- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (416 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (41 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r. Nowy plan transportowy
Nowe linie tramwajowe, dłuższe tramwaje, kilkukilometrowe odcinki buspasów oraz poprawa czasu przejazdu - to główne założenia Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r. Projekt dokumentu został właśnie wyłożony do publicznego wglądu, zaś uwagi są przyjmowane do 12 lipca br.
W nowym planie transportowym wskazano ponadto zupełnie nowe rozwiązania, które dotychczas tylko częściowo uwzględniono w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz innych dokumentach planistycznych.
Pod względem najważniejszych działań w infrastrukturze tramwajowej wymieniono:
- budowę kontynuacji trasy GP-W w kierunku północnym z poprawą powiązań z dworcem we Wrzeszczu
(obecnie rozpoczęto prace projektowe na odcinku kończącym się na al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Do Studzienki i Boh. Getta Warszawskiego),
- budowę łącznika tramwajowego al. Grunwaldzkiej
z al. Legionów
przez dworzec we Wrzeszczu,
- budowę połączenia Bażyńskiego
- Kołobrzeska
,
- budowę nadmorskiej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej
i ul. Obrońców Wybrzeża
(włączenie do torowiska w ciągu ul. Chłopskiej),
- budowę trasy tramwajowej w ramach Nowej Abrahama
w standardzie tramwaju szybkiego (połączenie PKM Brętowo z PKM Strzyża),
- budowę trasy tramwajowej do przystanku SKM Żabianka w śladzie ul. Subisława
lub rezerwy Drogi Czerwonej bezpośrednio przy torach kolejowych (celem zastąpienia linii autobusowej 148 linią tramwajową Żabianka - Nowy Port),
- rozbudowę sieci kolejowej do dzielnic południowych (PKM Południe),
- budowę trasy tramwajowej w śladzie Nowej Bulońskiej Południowej
do osiedla Świętokrzyskiego lub nowego przystanku PKM Południe z opcją etapowania realizacji tej trasy tramwajowej,
- budowę trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej/al. Płażyńskiego
do Amber Expo przez ul. Pokoleń Lechii Gdańsk,
- budowę trasy tramwajowej w standardzie szybkiego tramwaju w Trasie W-Z
(al. Armii Krajowej) na odc. Sikorskiego
- Jabłoniowa/al. Adamowicza
.
Czytaj również:
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni
Powrót tramwajów na Nową Jabłoniową i Nową Świętokrzyską
Warto odnotować także trasy nieuwzględnione w treści planu, ale zaznaczone na mapie prezentującej "proponowane inwestycje infrastrukturalne":
- trasę tramwajową w ul. Nowej Jabłoniowej (z której zrezygnowano sześć lat temu na rzecz buspasów),
- trasę tramwajową w ul. Nowej Świętokrzyskiej (tu również wycofano się kilka lat temu z tramwaju),
- trasę tramwajową w ul. Nowej Wałowej z włączeniem do ul. Jana z Kolna w pobliżu pl. Solidarności
,
- poprowadzenie tramwaju spod dworca we Wrzeszczu do al. Legionów przez ul. Kilińskiego
i Trasę Słowackiego/Hynka
(dotychczas przewidywano wzdłuż torów, a następnie przez ul. Kościuszki lub Trasę Słowackiego/Hynka),
- buspasy na trasie Havla
- Łostowicka
- Nowolipie
- Rakoczego
- Trasa Słowackiego/al. Żołnierzy Wyklętych
,
- buspasy na odcinku Śródmieście SKM - granica z Pruszczem Gdańskim na całej długości Traktu św. Wojciecha
,
- buspasy na całej długości ul. Spacerowej
.
W załączniku graficznym nieco inny jest też przebieg PKM Południe w rejonie Łostowic względem tzw. wariantu rekomendowanego.
Co ciekawe, część ww. propozycji pokrywa się z pomysłami Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej prezentowanymi podczas kampanii wyborczej Jarosława Wałęsy w 2018 r.
Czytaj też:
Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać
Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe
Wraca pomysł stworzenia buspasa na ul. Słowackiego
Usprawnienia sieci tramwajowej w nieodległej perspektywie
Ponadto w projekcie planu transportowego wskazano inwestycje "znacząco poprawiające stan obecny, o charakterze wyłącznie modernizacyjnym, możliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie":
- modernizację węzła torowego Hucisko
z budową wydzielonego toru skrętu w relacji Dworzec Gł. - Siedlce,
- przebudowę pętli Łostowice Świętokrzyska
- zwiększenie liczby i długości torów postojowych,
- budowę przejść międzytorowych, czyli rozjazdów pozwalających na przejazd na sąsiedni tor np. w sytuacji awarii lub potrzeby naprawy toru,
- wydłużenie peronów i dostosowanie ich do obsługi taborem o długości 45 metrów (obecnie eksploatowane pojazdy mają ok. 26-30 m długości),
- budowę peronów o długości umożliwiającej jednoczesną obsługę dwóch pojazdów na najbardziej obciążonych trasach.
Czytaj też:
[Artykuł z 2009 r.] Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?
Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Transport szynowy najważniejszy, autobusy dowozowe
Do 2042 r. przewiduje się kształtowanie układu transportowego w oparciu o kolej SKM i PKM w połączeniu z transportem tramwajowym. Autobusy powinny pełnić przede wszystkim funkcje dowozowe do węzłów przesiadkowych na transport szynowy.
Pod względem taboru wskazano potrzebę zakupu lub utworzenia składów tramwajowych o długości ok. 45 metrów, a także zakup autobusów zeroemisyjnych.
Zgodnie z założeniami działania miasta podejmowane do 2042 r. w zakresie transportu zbiorowego mają na celu:
- skrócenie czasu podróży,
- zwiększenie częstotliwości kursowania,
- integrację usług przewozowych,
- koordynację usług przewozowych w skali regionalnej.
Więcej aut niż mieszkańców? To możliwy scenariusz
W dokumencie wskazano dwa scenariusze rozwoju tzw. wskaźnika motoryzacji, czyli liczby aut w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców.
W wariancie "oczekiwanym" w 2042 r. ma on wynieść 550,5, zaś "niekontrolowanym" aż 1095, co oznacza, że liczba samochodów przekroczy liczbę mieszkańców Gdańska.
Czytaj też:
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed 50 lat
Uwagi i wnioski do dokumentu można zgłaszać do 12 lipca
Pełna treść projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 dostępna jest na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz pod treścią artykułu.
Uwagi i wnioski do projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 można składać z użyciem formularza konsultacyjnego dostępnego na stronie ZTM do 12 lipca br. w formie:
- elektronicznej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą elektroniczną w wersji nieedytowalnej (plik zapisany w formacie .pdf lub .jpg) na adres e-mail: ztm-dl-pt-konsultacje@gdansk.gda.pl z dopiskiem "Konsultacje społeczne dot. Planu transportowego",
- papierowej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą korespondencyjną na adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk (obowiązuje data wpływu),
- papierowej, złożonej pisemnie na formularzu konsultacyjnym bezpośrednio w sekretariacie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk, pok. 112 w godzinach pracy jednostki.
Zgodnie z zarządzeniem prezydent miasta Gdańska konsultacje dot. projektu planu transportowego "uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób biorących w nich udział".
Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 (pdf, 6MB)
Miejsca
Opinie (451) 2 zablokowane
-
2021-06-21 07:25
W zycie juz wchodza elektryki, hybrydy, ogniwa a oni o klasycznym tramwaju na torach ? (4)
Zeby chociaz mysleli o tramwaju wielosystemowym polaczonym z nowoczesna koleja, z hybrydowym zasilaniem. To jest droga w 2042 rok.
- 23 11
-
2021-06-21 07:48
Zasilanie sieciowe jest lepsze. Zawsze. (2)
Jak uwzglednisz straty w procesie ładowania, rozładowania i straty ekologiczne wynikajace z produkcji akumulatorow to zrozumiesz. Tylko tramwaje powinny byc lżejsze.
- 14 0
-
2021-06-21 10:37
Skoro tak, to jaki sens ma pchanie kasy w PKM, ktora jest duzo drozsza, tak w budowie jak i zapewne eksploatacji (1)
Zamiast tego jej sladem puscic tzw. szybki tramwaj z mniejsza iloscia przystankow, takie wewnatrzmiastowe polaczenie ekspresowe (uzupelniajace wolnobiezne tramwaje)
- 0 2
-
2021-06-21 10:57
popatrz sobie, ile kosztują "szybkie tramwaje"
12 km dwutorowej Letbane kosztowało pół miliarda... dolarów.
Średnia prędkość tramwajów w Gdańsku nieskutecznie szturmuje wartość 20 km/h a SKM dochodzi do 50 km/h.- 2 1
-
2021-06-21 07:49
no wlasnie. kiedy samoloty elektryczne?
zielona energia ..
- 2 0
-
2021-06-21 07:26
Nowa Świętokrzyska (5)
Polityka przestrzenna leży i kwiczy. Raz mówią, że będzie tramwaj, potem buspasy, a potem PKM i teraz tramwaj z PKM. I my mamy w to uwierzyć? No dobra, zapomniałem, mieszkanki i mieszkańcy każdą sciemę łykną.
- 52 0
-
2021-06-21 07:33
Każdy w to w co chce - chcesz tramwaj? - masz kreskę z torami, chcesz drogę? masz kreskę z drogą, chcesz PKM? Proszę bardzo! (2)
A Państwu co narysować?
- 22 0
-
2021-06-21 07:50
poprosze kwadrat parkingu i dwa prostokaty parku. (1)
- 10 0
-
2021-06-21 08:00
Proszę bardzo. Te dwa kwadraty to osiedle Robyg Park
A parking to ten kwadrat na poziomie - 1
- 11 0
-
2021-06-21 07:34
Czyżby komuno wróć?
Mieszkanki i mieszkańcy to jakaś komunistyczna nowomodna typu obywatele i obywatelki
- 6 0
-
2021-06-28 14:23
Nowa Swietokrzyska z automatu powinna byc zmieniona nazwa
Na ul. Oli Dulkiewicz
- 0 0
-
2021-06-21 07:30
Pierdoły dla ciemnego ludu. (1)
Jak zwykle na obietnicach się skończy albo znajdą powód żeby przesunąć realizację na 2142
- 36 2
-
2021-06-21 19:49
A gdzie sa obiecane przez PiSowskiego prezydenta przystanki kolejowe sie pytam.
tylko klamia klamczuchy przed wyborami.
- 0 0
-
2021-06-21 07:31
Niby plany aż do 2042r a w 2050r nawet połowy tego nie będzie
Ale takie plany dobre są do kampanii wyborczych, w takich planach jest dla każdego coś miłego.
- 53 3
-
2021-06-21 07:34
Wow jestem pod wrażeniem! (1)
to jest opracowanie Bąka?
- 16 4
-
2021-06-21 07:51
tak jozek robi na powrot taty ;)
- 4 1
-
2021-06-21 07:40
A kiedy przywrócenie prędkości 70/godz. na Zwycięstwa i Grunwaldzkiej? (6)
Koszty to tylko zamontowanie na powrót starych znaków drogowych.
Nic nie biorę za pomysł.- 42 17
-
2021-06-21 08:13
Oczywiście, jak widzisz tylko koszty znakow (2)
To znaczy jesteś prostym Januszem, który nic nie wie o ruchu drogowym
- 5 8
-
2021-06-21 09:00
(1)
obawiam się że więcej wie o ruchu niż Ala D ;)
Może przywrócą 70 jak Ala odda stołek :) na bank 70 na grunwaldzkiej będzie jedną z obietnic nowego prezydenta :)- 4 3
-
2021-06-21 21:50
Na bank taki prezydent nie wygra
Bo wy z Banina i Wejherowa nie możecie głosować w Gdańsku
- 0 1
-
2021-06-21 09:33
Przecież i tak wszyscy jeżdżą 70
- 7 0
-
2021-06-21 11:00
Fragowcy rekomenduja 50 to urząd robi 50
więc nie licz że coś się zmieni
- 2 3
-
2021-06-21 20:38
Miejmy nadzieję że nigdy
- 1 1
-
2021-06-21 07:42
biletomaty w busach i tramwajach (1)
A może kroczek po kroczku a nie szumne plany na najbliższe 20 lat. Proponuję zacząć od biletomatów w pojazdach - w wielu miastach Polski funkcjonują od lat , u nas wporwadzono jako nowość niedawno na kilku liniach ;)
- 40 5
-
2021-06-21 07:52
bilety w autobusach zapowiedziano w 2006 roku.
warto trzymac stare gazety zeby weryfikowac obietnice.
- 10 0
-
2021-06-21 07:45
na srodmiesciu powinien jezdzic taki tramwaj jak na wrzeszczu (1)
- 1 1
-
2021-06-21 09:38
I na Osowej też
Do nauki kmiotku.
- 5 1
-
2021-06-21 07:46
"przebudowę pętli Świętokrzyska" (2)
"przebudowę pętli Łostowice Świętokrzyska - zwiększenie liczby i długości torów postojowych"
Nosz... #$%@#...!!! Niedawno to wybudowano i wtedy nie można było zrobić większej pętli? Teraz kosztem czego to będzie zrobione? Parkingu czy pobliskich bloków, naprawdę mam wrażenie że ameby tym wszystkim zarządzają...- 50 1
-
2021-06-21 07:58
Wtedy ktoś by nie zarobił. Trzeba realizować testament. (1)
- 15 1
-
2021-06-21 12:21
Otóż to
Dziedziczka robi co tylko w jej mocy.
- 5 1
-
2021-06-21 07:46
(3)
a ja mam pytanie, dlaczego w ogóle nie jest rozważana nitka tramwajowa przez Armii Krajowej?
tyle tam jest miejsca na środku...- 23 3
-
2021-06-21 07:49
Jest, przeczytaj jeszcze raz ;-)
- 7 1
-
2021-06-21 08:26
zapomnieli dalej wiaduktów zrobić - na środku jest dziura :(
- 4 1
-
2021-06-21 09:25
po co ma być tramwaj na AK skoro robią nową warszawską i bedzie mozna z lawendowego się dostać na chełm tamtędy ? Może prędzej przydałby się tramwaj z kokoszek do lawendowego ?
- 1 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.