• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej zakorkowany wśród dużych miast Polski

Maciej Naskręt
18 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem ekspertów korki w Gdańsku nie są tak uciążliwe jak w innych dużych miastach. Zdaniem ekspertów korki w Gdańsku nie są tak uciążliwe jak w innych dużych miastach.

Gdańsk jest najmniej zakorkowanym spośród siedmiu największych miast Polski - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte i serwisu Targeo.pl. Natomiast ulice: Wyspiańskiego zobacz na mapie GdańskaMiszewskiego zobacz na mapie Gdańska to wąskie gardło Gdańska, w którym kierowcy tracą najwięcej cennego czasu.



Przez korki i utrudnienia w ruchu drogowym w największych polskich miastach kierowcy tracą rocznie 3,5 mld zł, czyli 2,9 tys. zł na statystycznego kierowcę. W porównaniu z rokiem 2012 i 2011 widoczna jest jednak poprawa - straty kierowców, wynikające ze zwiększonego zużycia paliwa, zmniejszyły się odpowiednio o ponad 52 i prawie 31 mln zł rocznie.

Z trzeciej edycji "Raportu o korkach w 7 największych miastach Polski" przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte i serwis Targeo.pl wynika, że najłatwiej podróżuje się po Gdańsku i Katowicach, a najtrudniej po Krakowie. W ciągu dwóch ostatnich lat największa poprawa nastąpiła w Warszawie i właśnie w Gdańsku.

Opóźnienia spowodowane przez korki w Gdańsku w godzinach popołudniowego szczytu skróciły się niemal o połowę. Jeszcze w 2011 r. kierowcy tracili w zatorach ponad 14 minut między godz. 16 a 16:30. W 2013 r. w tej samej porze dnia kierowcy stali w zatorach niespełna 8 minut.

Wynik ten w Gdańsku zawdzięczamy otwarciu w 2012 r. m.in. Trasy Sucharskiego, Trasy Słowackiego i Południowej Obwodnicy Gdańska. Nie bez wpływu na ten wyniku pozostaje także otwarcie linii tramwajowej wraz z al. Havla na południu Gdańska. Do tego należy też doliczyć udostępnienie Trasy W-Z wraz z Węzłem Karczemki na Obwodnicy Trójmiasta.

Nie wszystko jednak funkcjonuje tak, jak powinno. Autorzy raportu zwracają uwagę na wąskie gardła w największych miastach. Wspomniane miejsca to odcinki o długości co najmniej 500 metrów, na których łączny czas utrudnień w obu szczytach wynosi średnio co najmniej 1,5 godziny dziennie. Warto zwrócić uwagę, że w miastach najmniej zakorkowanych według raportu, zwężenia praktycznie nie występują.

Ale w Gdańsku są, a właściwie jest jedno takie wąskie gardło. Autorzy wytypowali ulice Wyspiańskiego i Miszewskiego, czyli fragment między ul. Mickiewicza zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska.

Badanie występowania korków oparto na rzeczywistych pomiarach prędkości przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg, wyznaczanych na podstawie danych GPS zbieranych w czasie rzeczywistym z poruszających się pojazdów. Obliczenia bazują na danych zebranych przez Targeo.pl w październiku 2013 r.

Miesiąc ten przyjmowany jest w Europie Środkowej (obok przełomu kwietnia i maja) jako najbardziej miarodajny dla pomiarów natężenia ruchu ze względu na trwający rok szkolny i akademicki oraz umiarkowane warunki pogodowe.

Dane źródłowe pochodzą z ponad 100 tysięcy pojazdów, dostarczających podczas jazdy informacji o lokalizacji, prędkości i kierunku jazdy, w interwałach czasowych nie większych niż 60 sekund. Analizą objęta została sieć drogowa 7 badanych miast - łącznie w ponad 29 tys. km dróg.

W szczegółowej analizie opóźnień spowodowanych korkami w miastach pod uwagę brane były tylko dni robocze w godzinach od 6 do 20, jednak na potrzeby wyznaczenia średnich opóźnień miesięcznych oraz kosztów korków - uwzględniane były tylko dwa szczyty komunikacyjne - poranny od 7:30 do 9:30 i popołudniowy od 15 do 18.

W każdym z miast wytypowano główne węzły komunikacyjne w centrum oraz na obrzeżach miasta, a następnie analizowano niezależnie po dwie próby losowe po 300 tras pomiędzy węzłami.

Wskaźniki prezentowane w raporcie opierają się na badaniu prowadzonym przez Targeo.pl i AutoMapę od 2008 roku.

Opinie (200) 2 zablokowane

  • W Polsce jest tylko jedna metropolia - Warszawa (1)

    Dolną granicą metrpolii jest milion mieszkańców, a tyle nie mieszka nawet w pasie od Wejherowa do Pruszcza. Sam Gdańsk nie ma nawet połowy, więc jaka metropolia?

    • 2 2

    • Podasz jakieś źródło, które wskazywałoby, iż dolną granicą jest milion mieszkańców? Sprawdź sobie znaczenie słowa metropolia a dopiero potem mędrkuj.

      • 1 0

  • jakieś głupie żarty. czy w tyej polsce mieszkają naprawdę same debile ? (1)

    przecież po gdańsku jeżdzić się nie da.,no chyba że ktoś nie ma porównania.

    • 4 4

    • Porównania do? Warszawy? Krakowa? Łodzi? Częstochowy?

      • 0 0

  • , z Gdańska do Gdyni potrzeba 25km w 90minut, a nie 20

    , z Gdańska do Gdyni potrzeba 25km w 90minut, a nie 20

    • 3 0

  • Gdansk Miastem BLOTA BRUDU i SMIECI (1)

    Zacznijcie wielkie sprzatanie Gdanska Panie Naskret - pisz Pan otym potwornym BRUDZIE i BLOCIE

    • 3 1

    • Ech, w Łodzi nie byłaś.

      • 0 0

  • Metropolia = metro = sto = dużo , polis=miasto = dużo miast / w jednym /

    Oto geneza metropolii. / Nazwa jak najbardziej umowna , czy Gdańsk jest metropolią? Jak na Polskie warunki można tak uznać.

    • 0 0

  • kory (1)

    ja jezdze na skroty i pod zakazy i mam to gleboko w d....e

    • 1 1

    • Nie karmić trolla.

      • 0 0

  • zmg

    • 0 0

  • Ale zrobiłem zamasistego klopsa

    • 0 0

  • Do autora artykułu --->maciej naskręt

    Wskaźniki i raporty nie powinne być tutaj prezentowane!!!
    no chyba, że działa pan na rzecz niezbyt udolnych i mało ogarniętych gospodarzy naszego miasta !!! ...Którzy działają na szkodę normalnie jeżdżących kierowców,którzy tracą czas i pieniądze w korkach i nakażdych światłach!!! ...Może powinien się pan zająć zbieraniem ryżu?
    pozdrawiam dave m!

    • 1 0

  • WMG

    Witam.Badania może i pokazują nam słupki i wykresy.Dzięki nim mamy racjonalny obraz sytuacji.Jednak wgłębiając się w temat Panie Macieju to tak różowo nie jest.PRZYKŁAD;kierowca jedzie z Przeróbki na Orunie.Normalna droga dostosowana do dużego natężenia ruchu prowadzi przez Siennicką-Podwale Przedmiejskie-Trakt.Sw Wojciecha.W czasie szczytu 80% osób jedzie na skrót Siennicka-Długie Ogrody-Szopy-Kamienna Grobla-Toruńska dopiero Trakt Sw.Wojciecha.Czyli przepustowość się zwiększa na głównych arteriach miasta przez to że kierowcy szukają OBJAZDÓW.Niestety cierpi na tym nawierzchnia dróg nieprzygotowanych do takich natężeń ruchu.To rodzi nam kolejne remonty,co za tym idzie wydatki i utrudnienia w ruchu.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane