• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupuje 35 nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
14 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowe tramwaje pojadą m.in. przedłużoną trasą z Chełmu do pętli, która powstanie przy skrzyżowaniu ul. Łódzkiej i Świętokrzyskiej. Nowe tramwaje pojadą m.in. przedłużoną trasą z Chełmu do pętli, która powstanie przy skrzyżowaniu ul. Łódzkiej i Świętokrzyskiej.

Gdańsk jeszcze przed pierwszym gwizdkiem na meczu w ramach Euro 2012 doczeka się nowych tramwajów. W 2011 roku miasto ma mieć 35 nowych, niskopodłogowych wozów. Mają kosztować ok. 250 mln zł.



Gdański ZKM właśnie rozpoczął prekwalifikacje do przetargu i zbiera wstępne oferty i deklaracje producentów taboru tramwajowego. Z tego grona zostanie wyłonionych 10 firm, które będą dalej rywalizować pod względem technologicznym oraz cenowym. Nowe tramwaje gotowe mają dotrzeć do Gdańska w 2011 roku.

Nowe tramwaje będą w całości niskopodłogowe. Wewnątrz nie będą posiadać żadnych stopni ani schodków. Wymogiem jest także zapewnienie możliwie jak najniższego poziomu podłogi przy wejściu do tramwaju.

ZKM chce by każdy pojazd pomieścił ponad 220 pasażerów. Jego długość będzie się zawierać między 30 a 36 metrów. Dla porównania, zakupione ostatnio Bombardiery, które obsługują trasę na Chełm, liczą 26 metrów oraz są przystosowane do przewozu maksymalnie 176 pasażerów. Natomiast jeden wagon popularnych "stopiątek" to odpowiednio 13,5 m oraz 125 miejsc.

Przy wyborze oferty będą brane pod uwagę: cena (70 proc.) oraz rozwiązania techniczne (30 proc.). Na te drugie składają się m.in. rozmieszczenie drzwi, sposób montażu siedzeń oraz także to, czy wszystkie wózki tramwajowe będą skrętne (pozwala to na pokonywanie ciaśniejszych zakrętów).

Nowe pojazdy będą jednokierunkowe, a więc w przeciwieństwie do sprowadzanych z Niemiec "Dortmundów", będą wymagać pętli do zmiany kierunku jazdy.

Za 35 nowych tramwajów trzeba będzie zapłacić ok. 250 mln zł. 40 proc. z tej kwoty pokryje Unia Europejska. Na brakujące miliony ZKM Gdańsk zaciągnie kredyt.

Opinie (196) 8 zablokowanych

  • A ja w 2012 bedę latał na księzyć i z powrotem w godzinę piętnaście!

    Kolejny z cudów, które mają być....

    • 0 0

  • kiedys wszystkie tramwaje były dwukierunkowe!! (1)

    ale widac zamiast nowoczesnosci idzie sie w oszczednosci!!
    10 letnie niemieckie sa lepsze od nowych polskich!!

    • 0 0

    • chyba 25-letnie

      Niemcy zamiast złomować stare tramwaje zrobili interes życia, sprzedali do Gdańska i zamiast dopłacić zarobili na tym. Pogratulować tylko naszym włodarzom miasta zakupienia złomu, niewygodnego, ciasnego z drzwiami tylko z przodu i tyłu. Do tego mam pytanie do p. Lisickiego lub p. Szczyta: Mamy połowę stycznia 2009 roku, na pętli na Chełmie nadal nie można kupić biletu, mimo wielokrotnych obietnic. Płacić zaś za 3 przystanki 3 złote, to złodziejstwo. Doładować karty miejskiej też na dużym osiedlu nigdzie nie mozna.
      W październiku miał byc przetarg na smarownice na w/w pętli, tramwaje nadal piszczą jak potępione! Tylko pisać do Unii, jak zostały wykorzystane pieniądze z dotacji, miało być lepiej, na razie jest gorzej!!!

      • 0 0

  • 7 milionów za tramwaj!!!??? (1)

    Czy to oznacza że jeden tramwaj kosztuje ponad siedem milionów złotych.... to jakiś absurd... 250mln/35 tramwajów...... ciekawe...

    • 0 0

    • 7 milionow

      W warszawie 186 tramwajow bedzie za 1,5 mld zlotych ... Czyli wychodzi kolo 8 mln zlotych za tramwaj. Wiec i tak mamy po taniosci :)

      • 0 0

  • a ja wiem skąd brać kasę :)

    wystarczy zezłomować te "graty" aktualnie tłukące się po szynach, do tego zezłomować Ikarusy i miliony będą :p

    • 0 0

  • Kiedy wydłużona linia nr 1?

    Zamiast przerzucać nowe tramwaje na inne linie, lepiej dotrzymać słowa i wydłużyć trasę "jedynki" do dworca PKP. Obiecano, że to nastąpi, gdy miasto zakupi nowe tramwaje. Tramwaj mógłby jechać np. ul. Jana z Kolna i na węźle Kliniczna skręcić koło Opery Bałtyckiej i wrócić do Gdańska.

    • 0 0

  • Bombardier TAK, Dortmund NIE

    Bombardiery są faktycznie ekstra - to jest tramwaj na miarę XXI wieku, chluba miasta i przyjemność dla pasażerów. Ale te Dortmundy z niemieckiego demobilu wyglądają jak rozklekotana i śmierdząca kolejka podmiejska - badziew rodem z Peerelu! Stara 105 to w porównaniu z nimi prawdziwy luksus i elegancja. Ja rozumiem, że cena itp. ale jak już kupować na lata to coś sensownego.

    • 0 0

  • Nigdy w trolejbusy!!!!!!!!!!

    Może i są tańsze ale stoją w korkach jak samochody i autobusy a jak wszyscy wiedzą na tą przypadłość Gdańsk cierpi wybitnie!!!!!!!

    • 0 0

  • ZKM porusza Gdansk

    Nowe tramwaje w Gdansku musza byc,ale moglo by byc ich o kilka wiecej szczegolnie na liniach 15 i 6 oraz 2 bo to co sie teraz dzieje-szczegolnie w godzinach szytu to takie male extreme...mozna wypasc z wagonu a reszta stoi jak sledzie w puszce i pilnuje torebek;/

    • 0 0

  • wszystkie linie

    czesc mam propozycje tory robicie to i na stogach zrobcie przeciez to nie problem puszcie wreszcie te nowe tramwaje i ten nowy co daliscie na youtube ogladalem tramwaje lini -1,2,3!4,5,6!7,8!-9!-10-11-12 ok odpiscie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane