• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni

Szymon Zięba
4 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City. Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City.

Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.



Czy twoim zdaniem pojazdy elektryczne zastąpią spalinowe?

Miasto chce, by pojazdy miały jak największy zasięg - a co za tym idzie - baterię o jak największej pojemności.

Ładowanie tylko w zajezdni



Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.

- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).

Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.

Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych



Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:

  • w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
  • znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
  • wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
  • w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.

Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

Co roku nowe autobusy elektryczne



18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.

Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.

Miejsca

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Idea dobra, ale przerzucajmy koszty na użytkowników samchodów indywidualnych (strefy czysto elektryczne w centrum miasta) a nie na miasto czy pasażerów autobusów i tramwajów ...

    • 3 3

    • Każdy mieszkaniec loży na kom miejska

      • 0 0

  • W Gdańsku mogą byc autobusy nie tylko elektryczne ale i wodorowe i tylko takie powinny byc i zastąpić tez koszmarne tramwaje (1)

    • 5 2

    • A kto ma zapłacić za auta i wodór?

      • 1 0

  • (1)

    Dopuki prąd nie będzie że źródeł odnawialnych to nie ma w tym ekologi bo żeby naładować te autobusy to trzeba spalić tyle węgla że mniej emisji co2 daje ropa zużyta podczas jazdy

    • 6 3

    • A gdyby babcia miała wąsy to by była dziadkiem :) poco sie głupota chwalisz?

      • 2 0

  • Ciekawe kto nimi będzie jeździł, bo na pewno nie zwykli mieszkańcy

    Niedługo jazda elektrycznym autobusem będzie tylko dla wybranych, ze względu na coraz to droższe bilety.

    • 5 3

  • Przedwczoraj zdrożały bilety... (1)

    i hop! Mamy elektryki. Producent akurat przechodził. Z tragarzami.

    • 8 2

    • No patrz a dalej ta sama cena biletow

      • 1 0

  • I przez takie fanaberie pseudo ekologiczne

    Koszty zakupu biletu wzrosną. Ni jak to się na do ekologii bo przecież elektrownie mamy węglowe. Budowa i utylizacja takiego autobusu oraz jego akumulatorów to tez duże obciążenie...

    • 4 2

  • To wymagania nawego ładu

    A raczej wału wymagają do 2030 ileś tam procent taboru elektrycznego,nie żebym bronił samorządowców,ale tutaj głuwnie niunia jewropejska macza palce

    • 6 3

  • Żenada (2)

    Dziurę ulice, zero nowych drog a ci pakują się w kolejne koszty...

    • 9 3

    • Zero nowych dróg ? Weź, nie ośmieszaj się. Np. tunelu pod Martwą Wisłą nie zbudowano dla (1)

      rowerzystów.

      • 1 1

      • Wojtek

        Zdejmij te różowe okulary albo weź urlop w um i przejedź sie po mieście.W każdym poście pitolisz tą samą propagande.Płyta się zacięła czy co?

        • 1 0

  • Zamiast korzystać ze sprawdzonych rozwiązań (2)

    np. takich które funkcjonują w Warszawie, która ma już 160 elektryków i ładowane również na pętlach, to oczywiście zawsze politycy muszą: "Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce." - czyt.: my tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom, mówimy to jest nasz miś...

    • 6 1

    • zgadza sie bo identycznie było mevo twierdzili ze ich rozwiazania są jako pierwsze w europie

      dlatego mevo padło przez ich głupote teraz identycko sz pomysłem na autobusy.

      • 1 1

    • To ledwo 18 autobusów na tzw dodatki

      • 1 0

  • Czy ? (1)

    To koniec slynnego CPN'u i na brame hahaha

    • 2 1

    • A ponad 200 diesli gdzie będą tankować?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane