• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wytycza osobne pasy dla autobusów

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich. Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich.

Jest szansa, by w centrum Gdańska autobusy poruszały się sprawniej. Miasto planuje wyznaczyć dla nich specjalne pasy na głównych trasach. Czy ucierpią na tym inni kierowcy?



Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy. Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy.
Gdański ZTM opracowuje projekt, który wskaże miejsca, gdzie powinny zostać wykonane pasy ruchu dla autobusów. Opracowanie nie jest jeszcze gotowe, ale kilku pewniaków już jest.

- Dwa pierwsze buspasy powstaną w czerwcu i lipcu. Nie będziemy czekać do chwili, aż autobusy miejskie i podmiejskie utkną w korkach na dobre - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezydenta Gdańska.

Pierwszy z nich pojawi się przy prawej krawędzi jezdni Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, pomiędzy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańskaul. Zbytki zobacz na mapie Gdańska. Dalej, do ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, będą mogły jeździć już wszystkie auta.

Drugi pas zostanie wyznaczony na ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Tam autobusy bez przeszkód pojadą skrajną prawą częścią jezdni od Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska do Dworca Głównego PKP zobacz na mapie Gdańska.

Czy po buspasach w Gdańsku powinny poruszać się taksówki?

Zanim jednak buspasy powstaną, o ich przebiegu będą musieli wypowiedzieć się jeszcze policjanci. - Pozytywna opinia da nam zielone światło do wyznaczenia pasów. Ich wydzielenie powinno nastąpić najpóźniej w lipcu - mówi zastępca prezydenta.

O ile z pasów dla autobusów zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, o tyle kierowcy będą ciskać gromy na ten pomysł. Czy urzędnicy biorą to pod uwagę? - Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki.

Eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że buspasy, prócz ułatwiania przejazdu autobusom, umożliwiają przemieszczanie się innym autom. Po wydzielonym pasie mogą poruszać się również pojazdy uprzywilejowane: policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Często z nich korzystać mogą również taksówkarze.

W Gdańsku buspasy to nie nowość. Jeden z nich zlokalizowany jest naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Kolejny na ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na Chełmie. Po otwarciu pętli tramwajowej w pobliżu ul. Ptasiej zobacz na mapie Gdańska, zlikwidowano linie autobusowe w kierunku centrum Gdańska, ale osobny pas pozostał.

Opinie (434) 5 zablokowanych

  • Ul. Kartuska zwężona, a mogły być 2 pasy...

    w zeszłym roku bofdajże była zwężana o tu taki świetny pomysł, skorzystali by pasażerowie ZKM jak i zwykli kierowcy, a teraz zrobili wąskie gardło, dobrze że chociaż robia 2 pasmową ŁOstowicka koło cmentarza i nową łódzka :)

    Jedno zrobia a 2 zepsują. !!

    • 4 2

  • bardzo dobrze a nie jeden samochód i kierowca
    tróją i korkują miasto

    • 1 1

  • na kartuskiej jest przynjmiej spokojnie i bezpiecznie
    a nie jak kiedyś gdy debile i durnie
    wyprzedzały wszędzie gdzie się da idjoci

    • 4 1

  • Pozostaje współczuć mieszkancom Gdańska i niech uzbroją sie w cierpliwość
    ulic , dróg nie ma a oni pasy dla busów wydzielają..... no comment

    • 2 1

  • a nie można zrobić buspasów w centrum Gdańska wzdłuż torów tramwajowych?? (2)

    na Podwalu Przedmejskim i Grodzkim?

    • 7 0

    • w torowisku tramwajowym lepiej...

      w torowisku tramwajowym lepiej...niewykorzystana przestrzeń po której jeżdża tylko tramwaje można użyć dla autobusów karetek, taxi,policji itp itd.

      • 1 0

    • nie można

      bo tramwaj skręcający z dworca w huciska zablokowałby cały pas busowo-tramowy

      • 0 0

  • 90 % aut wozi jednego pasażera(kierowce) - i wszystko jasne (4)

    • 8 2

    • I bagaż i niemowlaki. Trudno je dostrzec. (1)

      Liczyłeś?

      • 1 1

      • tak, ciąg aut na trakcie św wojciecha, spory odcinek czasowy

        • 0 0

    • i co z tego (1)

      ja mieszkam w gdańsku, pracuje w Gdyni do domu często wracam późno i nie uśmiecha mi się jazda SKM, gdzie zawsze wieczorem jest albo jakąś banda pijanych gówniarzy albo nachlanych po wypłacie, którzy hałasują i zaczepiają innych, i nie uśmiecha mi się również czekanie na kolejkę 30 minut, o syfie i brudzie nie wspominam. a także o tym że nie mieszkam na dworcu i jeszcze muszę dojść do domu, a po drodze jest sklep nocny i ciągle ktoś potrzebuje 50 groszy do wina. A ja wsiadam odpalam i jestem pod domem w ciszy i spokoju. i najważniejsze pytanie do wszystkich przeciwników samochodziarzy. Czy zastanowiliście się jak wyglądały by przystanki komunikacji miejskiej lub skm gdyby jutro wszyscy zostawili auta i pojechali autobusem, tramwaje lub kolejką? na samo wejście na przystanek czekało by się bardzo długo.

      • 1 1

      • kierowca

        A Ty pomyśl gdyby terz wszyscy przesiedli się na samochody. Dopiero byś stał w korkach i się wściekał

        • 1 0

  • Bus pasy (3)

    Tylko jak niby to Miasto ma zrobić?Niewiele się da gdzie są już normalne drogi jeśli są to nowo planowane i budowane to ok.Takie Bus pasy można zrobić i wdrożyć ale nie np na Grunwaldzkiej.Są 3 pasy i miejsca na 4 pas nie ma .To nierealne!!!

    • 2 1

    • jest miejsce

      jest miejsce- na trwaniku, który się zwęży...ale można posadzić więcej drzew tam gdzie jest mijesce i tlenu nam nie zabraknie...

      • 0 1

    • Pasy ruchu dla pojazdów uprzywilejowanych ale zintegrowane z torowiskami tramwajowym

      Pasy ruchu dla pojazdów uprzywilejowanych ale zintegrowane z torowiskami tramwajowym "a nie zabieranie pasów na i tak już zakorkowanych ulicach gdańska"...mogłyby poruszać się po nich autobusy komunikacji miejskiej, ambulanse, policja, straż pożarna, taxi, służby drogowe itp. itd oraz stworzenie przystanków autobusowo-tramwajowych...czy ktoś o tym myśli?kiedy będą?
      Mogło by to usprawnić przepustowość pewnych węzłów drogowych w mieście, zakorkowanych w godzinach szczytów, co za tym idzie usprawnić komunikację publiczna i zachęcić do większego z niej korzystania przez pasażerów.Takie rozwiązania funkcjonują i zdaje się są bardzo skuteczne...
      Kilka przykładów:
      http://www.thelocks.eu/Photos/Neighbourhood/classic_tram_brussels.jpg
      http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/images/brux/brux-9.jpg
      http://www.loken.pl/~zyxist/zdjecia/foto2/orig/pb290594.jpg
      http://www.loken.pl/~zyxist/zdjecia/foto2/orig/pb290595.jpg
      http://lrta.info/photos/Germany/de-oberh01_std.jpg
      http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/images/brux/brux-19.jpg
      http://historia.arch.p.lodz.pl/rehimage/praha-vinnam3.jpg
      http://www.lightrail.nl/studytours/oberhausen-HOV.jpg

      ...podniesienie standardów jakości życia w mieście, ruchu drogowego,jakości komunikacji miejskiej.Jak wiadomo tanie/tańsze rozwiązania nie zawsze są skuteczne lub tylko tymczasowe dlatego wydawanie tych kilku złotych na te "puszki białej farby" kosztem straconego czasu, wypalonej benzyny, tony nerwów podczas stania w korkach jest totalnym absurdem.
      Nie trzeba od razu wszędzie wprowadzać pasów ruchu zintegrowanych z torowiskami bo pochłonęło by to zbyt dużo kosztów...można robić to po kolei i systematycznie i np: pamiętając o takich możliwościach przy planowaniu nowych inwestycji lub remontach już istniejącej infrastruktury.Zarazem monitorować zmiany na tych odcinkach obserwując ewentualne wzrosty ilości pasażerów w komunikacji miejskiej.
      Takie rozwiązania o dziwo maja już miejsca i w Polsce w Krakowie i we Wrocławiu.Przymiarki są w Warszawie.
      Tu link do fajnego opracowania tematu:

      http://www.um.warszawa.pl/konferencje_bk/pliki/p2_7_5_PAT_wspolne_pasy_i_przystanki.pdf

      Myślę że warto w kontekście tego artykułu na trójmieście.pl trochę temat rozszerzyć

      • 1 0

    • w torowisku

      ...niewykorzystana przestrzeń po której jeżdżą tylko tramwaje można użyć dla autobusów karetek, taxi,policji itp itd.

      • 0 1

  • idea bardzo dobra

    idea bardzo dobra, trzeba jednak jeszcze ustalić nowe trasy autobusów - przelotowych, żeby nie trzeba było się ciągle przesiadać.....i pojedyncze wagony tramwajów, zeby nie trzeba było tyle stac na przystankach...

    • 0 0

  • komunikacja miejska

    dopóki nie będzie w Gdańsku dobrej, logicznej komunikacji miejskiej -dopóty ludzie nie przestaną korzystać ze swoich samochodów...

    • 2 0

  • Iść w stronę Holandii

    Po Bus pasach w amsterdamie jeżdżą autobusy, tramwaje, taxi pojazdy uprzywilejowane i motory, skutecznie ułatwia to przejazd przez miasto, ale nie wszystkim. No niestety nie dogodzi się wszystkim.pozdro

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane