- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (275 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni
Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.
Ładowanie tylko w zajezdni
Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.
- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).
Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.
Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:
- w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
- znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
- wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
- w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.
Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.
Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.
Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.
Co roku nowe autobusy elektryczne
18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.
- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.
Miejsca
Opinie (421) ponad 10 zablokowanych
-
2022-02-04 14:29
(1)
Idea dobra, ale przerzucajmy koszty na użytkowników samchodów indywidualnych (strefy czysto elektryczne w centrum miasta) a nie na miasto czy pasażerów autobusów i tramwajów ...
- 3 3
-
2022-02-04 18:02
Każdy mieszkaniec loży na kom miejska
- 0 0
-
2022-02-04 14:31
W Gdańsku mogą byc autobusy nie tylko elektryczne ale i wodorowe i tylko takie powinny byc i zastąpić tez koszmarne tramwaje (1)
- 5 2
-
2022-02-04 23:59
A kto ma zapłacić za auta i wodór?
- 1 0
-
2022-02-04 14:42
(1)
Dopuki prąd nie będzie że źródeł odnawialnych to nie ma w tym ekologi bo żeby naładować te autobusy to trzeba spalić tyle węgla że mniej emisji co2 daje ropa zużyta podczas jazdy
- 6 3
-
2022-02-04 17:07
A gdyby babcia miała wąsy to by była dziadkiem :) poco sie głupota chwalisz?
- 2 0
-
2022-02-04 15:08
Ciekawe kto nimi będzie jeździł, bo na pewno nie zwykli mieszkańcy
Niedługo jazda elektrycznym autobusem będzie tylko dla wybranych, ze względu na coraz to droższe bilety.
- 5 3
-
2022-02-04 15:08
Przedwczoraj zdrożały bilety... (1)
i hop! Mamy elektryki. Producent akurat przechodził. Z tragarzami.
- 8 2
-
2022-02-04 18:02
No patrz a dalej ta sama cena biletow
- 1 0
-
2022-02-04 15:19
I przez takie fanaberie pseudo ekologiczne
Koszty zakupu biletu wzrosną. Ni jak to się na do ekologii bo przecież elektrownie mamy węglowe. Budowa i utylizacja takiego autobusu oraz jego akumulatorów to tez duże obciążenie...
- 4 2
-
2022-02-04 15:19
To wymagania nawego ładu
A raczej wału wymagają do 2030 ileś tam procent taboru elektrycznego,nie żebym bronił samorządowców,ale tutaj głuwnie niunia jewropejska macza palce
- 6 3
-
2022-02-04 15:30
Żenada (2)
Dziurę ulice, zero nowych drog a ci pakują się w kolejne koszty...
- 9 3
-
2022-02-04 20:59
Zero nowych dróg ? Weź, nie ośmieszaj się. Np. tunelu pod Martwą Wisłą nie zbudowano dla (1)
rowerzystów.
- 1 1
-
2022-02-05 11:02
Wojtek
Zdejmij te różowe okulary albo weź urlop w um i przejedź sie po mieście.W każdym poście pitolisz tą samą propagande.Płyta się zacięła czy co?
- 1 0
-
2022-02-04 15:49
Zamiast korzystać ze sprawdzonych rozwiązań (2)
np. takich które funkcjonują w Warszawie, która ma już 160 elektryków i ładowane również na pętlach, to oczywiście zawsze politycy muszą: "Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce." - czyt.: my tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom, mówimy to jest nasz miś...
- 6 1
-
2022-02-04 17:10
zgadza sie bo identycznie było mevo twierdzili ze ich rozwiazania są jako pierwsze w europie
dlatego mevo padło przez ich głupote teraz identycko sz pomysłem na autobusy.
- 1 1
-
2022-02-04 18:03
To ledwo 18 autobusów na tzw dodatki
- 1 0
-
2022-02-04 16:00
Czy ? (1)
To koniec slynnego CPN'u i na brame hahaha
- 2 1
-
2022-02-04 18:03
A ponad 200 diesli gdzie będą tankować?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.