• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupuje 35 nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
14 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowe tramwaje pojadą m.in. przedłużoną trasą z Chełmu do pętli, która powstanie przy skrzyżowaniu ul. Łódzkiej i Świętokrzyskiej. Nowe tramwaje pojadą m.in. przedłużoną trasą z Chełmu do pętli, która powstanie przy skrzyżowaniu ul. Łódzkiej i Świętokrzyskiej.

Gdańsk jeszcze przed pierwszym gwizdkiem na meczu w ramach Euro 2012 doczeka się nowych tramwajów. W 2011 roku miasto ma mieć 35 nowych, niskopodłogowych wozów. Mają kosztować ok. 250 mln zł.



Gdański ZKM właśnie rozpoczął prekwalifikacje do przetargu i zbiera wstępne oferty i deklaracje producentów taboru tramwajowego. Z tego grona zostanie wyłonionych 10 firm, które będą dalej rywalizować pod względem technologicznym oraz cenowym. Nowe tramwaje gotowe mają dotrzeć do Gdańska w 2011 roku.

Nowe tramwaje będą w całości niskopodłogowe. Wewnątrz nie będą posiadać żadnych stopni ani schodków. Wymogiem jest także zapewnienie możliwie jak najniższego poziomu podłogi przy wejściu do tramwaju.

ZKM chce by każdy pojazd pomieścił ponad 220 pasażerów. Jego długość będzie się zawierać między 30 a 36 metrów. Dla porównania, zakupione ostatnio Bombardiery, które obsługują trasę na Chełm, liczą 26 metrów oraz są przystosowane do przewozu maksymalnie 176 pasażerów. Natomiast jeden wagon popularnych "stopiątek" to odpowiednio 13,5 m oraz 125 miejsc.

Przy wyborze oferty będą brane pod uwagę: cena (70 proc.) oraz rozwiązania techniczne (30 proc.). Na te drugie składają się m.in. rozmieszczenie drzwi, sposób montażu siedzeń oraz także to, czy wszystkie wózki tramwajowe będą skrętne (pozwala to na pokonywanie ciaśniejszych zakrętów).

Nowe pojazdy będą jednokierunkowe, a więc w przeciwieństwie do sprowadzanych z Niemiec "Dortmundów", będą wymagać pętli do zmiany kierunku jazdy.

Za 35 nowych tramwajów trzeba będzie zapłacić ok. 250 mln zł. 40 proc. z tej kwoty pokryje Unia Europejska. Na brakujące miliony ZKM Gdańsk zaciągnie kredyt.

Opinie (196) 8 zablokowanych

  • moze mi to kros wyjasnic? (7)

    "Nowe pojazdy będą jednokierunkowe, a więc w przeciwieństwie do sprowadzanych z Niemiec "Dortmundów", będą wymagać pętli do zmiany kierunku jazdy."

    Moze mam problem ze wzrokiem ale na moj gust to nie dosc ze na Chelmie jest petla do zawracania to jeszcze owe dwukierunkowe tramwaje wlasnie tam zawracaja, tak jak zwyczajne jednokierunkowe

    • 0 0

    • Slo. To w miare proste. (6)

      Tramwaj "dwukierunkowy" moze zawracac na petli, choc nie musi.
      Tramwaj "jednokierunkowy" potrzebuja petli, bo bez niej musialby z powrotem jeschac tylem i motorniczy widzialby tylko "uciekajace" szyny.

      • 0 0

      • Mozna jeszcze zawrocic przy uzyciu trojkata nawrotowego :)

        • 0 0

      • pozwolisz ze podraze temat :) (4)

        przeciez ta trasa byla budowana z mysla wlasnie o dwukierunkowych prawda? wiec po co kasa wywalona na petle? za te pieniadze mogliby chyba kawalek dalej 'podciagnac' te szyny :>

        • 0 0

        • (2)

          Gdyby nie było pętli , była by tylko jedna szyna i mógłby się na niej poruszać jeden tramwaj, bo inaczej blokowały by sobie drogę , dzięki temu częstotliwość na linii 1 nie mogła by być wyższa niż 25 minut chyba. ;] A ta linie nie była budowana z myślą na żadne tramwaje dwukierunkowe. ;] w sumie dwukierunkowe są mało korzystne - bo kabina zajmuje miejsce, a i tak w jedną stronę jeździ. Jedynie przy remontach mogą się przydać. ;]

          • 0 0

          • (1)

            Nie rozumiem za bardzo Twojego postu :-) Dzięki dwukierunkowcom, można zrobić na końcu zamiast pętli powiedzmy 4 tory odstawcze na 4 tramwaje. Spokojnie wystarczy do obsługi takiej linii na Chełm. Następnie dwa środkowe można przedłużyć do kolejnego nowego zakończenia i tak aż dojedziemy do Kartuz ;) :D

            • 0 0

            • Jest więcej korzyści

              Przecież trasa tramwajowa na Armii Krajowej to jedna wielka pomyłka inżynierska. Gdyby od początku planowano tramwaje nawet nie dwukierunkowe, ale z drzwiami po obu dwóch stronach, to można by zaoszczędzić 50% wind do peronów, 50% peronów, 50% schodów, 50% oświetlenia, 50% czyszczenia itd. Ale Polska jest bogata i wyrzucamy pieniądze których nie mamy. Z zaoszczędzonych pieniędzy można by już przedłużyć trasę o jeden przystanek.

              • 0 0

        • A wcale bo nie

          Jak na razie w Gdańsk żadna trasa nie została zbudowana z myślą o dwukierunkowcach. A w zasadzie - nie ma już żadnej takiej trasy.

          • 0 0

  • Dortmundów????? (1)

    Dlaczego wszyscy rządzący kupuja na zachodzie.Nie chce jeżdzić czymś co produkowano za granicą.Chcę cieszyć sie osiągnieciami polskiego przemysłu.Kupujac za granica nie dajemy naszemu krajowi szans rozwoju.Odbieramy prace naszym a potem zakłady upadają.A polskie wcale nie znaczy gorsze.

    • 0 0

    • Dortmundy vs, Konstal 105Na

      Prównaj tramwaje Konstal 105Na po 20-30 latach a Dortmundy po 25-30 latach i odpowiedz chyba jest jasna. Zbudowaliśmy graty które się rozpadają. Niemcy zbudowali tramwaje na 20 lat, a po 30 jeszcze mykają na górę jak Chełm. Spróbuj podjechać na Chełm Konstal 105Na.

      • 0 0

  • ...

    .., znowu artykuł o czymś co będzie za milion lat albo i w ogóle nie będzie... bzdura...

    • 0 0

  • kiedy jabłonowa (5)

    Paweł kiedy się weźmiesz za jabłonową ? jechałeś tamtędy ?? pewnie tak, i co i nie boli cię głowa, że nic tam nie robisz ?? przecież tam można w każdej chwili postradać życie omijając te kratery ... szok że coś takiego ma miejsce.

    • 0 0

    • (1)

      Pan Prezydent mieszka gdzies tak koło Żabiego Kruku, do pracy ma piechotka rzut kamieniem, transportem miejskim nie jeżdzi, w korkach nie stoi, to co to go ...?
      A wg statystyk wszyscy mieszkańcy Gdanska sa zadowoleni i szczęśiwi , więc tym bardziej co to Go...?

      • 0 0

      • Adam Owicz mieszka w Nowej Lastadii.

        A Świętokrzyska faktycznie jest strasznie podziurawiona, na szczęście w tym roku będzie remont.

        • 0 0

    • Ostatnio widziałem Pawła na Łostowickiej... (2)

      Kopał rów pod drenaż drogi Nowej Łostowickeij, więc chyba jest teraz zajęty. Ale myslę że jak skończy to zaraz poleci walcem prasować Jabłoniową!

      A także Świętokrzyską, Rakoczego, Grunwaldzką, Hallera, Łódzką, Kartuską, Podwale Przedmiejskie, Elbląską, Trakt św Wojciecha, Okopową, Piastowską, Pomorską, i oczywiście Jana Pawła II, i wszystkie inne ulice wymagające szybkiego i kapitalnego remontu.

      Na jeden dzień zamkniemy miasto dla mieszkańców i Paweł przejedzie walcem po tych ulicach - i od razu będzie lepiej. To że dotychczas tego nie zrobił to nie kwestia braku pieniędzy i durnym procedur przetargowych, tylko Paweł musiał sobie wyrobić prawo jazdy na walec.

      • 0 0

      • słusznie, nareszcie sie weźmie do roboty

        i moze wreszcie zrobi cos pożytecznego , oprócz
        spotkań 'rąsia-buzia"

        • 0 0

      • Brakuje na remonty dróg? Ojej, a nie brakuje na Ecs i Baltic Arenę?
        Cos chyba gospodarz marnie zarządza, stawia pomniki i zaprasza gości a w domu nie wysprzatane.
        Od d..py strony powiedziałabym

        • 0 0

  • znowu chelm skorzysta

    jednokierunkowe , wiadomo pojda na chelm tam jest petla , ciekawe czy siedlce otrzymaja te nowe tramwaje

    • 0 0

  • Nicram (2)

    aleś się popisał elokwencją i erudycją. Czyli sytuację taką, że w godzinach szczytu tramwaje 13 oraz 8 jeżdżą albo po 2 wagony 105 albo 1 skład Dortmunda uważasz za normalną oraz pożądaną?

    Wychodzi, że Twój intelekt jest na poziomie Liska oraz panów Szczyta i jemu podobnych. Z punktu widzenia luksusowej limuzyny nie ma przecież potrzeby puszczania na oblegane linie dłuższych składów.

    Pojeździłbyś sobie, pogniótł się to może zmieniłbyś zdanie odnośnie złośliwości urzędników UMG.

    A co do nowych tramwajów, to Rumun może mieć rację - już widać, że ktoś mundry naczytał się firmowych folderów reklamowych i zapragnął mieć właśnie taki a nie inny model tramwajów. Z wózkami skrętnymi, bo to tak profesjonalnie wygląda. Ciekawym czy dożyjemy czasów, że wymagania będą układane pod kątem potrzeb miasta i pasażerów a kryteriami najwyżej ocenianymi będzie np. całkowity koszt pozyskania i utrzymania tramwajów przez np. 10 lat i jakość a nie cena zakupu.

    • 0 0

    • Baca, (1)

      Nie mieszkam na Stogach, nie jeżdżę też tramwajami, stoję za to w korkach w różnych częściach Gdańska - jak wszyscy kierowcy.

      Jestem za to przekonany, że za wszystko, w tym i sytuację na Stogach - odpowiedzialny jest Adamowicz i jego szajka, która robi wszystko specjalnie na złość mieszkańcom. Oni mają wtyki w ZTM i wydają im specjalne, tajne złośliwe polecenia.

      I z całą pewnością nie jest to związane z brakami w taborze, nie jest to podyktowane potrzebami na innych liniach ani temu podobnymi racjonalnymi banialukami. To czysta złośliwość. Siedzą w ratuszu i się z nas śmieją. A my ciemny naród tylko ich wybierami i wybieramy.

      • 0 0

      • A jak nazwiesz sytuację

        gdy linie autobusowe zostały skrócone a nic nie zostało zmienione w liniach tramwajowych jak nie złośliwością i niekompetencją urzędników z ZTM, UM i ZKM?

        Ach, więc potrzeby na innych liniach są ważniejsze? To może powiedz mi, dlaczego w takim razie usunięto ze Stogów autobusy a z innych linii nie? KTO w takim razie odpowiada za burdel w taborze, brak PLANÓW awaryjnych itd?

        Nie głosowałem na ekipę PAWIA i na niego nie zagłosuję, bo uważam tego idiotę za idiotę (jestem przyjezdny z sąsiedniego miasta).

        • 0 0

  • moze by tak tez na inne linie poszly te tramwaje a nie tylko na Chełm

    • 0 0

  • To wina tej Pomackiejz PełO!

    To ona trzyma w ryzach te tramwaje na Chełm a jak ktoś stwierdził Stogi i Siedlce na tym cierpią. Oczywiście można spotkać lepszy pojazd na Stogi ale dwa razy mniejszy Dortmund.

    • 0 0

  • Jak ja jej nie lubię....!

    A podlizała się mieszkańcom Chełmu. Bleee.

    • 0 0

  • Nowe na linie 8!

    Mam nadzieję, że te nowe tramwaje nie będą obsługiwać tylko nowych linii. Na Przymorzu i Zaspie jeżdżą właściwie tylko szroty, a do ósemek często aż strach wsiadać...
    Zresztą w ogóle w nowe tramwaje uwierzę, jak je zobaczę ;) Ikarusów też już miało nie być na gdańskich ulicach, a dziś jednym, na niezawodnej linii 199 jechałam.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane