- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (261 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (165 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (107 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r. Nowy plan transportowy
Nowe linie tramwajowe, dłuższe tramwaje, kilkukilometrowe odcinki buspasów oraz poprawa czasu przejazdu - to główne założenia Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r. Projekt dokumentu został właśnie wyłożony do publicznego wglądu, zaś uwagi są przyjmowane do 12 lipca br.
W nowym planie transportowym wskazano ponadto zupełnie nowe rozwiązania, które dotychczas tylko częściowo uwzględniono w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz innych dokumentach planistycznych.
Pod względem najważniejszych działań w infrastrukturze tramwajowej wymieniono:
- budowę kontynuacji trasy GP-W w kierunku północnym z poprawą powiązań z dworcem we Wrzeszczu
(obecnie rozpoczęto prace projektowe na odcinku kończącym się na al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Do Studzienki i Boh. Getta Warszawskiego),
- budowę łącznika tramwajowego al. Grunwaldzkiej
z al. Legionów
przez dworzec we Wrzeszczu,
- budowę połączenia Bażyńskiego
- Kołobrzeska
,
- budowę nadmorskiej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej
i ul. Obrońców Wybrzeża
(włączenie do torowiska w ciągu ul. Chłopskiej),
- budowę trasy tramwajowej w ramach Nowej Abrahama
w standardzie tramwaju szybkiego (połączenie PKM Brętowo z PKM Strzyża),
- budowę trasy tramwajowej do przystanku SKM Żabianka w śladzie ul. Subisława
lub rezerwy Drogi Czerwonej bezpośrednio przy torach kolejowych (celem zastąpienia linii autobusowej 148 linią tramwajową Żabianka - Nowy Port),
- rozbudowę sieci kolejowej do dzielnic południowych (PKM Południe),
- budowę trasy tramwajowej w śladzie Nowej Bulońskiej Południowej
do osiedla Świętokrzyskiego lub nowego przystanku PKM Południe z opcją etapowania realizacji tej trasy tramwajowej,
- budowę trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej/al. Płażyńskiego
do Amber Expo przez ul. Pokoleń Lechii Gdańsk,
- budowę trasy tramwajowej w standardzie szybkiego tramwaju w Trasie W-Z
(al. Armii Krajowej) na odc. Sikorskiego
- Jabłoniowa/al. Adamowicza
.
Czytaj również:
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni
Powrót tramwajów na Nową Jabłoniową i Nową Świętokrzyską
Warto odnotować także trasy nieuwzględnione w treści planu, ale zaznaczone na mapie prezentującej "proponowane inwestycje infrastrukturalne":
- trasę tramwajową w ul. Nowej Jabłoniowej (z której zrezygnowano sześć lat temu na rzecz buspasów),
- trasę tramwajową w ul. Nowej Świętokrzyskiej (tu również wycofano się kilka lat temu z tramwaju),
- trasę tramwajową w ul. Nowej Wałowej z włączeniem do ul. Jana z Kolna w pobliżu pl. Solidarności
,
- poprowadzenie tramwaju spod dworca we Wrzeszczu do al. Legionów przez ul. Kilińskiego
i Trasę Słowackiego/Hynka
(dotychczas przewidywano wzdłuż torów, a następnie przez ul. Kościuszki lub Trasę Słowackiego/Hynka),
- buspasy na trasie Havla
- Łostowicka
- Nowolipie
- Rakoczego
- Trasa Słowackiego/al. Żołnierzy Wyklętych
,
- buspasy na odcinku Śródmieście SKM - granica z Pruszczem Gdańskim na całej długości Traktu św. Wojciecha
,
- buspasy na całej długości ul. Spacerowej
.
W załączniku graficznym nieco inny jest też przebieg PKM Południe w rejonie Łostowic względem tzw. wariantu rekomendowanego.
Co ciekawe, część ww. propozycji pokrywa się z pomysłami Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej prezentowanymi podczas kampanii wyborczej Jarosława Wałęsy w 2018 r.
Czytaj też:
Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać
Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe
Wraca pomysł stworzenia buspasa na ul. Słowackiego
Usprawnienia sieci tramwajowej w nieodległej perspektywie
Ponadto w projekcie planu transportowego wskazano inwestycje "znacząco poprawiające stan obecny, o charakterze wyłącznie modernizacyjnym, możliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie":
- modernizację węzła torowego Hucisko
z budową wydzielonego toru skrętu w relacji Dworzec Gł. - Siedlce,
- przebudowę pętli Łostowice Świętokrzyska
- zwiększenie liczby i długości torów postojowych,
- budowę przejść międzytorowych, czyli rozjazdów pozwalających na przejazd na sąsiedni tor np. w sytuacji awarii lub potrzeby naprawy toru,
- wydłużenie peronów i dostosowanie ich do obsługi taborem o długości 45 metrów (obecnie eksploatowane pojazdy mają ok. 26-30 m długości),
- budowę peronów o długości umożliwiającej jednoczesną obsługę dwóch pojazdów na najbardziej obciążonych trasach.
Czytaj też:
[Artykuł z 2009 r.] Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?
Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Transport szynowy najważniejszy, autobusy dowozowe
Do 2042 r. przewiduje się kształtowanie układu transportowego w oparciu o kolej SKM i PKM w połączeniu z transportem tramwajowym. Autobusy powinny pełnić przede wszystkim funkcje dowozowe do węzłów przesiadkowych na transport szynowy.
Pod względem taboru wskazano potrzebę zakupu lub utworzenia składów tramwajowych o długości ok. 45 metrów, a także zakup autobusów zeroemisyjnych.
Zgodnie z założeniami działania miasta podejmowane do 2042 r. w zakresie transportu zbiorowego mają na celu:
- skrócenie czasu podróży,
- zwiększenie częstotliwości kursowania,
- integrację usług przewozowych,
- koordynację usług przewozowych w skali regionalnej.
Więcej aut niż mieszkańców? To możliwy scenariusz
W dokumencie wskazano dwa scenariusze rozwoju tzw. wskaźnika motoryzacji, czyli liczby aut w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców.
W wariancie "oczekiwanym" w 2042 r. ma on wynieść 550,5, zaś "niekontrolowanym" aż 1095, co oznacza, że liczba samochodów przekroczy liczbę mieszkańców Gdańska.
Czytaj też:
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed 50 lat
Uwagi i wnioski do dokumentu można zgłaszać do 12 lipca
Pełna treść projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 dostępna jest na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz pod treścią artykułu.
Uwagi i wnioski do projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 można składać z użyciem formularza konsultacyjnego dostępnego na stronie ZTM do 12 lipca br. w formie:
- elektronicznej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą elektroniczną w wersji nieedytowalnej (plik zapisany w formacie .pdf lub .jpg) na adres e-mail: ztm-dl-pt-konsultacje@gdansk.gda.pl z dopiskiem "Konsultacje społeczne dot. Planu transportowego",
- papierowej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą korespondencyjną na adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk (obowiązuje data wpływu),
- papierowej, złożonej pisemnie na formularzu konsultacyjnym bezpośrednio w sekretariacie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk, pok. 112 w godzinach pracy jednostki.
Zgodnie z zarządzeniem prezydent miasta Gdańska konsultacje dot. projektu planu transportowego "uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób biorących w nich udział".
Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 (pdf, 6MB)
Miejsca
Opinie (451) 2 zablokowane
-
2021-06-21 08:20
(1)
Dla mnie smutek jak zabrali N3 z bysewa :(
- 3 1
-
2021-06-21 08:22
a 210 na orunie?
- 1 2
-
2021-06-21 08:20
Za ile mozna to kupic?
Pytam bo lubie fantastyke.
- 22 1
-
2021-06-21 08:20
(1)
Dajcie spokój przecież Ola sama jeszcze nic nie skończyła, prawo skręt na Havla to chyba 3 lata się projektował, o tych płytach na łuczniczej to już chodzą miejskie legendy. Mam nadzieje że do końca kadencji nie zmarnuje zbyt dużo kasy żeby jej następca mógł wreszcie coś zrobić porządnego dla mieszkańców.
- 18 3
-
2021-06-21 12:44
Tej Pani już dziękujemy
Takiej miernoty na stołku prezydenta jeszcze nie było i miejmy nadzieję, że już w niedalekiej przyszłości pomachamy jej na pożegnanie.
- 4 0
-
2021-06-21 08:21
Dlaczego ten plan nazywa się zrównoważony? (9)
Przecież to jawna dyskryminacja części użytkowników miejskiej infrastruktury. Ulice budowano również z moich podatków, a teraz mi to zabrano
- 19 6
-
2021-06-21 08:33
co ci konkretnie zabrano? (1)
- 2 3
-
2021-06-21 08:37
Zabrano pas ruchu i planuje się wiecej zabierać... Faszyści i Złodzieje!
Gdy się wytycza buspus, nie dobudowując kolejnego pasa ruchu, tylko zabierając go zwykłym kierowcom na rzecz uprzywilejowanych grup społecznych.
- 7 3
-
2021-06-21 08:36
Zrównoważony oznacza taki "rozwój", który się równoważy...
Cofaniem w rozwoju!
- 7 2
-
2021-06-21 08:45
jesteś roszczeniowy i tyle
- 3 6
-
2021-06-21 09:00
Bo nazwa "Plan uzależnienia wszystkich mieszkańców Gdańska od transportu zbiorowego celem wyciągnięcia od nich kasy z biletów"
brzmi mało PRowo
- 8 2
-
2021-06-21 09:09
bo to modan semantyka (2)
a o treść to nikt nie dba.
- 2 0
-
2021-06-21 09:51
A za tą semantyką idą większe pieniadze dla "twórców projektow" (1)
Kolejny kit, za który dostana zapłacone zaprzyjaznieni projektanci. Juz zrobili kilka "nadzwyczajnych" projektów tunelu pod Pachołkiem, deptaka na ul.Opata Rybińskiego i wiele innych skazanych z góry na niepowodzenie. To my - gdańszczanie opłacamy te d**ilne projekty, kosztem łatania chociazby dziur w chodnikach i całego morza powaznych brakow w mieście. Parafrazując: aby ludziom/projektantom żyło się dostatniej.
- 6 0
-
2021-06-21 10:15
jednak od mieszania herbata staje się słodsza
dla niektórych... ;)
To jest wręcz przemysł...- 5 0
-
2021-06-21 10:14
bo krok w przód
...równoważy się z trzema do tyłu...
- 1 0
-
2021-06-21 08:23
Szybki tramwaj z centrum powinien być zrobiony aż do Karczemek
za komuny zostawili rezerwę - ale robiąc dalej trasę W-Z poskąpili na wiaduktach nad Źródlaną i dalej.
- 12 0
-
2021-06-21 08:23
Koszty inwestycji takie duze (3)
Ze pewnie przekraczają możliwości miasta do 2042 roku...Przypominam, ze budowa Nowej Swietokrzyskiej, Jabloniowej itd bylo w planach realizacji do 2016 roku. Bez wsparcia z budżetu centralnego nie ma szans na realizacje polowy z tych obietnic.
- 14 3
-
2021-06-21 08:35
no to przeciez UE dofinansowuje. (2)
- 2 1
-
2021-06-21 12:47
Inwestycji typowo miejskich to UE chyba nie finansuje? (1)
Tak mi się wydaje, bo przecież te plany odnośnie rozbudowy PKM/SKM specjalnie muszą uwzględniać oddziaływanie na większy obszar, żeby można było starać się o dotację. Jeśli jestem w błędzie to proszę mnie poprawić.
- 0 3
-
2021-06-21 14:08
dlatego "na wariata" dołączono do budowy PKM Kartuzy i Kościerzynę
I samorząd do dzisiaj tego żałuje... ;)
Teraz tak łatwo nie da się tego przedsięwzięcia uwalić...- 3 1
-
2021-06-21 08:23
W 2042 to komunikacja nie bedzie wogole istniec (4)
Kazdy bedzie mial swoje autko , wiekszosc eleltrycznych i kazdy bedzie kowalem swojego losu:)
- 10 11
-
2021-06-21 08:28
Na wsi może i tak (1)
w mieście wątpie
- 2 2
-
2021-06-21 08:33
a te plany wlasnie obejmuja wsie podmiejskie.
- 2 1
-
2021-06-21 10:13
Zwłaszcza czternastolatek i osiemdziesięciolatka z chorym okiem
- 1 0
-
2021-06-21 10:32
I tu sie mylisz. Wręcz przeciwnie
- 0 0
-
2021-06-21 08:25
A może dałoby się powrócić do przedwojennej koncepcji tramwaju że Śródmieścia przez Suchanino do Wrzeszcza?Cześć rezerwy terenu pod tory nadal istnieje, a tam gdzie jej nie ma,można wybudować tor w jezdni.
- 5 0
-
2021-06-21 08:28
Kartuska i Podwale Przedmiejskie zaznaczone jako "drogi ruchu przyspieszonego"?
Przecież tam jest przejście co 100 metrów...
- 17 1
-
2021-06-21 08:30
pamiec myszki miki
Dobre! Hahahhaaaaaaaaaa! Gdańska ma wizję? Przeciez Gdańsk nie wie co bedzie robic za trzy dni
i nie pamieta co robil rok czy 5 lat temu- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.