• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk miastem dróg równorzędnych. Kierowcy: zły pomysł

Maciej Naskręt
24 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Strefa skrzyżowań równorzędnych w Śródmieściu. Strefa skrzyżowań równorzędnych w Śródmieściu.

Na gdańskich osiedlach z każdym miesiącem przybywa dróg równorzędnych. Ich liczba dalej będzie rosnąć. Część mieszkańców - kierowców chce ich likwidacji na głównych drogach osiedlowych.



Sprawdź, gdzie w ostatnim czasie wprowadzono skrzyżowania równorzędne. Sprawdź, gdzie w ostatnim czasie wprowadzono skrzyżowania równorzędne.
W Gdańsku, jak grzyby po deszczu, pojawiają się skrzyżowania równorzędne. Obowiązuje na nich "zasada prawej ręki", czyli ustępowanie pierwszeństwa pojazdom znajdującym się po prawej stronie kierowcy.

Aktualnie skrzyżowania równorzędne można napotkać w Śródmieściu, Olszynce, Wzgórzu Mickiewicza, części Oliwy (rejon ul. Kaprów, ul. Bitwy Oliwskiej, ul. Podhalańskiej i ul. Leśnej), Złotej Karczmy, Matarni, części Przymorza i Zaspy, a także osiedla Cztery Pory Roku.

Wielu kierowców neguje jednak pomysł wytyczania dróg równorzędnych na głównych ulicach osiedlowych. Skrzyżowania równorzędne często bowiem zdecydowanie utrudniają płynną jazdę. Niejednokrotnie trzeba ustępować przejazdu samochodom wyjeżdżającym z ulic, które trudno nimi nazwać, bowiem mają zaledwie kilka metrów albo prowadzą na prywatną posesję. Nierzadko dochodzi też do groźnych sytuacji, bo część kierowców jadących "większą" drogą z góry zakłada, że jest ona główna.

Czy w Gdańsku powinny być wytyczane kolejne skrzyżowania równorzędne?

Kierowcy uważają, że ulice: Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska, Morenowa zobacz na mapie Gdańska czy Wojskiego zobacz na mapie Gdańska powinny być drogami z pierwszeństwem przejazdu, bowiem duże natężenie ruchu sprawia, że są kluczowymi w ruchu drogowym.

Urzędnicy mają jednak odmienne zdanie. - Docelowo sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście, czyli 70 proc. wszystkich gdańskich ulic. Obecnie skrzyżowania równorzędne funkcjonują na ok. 35-40 proc. tras - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ przekonują, że wydzielanie stref skrzyżowań równorzędnych w Gdańsku jest elementem miejskiej strategii, polegającej na przypisywaniu poszczególnym ulicom ich zadań przewozowych. Inżynierowie ruchu chcą w ten sposób poprawić przepustowość ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na ulicach międzydzielnicowych - m.in. na ul. Kościuszki czy al. Hallera.

Opinie (517) ponad 10 zablokowanych

  • Budujcie ronda ...bez swiatel a nie jakies skrzyzowania rownorzedne. (2)

    Tylko nie turbinowe za Bog wie jakia kase...

    • 2 3

    • Jak już muszą być takie skrzyżowania to niech każde będzie oznakowane X a nie tylko tabliczką z początkiem strefy którą łatwo (1)

      przeoczyć bo np. jakiś dostawczak ją zasłoni albo krzaki urosną i służby zapomną je ściąć. Ruch drogowy trzeba tak organizować by się łatwiej i płynniej jeździło a nie pułapki stawiać. Tak trudno pojechać np. do Niemiec i stamtąd ściągnąć wzory organizowania ruchu w mieście ?

      • 2 2

      • O właśnie!

        Popieram w całej rozciągłości gumy z opony ;)

        • 0 0

  • Jak już muszą być takie skrzyżowania to niech każde będzie oznakowane X a nie tylko tabliczką z początkiem strefy którą łatwo

    przeoczyć bo np. jakiś dostawczak ją zasłoni albo krzaki urosną Ruch drogowy trzeba tak organizować by się łatwiej i płynniej jeździło a nie pułapki stawiać. Tak trudno pojechać np. do Niemiec i stamtąd ściągnąć wzory organizowania ruchu w mieście ?

    • 6 0

  • hahahahhaaaa (1)

    a to dopiero udogodnienie.Kościuszki z Hallera równorzędne??? Czy miasto rachunków za prąd nie płaci i z sygnalizatorów rezygnuje???? Ciekawe kto kasę za te pomysły bierze?

    • 3 3

    • czytasz ze zrozumieniem czxy oglądasz obrazki?

      chodzi o drogi osiedlowe!

      • 4 0

  • Jakoś (2)

    nie słychać dyżurnych "ekologów". Biedni nie wiedzą jak się zachować. Z jednej strony uderzenie w kierowców, co cieszy a z drugiej jazda na jedynce i dwójce, hamowanie i przyśpieszanie to więcej spalin.Śmiem twierdzić, że pomysł ma jedną przyczynę. Miasto szuka oszczędności gdzie tylko się da. Brak znaków to brak konieczności wymiany, konserwacji, itd. Tym co cieszą się, że kierowcy będą jeździć wolniej śpieszę donieść, że tak się nie stanie. Idiotów nie nauczy nic poza kostnicą tak jak urzędnika nie oduczysz grzebania w przepisach. Zmiana bezsensowna bo pomija zupełnie kulturę i inteligencję kierowców. Jeśli się mylę to może Hucisko zróbmy na próbę równorzędnym. Światła ponoć spowalniają.Wiele uliczek jest zupełnie nieczytelnych. Zaniedbanych, zarośniętych, lepiej wyglądają czasami wyjazdy z parkingów. Czekamy do pierwszych ofiar.Do pierwszych

    • 4 6

    • mir - co ty wiesz o ekologach? (1)

      wolniejsza jazda - mniej hałasu, mniej przyspieszeń i hamowań, mniej spalin. tylko tyle i aż tyle

      • 1 2

      • Bywalec

        co ty wiesz o samochodach - optymalne spalanie to nie wolna jazda

        • 1 0

  • BARDZO ZŁY POMYSŁ (2)

    COFAMY SIĘ W ROZWOJU I ŚWIECIE MOTORYZACJI W TEN SPOSÓB.

    • 3 4

    • masz chyba problem (1)

      najważniejsze jest wolniejsza jazda - na ulicach osiedlowych nie więcej niż 30 km/h, to jest w Europie obecny trend

      • 4 0

      • Wolniejsza jazda OK, ale...

        Sprawdzone przez dziesiątki lat oznakowania dróg i ulic niech pozostaną... No chyba że firma tzw. zaprzyjaźniona teraz weźmie w łapę za zmianę oznakowań w całym mieście?! Ktoś za mocno chyba kombinuje.

        • 1 0

  • ul. Długie Ogrody nie może być z pierwszeństwem bo tam kursanci zdają egzaminy.... (1)

    i muszą mieć skrzyżowania równorzędne

    • 4 0

    • No tak, coś podobnego podejrzewałem.

      A niech to ...

      • 0 0

  • ...elementem miejskiej strategii, polegającej na przypisywaniu poszczególnym ulicom ich zadań przewozowych... (2)

    A to ci dopiero bełkot!Ciekaw jestem jak autor chce to zrealizować? Przypisując z góry że uliczka z prawej (bo będzie po prawej jakaś uliczka 10m długości dziurawa pipidówka) jest bardziej przepustowa, z większym nasileniem ruchu czy jak?Z tego co ja wiem to zadania przewozowe przypisuje się po analizie ruchu na danym odcinku, a nie przez takie chore nieprzemyślane widzimisie prawej strony.To się nawet kupy zupełnie nie trzyma!

    • 1 4

    • Dokładnie tak jest...

      A dopiero potem ustala się która ulica jest główna, które ulice będą podporządkowane w zależności od nasilenia ruchu na tych ulicach/ uliczkach. Do tego służą m.in. odpowiednie znaki drogowe, oznakowanie poziome, sygnalizacja świetlna...A u nas jak zwykle - Mozambik pełna gebą!...

      • 0 1

    • Bo im większy bełkot tym mniej ludzi to rozumie

      i tym większe jest niby poparcie dla czegoś tak chorego...

      • 0 0

  • No po pijaku to każdy przepis można wymyśleć...

    Proponuję pierwszeństwo z lewej strony, bo w końcu chyba Anglia tez ma coś do powiedzenia w tej kwestii, co nie? ;)

    • 3 2

  • A poduszkowce to jak teraz będą się poruszać?

    Bo one nie muszą się poruszać w osi żadnej jezdni/ulicy, więc z każdego kierunku mogą się pojawić :) Proszę o interpretację.

    • 1 0

  • Bardzo dobry pomysl

    Od lat jestem przyzwyczajony do takiej jazdy. To tylko kwestia wprawy.

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane