• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk miastem dróg równorzędnych. Kierowcy: zły pomysł

Maciej Naskręt
24 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Strefa skrzyżowań równorzędnych w Śródmieściu. Strefa skrzyżowań równorzędnych w Śródmieściu.

Na gdańskich osiedlach z każdym miesiącem przybywa dróg równorzędnych. Ich liczba dalej będzie rosnąć. Część mieszkańców - kierowców chce ich likwidacji na głównych drogach osiedlowych.



Sprawdź, gdzie w ostatnim czasie wprowadzono skrzyżowania równorzędne. Sprawdź, gdzie w ostatnim czasie wprowadzono skrzyżowania równorzędne.
W Gdańsku, jak grzyby po deszczu, pojawiają się skrzyżowania równorzędne. Obowiązuje na nich "zasada prawej ręki", czyli ustępowanie pierwszeństwa pojazdom znajdującym się po prawej stronie kierowcy.

Aktualnie skrzyżowania równorzędne można napotkać w Śródmieściu, Olszynce, Wzgórzu Mickiewicza, części Oliwy (rejon ul. Kaprów, ul. Bitwy Oliwskiej, ul. Podhalańskiej i ul. Leśnej), Złotej Karczmy, Matarni, części Przymorza i Zaspy, a także osiedla Cztery Pory Roku.

Wielu kierowców neguje jednak pomysł wytyczania dróg równorzędnych na głównych ulicach osiedlowych. Skrzyżowania równorzędne często bowiem zdecydowanie utrudniają płynną jazdę. Niejednokrotnie trzeba ustępować przejazdu samochodom wyjeżdżającym z ulic, które trudno nimi nazwać, bowiem mają zaledwie kilka metrów albo prowadzą na prywatną posesję. Nierzadko dochodzi też do groźnych sytuacji, bo część kierowców jadących "większą" drogą z góry zakłada, że jest ona główna.

Czy w Gdańsku powinny być wytyczane kolejne skrzyżowania równorzędne?

Kierowcy uważają, że ulice: Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska, Morenowa zobacz na mapie Gdańska czy Wojskiego zobacz na mapie Gdańska powinny być drogami z pierwszeństwem przejazdu, bowiem duże natężenie ruchu sprawia, że są kluczowymi w ruchu drogowym.

Urzędnicy mają jednak odmienne zdanie. - Docelowo sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście, czyli 70 proc. wszystkich gdańskich ulic. Obecnie skrzyżowania równorzędne funkcjonują na ok. 35-40 proc. tras - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ przekonują, że wydzielanie stref skrzyżowań równorzędnych w Gdańsku jest elementem miejskiej strategii, polegającej na przypisywaniu poszczególnym ulicom ich zadań przewozowych. Inżynierowie ruchu chcą w ten sposób poprawić przepustowość ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na ulicach międzydzielnicowych - m.in. na ul. Kościuszki czy al. Hallera.

Opinie (517) ponad 10 zablokowanych

  • Sa lekarze i felczerzy (2)

    Sa tez inzynierowie ruchu a jak nazwac tych "felczerow" ruchu? Skad my bierzemy do wladz takich c"zeladnikow" inzynierii drogowej.Skad ten pomysl.Skad wzorce?Jakie inne kraje czy miasta w Polsce.Unii E. maja takie systemy i jaki jest stan infrastruktury drogowej we wzorcowych krajach czy miastach?

    • 5 3

    • (1)

      Inne państwa proszę:Niemcy, Francja, Szwecja, Dania, Holandia, W.Brytania. Rozwiązanie typowe dla tych państw. Jak blisko chcesz pojechać i sprawdzić jak to działa polecam Berlin.

      • 1 0

      • A ja polecam Londyn..odchodzi sie od takich skrzyzowan i buduje sie ronda.

        • 0 0

  • skrzyżowanie nie-oznakowane ale na ulicy z prawej jest USTĄP PIERWSZEŃSTWA

    którego ja nie widzę bo i nie muszę i gałęzie, itp.Czekam aż ten z prawej ruszy ale tamten ma znak Ustąp.... i zapewne klnie co za baran (tu: ja) nie jedzie ...i jest problem. A takich miejsc jest całkiem sporo

    • 3 1

  • ronda

    tylko ronda robic

    • 4 1

  • Czy ten pomysł ma być oznaka niemocy Państwa nad egzekwowaniem prawa?

    Przeciez samochód z obecnej ulicy podporządkowanej będzie musiał się zatrzymywać tyle samo razy ile teraz, a z obecnej głównej na każdym skrzyżowaniu na którym dotychczas płynnie przejeżdżał. Do podniesienia poziomu bezpieczeństwa włączania się do ruchu służą małe ronda, do bezwzględnego wymuszenia zwolnienia przed pasami progi zwalniające, a do przestrzegania prędkości na drodze fotoradary i mandaty. Jeżeli te ostatnie są nieskuteczne to oznacza, że są za niskie. Koszt ustawy zmieniającej wysokość mandatów x10 jest znacznie niższy niż zmiany organizacji ruchu, a na pewno przyniesie lepszy efekt. Masowe prowadzenie skrzyżowań równoległych:- nie spowoduje zwiększenia płynności ruchu,- nie spowoduje zmniejszenia emisji spalin,- nie spowoduje większego bezpieczeństwa dla pojazdów,- nie spowoduje większego bezpieczeństwa dla pieszych.Pomnik głupoty urzędniczej.

    • 3 4

  • Mamy w domu 2 auta (1)

    nalezy nakazac jazde samochodami pn-sr-pt nr rejestr.parzyste a wt-czw-ndz nr rej nieparzyste.W ruchu polowa aut i mozna zrobic same deptaki i sciezki rowerowe.Prezydent Adam Pawlowicz i jego inzynierowie ruchu dostana w Brukseli odznaczenia i 7 letnie kontrakty w U.E.Bedzie nam smutno i ciezko jak nas opuszcza-co My biedne sierotki wtedy zrobimy,rozpacz i lzy!

    • 2 2

    • Tak już kiedyś było i jak widać się nie przyjęło :-)

      • 1 0

  • Primo: to ten przepis powinien zostać skonsultowany z mieszkańcami

    Mieszkańcami poszczególnych osiedli, kierowcami, służbami porządkowymi, medycznymi itp.Nie na każdym osiedlu ten wielce kontrowersyjny przepis się sprawdzi.Na szczęście ostatnie słowo należeć będzie nie tylko do miasta ale i do władz spółdzielni M. Reszta to ma już z góry przechlapane...

    • 3 1

  • PRZEPISY?? co robi Nauka Jazdy na końcu ul. Sucharskiego i szyby zaparowane

    całkiem ciemno i wygwizdowo.I jak później kobiety maja kumać przepisy z cyckami na kierownicy i oczami (okularami) na przedniej szybie?

    • 3 0

  • A ja juz teraz proponuję sobie kupić jakis transporter opancerzony (1)

    tak będzie bezpieczniej w związku z nowymi niedostosowanymi do rzeczywistości, totalnie chorymi przepisami.

    • 2 1

    • To nie przepisy...to widzimisie urzednikow.

      • 2 1

  • tylko żeby kierowcy znali znaki .... (4)

    właśnie jakieś dwie godziny temu Pan mi wymusił pierwszeństwo na równorzędnym skrzyżowaniu- w drodze na Ołowiankę i jeszcze na mnie spojrzał jak na wariatkę, a to ja byłam po prawej. Powinni przy tych znakach o strefie skrzyżowań równorzędnych pisać wielkimi literami "PRAWY MA PIERSZEŃSTWO" lub coś w tym stylu bo ewidentnie ludzie nie wiedzą o co chodzi.

    • 3 1

    • I tak będzie jeszcze długie lata, bo...

      dziesiątek lat przyzwyczajeń nie wymaże się w parę dni czy nawet miesięcy. Druga sprawa to niedorzeczność tego pomysłu, co właśnie odczuła Pani na własnej skórze.

      • 0 0

    • znaków jest zdecydowanie za mało! (1)

      No właśnie na Długich Ogrodach stoi znak informujący o skrzyżowaniach równorzędnych. Stoi na początku ulicy, a powinien być przed każdym takim skrzyżowaniem, bo jak mam w tym rejonie ustępować pierwszeństwa komuś kto wyjeżdża spod kebaba to mnie naprawdę szlag trafia.

      • 2 2

      • Dokładnie tak. Skąd mam wiedzieć które z tych dziwnych uliczek/dróżek są ulicami w myśl kodeksu drogowego

        i gdzie mam ustępować a gdzie nie ?

        • 1 0

    • Wielkimi literami lepiej nie, przy sylabowaniu odczyta dopiero przy następnym skrzyżowaniu. Nie użyłbym też słowa "prawy", część skojarzy prawidłowo ale pogubi się szukając prawej ręki. Inni uznają, że chodzi o ocenę moralną i przy braku samokrytycyzmu wypadek gotowy

      • 2 0

  • Mala uwaga do kolegi

    nie mowi sie primo tylko "po pierwsze primo" chyba wiem, bo mam doktorat i certyfikat inzyniera ruchu drogowego w Gdansku.Pracuje w pocie czola w magistracie aby kierowcom zylo sie lepiej a warsztatom blacharskim dostatniej!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane