• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej zakorkowany wśród dużych miast Polski

Maciej Naskręt
18 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem ekspertów korki w Gdańsku nie są tak uciążliwe jak w innych dużych miastach. Zdaniem ekspertów korki w Gdańsku nie są tak uciążliwe jak w innych dużych miastach.

Gdańsk jest najmniej zakorkowanym spośród siedmiu największych miast Polski - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte i serwisu Targeo.pl. Natomiast ulice: Wyspiańskiego zobacz na mapie GdańskaMiszewskiego zobacz na mapie Gdańska to wąskie gardło Gdańska, w którym kierowcy tracą najwięcej cennego czasu.



Przez korki i utrudnienia w ruchu drogowym w największych polskich miastach kierowcy tracą rocznie 3,5 mld zł, czyli 2,9 tys. zł na statystycznego kierowcę. W porównaniu z rokiem 2012 i 2011 widoczna jest jednak poprawa - straty kierowców, wynikające ze zwiększonego zużycia paliwa, zmniejszyły się odpowiednio o ponad 52 i prawie 31 mln zł rocznie.

Z trzeciej edycji "Raportu o korkach w 7 największych miastach Polski" przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte i serwis Targeo.pl wynika, że najłatwiej podróżuje się po Gdańsku i Katowicach, a najtrudniej po Krakowie. W ciągu dwóch ostatnich lat największa poprawa nastąpiła w Warszawie i właśnie w Gdańsku.

Opóźnienia spowodowane przez korki w Gdańsku w godzinach popołudniowego szczytu skróciły się niemal o połowę. Jeszcze w 2011 r. kierowcy tracili w zatorach ponad 14 minut między godz. 16 a 16:30. W 2013 r. w tej samej porze dnia kierowcy stali w zatorach niespełna 8 minut.

Wynik ten w Gdańsku zawdzięczamy otwarciu w 2012 r. m.in. Trasy Sucharskiego, Trasy Słowackiego i Południowej Obwodnicy Gdańska. Nie bez wpływu na ten wyniku pozostaje także otwarcie linii tramwajowej wraz z al. Havla na południu Gdańska. Do tego należy też doliczyć udostępnienie Trasy W-Z wraz z Węzłem Karczemki na Obwodnicy Trójmiasta.

Nie wszystko jednak funkcjonuje tak, jak powinno. Autorzy raportu zwracają uwagę na wąskie gardła w największych miastach. Wspomniane miejsca to odcinki o długości co najmniej 500 metrów, na których łączny czas utrudnień w obu szczytach wynosi średnio co najmniej 1,5 godziny dziennie. Warto zwrócić uwagę, że w miastach najmniej zakorkowanych według raportu, zwężenia praktycznie nie występują.

Ale w Gdańsku są, a właściwie jest jedno takie wąskie gardło. Autorzy wytypowali ulice Wyspiańskiego i Miszewskiego, czyli fragment między ul. Mickiewicza zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska.

Badanie występowania korków oparto na rzeczywistych pomiarach prędkości przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg, wyznaczanych na podstawie danych GPS zbieranych w czasie rzeczywistym z poruszających się pojazdów. Obliczenia bazują na danych zebranych przez Targeo.pl w październiku 2013 r.

Miesiąc ten przyjmowany jest w Europie Środkowej (obok przełomu kwietnia i maja) jako najbardziej miarodajny dla pomiarów natężenia ruchu ze względu na trwający rok szkolny i akademicki oraz umiarkowane warunki pogodowe.

Dane źródłowe pochodzą z ponad 100 tysięcy pojazdów, dostarczających podczas jazdy informacji o lokalizacji, prędkości i kierunku jazdy, w interwałach czasowych nie większych niż 60 sekund. Analizą objęta została sieć drogowa 7 badanych miast - łącznie w ponad 29 tys. km dróg.

W szczegółowej analizie opóźnień spowodowanych korkami w miastach pod uwagę brane były tylko dni robocze w godzinach od 6 do 20, jednak na potrzeby wyznaczenia średnich opóźnień miesięcznych oraz kosztów korków - uwzględniane były tylko dwa szczyty komunikacyjne - poranny od 7:30 do 9:30 i popołudniowy od 15 do 18.

W każdym z miast wytypowano główne węzły komunikacyjne w centrum oraz na obrzeżach miasta, a następnie analizowano niezależnie po dwie próby losowe po 300 tras pomiędzy węzłami.

Wskaźniki prezentowane w raporcie opierają się na badaniu prowadzonym przez Targeo.pl i AutoMapę od 2008 roku.

Opinie (200) 2 zablokowane

  • (1)

    To przez specyfikę Trójmiasta . Tak naprawdę to jest tylko jedna trasa przez całą aglomerację . Nawiasem mówiąc niedługo a w zasadzie już Obwodnica staje się drogą miejską i należałoby pomyśleć o budowie nowej Obwodnicy !!!

    • 10 2

    • Nowa obwodnica?

      Nie zdziwiłbym się jakby odsadzili ją fotoradarami iograniczeniem do 50km/h...A złodzieje z ratuszai tak za sygnale przejadą.

      • 0 0

  • Jaka metropolia?

    Z Gdańska taka Metropolia jak z Koziej Wólki miasto :). Żadne z wielkich polskich miast nie stało nawet koło metropolii a co dopiero Gdańsk. No chyba, że kaszebścia metropolia, jak tak - to jo :)

    • 3 4

  • to prawda!!!zawsze ,to powtarzalem znajomym,ze Gdansk jest i tak dosc przejezdny..

    ..w porównaniu z innymi dużymi miastami,ale my wolimy chwalić cudze,a swojego..jak to w przysłowiu.gdyby jeszcze na nauce jazdy wpajali jak mantre,ze ze skrzyzowan rusza się rownoczesnie,zeby pezejechaalo na zielonym swietle o kilka aut więcej,to uwieszcie kierowcy,byloby o wiele mniej korkow!a zgroza jes,juz nie wpuszczanie płynnie na zakladke!za to powinna policja dość surowo karac..albo postawić przed takimi konczoncymi się pasami nowe znaki informacyjne

    • 1 3

  • Ten artykuł

    he he he

    • 1 2

  • Jeszcze kilka lat temu , gdy przed Warszawą jakieś 30 km. skręcałeś na błonie / objazd Warszawy (1)

    to wjeżdżałeś na taką szosę gdzie dziury były o średnicy 1-4 metry i głębokie do 2 metrów. Nie żartuję.

    A było ich tak dużo , że liczba ich musiała wynosić tysiące. Spytaj kogoś jeśli nie wierzysz kto tamtędy jeździł . Do dzisiaj żałuję , że nie sfilmowałem tej drogi.

    Dzisiaj dziury są zalane asfaltem ale za jakiś czas znowu wyjdą bo tam piasek jest pod tym asfaltem / obrzeża Puszczy Kampinoskiej.

    • 0 0

    • Jeszcze kilka lat temu jeździłem tą drogą wojewódzką przez Kampinos i było OK. Czas leci,panie Darku...

      • 0 0

  • GDAŃSZCZANIE! (4)

    Na rowery!

    • 5 4

    • a rowery na tory!!!

      • 1 1

    • prponuję jeszcze bike and ride

      warto dodać jeszcze system bezobsługowych wypożyczalni rowerów na stacjach SKM

      • 0 0

    • Ale po co?

      Ja tam wolę jak stoją w korku, Łatwiej i bezpieczniej omijać.

      • 0 1

    • Na rowery???

      Czy ty ze świni spadłeś!!!? Albo do pracy masz 100metrów albo jesteś bezrobotny...Jakbyś przed pracą miał dzieci zawiezść do przedszkola, a po pracy odebrać...I w trakcie po zakupy ...I to na rowerze???To w takim razie życzę powodzenia!!!I mam nadzieję,że taki los ciebie spotka skoro nie myślisz nad tym co piszesz-> zacznijmy od tego,że nie ma jeszcze odpowiedniej infrastrukury by bezpiecznie poruszać się na rowerze! Tylko jakieś debilne znaki....Rowerzyści dziękują za 1m odstępu...Śmiechu warte.

      • 0 0

  • no właśnie! (1)

    a kto zapłaci kierowcom za paliwo za źle ustawioną sygnalizację świetlną!! nie mówię o godzinach szczytu ale np o wieczornych gdy nie można normalnie przejechać przez miasto bo to ustawiło czerwoną falę

    • 2 3

    • I tak jest śmiesznie tanie w stosunku do tego jak trujecie wszystko spalinami. Powinna być dodatkowa opłata za użytkowanie pojazdów z napędem spalinowym w mieście.

      • 3 0

  • nie ma jak dobra manipulacja przy opisie danych, w radiu opisano to trochę innaczej

    • 3 0

  • Ja bym napisała Gdańsk znalazł się w siódemce najbardziej zakorkowanych miast Polski, a gdzie Szczecin Bydgoszcz Lublin ??

    • 2 0

  • moje ulubione korki na dojazdach do Trójmiasta (1)

    1. lato - Elbląg-Gdańsk (jakieś 70 km korka, z przewagą tablic na "W")
    2. lato i ciepłe długie weekenty- Rumia - Hel,
    3. cały rok - Gdynia-Chwaszczyno-Żukowo

    Widząc, co się wyrabia na drogach w tak przewidywalnych terminach, jakimi są długie weekendy i sezon wakacyjny, obawiam się, że w razie zagrożenia, które przyjdzie nagle, Trójmiasto to pułapka... Żeby chociaż jakieś tratwy desantowe i promy były gotowe, na wypadek zagrożenia..

    • 2 1

    • Mikuś, fajny towar masz, podzielisz się ? :-D

      Z jakiego to nagłego zagrożenia chciałbyś się ewakuować tratwą desantową albo promem ? Może zróbmy tak, postawmy specjalne tratwy nadmuchiwane z zasobnika sprężonego powietrza (jak kamizelki w samolotach) na wypadek tsunami wzdłuż głównych ulic w mieście, albo przynajmniej tam, gdzie są korki.

      Myślę Mikuś, że warto by też pomyśleć o specjalnych kapsułach rakietowych do ewakuacji na księżyc na wypadek uderzenia meteoru. No i KONIECZNIE, ale to NIEODWOŁALNIE - trzeba zbudować schrony przeciwatomowe z wejściem co 100m wzdłuż głównych arterii miasta.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane