• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił używane autobusy z Niemiec

Krzysztof Koprowski
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 30 nowych autobusów we flocie GAiT
Autobusy były dotychczas eksploatowane w Berlinie. Na zdjęciu jeden z nich, po lewej stronie. Autobusy były dotychczas eksploatowane w Berlinie. Na zdjęciu jeden z nich, po lewej stronie.

14 dziewięcioletnich, używanych Mercedesów trafi wkrótce do Gdańska. Spółka GAiT zakupiła właśnie pojazdy, które jeszcze niedawno jeździły po Berlinie. Na ulicach Gdańska autobusy pojawią się za kilka tygodni.



Czy miejska spółka słusznie postąpiła, kupując 9-letnie autobusy z Niemiec?

Zakup autobusów był dotychczas utrzymywany przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje w całkowitej tajemnicy ze względu na rocznik autobusów (2009).

Mercedesy Citaro zostały nabyte od spółki EvoBus Polska. Ta z kolei pozyskała je od berlińskiego przewoźnika Omnibusgesellschaft J. Hartmann GmbH, świadczącego usługi na zlecenie lokalnych władz w stolicy Niemiec.

Cechą charakterystyczną nowych-starych pojazdów jest brak trzecich, ostatnich, drzwi w "nieprzegubowcach" - wejście i wyjście z autobusu możliwe jest tylko drzwiami przy kierowcy oraz w środkowej części. To oznacza, że w godzinach szczytu wymiana pasażerów może być znacznie utrudniona.

W czwartek dotarły do Gdańska cztery pierwsze pojazdy, a przyjazd kolejnych zaplanowano w weekend. W poniedziałek nastąpi natomiast oficjalne podpisane umowy z EvoBus Polska.

- Dzięki zakupowi 14 używanych pojazdów oraz 46 nowych, spółka GAiT będzie mogła wycofać z eksploatacji najstarsze autobusy - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Czytaj też: Używane autobusy z Gdańska trafią do Gdyni

Umowa z firmą EvoBus Polska opiewa na kwotę 4 438 000 zł. Koszt jednego autobusu to 317 tys. zł. 14 autobusów Citaro trafi do Gdańska w ciągu miesiąca. Są to pojazdy wyprodukowane w 2009 roku, spełniające normy emisji spalin Euro V, wyposażone w klimatyzację oraz w dwoje drzwi pasażerskich z zabezpieczeniami przed zakleszczeniem. Autobusy pomieszczą 28 osób na miejscach siedzących i 66 na stojących.

Opinie (574) ponad 20 zablokowanych

  • EVO BUS POLSKA (4)

    Jestem bardzo ciekawy jaki jest koszt zakupu autobusu przez "EVO BUS POLSKA" a jaka cena sprzedaży dla miasta .
    Dlaczego nie możemy kupić bezpośrednio od dostawcy ???
    Taki gracz jak miasto Gdańsk na pewno byłoby poważnie brane pod uwagę przez sprzedających te autobusy.
    Paweł jak to jest powiedz proszę.

    • 52 4

    • (1)

      Bo adam nie miałby na mieszkanie

      • 11 1

      • Tyś prrowdo

        • 5 1

    • Ojtam, ojtam. My w PO dbamy o interesy.

      • 12 1

    • Dokładnie!

      Jak zwykle pośrednik! I trzeba doliczyć do transakcji te 3 mln zł dla właścicieli EVO BUS !! W Polsce wiecznie układu i układziki.

      • 3 0

  • GDAŃSK jak wam nie wstyd kupujecie stary i zdzelowany złom najpierw Tramwaje a teraz Autobusy - gdzie jest bezpieczeństwo

    • 43 6

  • (1)

    Hańba dla mieszkańców.

    • 41 7

    • Płać za bilet 4 euro będą lepsze autobusy.

      • 0 2

  • (1)

    To są kpiny.

    • 45 6

    • Wytrzeźwiej

      • 2 0

  • (1)

    Może mały rebranding? Niemieckie Szmelcobusy i Tramwajozłomy? Oczywiście w kolorach SS.

    • 25 8

    • Kolor czarny to kolor ss. Mało wiesz ......

      • 0 0

  • (2)

    Co wycofają? Przecież już dzisiaj jest kilka-kilkanaście nie wyjazdów z bazy bo nie na czym! Nie ma kto naprawiać tego co jeździ bo mechanicy na mieście... udają kierowców których w firmie nie ma a od poniedziałku będzie jeszcze więcej chętnych aby złożyć podanie o zwolnienie z pracy.

    • 38 2

    • Oj bedzie bedzie

      • 8 0

    • Po 8 rano prezesowi wręcze. Na spotkaniu jak nic nie zrobi.

      • 3 0

  • (2)

    Adamowicz i spółka na emeryturę.

    • 37 7

    • raczej do pierdla

      • 9 1

    • Za kraty nie na emeryturę !

      • 6 1

  • hmmm

    hmmmm czy jakiś czas temu malkontenci z gdańska czasem nie śmiali się z Gdyni, że kupuje używane autobusy???? i co w na to???? łyso????

    • 19 5

  • Adamowicz robi świetne interesy oraz świetne zakupy wiec MUSI POZOSTAĆ PREZYDENTEM na następną kadencję

    • 7 25

  • żeby poprawić system transportowy miasta

    trzeba bardziej myśleć o poprawie komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów niż o komunikacji autobusowej i tramwajowej.

    Rower (ewentualnie rower wspomagany elektrycznie) plus wymiana taboru SKM oraz podniesienie jej częstotliwości do 12 pociągów w ciągu godziny w godzinach porannego i popołudniowego szczytu to przyszłość systemu mobilności w Trójmieście - nie tylko w Gdańsku.

    • 13 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane