• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wytycza osobne pasy dla autobusów

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich. Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich.

Jest szansa, by w centrum Gdańska autobusy poruszały się sprawniej. Miasto planuje wyznaczyć dla nich specjalne pasy na głównych trasach. Czy ucierpią na tym inni kierowcy?



Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy. Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy.
Gdański ZTM opracowuje projekt, który wskaże miejsca, gdzie powinny zostać wykonane pasy ruchu dla autobusów. Opracowanie nie jest jeszcze gotowe, ale kilku pewniaków już jest.

- Dwa pierwsze buspasy powstaną w czerwcu i lipcu. Nie będziemy czekać do chwili, aż autobusy miejskie i podmiejskie utkną w korkach na dobre - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezydenta Gdańska.

Pierwszy z nich pojawi się przy prawej krawędzi jezdni Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, pomiędzy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańskaul. Zbytki zobacz na mapie Gdańska. Dalej, do ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, będą mogły jeździć już wszystkie auta.

Drugi pas zostanie wyznaczony na ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Tam autobusy bez przeszkód pojadą skrajną prawą częścią jezdni od Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska do Dworca Głównego PKP zobacz na mapie Gdańska.

Czy po buspasach w Gdańsku powinny poruszać się taksówki?

Zanim jednak buspasy powstaną, o ich przebiegu będą musieli wypowiedzieć się jeszcze policjanci. - Pozytywna opinia da nam zielone światło do wyznaczenia pasów. Ich wydzielenie powinno nastąpić najpóźniej w lipcu - mówi zastępca prezydenta.

O ile z pasów dla autobusów zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, o tyle kierowcy będą ciskać gromy na ten pomysł. Czy urzędnicy biorą to pod uwagę? - Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki.

Eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że buspasy, prócz ułatwiania przejazdu autobusom, umożliwiają przemieszczanie się innym autom. Po wydzielonym pasie mogą poruszać się również pojazdy uprzywilejowane: policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Często z nich korzystać mogą również taksówkarze.

W Gdańsku buspasy to nie nowość. Jeden z nich zlokalizowany jest naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Kolejny na ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na Chełmie. Po otwarciu pętli tramwajowej w pobliżu ul. Ptasiej zobacz na mapie Gdańska, zlikwidowano linie autobusowe w kierunku centrum Gdańska, ale osobny pas pozostał.

Opinie (434) 5 zablokowanych

  • bus pasy

    • 0 0

  • Przemyślcie to 2 razy !!! (1)

    Na Podwalu Przedmiejskim mamy już Tramwaje - to po co tam AUTOBUSY!

    • 5 1

    • Dokładnie. Szczególnie że specjalnie zrobili przystanek przesiadkowy z autobusów na tramwaje przu Akademii Muzycznej właśnie

      dlatego, żeby autobusy nie pchały się do centrum.

      • 1 0

  • bus pasy=totalny paraliż (1)

    miałem ostatnio nieprzyjemność pokonywać w godzinie szczytu jakiś most warszawski, na którym jeden z 3 pasów to buspas - powiem jedno - totalne zatwardzenie ruchu "cywilnego", przejechanie 1 kilometra zajęło prawie godzinę, a aw tym czasie w stronę centrum pojechały 3 autobusy! Czy w Gdańsku zafundują nam to samo? Czy takich spraw nie należy załatwiać w referendach?

    • 6 0

    • a czytałeś króla Maciusia I?

      W referendum każdy by zagłosował za tym, żeby mieć milonową wypłatę, zerowe podatki, prywatną autostradę pod dom i immunitet przed policją.

      • 0 0

  • Ja chce metro!

    Wiem, że fantazjuje... ale wyobraźcie to sobie. Trójmiasto wszerz i wzdłuż z siecią podziemnych tuneli jak w Londynie:)

    i np. relacja Gdynia Karwiny - Gdańsk Główny robi się w 15 minut:)

    eh..

    • 4 1

  • 2rf

    Wydzielić pasy ruchu dla Budynia i kolegów z partii. Zamknąć ruch dla samochodów w administracyjnych granicach miasta. Alleluja i do przodu!!!

    • 2 0

  • Panowie Adamowicz i Lisicki kupię wam bilety do Sztokholmu !!! (4)

    Tam są tramwajo-bus pasy i wszystko jakoś gra. Pozatym tramwaje są chyba z XIX wieku, a jednak ładne, czyste i przede wszystkim mają SPRAWNE HAMULCE !

    • 1 3

    • u nas tez sprawne, a tramwaje i autobusy z XXIw.;-)

      u nas tez hamulce w pełni sprawne, a tramwaje i autobusy z XXIw.;-)

      • 0 0

    • Sztokholmskie tramwaje sa z XIX wieku??? (2)

      Pomyliles chyba bajki kolego...

      • 0 0

      • (1)

        tzn. z lat 50-tych i 60-tych XX wieku

        • 0 0

        • Owe tramwaje z dawnych lat...

          ...to tylko jedna sezonowa linia do Skansenu, atrakcja turystyczna... Jest jeszcze jedna dluga nitka po ktorej jezdza Bombardiery, ale maja one status pociagu miejskiego. Sztokholm opiera sie na liniach metra, siatce pociagow podmiejskich i sieci autobusow. Tramwajow jako takich nie ma.

          • 1 0

  • Podoba mi się to!

    Gdańsk upodabnia się do Londynu. Tam są Bus Pasy i jest dobrze. Tylko jeszcze muszą zrobić że do autobusu się wchodzi z przodu i kasuje się przy kierowcy bilet i się wchodzi a wychodzi się tyłem. Kto to by pilnował? Zatrudnieni pracownicy na przystankach autobusowych. Tak jest w Anglii i jest dobrze.

    • 4 2

  • moze lepiej zamknac wogole ulice dla ruchu samochodowego.. zeby moglly przejechac 4 autobusy na godzine?
    najlepszym rozwiazaniemy byloby wybetonowac trasy tramwajow i puscic tam autobusy.. w innych miastach sie sprawdzaja takie rozwiazania.. przy okazji nie zabieraja pasow ruchu samochodom ktore stoja w korkach i beda staly w jeszcze wiekszych po wprowadzeniu pasow tylko dla busow

    • 3 1

  • dobry sposób jak zakorkować Gdańsk.

    • 3 2

  • BEZEDURA

    " W Gdańsku buspasy to nie nowość" -150 m przy Dworcu to jakiś żart ???? Podwale Przedmiejskie - 4 pasy zrobione z 3 prawdziwych . Powstały 4 ścieżki rowerowe a nie pasy dla samochodów . I jeszcze z tego wydzielą bus pas ... Jak do tej pory korek na Podwalu sięgał stadionu - to teraz będzie już od Rafinerii . W tym naszym Gdańsku zidiocenie sięga szczytów . Proponuję utworzyć buspas naprzeciwko Urzędu Miejskiego . Może trochę bezmyślne urzędasy powąchają smrodu z zakorkowanej ulicy . Uliczki jak w średniowieczu - wąskie i dziurawe , ale buspas będzie ...Żenada .

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane