• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk stał się portem oceanicznym

Kuba Łoginow
2 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Gdański port już wkrótce może zagrozić kilku poważnym portom w Europie. Zwłaszcza jeśli powstanie przy nim - widoczne na zdjęciu na razie w formie wizualizacji - centrum dystrybucyjne. Gdański port już wkrótce może zagrozić kilku poważnym portom w Europie. Zwłaszcza jeśli powstanie przy nim - widoczne na zdjęciu na razie w formie wizualizacji - centrum dystrybucyjne.

Stało się to, w co wątpili specjaliści branży morskiej. Pomimo peryferyjnego położenia na kontynencie europejskim, Gdańsk jednak stanie się portem, do którego będą zawijać statki oceaniczne. Linia żeglugowa Maersk ogłosiła, że do gdańskiego terminalu DCT zostanie przedłużona linia kontenerowa, łącząca Szanghaj z Europą Zachodnią.



Czy trójmiejskie porty staną się centrum dystrybucyjnym kontenerów na Europę Środkową i Wschodnią?

Pojawienie się bezpośrednich, regularnych połączeń transkontynentalnych w tej części Bałtyku jest prawdziwą rewolucją. Do tej pory na Bałtyk wpływały jedynie kontenerowe feedery, a więc statki dowozowe, rozwożące towary z oceanicznych hubów (portów węzłowych), zlokalizowanych nad Morzem Północnym. Teraz wszystko wskazuje na to, że jednym z takich globalnych centrów dystrybucyjnych stanie się Gdańsk, a konkretnie - Głębokowodny Terminal Kontenerowy DCT, wraz z powstającym w jego sąsiedztwie centrum logistycznym.

Trójmiasto będzie polskim Hamburgiem?

Na czym polega istota hubów, czyli portów węzłowych? Przewożąc ogromne ilości kontenerów z Dalekiego Wschodu do Europy, operatorom opłaca się wykorzystywać jak największe statki (ekonomia skali), które w dodatku nie powinny zbyt często zatrzymywać się po drodze (dodatkowe koszty i strata czasu) i powinny być maksymalnie załadowane. Do niedawna po rozładowaniu towaru w dużych portach Morza Północnego nie opłacało się dalej płynąć dużym kontenerowcem na Bałtyk, gdyż na końcowym odcinku statek niepotrzebnie woziłby powietrze. Bardziej opłacalne było rozładowanie kontenerów np. w Hamburgu, Rotterdamie lub Antwerpii i przerzucenie "pudełek", przeznaczonych dla krajów bałtyckich, na mniejsze statki, kolej lub ciężarówki. Jednak, wraz ze wzrostem wymiany handlowej w krajach Europy Wschodniej, okazało się, że część połączeń transkontynentalnych opłaca się realizować bezpośrednio w relacji z morzami dotychczas uznawanymi za peryferyjne. I tak, pierwszy "hub" w tej części Europy powstał kilka lat temu w rumuńskiej Konstancy nad Morzem Czarnym, a teraz na podobnej drodze jest Gdańsk.

To wszystko oznacza jakościowy skok dla Trójmiasta i całkowite przemeblowanie na portowej mapie Europy Bałtyckiej. Jeżeli w ślad za Maerskiem pójdą i inni operatorzy, na co się zanosi, Trójmiasto stanie się ogólnobałtyckim centrum dystrybucyjnym. To właśnie tutaj będzie się przywozić chińskie kontenery, które następnie, przeładowane na mniejsze statki, będą rozwożone do Skandynawii, Rosji, Litwy, Łotwy czy Estonii, a załadowane na kolej i ciężarówki - będą trafiać również do naszych południowych i wschodnich sąsiadów.

Bez sprawnej kolei port się nie obejdzie

Jest tylko jedno "ale". Gdańskie plany zakładają, że powodzenie idei bałtyckiego hubu zależeć będzie nie tylko od parametrów technicznych i atrakcyjności samego terminalu czy jego bezpośredniego otoczenia, ale właśnie od pozyskania partnerów z zaplecza. Zdaniem Ryszarda Strzyżewicza, prezesa Portu Gdańsk, dogodne położenie geograficzne Trójmiasta czyni to miejsce idealnym dla pełnienia roli "okna na świat" dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. Dlatego właśnie tak ważna jest konsekwentna realizacja takich projektów, jak Białoruskie Centrum Towarowo-Logistyczne, które ma powstać w sąsiedztwie terminalu DCT, korytarz kolejowy SoNorA (oś Północ-Południe), łączący Trójmiasto z Czechami, Słowacją, Węgrami i Chorwacją, czy też zarzucony przed kilku laty "most kontenerowy" Gdańsk-Odessa. Zdaniem specjalistów, Polska może "wchłonąć" jedynie połowę obrotów kontenerowych, które potencjalnie mogą być zrealizowane w gdańskim głębokowodnym terminalu - reszty klientów trzeba poszukać za granicą: na Południu, Wschodzie i w Rosji (Petersburgu).

Aby tak się jednak stało, konieczne są ambitne inwestycje w polską sieć transportową, łączącą nas z sąsiadami ze wschodu i południa. Niestety, rzeczywistość jest brutalna: środków na modernizację linii kolejowych nie ma (z wyjątkiem kilku szlaków), a to właśnie koleją najwygodniej jest wozić kontenery na duże odległości. Problemy, ale tylko na początku, pojawią się też na samym zapleczu gdańskiego terminalu, gdyż na razie nie da się sprawnie wywieźć dużej ilości kontenerów z portu (wąskie gardła drogowe i kolejowe). Można się więc liczyć z korkami we wschodnich dzielnicach Gdańska, które znikną po wybudowaniu zaplanowanych połączeń komunikacyjnych: Trasy Sucharskiego, tunelu pod Martwą Wisłą, Obwodnicy Południowej oraz nowych bocznic kolejowych do Portu Północnego.

Przeszkodzi nam Nord Stream i Rumunia?

No i najważniejsze: konkurencja. Na powstaniu gdańskiego hubu stracą Niemcy (utrata części klientów korzystających z Hamburga) oraz Rosjanie, którzy mają ambicję utworzenia swojego hubu nad Zatoką Fińską. Dla utrudnienia życia konkurencji nasi sąsiedzi już teraz wykorzystują... gazociąg północny, który w miejscu przecięcia z trasą kontenerowców ma nie być wkopany w dno, ale będzie jedynie przytwierdzony do podłoża. Może to spowodować wypłycenie toru wodnego i utrudnienia dla żeglugi, na co nie chce się zgodzić nasz rząd.

Oczywiście, nie wolno też zapominać o niedocenianym konkurencie z Rumunii, czyli o Konstancy, która już dziś bije rekordy zawinięć kontenerowców. Warto odłożyć na bok stereotypy i spojrzeć na mapę: statek płynący z Chin przez Kanał Sueski ma na Morze Czarne o wiele bliżej, niż nad Bałtyk. Między Gdańskiem a Konstancą zapowiada się więc ostra walka a sporne zaplecze w postaci handlu zagranicznego Słowacji, Węgier, Zachodniej Ukrainy i Południowo-Wschodniej Polski. Od tego, jak aktywne działania marketingowe Gdańsk podejmie w stosunku do tego obszaru, zależeć będzie jego sukces jako rodzącego się portu oceanicznego.

Opinie (186) 4 zablokowane

  • a co to a niamacja komputoreow na zdjęciu

    kolejne obrazki wirtualnego swiata marzeń

    • 6 3

  • Gdańsk nie będzie portem oceanicznym. Niemcy się na to nie zgodzą

    • 1 4

  • Super - moim marzeniem jest zobaczyć (24)

    Trójmiasto jako ośrodek portowy NAPRAWDĘ liczący się w REGONIE morza Bałtyckiego.
    Ale muszę tutaj wtrącić swoje trzy grosze (przysłowiowe)

    Po co ta WYNISZCZAJĄCA RYWALIZACJA? Mój drogi i wolny Gdańsku? Po co powielać zdarte schematy - Gdynia już o d dawna ma MIEJSCE oraz INFRASTRUKTURĘ dosłownie gotową do takich przedsięwzięć.
    Przypominam, że do Wybrzeża Francuskiego w Gdyni, można dotrzeć aż z GRUDZIĄDZA drogą, która ma po dwa pasy w każdą stronę. Nie wierzysz? Zobacz na mapie! A1->obwodnica->TK(trasa Kwiatkowskiego) -> Janka wiśniewskiego -> Ulica Polska, i już jesteśmy w porcie.

    A jak Gdańsk wypada na tle dojazdu? Znowu TIRY będą przeciskać mi się między oknami? Niedoczekanie - wasze chore ambicje rujnują piękny STARY SKANSEN!

    Pozdrawiam myślących

    • 15 22

    • (1)

      Do 2012 będzie południowa obwodnica Gdańska gotowa i Tiry już nie będą jeździć przez centrum. Boli cię że napisali że to do Gdańska otwarto pierwszą linię oceaniczną a nie do Gdyni. Ciekawe co by było gdyby ten artykuł był o Gdyni pewnie pisałbyś jak to wspaniale. Tacy jak ty powodują że na tym forum widać niechęć mieszkańców tych miast do siebie a tak nie powinno być, jesteśmy na siebie skazani i musimy żyć razem.

      • 7 1

      • ale to Gdynianie się ciągle napinają i kompleksy stroszą

        kogo interesuje droga do Grudziądza? właśnie inwestorzy i klienci pokazali portowi w Gdyni...

        • 6 4

    • (1)

      "Po co ta WYNISZCZAJĄCA RYWALIZACJA? Mój drogi i wolny Gdańsku?" - jak się do tego doczytałem to już wiedziałem co to za gamoń mógł napisać :)

      Ośle, nie będziesz Gdańszczanom wmawiał, że białe jest białe a czarne jest czarne.

      Z chwilą otwarcia DCT wybuchła wojna a kolejne bitwy niestety dla Gdyni, wygrywa Gdański DCT. Zobacz, jakie ma zaplecze Port Północny, takich DCT można jeszcze wybudować w Gdańsku z 10.

      • 7 3

      • oooo pisiaczek

        • 1 1

    • I tu się mylisz. Gdynia niestety nie ma infrstruktury gotowej na obsługę statków o długości 332 m i zanurzeniu 14,5 metra. A takie parametry ma "Maersk Taikung", który jest spodziewany w Gdańsku 4-5 stycznia.Tego typu statki mogą zawijać tylko do portu północnego, czyli do DCT Gdańsk...

      • 12 1

    • Bombardier a napisz jaki duży statek wpłynąć na twoje na nabrzeże francuza?

      bo raczej max. 10m, czas takich statków kontenerowych niestety się powoli kończy, juz teraz masa ich nie ma pracy i ok. 800 na calym swiecie stoi i rdzewieje.
      Gdynia nie ma mozliwosi rozwoju ponieważ, port jest w centrum miasta i rzycze jej szczerze aby utrzymała przeładunki z 2007, bo teraz juz sa ok. 45% niższe!!!
      Posumowując bomba, nie napinaj sie i do szkoły

      • 6 2

    • typowy przedstawiciel gdyńskiego ciemnego luda (11)

      z wypranym przez propagande mózgiem.

      Zajmij się głodującymi kotami w pustej stoczni, spadkiem o 50% obrotów terminalu kontenerowego, sypiącą się trasą kwiatkowskiego, dwukrotnym wzrostem bezrobocia, cieknącą halą i ogólnie totalnym marazmem inwestycyjnym.

      • 5 4

      • ale fajowo ci ta kompilacja wyszla (10)

        Oczywiscie bezrobocie, spadek koniunktury przedsiebiorstw i rozne problemy lokalne gdanska nie dotycza. Czy nie widzisz ze takie licytacje sa conajmniej glupie??? I nie ma sensu powielac durnych napinek, tylko dlatego ze inni tak robia - to ich problem, kompleksy, niewazne z jakiego miasta sa. Moze w koncu zrobmy cos, zeby poziom tego forum odbil sie od dna.

        • 2 3

        • DOŁADNIE (9)

          zgadam się z panem. Należy razem współpracować a nie wyrywać sobie kasę i zasoby jak rozwścieczone psy krwawe ochłapy mięsa.

          pozdrawiam

          • 2 3

          • drugi Gallux się odezwał (2)

            a z drugiej strony czemu masz ksywkę bombardier, skoro mieszkasz w Gdyni i tramwaj oglądasz na obrazku?

            • 2 3

            • (1)

              powinien się nazywać raczej "trolejbus"

              • 2 2

              • co wyście się tak tego bombardiera uczepili ? gościu ma zdrowe poglądy, a Wy ze swoimi problemami powinniście się udać do odpowiedniego specjalisty. po raz kolejny powtarzam: w jedności siła !

                • 1 3

          • To jak to sie ma do pierwszego posta? (5)

            No jak??? Najpierw żygasz jadem a potem łaskawie sie zgadzasz na współpracę???Wiesz , w takim razie , gdzie mamy wspólpracę z takim jak ty??? Domysl się! Pomijając oczywiście to, że po raz kolejny wypisujesz bzdury o wyimaginowanej wyższości Gdyni nad wszystkimi i wszystkim, to najpierw idź do szpitala i przeproś te dzieciaki z rakiem, które tak poobrażałeś wczoraj, wypisując chamskie komentarze i próbując (po raz kolejny)leczyć swoje motoniedorobienie. Mozesz dziś patrzeć w lustro???

            Pamietamy!

            • 2 1

            • Proszę nie szkalować mojej opini (4)

              nikogo nigdy nie obrażałem na tym portalu a tym bardziej dzieci chorych na raka! Wypraszam sobie. Proszę powstrzymać się od podobnych jadowitych komentarzy w formie publicznej, bo będę zmuszony podjąć odpowiednie kroki w celu ochrony dobrego imienia mojej osoby.

              dziękuję.

              Ps. Bombardier zawsze podpisuje się adresem mailowym, tam należy kierować ewentualne osobiste wycieczki

              • 0 3

              • Zrobiłem to za ciebie (1)

                Po raz kolejny sam zgłosiłem do moderacji, skoro nie potrafisz. Niech usuną, niech mnie nawet permanetnie zbanują. Ale jak widac, to jest jedyny język który do ciebie trafia i może w końcu pomyslisz zanim napiszesz kolejną bzdurę. Co do meritum - PAMIĘTAMY!!!

                • 2 1

              • Martw się lepiej o to, żeby tylko jedynym językiem jaki do ciebie trafia

                nie było pismo z prokuratury.

                dziękuję.

                • 0 2

              • I jeszcze jedno (1)

                oczywiscie że nie obraziłes nikogo w formie bezpośredniej. Ale sama twoja obecność w tym temacie i wypisywanie bzdetów o "spaślakach w czarnym BMW siedzących na zderzaku" (przypominam, w temacie o fantastycznej inicjatywie, dla naprawdę chorych dzieci), była wystarczająca obelgą...

                Nie wiem czy masz rozum, nie mnie to oceniać ale serca ci mocno brakuje żeby w takiej sprawie, przez duże "S", zabierac głos w taki sposób.

                • 2 1

              • tobie za to nie brakuje jadu

                żeby strzelać nim przez zęby nawet tutaj na nieznaną ci osobę.

                • 0 2

    • "Az z Grudziadza"? :)

      No fajnie, ze z Grudziadza.

      Ale co tam jest?

      Poza tym, znowu podnieta wizualizacja.

      • 0 0

    • jestem z Gdyni ale takich glupot jak ty

      to malo kto wypisuje,

      • 2 0

    • Znowu kłamiesz! (2)

      NIE MOŻNA dojechać dwupasmówka do Grudziądza! Mógłbym ci pisac o Nowych Marzach, starej "jedynce", moście nad Wisłą, ale i tak byś nie zrozumiał, bo nigdy tam nie byłeś. Jako samochodowa łajza, czego przykłady dawałeś wielokrotnie, pewnie nie ruszyłeś się o kilka km od swojego "komina". No ale nic dziwnego, w końcu musiałbys jechać autostradą (trudne słowo, nie wspominając o jej uzyciu przez kogoś takiego). A na autostradzie, jak i na innych drogach czasami trzeba zmienić pas.....a to juz (jak wiemy doskonale) jest po za twoimi mozliwościami bo twój rozum nie ogarnia tej skomplikowanej czynności.

      • 3 2

      • skąd w tobie tyle nienawiści (1)

        skierowanej do mnie?

        Facet, odczep się odemnie. To że podjeżdżasz pod zderzak, ba - może nawet kogoś zabiłeś w ten sposób, to nie znaczy że masz podstawy aby szkalować mnie w jakikolwiek sposób na forum pisząc, że obrażam chorych na raka. Bardzo mnie to bulwersuje, pomyśl sobie że ciebie ktoś w ten sposób szkaluje, nie mając żadnych podstaw, ani nawet powodów.

        Ta sprawa się tak nie zakończy - gwarantuję. Oficjalnie występuję do portalu trójmiasto o udostępnienie mi twojego numeru IP.

        PS. Bardzo przepraszam mili państwo, że piszę to wszystko tutaj - ale niestety użytkownik 'ale' nie napisał do mnie ani jednego maila prywatnie, ani nie podał swojego maila, a czuję się zobowiązany go o tym powiadomić.

        • 0 4

        • ooo kolego

          teraz to już przegiąłeś i się podłożyłeś. Sugerując że może kogoś zabiłem, jak to sam napisałeś, "nie mając żadnych podstaw, ani nawet powodów".To poważne oskarżenie i nie jest to zwykła internetowa pyskówka, która nijak sie ma do tego co ty wypisujesz w innych postach. Bądż pewien, ja tego tak nie zostawię!

          • 1 2

    • Załóżmy, że tak jak chcesz robimy jeden zarząd portu i pojawia się jakiś

      nowy hipotetyczny armator, który chce powtórzyć DCT. gdzie go budujemy?
      Dla mnie najlepszym miejscem jest coś na południe/wsch. od DCT.
      Cały transport nawet nie będzie wchodził w drogi/tory aglomeracji tylko od razu na S7/A1. Dodatkowo pełno miejsc na centra log. Czy tego Gdynia chce? Nie Gdynia nie chce dobra aglomeracji, woli wpakować ten cały towarowy szajs z nowego terminala na obwodnicę i linię kolejową przez 3miasto, bo to jest dobre dla niej. Czy ja mam pretensje za to do Gdyni - nie. Taki jest jej interes ale nie gadajmy, że chce ona jakiegoś wirtualnego dobra aglomeracji. podobnie Gdańsk ma swoje interesy i jak na razie żadne z miast nie widzi zysku w ściśłej współpracy. Tym, którzy chcą ściślejszej współpracy proponuję zastanowić sie z czego jego miasto zrezygnuje na rzecz drugiego, wtedy możemy rozmawiać dalej, bo mimo że można zyskać na współpracy to najpierw trzeba coś włożyć/poświęcić.

      • 0 0

  • Gdańsk - miastem przyjazdnym komunikacyjnie

    jako jedyne miasto w europie ,gdańsk przebudował większość dróg i infrastruktury miejskiej jednocześnie stając się w rankingu miast europejskich najbardziej przyjazdnym miastem z innowacyjnymi rozwiązaniami poprawiającymi ruch samochodów i komunikacji miejskiej........

    sorki....tak mi sie zamarzyło przy porannej kawie....-))

    • 15 0

  • nieudaczniki

    cały czas ktęca się w poblizu. nawet na zdjeciu widać ich dzieło tzw. wielki elewatro zbozowy Europort

    • 0 0

  • brak dróg, kolej - jeszcze gorzej...

    z czym wy tutuaj wyskakujecie ?

    • 3 0

  • Pomysł fajny,ale 10 lat temu trzeba było to zrobić ! (4)

    Co władze zrobiły 10 lat temu w tej sprawie? Teraz ruch na trasach Chińskich jest o połowę mniejszy niż jeszcze 2 lata temu. Statki stoją u wybrzeży Sanhhaju czekając na jakikolwiek ładunek do przetransportowania a tu nic? -Więc chyba nie warto nakąłdać taich dużych środków na inwestycje....nooo chyba,że kryzys zaraz minie a my będziemy duuużo kupowali.

    • 7 2

    • (2)

      10 lat temu to rządził AWS a w porcie kolesie których do dzis nie rozliczono. SHIT

      • 2 0

      • (1)

        Nieco w tym prawdy ale to Świtek wybudował most wantowy, wyremontował drogi w Nowym Porcie, za niego mówiło się o tunelu i szerokim torze do Gdańska. Dziś jest kiepsko w nowymi inwestycjami, nie wiem kto po Świtku rządził.

        • 0 1

        • widoczna na zdjeciu ruiuna to grób bardzo wielu przedsiebiorców więc proszre nie siać propagandy

          • 0 0

    • No ale dlatego, ze jest nadmiar tonażu to powstaje to połączenie

      Jest kiepsko to trzeba coś zmienić może będzie lepiej. Jak wszyscy mieli full do zachodnich portów to nie było impulsu do wydłużania do Gdańska.
      Maersk miał serwis do Aarhus więc łatwo mu było go wydłużyć do DCT. Liczy, że otrzyma bonus i przejmie część z tych niewielu kontenerów.

      • 0 0

  • Kontenery do portu łatwo statkiem przywieźć (1)

    Ale potem trzeba transportować je w głąb lądu. A w tym pięknym kraju nie ma dróg, a kolej prawie nie istnieje.

    • 9 0

    • Drogi sie budują, a czduża część kontenerów i tak pójdzie na feedery.

      • 0 0

  • Jak mozna byc portem oceanicznym przy takim plytkim morzu? (3)

    W dodatku z zabudowanymi mostami ciesninami na wejsciu?

    Bez bajek prosze.

    • 3 3

    • (2)

      Dziecko, w newsie mowa jest o Porcie Północnym, gdzie tam są cieśniny, mosty na wejściu, coś na Helu pobudowali w nocy?

      • 0 4

      • Psze pana, ja mialem na mysli Oeresund, Wielki Belt i takie tam... (1)

        Ale rozumiem, ze to trzeba mape wyciagnac, i to nie Polski ale Baltyku, wiec nie winie niezrozumienia ;)

        • 3 0

        • To następnym razem pisz kobieto konkretnie, o jaki port Ci chodzi. News jest o DCT.

          • 0 3

  • ... jak się buduje w Gdańsku (9)

    ..ano tak, że na stanowisku dowodzącego siedzi jakiś kretyn dostający w łapę albo totalne bezmózgowie i następnie:
    - powstają osiedla bez zdróg dojazdowych
    - powstaje port bez sieci drogowej, kolejowej (może władze Gdańska postawią na tramwaje? - przecież tak je lubicie, na siłę chcecie je wcisnąć wszędzie, zacznijcie od swoich 4 liter)

    • 7 6

    • zagadka (8)

      He, Port Of Gdynia budował Trasę Kwiatkowskiego .. lat, można się pomylić o 10 lat :)
      Tory kolejowe można wybudować w ciągu kilku miesięcy.

      • 1 0

      • obwodnica pd już się buduje a nawet jak (4)

        jej budowa przesunie się o 20 lat to i tak nie przebijemy gdyńskiej drogi przez las he he

        • 2 0

        • i to takiej, na której tiry się wywracają bo za stromo (3)

          • 0 2

          • haha za stromo? (2)

            jakoś się tam żaden nie przewrócił z powodu kąta nachylenia drogi

            • 0 0

            • ale już z powodu łuku tak. (1)

              wywalił się to się wywalił, fakt niezaprzeczalny

              • 1 3

              • a co ma łuk do rzeczy?

                Zakręt jak inny. Pojedzie tir za szybko, to go siła odśrodkowa wyrzuci w pole :)
                i to działa również w przypadku, gdy jedziemy z górki

                • 2 0

      • (hydro)zagadka (2)

        wybudujesz tory w kilka miesięcy o ile nie będą się kłócić kto to ma zrobić, o ile nie trzeba będzie wyciąć zieleni...i wtedy zobaczymy :)
        w Gdyni pierwszy odcinek Kwiatkowskiego to chyba mają starszy od samego portu ;p ale droga przez las poszła im sprawnie, a łatwo tam się nie budowało.
        W Gdańsku teren jest łatwiejszy...i co? i wielkie nic

        • 0 0

        • (1)

          Se zerknij w jakieś google maps czy earth i zobacz, co przeszkadza rozbudowie torów kolejowych w Gdańsku po wschodniej stronie portu, bo to tylko nieco krzaków ... Więc gdy nadejdzie pora/potrzeba nie sądzę aby był to inny problem jak czas i pieniądze.

          • 0 0

          • No właśnie, tylko nieco krzaków....ale poczekaj, zrobią przetarg, później odwołanie ;)
            a google earth nie używam, za stare zdjęcia mają

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane