik pod poprzednim artykułem.

22 pasażerów na pokładzie



Minibusy firmy Karsan Jest Electric mogą zabrać na pokład 22 osoby, z czego 10 podróżuje na miejscach siedzących, a 12 na stojąco.

- Pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele. Pojazdy wyposażone będą także w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi - informuje Anna Dobrowolska.
Pierwsze elektryczne pojazdy w Gdańsku pojawią się wiosną przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (243) 2 zablokowane

  • Karsan

    To nie jest polska firma.
    TO turecki wytwór...

    • 15 2

  • Na skutek głupich decyzji rządów PO a następnie ich kontynuacji przez rząd PiS niebawem zostaną (3)

    w Polsce zlikwidowane 4 elektrownie. W efekcie prąd będziemy musieli kupować od Niemiec po bandyckich cenach. Konsekwencje niedługo odczujemy w naszych portfelach. ***** EU i wszystkich polityków idących na smyczy Brukseli i Berlina.

    • 14 12

    • Podziękuj swojemu kochanemu Prawu i ZPRawiedliwości że sprzedają pakiety klimatyczne dalej.. (2)

      ..zamiast wykorzystać je na nasze elektrownie. Ale cóż, kasa na kupowanie głosów wyborczych niepracującej patologii nie bierze się z powietrza.

      • 5 5

      • Sam podziękuj swojemu kochanemu.

        • 1 2

      • ale wiesz, że uprawnienia do emisji CO2 dotyczą emisji bieżących a nie tych za 5-10 lat?

        elektrownia nie jest zaś z gumy i nie wyprodukuje więcej niż jej moc nominalna. Zatem wróć do nauki, jeśli nie chcesz być dalej patologią intelektualną, w kontrze do której tak lubisz się przedstawiać.

        • 1 4

  • (8)

    Zasięg nominalny 210 km oznacza praktyczny około 180 km a zimą 100 km. To nie jest dobry pomysł.

    • 87 7

    • nie, to wcale tak nie znaczy (3)

      • 9 13

      • Zasieg (2)

        Podawany jest dla stałej optymalnej prędkości...
        Zachowaj taka w autobusie na starym mieście....

        • 18 3

        • Nie jest . (1)

          Zależy od procedury testowej a żadna nie jest adekwatna dla jazdy autobusem z bardzo niskimi prędkościami więc niewykluczone, że realnie zasięg będzie nawet wyższy.

          • 5 3

          • Zwłaszcza gdy do tego ekobusa

            Wciśnie się x2 tylu pasażerów co powinno. Normalnie perpetum mobile, chyba też sobie taki sprawię :)

            • 1 0

    • Nominalny zasięg melexa to 80km

      A jakoś nie ma z nimi problemów...

      • 5 7

    • Pętla po Starym Mieście to 3-4 km. Po co ci zasięg 1000 km?

      • 9 2

    • Artykuł zamiast na zasięgu powinien się skupić ma tym

      Jakie sa powiazania miedzy decydentami i firma.

      • 4 4

    • dadzą radę, jeżdżą rzadko i przeważnie puste a to też ma znaczenie

      Swoją droga to kupa szmalu wydana będzie na działania niewspółmierne do uzyskanego efektu ale co tam, pieniądze wspólne wydaje się łatwo a i do propagandy serdecznosći temat nadaje się

      • 1 0

  • Mały autobusik za cenę Maybacha?

    Będą tam skórzane fotele z masażem i klima strefowa oddzielna dla każdego pasażera? Za tą cenę powinno to być w standardzie.

    • 21 6

  • Zaakceptował... (2)

    bo mu Niemcy (unia) kazali bo mają dyrektywę w której odpowiedni percentarz floty państwowej do odpowiedniej daty ma być na prad. Ot tyle. Zrobi co mu każą.

    • 8 8

    • Lepiej że robi co UE każe, niż jak PiS robić co każe Wladymir Wladymirowicz.. (1)

      • 3 5

      • Nieee...

        On powinien robić to co mu każe interes narodowy. Polski a nie pruski czy ruski. Może to jest w bieżącej sytuacji dobre dla narodu ale wszelkie przesłanki raczej wskazują że nie jest.

        • 4 2

  • Kto bogatemu zabroni (1)

    Co tam kryzys, co tam mniejsze przychody z PiT...

    Trzeba się polansować, a że za cudze to tym bardziej

    • 13 5

    • Co nie ciućku? Można nawet zeżrec kolację wartą tyle co 86kg ośmiorniczek jak Dworczyk o_0

      • 3 3

  • Elektromobilność de facto nie jest tania, a największe są koszty początkowe. Cena tych busików jest kosmiczna, ale może poskutkuje większym zrozumieniem tej technologii i stworzenie rozwiązań dla mas. No nic zęby w ścianę, i jeździć w kółko elektrycznym busikiem.

    • 3 7

  • Za 5 milionów? Ile wychodzi na jednego pasażera? (1)

    Można by kupić nowe auto średniej klasy dla każdego pasażera i jeszcze by zostało pewnie na talon na paliwo na rok :)

    • 13 4

    • najlepsze, że pojadą na linii 100 gdzie nikt nawet biletów nie kasuje

      • 2 2

  • (1)

    Chyba za 5 mln można by otworzyć produkcje w Polsce takich busików. Swoją drogą to są tureckie busy , a w Turcji jest cieplej, nie wiadomo jak się sprawdzą w naszym zimnym klimacie.

    • 11 5

    • No cóż, wydali 17mln na szwalnię maseczek, która nawet jednej sztuki nie wyprodukowała.

      Czyli da się otworzyć, tylko czy to ma sens?

      • 5 0

  • Niegospodarność!!! (3)

    Gdańsk kupi 3 elektryczne minibusy za 4.8mln, cena jednego 1.6mln, pojemność - 22 osoby...

    Kupując 6 fordów mustangów mach e mamy (nie licząc kierowcy) pojemność 24 osób za cenę niecałe 1.1mln...

    • 22 4

    • ale Mustang nie jest autobusem

      • 3 1

    • (1)

      a 5 dodatkowych kierowców oczywiście będzie pracować za darmo...

      • 4 1

      • Policz to sobie

        Kapena mieści dokładnie taką samą ilość pasażerów a jest 3,5x tańsza...
        Analogiczne auta spalinowe i elektrycznie nie mają aż takiej różnicy w cenie...

        To się nigdy nie zwróci a cena elektryka jest z kosmosu.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane