• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r. Nowy plan transportowy

Krzysztof Koprowski
21 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W projekcie planu przewidziano rozwój sieci tramwajowej z pętli Ujeścisko w stronę ul. Świętokrzyskiej oraz Przywidzkiej, choć wcześniej wykreślono takie rozwiązanie z dokumentów planistycznych. W projekcie planu przewidziano rozwój sieci tramwajowej z pętli Ujeścisko w stronę ul. Świętokrzyskiej oraz Przywidzkiej, choć wcześniej wykreślono takie rozwiązanie z dokumentów planistycznych.

Nowe linie tramwajowe, dłuższe tramwaje, kilkukilometrowe odcinki buspasów oraz poprawa czasu przejazdu - to główne założenia Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r. Projekt dokumentu został właśnie wyłożony do publicznego wglądu, zaś uwagi są przyjmowane do 12 lipca br.



Czy Gdańsk powinien więcej inwestować w infrastrukturę tramwajową?

Projekt dokumentu, który od poniedziałku, 21 czerwca, jest formalnie na etapie konsultacji społecznych, stanowi aktualizację podobnego opracowania z 2014 r. Siedem lat temu horyzont czasowy określono na 2030 r., obecnie to już 2042 r.

W nowym planie transportowym wskazano ponadto zupełnie nowe rozwiązania, które dotychczas tylko częściowo uwzględniono w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz innych dokumentach planistycznych.

Pod względem najważniejszych działań w infrastrukturze tramwajowej wymieniono:

Czytaj również:

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę


Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"


Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni



Proponowane inwestycje infrastrukturalne zawarte w planie transportowym. Wybierz grafikę, by otworzyć w dużej rozdzielczości. Proponowane inwestycje infrastrukturalne zawarte w planie transportowym. Wybierz grafikę, by otworzyć w dużej rozdzielczości.

Powrót tramwajów na Nową Jabłoniową i Nową Świętokrzyską



Warto odnotować także trasy nieuwzględnione w treści planu, ale zaznaczone na mapie prezentującej "proponowane inwestycje infrastrukturalne":

W załączniku graficznym nieco inny jest też przebieg PKM Południe w rejonie Łostowic względem tzw. wariantu rekomendowanego.

Co ciekawe, część ww. propozycji pokrywa się z pomysłami Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej prezentowanymi podczas kampanii wyborczej Jarosława Wałęsy w 2018 r.

Czytaj też:

Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać


Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe


Wraca pomysł stworzenia buspasa na ul. Słowackiego



  • W ramach działań inwestycyjnych przewiduje się m.in. wykorzystanie pasu rozdziału Trasy W-Z pod realizację szybkiego tramwaju.
  • Pas rozdziału Trasy W-Z na odcinku Łostowicka - Adamowicza.

Usprawnienia sieci tramwajowej w nieodległej perspektywie



Ponadto w projekcie planu transportowego wskazano inwestycje "znacząco poprawiające stan obecny, o charakterze wyłącznie modernizacyjnym, możliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie":
  • modernizację węzła torowego HuciskoMapka z budową wydzielonego toru skrętu w relacji Dworzec Gł. - Siedlce,
  • przebudowę pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka - zwiększenie liczby i długości torów postojowych,
  • budowę przejść międzytorowych, czyli rozjazdów pozwalających na przejazd na sąsiedni tor np. w sytuacji awarii lub potrzeby naprawy toru,
  • wydłużenie peronów i dostosowanie ich do obsługi taborem o długości 45 metrów (obecnie eksploatowane pojazdy mają ok. 26-30 m długości),
  • budowę peronów o długości umożliwiającej jednoczesną obsługę dwóch pojazdów na najbardziej obciążonych trasach.

Czytaj też:

[Artykuł z 2009 r.] Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?


Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?


ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje



Dokument przewiduje dalsze tworzenie węzłów przesiadkowych z dala od centrum miasta. Dokument przewiduje dalsze tworzenie węzłów przesiadkowych z dala od centrum miasta.

Transport szynowy najważniejszy, autobusy dowozowe



Do 2042 r. przewiduje się kształtowanie układu transportowego w oparciu o kolej SKM i PKM w połączeniu z transportem tramwajowym. Autobusy powinny pełnić przede wszystkim funkcje dowozowe do węzłów przesiadkowych na transport szynowy.

Pod względem taboru wskazano potrzebę zakupu lub utworzenia składów tramwajowych o długości ok. 45 metrów, a także zakup autobusów zeroemisyjnych.

Zgodnie z założeniami działania miasta podejmowane do 2042 r. w zakresie transportu zbiorowego mają na celu:
  • skrócenie czasu podróży,
  • zwiększenie częstotliwości kursowania,
  • integrację usług przewozowych,
  • koordynację usług przewozowych w skali regionalnej.

Scenariusze zmian wskaźnika motoryzacji do 2042 r. Scenariusze zmian wskaźnika motoryzacji do 2042 r.

Więcej aut niż mieszkańców? To możliwy scenariusz



W dokumencie wskazano dwa scenariusze rozwoju tzw. wskaźnika motoryzacji, czyli liczby aut w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców.

W wariancie "oczekiwanym" w 2042 r. ma on wynieść 550,5, zaś "niekontrolowanym" aż 1095, co oznacza, że liczba samochodów przekroczy liczbę mieszkańców Gdańska.

Czytaj też:

Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed 50 lat



Trasa Słowackiego we Wrzeszczu to jedna z ulic, gdzie przewiduje się wydzielenie buspasów. Trasa Słowackiego we Wrzeszczu to jedna z ulic, gdzie przewiduje się wydzielenie buspasów.

Uwagi i wnioski do dokumentu można zgłaszać do 12 lipca



Pełna treść projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 dostępna jest na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz pod treścią artykułu.

Uwagi i wnioski do projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 można składać z użyciem formularza konsultacyjnego dostępnego na stronie ZTM do 12 lipca br. w formie:
  • elektronicznej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą elektroniczną w wersji nieedytowalnej (plik zapisany w formacie .pdf lub .jpg) na adres e-mail: ztm-dl-pt-konsultacje@gdansk.gda.pl z dopiskiem "Konsultacje społeczne dot. Planu transportowego",
  • papierowej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą korespondencyjną na adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk (obowiązuje data wpływu),
  • papierowej, złożonej pisemnie na formularzu konsultacyjnym bezpośrednio w sekretariacie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk, pok. 112 w godzinach pracy jednostki.

Zgodnie z zarządzeniem prezydent miasta Gdańska konsultacje dot. projektu planu transportowego "uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób biorących w nich udział".



Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 (pdf, 6MB)



Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (451) 2 zablokowane

  • Wizja nie do zrealizowania (1)

    • 14 2

    • Nieważne, grunt że wszystko się dało narysować

      Każdy będzie zadowolony, zapraszamy do urn...

      • 6 0

  • nostradamus (2)

    Widzę, że nasi urzędnicy mają lepsze wizje jak jasnowidz Jackowski z Człuchowa.
    Co oni biorą i gdzie się zaopatrują?

    • 19 2

    • Towar jest ten sam tylko ilość się zmienia.

      Kwestia zabezpieczenia odpowiedniego zapasu butelek ze znakami akcyzy i można narysować wszystko.

      • 6 1

    • ochroniarze w biedrze chodza po zamowienia.

      • 2 0

  • E tam (1)

    Nie wierzę w żadne plany. Tam gdzie coś ma być, może i będzie, ale prędzej nowe osiedle. W mieście potrzeba wizjonerów, lepszych ekspertów w danych dziedzinach. A tutaj zabudować, a później myśleć jak ulice poprowadzić.

    • 14 0

    • No tak i nie

      Bo niby jak? miasto ma powiedzieć właścicielowi działki, developerowi - nie, nie, Ty będziesz budował za 20 lat, na razie może budować X i Y bo mają działki bliżej centrum. A X ma problemy organizacyjno-finansowe i na razie nie buduje, szuka inwestora itd

      • 3 0

  • jak oni skończą to budować to ludzie na tych osiedlach zaczną się oglądać gdzie jest przychodnia a nie jak dojechać do pracy

    • 19 1

  • Dobre! Hahahhaaaaaaaaaa! Gdańska ma wizję? Przeciez Gdańsk nie wie co bedzie robic za trzy dni (5)

    • 23 1

    • i nie pamieta co robil rok czy 5 lat temu (3)

      • 4 0

      • Wracajcie do siebie na podlasie (2)

        tam pasujecie dzbany.

        • 2 8

        • Oooo kawożłop z UM dał głos!

          Serdecznie witamy Pana Dyrektora na forum!

          • 3 0

        • gdanszczan rodowitych wyzywasz od dzbanow?

          cos ci sie uzedasie pomylilo. ciebie tu nie bylo jak my konczylismy szkoly.

          • 1 0

    • i na tym polega wizja, aby pobujać w obłokach

      robić to zupełnie inna bajka... ;)

      • 2 0

  • Darmowa komunikacja miejska (4)

    Najlepsze rozwiązanie

    • 14 6

    • Ja z niej nigdy nie korzystam, (3)

      Niby dlaczego miałaby być finansowana z moich podatków ?

      • 2 4

      • właśnie dlatego

        abyś nie musiał korzystać.

        • 0 3

      • a właśnie ze jest finansowana. (1)

        100 milionów z biletów wpływa miasto dokłada 300 milionów. Wiec te 100 milionów można by zaoszczędzić na renomie, systemach fala, biletomatów ludzi do obsługi ........ ciekawe czy ktoś to policzył.

        • 6 0

        • a kto piłuje gałąź

          na której siedzi?!
          ;)

          • 4 0

  • 10 zadań w 20 lat? (1)

    Jaja sobie robicie?

    • 17 2

    • A i tak zrealizują jedno, może dwa

      I to jeszcze w "wariancie okrojonym"

      • 7 0

  • 200 m ścieżki rowerowej na Obrońców Wybrzeża budują 4 miesiąc i jakieś 30 procent może zbudowali (1)

    mieli skończyć w maju, ale kto by się w Gdańsku terminami przejmował.
    Chyba że są to terminy wieców politycznych w Polsce, na które trzeba pojechać żeby się polansować.
    Na koszt kochanych gdańszczanek i gdańszczan of course.
    Serdeczności

    • 25 0

    • ciekawe czy ją połączą z tą drogą rowerową z płyt ażurowych :D

      ale byłby hit rowerowy :D

      koniecznie trzeba połączyć i zlikwidować tą po drugiej stronie żeby było tak po gdańsku raz z jednej raz z drugiej :D

      • 4 0

  • to wszystko powinno być w 2024 a nie 2042 (1)

    • 13 0

    • To wszystko powinno być jutro. Albo wczoraj. Kupiliście mieszkania w polu, to do kogo teraz te żale?

      • 0 0

  • Buspas na Łostowiskiej? (21)

    Tam są 2 pasy, z czego jeden poświęcimy na środek transportu, który i tak ma być tylko "dowozowy"? Znowu będzie tak, że auta będą stały w korku na jednym pasie na Łostowickiej, a buspas będzie prawie cały czas pusty i nieużywany.

    • 58 35

    • Nie ma innej mozliwości (1)

      Jeśli komunikacja miejska ma być realną alternatywą dla prywatnego samochodu

      • 31 14

      • Nie ma być. To jest z gruntu zła koncepcja.

        • 2 2

    • Nie, jeśli przesiądziesz sie na komunikację miejską. (1)

      Chyba, że każdy będzie miał samochód to zamiast przewidywanych 1095 aut na mieszkańca, będziemy mieli nawet 2000 aut i wtedy wszystkie deptaki, chodniki i parki przerobimy na autostrady:D

      • 17 8

      • I to mi się podoba!

        • 5 7

    • (1)

      autobusy też będą stały - tyle tylko, że na Kartuskiej

      • 9 6

      • wiec tam też zrobi się buspas

        • 7 3

    • winszuje błyskotliwości (9)

      takie jest założenie buspasa... I podpowiem Ci jedna rzecz... możesz wybrać autobus i nie stac w korku ;)

      • 20 10

      • (4)

        Nadal będzie stał W korku, tylko za Buspasem

        • 6 5

        • będzie ciągłość do Wrzeszcza (2)

          • 9 2

          • Po co ciągłość do Wrzeszcza, jak autobus będzie tylko "dowozowy" (1)

            czyli będzie dowoził albo do tramwaju na Chełmie, albo do "szybkiego" tramwaju na Armii Krajowej, albo do tramwaju na Siedlcach. Po co na ten "dowozowy" środek transportu marnować cały pas?

            • 2 1

            • Może po to

              Żeby rozkłady jazdy przestały być fikcją i przed wyjściem z domu dało się zaplanować trasę z przesiadkami od punktu A do punktu B?

              • 2 1

        • Ale kilka minut na Łostowickiej zyska

          Jechać np 10 min zamiast 15 min to duża różnica. Inny aspekt, że miasto będzie kupowało autobusy, które jeżdżą, a nie stoją w korkach. Tak samo kierowcy będą dostawać pensje za jeżdżenie, a nie stanie.

          • 4 3

      • To jest szantaż! (3)

        Nasza "władza" potrafi tylko szantażować, wymuszać i karać... Za to spełniać swojej roli już nie łaska!!!!

        • 4 11

        • ale ich rola to olanie potrzeb wszystkich innych i skupienie się na budowie kolejnych pasów dla samochodów? (2)

          nie wiedziałem

          • 1 3

          • Jak na razie zupełnie olewa kierowców i specjalnie utrudnia im życie

            • 2 1

          • Właściwie to nie mam zielonego pojęcia, jaka jest rola "władzy" miejskiej....

            bo usługi typu Policja, Wojsko i Sądy oraz reprezentacja kraju na zewnątrz świadczy mi Rząd Centralny, zatem "miasto' nie jest w sumie do niczego potrzebne... no może prezydent miasta do udzielania ślubów, jak ktoś ma potrzebę.... bo więcej uzasadnionych wspólnych zadań dla "miasta" nie widzę! Wszystkie inne sprawy ludzkie są indywidualne i prywatne, bo dotyczą z osobna każdej jednostki, zatem nie potrzebujemy "władzy"/wspólnych urzędów/rządu czy innych służb w pozostałym zakresie!

            • 2 0

    • (3)

      pomysł poroniony, niech ludzie jeżdzą sobie tramwajem przez chełm do centrum, a jeśli chcą na morenę to przez lawendowe wzgórze tramwajem też mogą.... łostowicka ma zostać 2x2 dla samochodów

      • 7 18

      • Po co?

        I tak albo jest pusta, albo jest tam korek.

        • 4 3

      • Bronisz tego jak niepodległości (1)

        a w godzinach szczytu i tak jest korek na całej długości. Podopowiem że nawet gdyby miała przekrój 2x4 to stałbyś w krótszym korku tak samo długo.

        • 10 4

        • Paradoksalnie - dłużej.

          Jak masz jeden pas, wszyscy stoją grzecznie w korku, jak masz ich więcej, to zaraz zaczyna się jazda zygzakiem, bo drugi pas jedzie 5km/h szybciej...

          • 3 3

    • Miejsce na dobudowanie buspasa jest. Przynajmniej w jedną stronę - w miejscu gdzie tworzą się korki. W szczycie popołudniowym. Bo w szczycie porannym to raczej na Havla jest problem

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane