• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wycofuje się z tramwaju wodnego

Szymon Zięba
27 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tramwaj wodny w 2019 roku. Atrakcja cieszyła się popularnością, choć nie przynosiła zysków. Tramwaj wodny w 2019 roku. Atrakcja cieszyła się popularnością, choć nie przynosiła zysków.

Zarząd Transportu Miejskiego i Żegluga Gdańska, które do tej pory organizowały tramwaj wodny, nie planują uruchomienia atrakcji w 2021 roku. Urzędnicy chcą, by przedsięwzięciem zajęły się komercyjne podmioty. Oznacza to, że tramwaj wodny musiałby zacząć na siebie zarabiać. Do tej pory Gdańsk dopłacał do niego średnio od 1,6 mln do 2 mln zł rocznie.



Ile był(a)byś w stanie zapłacić za bilet na tramwaj wodny (w jedną stronę)?

  1. Do 2017 r. tramwaj wodny działał w ramach realizowanego przez Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Zgodnie z jego założeniami wybudowano przystanki tramwaju wodnego, a same statki, funkcjonujące na liniach F5 i F6, należały do wyłonionego w przetargu przewoźnika, czyli Żeglugi Gdańskiej.
  2. W 2018 r., po zakończeniu programu ożywienia dróg wodnych, zarówno w funkcjonowaniu tramwaju, jak i organizacji samych rejsów opracowano wizję marketingową, promującą tramwaj wodny jako publiczny transport zbiorowy, a jednocześnie jako ofertę turystyczną umożliwiającą poznawanie Gdańska od strony wody.
  3. We wrześniu 2020 r. zakończyła się umowa zawarta między ZTM a Żeglugą Gdańską. Nie przedłużono jej na kolejne lata. Jak ustaliliśmy, urzędnicy chcą, by tramwaj wodny funkcjonował komercyjnie. Oznacza to, że będzie musiał na siebie zarabiać.

Do tej pory bowiem Gdańsk do interesu dopłacał - i to niemało. W ostatnich latach średnio od 1,6 mln do 2 mln zł rocznie. Traktowano go jednak jako formę komunikacji miejskiej (z tego powodu za organizację tramwaju odpowiadał ZTM), która przede wszystkim ma służyć mieszkańcom, a nie przynosić zysk.

W czasie funkcjonowania tramwaju wodnego podniesiono ceny biletów:
  • Do 2019 r. bilet pełnopłatny kosztował 10 zł, ulgowy 5 zł, za rower trzeba było zapłacić 5 zł.
  • Po zmianie cen w 2019 r. pełnopłatny bilet kosztował 20 zł, ulgowy 10 zł, za rower 5 zł.

Bilety na tramwaj wodny drożeją o 100 proc.



Teraz charakter tramwaju wodnego miałby się zmienić. Jeżeli będzie organizowany - to bez udziału Zarządu Transportu Miejskiego.

ZTM i Żegluga Gdańska tramwaju wodnego nie zorganizują



- Uwzględniając potrzeby przedsiębiorców świadczących usługi transportem wodnym, zdecydowaliśmy się otworzyć ten segment transportu dla szeroko rozumianego rynku, by zwiększyć ofertę. Każdy chętny podmiot komercyjny we własnym zakresie może zorganizować linie tramwaju wodnego. Ubiegłoroczna praktyka pokazała, że nastąpił wzrost oferty w obszarze transportu drogą wodną - mimo warunków pandemicznych - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
Sęk w tym, że w formie komercyjnej organizowaniem tramwaju wodnego nie jest na razie zainteresowany dotychczasowy partner ZTM, czyli Żegluga Gdańska.

- Na pewno w tym roku nie przystąpimy do organizacji tramwaju wodnego. Pandemia sprawiła, że w tej chwili jest to nieopłacalne. By pokryć koszty i odnieść jakikolwiek zysk, ceny biletów musiałyby jeszcze wzrosnąć. A przy załamanym ruchu turystycznym nie spodziewam się dużego zainteresowania tramwajami wodnymi - podkreśla Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej.

Co dalej z tramwajem wodnym? Urzędnicy się przyglądają



Z kolei w gdańskim magistracie usłyszeliśmy, że niewykluczone, iż w kolejnych latach miasto w jakiś sposób tramwaj wodny wesprze.

- Być może w jakiejś formie miasto będzie wspierać funkcjonowanie tramwaju wodnego, jednak za wcześnie, aby mówić o szczegółach. Niestety, tym roku raczej nie uda się uruchomić tramwaju wodnego, na co wpływ ma trwająca pandemia koronawirusa. Jak będzie wyglądało to w przyszłości, tego jeszcze nie wiemy. Na pewno będziemy obserwować zainteresowanie komercyjnych podmiotów świadczeniem tej usługi. W zależności od rozwoju sytuacji podejmiemy decyzję o tym, czy i na jakich zasadach miasto włączy się w organizację tej atrakcji - mówi Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

11 "komercyjnych chętnych"



O zainteresowanie komercyjnym wykorzystaniem przystanków do tramwaju wodnego zapytaliśmy także w Gdańskim Ośrodku Sportu, które odpowiada za przystanki tramwaju wodnego.

- Mieliśmy wiele sygnałów od osób zainteresowanych korzystaniem z przystanków. Obecnie mamy 11 chętnych podmiotów, chcących prowadzić działalność w oparciu o istniejącą infrastrukturę. Ze względu na tak duże zainteresowanie dostępne jednostki godzinowe pozostały do zagospodarowania już tylko na przystanku Muzeum II Wojny Światowej - tłumaczy Grzegorz Pawelec, rzecznik GOS.

Ile kosztuje utrzymanie przystanków?



Tymczasem utrzymanie infrastruktury, z której korzystał tramwaj wodny, rocznie kosztuje spore pieniądze. GOS przekazał nam dane z 2019 r. Na sumy składają się m.in. koszty zużycia energii elektrycznej, dzierżawa, wykonanie pomiarów batymetrycznych i sonarowych, utrzymanie czystości i  wykonywanie przeglądów.

Nie uwzględniono natomiast kosztów wynikających z napraw i bieżącej konserwacji, ochrony obiektów oraz kosztów amortyzacji:

  • Zielony Most - ok. 19,5 tys. zł,
  • Targ Rybny - ok. 19,5 tys. zł,
  • Wiosny Ludów - ok. 8,5 tys. zł,
  • nabrzeże Zbożowe - ok. 14,5 tys. zł,
  • nabrzeże Obrońców Westerplatte - ok. 34 tys. zł,
  • Narodowe Centrum Żeglarstwa - 63 tys. zł,
  • twierdza Wisłoujście - 13 tys. zł,
  • Górki Zachodnie - 10 tys. zł,
  • Żabi Kruk, Sienna Grobla, Tamka - koszt utrzymania zawarty jest w całościowych kosztach utrzymania przystani Żabi Kruk.

W 2020 r. tramwaju wodnego nie było



Problemy z uruchomieniem tramwaju wodnego były też w 2020 r. Wówczas urzędnicy zawieszenie atrakcji także tłumaczyli pandemią koronawirusa.

Już wtedy wskazywano, że mimo sporej liczby pasażerów w poprzednich latach dochód z biletów kształtuje się na bardzo niskim poziomie 15-19 proc. Funkcjonowanie tramwaju wodnego wymagało około 81-85 proc. dofinansowania z budżetu miasta.

Przed pandemią koronawirusa tramwaje wodne sezon rozpoczynały wraz z początkiem maja.

Wyprawa tramwajem wodnym w 2014 roku. Film archiwalny.



Miejsca

Opinie (580) ponad 20 zablokowanych

  • Wiecie co

    To tylko w Polsce się nic nie opłaca. Popatrzcie na jezioro Garda pływają tam takie stateczki regularnie,jakoś ma to sens ale w turystycznym Gdańsku nie

    • 27 0

  • Kto miał zarobić na dotacjach to zarobił.

    Teraz zarobi kolejna firma. Tak się w świetle prawa wyprowadza pieniądze z miasta.

    • 22 0

  • Zdziwieni ? Wg. naszej paniusi z UM atrakcją dla turystów odwiedzających Gdańsk wcale nie są jakieś fanaberie w stylu tramwajów wodnych tylko np. marsze LGBT albo cykliczny cyrk objazdowy pod ECS-em. Na to pieniędzy zabraknąć nie może bo wtedy UE może cofnąć dotacje.

    • 32 3

  • Cały Gdansk

    Jak to w Gdańsku. Jak coś dla ludzi to nie ma pieniędzy. Jak coś na pokaz to się znajdą. Np. łańcuch prezydent za bajońskie pieniądze bo każdy musi mieć własny... Szkoda tramwaju bo fajna atrakcja była.

    • 31 2

  • Bezsensowna decyzja.

    To była super atrakcja turystyczna. Przyciągało całe rodziny z dziećmi. Naprawdę 2mln zł to tak dużo dla miasta?

    • 26 1

  • Czekam na komercyjne zarabianie Hewelianum,, ECS, Stadionu, Kunsztu Wodnego, GTS (1)

    Wszystkie wymienione instytucje zatrudniają setki urzędników i dadzą atrakcyjne zlecenia jak np. na wykonanie makiety za grubą kasę. Oczywiście z punktu widzenia mieszkańca mogą nie istnieć. Nie wspominając o Dyrekcji Rozbudowy Gdańska, bo wystarczy popatrzeć na chaos urbanistyczny.

    Natomiast tramwaj wodny, jedna z najpopularniejszych atrakcji, pokazujący Gdańsk od wody. Pozwalający przewozić turystów i rowery jest zamknięty. Zamknięty bo nie generuje dziesiątek etatów urzędniczych. Może Gdańsk winien utworzyć Agencje Wodne Miasto z budżetem 15 mln zł, dyrektorem, 8 zastępcami i 5 wydziałami - coś jak Kolej Metropolitarna która ma własny wieżowiec i dziesiątki etatów a i tak wszystkich operacji transportowych dokonuje SKM.

    Najprościej obcinać remontu, transport - bo tam nie ma urzędników.
    Tramwaj wodny akurat był jedna z najbardziej potrzebnych rzeczy w odróżnieniu tych pozostałych instytucji służących tak nielicznym.

    • 43 0

    • I to jest sensowna opinia, brawo za merytorykę !

      • 4 0

  • Brak dlugofalowego dzialania

    Brak planowania na krócej niż kadencję. Po co te wszystkie kładki ruchome, skoro miasta tak naprawdę nie interesuje transport wodny nawet jako zwykła atrakcja, bo nikt przy zdrowych zmysłach nie traktuje tego jak transport zbiorowy.
    Może po prostu był to ukłon w stronę deweloperów na wyspie?

    • 24 0

  • Ehh gdyby tak tramwaj wodny pływał do jakieś inwestycji deweloperskiej .....

    To pewnie nie byłoby problemu.
    Podobnie jak z budowa i utrzymaniem 2 drogich kładek obok siebie .....

    • 26 1

  • racjonalny

    to polowa tego ile idzie na gdansk.pl, gamonie !!!

    • 17 2

  • lepiej dopłacić do tramwaju wodnego niż np. do rydwanu !!

    • 29 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane