- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (262 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (165 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (107 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (57 opinii)
Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r. Nowy plan transportowy
Nowe linie tramwajowe, dłuższe tramwaje, kilkukilometrowe odcinki buspasów oraz poprawa czasu przejazdu - to główne założenia Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r. Projekt dokumentu został właśnie wyłożony do publicznego wglądu, zaś uwagi są przyjmowane do 12 lipca br.
W nowym planie transportowym wskazano ponadto zupełnie nowe rozwiązania, które dotychczas tylko częściowo uwzględniono w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz innych dokumentach planistycznych.
Pod względem najważniejszych działań w infrastrukturze tramwajowej wymieniono:
- budowę kontynuacji trasy GP-W w kierunku północnym z poprawą powiązań z dworcem we Wrzeszczu
(obecnie rozpoczęto prace projektowe na odcinku kończącym się na al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Do Studzienki i Boh. Getta Warszawskiego),
- budowę łącznika tramwajowego al. Grunwaldzkiej
z al. Legionów
przez dworzec we Wrzeszczu,
- budowę połączenia Bażyńskiego
- Kołobrzeska
,
- budowę nadmorskiej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej
i ul. Obrońców Wybrzeża
(włączenie do torowiska w ciągu ul. Chłopskiej),
- budowę trasy tramwajowej w ramach Nowej Abrahama
w standardzie tramwaju szybkiego (połączenie PKM Brętowo z PKM Strzyża),
- budowę trasy tramwajowej do przystanku SKM Żabianka w śladzie ul. Subisława
lub rezerwy Drogi Czerwonej bezpośrednio przy torach kolejowych (celem zastąpienia linii autobusowej 148 linią tramwajową Żabianka - Nowy Port),
- rozbudowę sieci kolejowej do dzielnic południowych (PKM Południe),
- budowę trasy tramwajowej w śladzie Nowej Bulońskiej Południowej
do osiedla Świętokrzyskiego lub nowego przystanku PKM Południe z opcją etapowania realizacji tej trasy tramwajowej,
- budowę trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej/al. Płażyńskiego
do Amber Expo przez ul. Pokoleń Lechii Gdańsk,
- budowę trasy tramwajowej w standardzie szybkiego tramwaju w Trasie W-Z
(al. Armii Krajowej) na odc. Sikorskiego
- Jabłoniowa/al. Adamowicza
.
Czytaj również:
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni
Powrót tramwajów na Nową Jabłoniową i Nową Świętokrzyską
Warto odnotować także trasy nieuwzględnione w treści planu, ale zaznaczone na mapie prezentującej "proponowane inwestycje infrastrukturalne":
- trasę tramwajową w ul. Nowej Jabłoniowej (z której zrezygnowano sześć lat temu na rzecz buspasów),
- trasę tramwajową w ul. Nowej Świętokrzyskiej (tu również wycofano się kilka lat temu z tramwaju),
- trasę tramwajową w ul. Nowej Wałowej z włączeniem do ul. Jana z Kolna w pobliżu pl. Solidarności
,
- poprowadzenie tramwaju spod dworca we Wrzeszczu do al. Legionów przez ul. Kilińskiego
i Trasę Słowackiego/Hynka
(dotychczas przewidywano wzdłuż torów, a następnie przez ul. Kościuszki lub Trasę Słowackiego/Hynka),
- buspasy na trasie Havla
- Łostowicka
- Nowolipie
- Rakoczego
- Trasa Słowackiego/al. Żołnierzy Wyklętych
,
- buspasy na odcinku Śródmieście SKM - granica z Pruszczem Gdańskim na całej długości Traktu św. Wojciecha
,
- buspasy na całej długości ul. Spacerowej
.
W załączniku graficznym nieco inny jest też przebieg PKM Południe w rejonie Łostowic względem tzw. wariantu rekomendowanego.
Co ciekawe, część ww. propozycji pokrywa się z pomysłami Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej prezentowanymi podczas kampanii wyborczej Jarosława Wałęsy w 2018 r.
Czytaj też:
Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać
Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe
Wraca pomysł stworzenia buspasa na ul. Słowackiego
Usprawnienia sieci tramwajowej w nieodległej perspektywie
Ponadto w projekcie planu transportowego wskazano inwestycje "znacząco poprawiające stan obecny, o charakterze wyłącznie modernizacyjnym, możliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie":
- modernizację węzła torowego Hucisko
z budową wydzielonego toru skrętu w relacji Dworzec Gł. - Siedlce,
- przebudowę pętli Łostowice Świętokrzyska
- zwiększenie liczby i długości torów postojowych,
- budowę przejść międzytorowych, czyli rozjazdów pozwalających na przejazd na sąsiedni tor np. w sytuacji awarii lub potrzeby naprawy toru,
- wydłużenie peronów i dostosowanie ich do obsługi taborem o długości 45 metrów (obecnie eksploatowane pojazdy mają ok. 26-30 m długości),
- budowę peronów o długości umożliwiającej jednoczesną obsługę dwóch pojazdów na najbardziej obciążonych trasach.
Czytaj też:
[Artykuł z 2009 r.] Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?
Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Transport szynowy najważniejszy, autobusy dowozowe
Do 2042 r. przewiduje się kształtowanie układu transportowego w oparciu o kolej SKM i PKM w połączeniu z transportem tramwajowym. Autobusy powinny pełnić przede wszystkim funkcje dowozowe do węzłów przesiadkowych na transport szynowy.
Pod względem taboru wskazano potrzebę zakupu lub utworzenia składów tramwajowych o długości ok. 45 metrów, a także zakup autobusów zeroemisyjnych.
Zgodnie z założeniami działania miasta podejmowane do 2042 r. w zakresie transportu zbiorowego mają na celu:
- skrócenie czasu podróży,
- zwiększenie częstotliwości kursowania,
- integrację usług przewozowych,
- koordynację usług przewozowych w skali regionalnej.
Więcej aut niż mieszkańców? To możliwy scenariusz
W dokumencie wskazano dwa scenariusze rozwoju tzw. wskaźnika motoryzacji, czyli liczby aut w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców.
W wariancie "oczekiwanym" w 2042 r. ma on wynieść 550,5, zaś "niekontrolowanym" aż 1095, co oznacza, że liczba samochodów przekroczy liczbę mieszkańców Gdańska.
Czytaj też:
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed 50 lat
Uwagi i wnioski do dokumentu można zgłaszać do 12 lipca
Pełna treść projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 dostępna jest na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz pod treścią artykułu.
Uwagi i wnioski do projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 można składać z użyciem formularza konsultacyjnego dostępnego na stronie ZTM do 12 lipca br. w formie:
- elektronicznej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą elektroniczną w wersji nieedytowalnej (plik zapisany w formacie .pdf lub .jpg) na adres e-mail: ztm-dl-pt-konsultacje@gdansk.gda.pl z dopiskiem "Konsultacje społeczne dot. Planu transportowego",
- papierowej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą korespondencyjną na adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk (obowiązuje data wpływu),
- papierowej, złożonej pisemnie na formularzu konsultacyjnym bezpośrednio w sekretariacie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk, pok. 112 w godzinach pracy jednostki.
Zgodnie z zarządzeniem prezydent miasta Gdańska konsultacje dot. projektu planu transportowego "uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób biorących w nich udział".
Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 (pdf, 6MB)
Miejsca
Opinie (451) 2 zablokowane
-
2021-06-21 08:30
Czy PKM ma przechodzić centralnie przez osiedle Habenda? (2)
- 10 0
-
2021-06-21 12:57
Absolutnie nie
A to dlatego, że po prostu nigdy nie powstanie. A przynajmniej nie za Twojego życia, tak więc śpij spokojnie Sąsiedzie :)
- 3 0
-
2021-06-23 00:04
Raczej wjedzie przez kościół i nawę główną.
Może to stacja będzie
- 0 0
-
2021-06-21 08:32
Genialne, ludzie prxesiadaja sie do coraz wiecej kupowanych aut, (2)
bo to "podnosi status" i wolą stać w korkach niz jezdzic kokujikacją miejską. A oni filozofują nie nad budową dróg i poprawą polaczen i parkingów, tylko nad budową tramwajow... logiczne
- 7 8
-
2021-06-21 08:35
zwyczajnie powinno sie ucinac budowe osiedli i wysiedlanie tych co juz deweloperzy nastawiali
- 3 0
-
2021-06-21 08:39
Bo ta władza mysli o tym jak świat kształtowąc pod swoje durne wizje...
Zamiast wykonywać robotę do której ich najęliśmy - czyli spełniać Nasze zachcianki!
Odsunąć świnie od koryta!- 4 0
-
2021-06-21 08:39
czy ten nowy pracownik juz zaczyna dzialac???????????????
- 9 0
-
2021-06-21 08:39
Jak nie chcemy niekontrolowanego przyrostu ilości samochodów
To może niech SM zacznie wykonywać swoją robotę? Tak tylko nieśmiało proponuję
- 13 2
-
2021-06-21 08:41
Osowa (1)
Nie zapomnijcie o Osowej. Tu i tak jest dramat komunikacyjny a ma jeszcze dojsc majaland i 3 mln turystów extra.
- 10 1
-
2021-06-21 09:10
droga zielona na wczoraj, same bus pasy to za mało
- 5 1
-
2021-06-21 08:42
Połączenie Górek Zachodnich z Wyspą Sobieszewska tramwajem wodnym,żeby można korzystać (1)
z pięknej trasy rowerowej po Wyspie Sobieszewska. Może cała Mierzeja Wiślana,aż do Piasków doczeka się takiej trasy rowerowej byłoby super.
- 10 0
-
2021-06-22 10:32
Dodajmy radioaktywną wyspą Sobieszewska
Chcesz by teściowa szybciej zeszła? Kup jej domek przy pięknie porośniętej trawą hałdzie fosfor
- 0 1
-
2021-06-21 08:43
Zlikwidować skorumpowany rząd. (4)
Rząd z czasów komunistycznych był bardziej uczciwy niż obecny. Nadszedł czas na nowy, mniej skorumpowany rząd, który może rzeczywiście wykonywać swoją pracę. Z niecierpliwością czekałem na nowy tunel i łączącą go linię tramwajową wzdłuż ul. Wałowej. Widzimy, że zostało to teraz pogrzebane w służbie większego rozrostu.
- 7 9
-
2021-06-21 08:50
wyskoczyl jak filip z konopii? (1)
ktory to rzad przeszkodzil um w budowie od 2001 roku?
- 5 1
-
2021-06-21 08:57
Komunistyczny
- 1 3
-
2021-06-21 09:01
chyba zarząd
miasta...
- 6 0
-
2021-06-21 10:31
mniej skorumpowany rząd
czyli dalej skorumpowany tylko odrobinę mniej :D
- 1 0
-
2021-06-21 08:43
Piękne plany, potrzebne
Ale wiadomo, jak to w Gdańsku, tu się rozwodni, tam się odwlecze i w praktyce znowu jedyne co powstanie, to miejskie autostrady
- 9 2
-
2021-06-21 08:45
wybory jakieś na horyzoncie?
Wszyscy ogłaszają plany i podpisują "talony na balony" w postaci kupowania śmiałych "wizji" od zewnętrznych dostawców. Tak biurokracja markuje pracę. Gołym okiem widać gdzie są problemy, a w tych wizjach są one starannie omijane. Plany powstają jedynie pod "przepał dotacji" - z czego zwykle powstaje przypał...
Proszę zapoznać się, ile kosztują takie przedsięwzięcia oraz jak są finansowane i ocenić, jaka jest szansa na zbudowanie czegoś podobnego:
"W dniu 8 maja 2012 r. Duński parlament wydał zgodę na budowę lekkiej kolei w Aarhus, która byłaby pierwszą tak nowoczesną linią w Danii, i przyznał uprawnienia do kontynuowania inicjatywy. W rezultacie formalnie utworzono spółkę joint venture Aarhus Letbane między lokalną gminą, Ministerstwem Transportu i regionem Midtjylland w celu promowania i kontynuowania projektu w sierpniu 2012 r. Szacuje się, że budowa fazy 1 kosztowała 2,4 mld DKK ( 408 mln USD); finansowanie zapewniło miasto Aarhus (47,2%), duński rząd centralny (47%) i Region Centralny Danii (5,8%)."
Pierwsza faza to 12km dwutorowej linii... W płaskiej jak stół Danii.
W Gdańsku to "pieśń szczurołapa", który dba jedynie o własne interesy, czyli tramwajarskiego lobby i skupionych wokół niego miejskich spółek. Które szarpią się pod dywanem z PKM promowanym przez marszałka o "krótka kołdrę" finansowania...
Intencje i metody widać jak w powiększającym szkle w umieszczonym na pierwszym miejscu przedsięwzięciu związanym z tramwajem w Dolinie Królewskiej.
"Nie będzie nam mieszkaniec do michy zaglądał!!!"
A jak kasę się wyda i zniszczy konkurencję, to mieszkańcy mogą nas cmoknąć...
"Piniendzy nie ma i nie będzie (jeżdżenia)"- 11 1
-
2021-06-21 08:48
Plan powstał tylko po to aby ktoś wziął za to pieniędze (4)
80% nie zostanie zrealizowanych wcale. Lub za kilka lat poznamy kolejny "aktualny" plan
- 83 10
-
2021-06-21 09:00
to ostatnio główna specjalizacja sammorządu...
Prekursorem była Gdynia, a przykład staje się zaraźliwy...
To bardzo wygodne, planować (za pieniądze i cudzymi rękoma - bo nie potrafimy i nie chcemy odpowiedzialności), a potem nic nie móc, Bo ceny się zmieniły albo przebrzydły rząd kasy nie dał.- 15 1
-
2021-06-21 09:27
(1)
Bez dokumentu strategicznego nie otrzyma się dofinansowania. Także nie bij piany
- 5 5
-
2021-06-21 10:58
a czy ktos mówi
...że to jedynie przypadłość miejskich urzędów?
To jest przemysł... papierowy.
Nie mylić z papierniczym.- 1 0
-
2021-06-21 10:35
No nie przecież testują prototyp
Prototyp rydwanu po to powstał.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.