• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wytycza osobne pasy dla autobusów

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich. Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich.

Jest szansa, by w centrum Gdańska autobusy poruszały się sprawniej. Miasto planuje wyznaczyć dla nich specjalne pasy na głównych trasach. Czy ucierpią na tym inni kierowcy?



Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy. Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy.
Gdański ZTM opracowuje projekt, który wskaże miejsca, gdzie powinny zostać wykonane pasy ruchu dla autobusów. Opracowanie nie jest jeszcze gotowe, ale kilku pewniaków już jest.

- Dwa pierwsze buspasy powstaną w czerwcu i lipcu. Nie będziemy czekać do chwili, aż autobusy miejskie i podmiejskie utkną w korkach na dobre - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezydenta Gdańska.

Pierwszy z nich pojawi się przy prawej krawędzi jezdni Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, pomiędzy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańskaul. Zbytki zobacz na mapie Gdańska. Dalej, do ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, będą mogły jeździć już wszystkie auta.

Drugi pas zostanie wyznaczony na ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Tam autobusy bez przeszkód pojadą skrajną prawą częścią jezdni od Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska do Dworca Głównego PKP zobacz na mapie Gdańska.

Czy po buspasach w Gdańsku powinny poruszać się taksówki?

Zanim jednak buspasy powstaną, o ich przebiegu będą musieli wypowiedzieć się jeszcze policjanci. - Pozytywna opinia da nam zielone światło do wyznaczenia pasów. Ich wydzielenie powinno nastąpić najpóźniej w lipcu - mówi zastępca prezydenta.

O ile z pasów dla autobusów zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, o tyle kierowcy będą ciskać gromy na ten pomysł. Czy urzędnicy biorą to pod uwagę? - Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki.

Eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że buspasy, prócz ułatwiania przejazdu autobusom, umożliwiają przemieszczanie się innym autom. Po wydzielonym pasie mogą poruszać się również pojazdy uprzywilejowane: policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Często z nich korzystać mogą również taksówkarze.

W Gdańsku buspasy to nie nowość. Jeden z nich zlokalizowany jest naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Kolejny na ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na Chełmie. Po otwarciu pętli tramwajowej w pobliżu ul. Ptasiej zobacz na mapie Gdańska, zlikwidowano linie autobusowe w kierunku centrum Gdańska, ale osobny pas pozostał.

Opinie (434) 5 zablokowanych

  • Dozwolona jazda tym pasem (1)

    powinna też być dla prywatnych samochodów osobowych, w których oprócz kierowcy jedzie przynajmniej 2 pasażerów. Takie rozwiązanie stosuje Norwegia, mają nawet specjalny znak drogowy. Niestety u nas trudne do wyegzekwowania by było aby samochody bez pasażerów nie jeździły tym pasem.

    • 3 3

    • Przede wszystkim policja czy straż miejska musiałaby chcieć takich gamoniów łapać. A na dzisiaj to oni nie potrafią złapać na gorącym uczynku beżowego opla kombi który dzień w dzień staje na zakazie zatrzymywania się na podjeździe na karetek na Nowych Ogrodach - mimo wezwań.

      • 3 0

  • pytanie

    a czemu złotówy mogą korzystac z buspasów tez se koguta nakleje i frru autobus oki pogotowie itp oki a złotówa była glina stanwcze NIE

    • 4 1

  • Czy kierowca autobusu za nie korzystanie z buspasa

    też dostanie mandat jak zwykły kierowca za korzystanie z b.p. ????

    • 4 1

  • A ja powiem coś innego, ale równie istotnego.

    Gdyby tylko Straż Miejska karała nieprawidłowo parkujących kierowców, to korki drastycznie by się zmniejszyły, bo kierowcy wybieraliby autobusy albo jazdę w kilka osób ze znajomymi żeby tylko unikać mandatów. Problem korków jest niczym wobec problemów z parkowaniem. SM mogła by zacząć od okolic ratusza, od tych wszystkich dobrodziejów, którzy rozprawiają nad szczęśliwością ludu a sami się boją jeździć tramwajami bez hamulców.

    • 3 1

  • AHAHAHAHAAH! OPTYCZNIE SIE WYDLUZY?! AHAHAHAHA!

    • 4 0

  • POPIERAM!!!

    Bardzo dobry pomysł! Mam nadzieje, że to usprawni poruszanie sie autobusom, ktorym teraz pelno baranów w osobowkach zajezdza droge.

    Aczkolwiek nie ukrywam, ze tramwaje sa lepszym rozwiazaniem/...

    • 3 0

  • (1)

    Oczywiście, że korek na dwóch pasach będzie dłuższy niż na 3 pasach i NIKT, dosłownie NIKT nie twierdzi, że będzie inaczej. Ale czasowo będzie dokładnie to samo, a o czas przecież chodzi (jak to zostało łopatologicznie wykazane przepustowość skrzyżowania się nie zmieni). Ponadto autobus dojedzie do centrum szybciej niż dzisiaj, a w jednym autobusie jedzie więcej ludzi niż przejeżdża przez to skrzyżowanie w samochodach osobowych na jednym cyklu świateł.

    Poza tym powiedzmy sobie szczerze: priorytet dla komunikacji miejskiej oznacza niemal zawsze pogorszenie warunków dla samochodów osobowych, niezależnie od tego w jak ładne się to ubierze słowa. No ale coś za coś, a wozidupki po jednym na jeden samochód nie zasługują na jakąś szczególną atencję.

    • 5 5

    • "Ale czasowo będzie dokładnie to samo"...

      Może patrząc krótkowzrocznie tak - "czasowo by było to samo" ale, efektem domina, w raz z wydłużającym się odcinkiem drogi, na którym stoją auta, powstaną nowe punkty zatorowe co spowoduje rozlanie się zakorkowań po innych ulicach i skrzyżowaniach co w efekcie zwiększy korki i zatka całe miasto...także coś nie bardzo

      • 0 0

  • Brawo, o ile rzeczywiście to wprowadzą

    W korkach powinny stać korkoroby, a nie pasażerowie autobusów. Więcej wydzielonych pasów dla autobusów!

    • 4 1

  • Hmm

    Nie dogodzimy wszystkim. Jedni tu marudzą,żeby dziecko wieść przez pół miasta rozklekotanym tramwajem,bo wtedy nie będzie korków i powietrze będzie jak na Mazurach, inni znowu muszą przecież dowieść towar do sklepów,niektórzy żądają wręcz "autostrad" rowerowych i komunikacji pod sam dom.
    Niestety dla Nas wszystkich to jest miasto,nie wieś, trzeba się dostosować,ale z drugiej strony, niech nie pieprzy jeden z drugim z Rady Miasta, tylko posłucha rozwiązań jakie proponują mieszkańcy.
    Ze swojej strony przychylam się do budowania bus pasa na torowisku.Dziękuje,dobranoc

    • 2 0

  • Mam. Stoi pod domem, do pracy przyjechałem komunikacją miejską.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane