- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (440 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (274 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni
Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.
Ładowanie tylko w zajezdni
Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.
- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).
Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.
Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:
- w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
- znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
- wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
- w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.
Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.
Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.
Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.
Co roku nowe autobusy elektryczne
18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.
- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.
Miejsca
Opinie (421) ponad 10 zablokowanych
-
2022-02-04 16:01
Za wasze
Zakupione z premi kierowcow
- 6 0
-
2022-02-04 16:21
Ciekawostka (2)
W ostatnim czasie wiatraki nakręciły ok 30% prądu, w czasie większych wiatrów. Normalnie wytwarzają ok 10-15%
- 3 1
-
2022-02-04 16:42
I dlatego wiatraki pozostają same w sobie ciekawostką, a nie źródłem stabilnej energii.
- 3 2
-
2022-02-04 17:06
wiatraki to rozdmuchany bubel gdyby nie doplaty by sie nieopłacały
- 2 1
-
2022-02-04 16:29
Ceny takich elektryków łatwiej przewyzszyć w przetargach
Czyżby lisicki znowu zarobił miliony ? Czlowirk wyrzucony.za machloje z nieruchomości zajmuje się przetrgsmi na autobusy
- 6 0
-
2022-02-04 16:32
I cyk 6 zł za bilet jednorazowy
Ciekawe dlaczego tak lisicki ciągnie do elektryków pewnie łatwo w łape wziąć promując ten sh*t
- 5 1
-
2022-02-04 16:46
Poczekajcie, spalą się jak te tramwaje ostatnio.
- 3 0
-
2022-02-04 17:03
A nie
Ładowanych ?
- 1 0
-
2022-02-04 17:09
Niesamowite jak tu wiele ruskich troli w postach ,jak chcecie wdychac spal;iny to sobie zaparkujcie swoim blachosmrdodem w
i odpalcie silnik
- 2 6
-
2022-02-04 17:09
Na świecie kupują na wodór
- 6 1
-
2022-02-04 17:11
Od kilku już lat, na łamach wielu publikatorów (2)
lansowana jest natrętna i skrajnie kłamliwa (poprzez wyliczanie jedynie zalet i przemilczanie wad) propaganda dot. tzw. elektromobilności. Owszem, pojazdy elektryczne sprawdzają się w charakterze wózków akumulatorowych, wózków golfowych, małych samochodów dostawczych działających na niewielkich obszarach czy w końcu zabawek dla dzieci. W pozostałych już nie.
Jednak ta kłamliwa i natrętna propaganda przestaje dziwić, jeśli za zakup Manów z silnikami spełniającymi najostrzejsza normy emisji Gdynia zapłaciła, w przeliczeniu na 1 pojazd ok. 1,4 mln zł zaś za 1 elektrobus przeciętnie 3.3 mln zł. Silniki elektryczne są znacznie prostsze i łatwiejsze w użytkowaniu, układy sterowania nimi już nie tak bardzo. Jednak prawdziwy problem to akumulatory, o wymogach eksploatacji których mało kto ma pojęcie. Niewiele osób wie, że akumulatory nie mogą być rozładowywane do zera i ładowane do 100% pojemności (jedynie raz na kilka razy) co oznacza circa wykorzystanie (60 -70)% pojemności tegoż. Dodatkowo, przy mrozach i upałach pojemność akumulatora znacząco (25 -30)% spada co skutkuje znacznym zmniejszeniem zasięgu. Dodatkowo, włączenie ogrzewania zimą czy klimatyzacji latem znowu zmniejsza zasięg pojazdu.
Natomiast prawie każdy wie, że pojemność a tym samym efektywność baterii w telefonie spada z czasem (ilością cykli) ładowania. Przeciętnie baterie wytrzymują 500 - 900 cykli ładowania co dla elektrobusu, użytkowanego codziennie, wynosić będzie circa 3 lata. A ile kosztują nowe akumulatory? Mieszkaniec Finlandii, gdy dowiedział się ile będzie musiał zapłacić za nowy akumulator do jego Tesli, wysadził ją w powietrze, gdyż wymiana byłaby nader kosztowna - ok. 22 tys. USD. Do autobusu tą kwotę należałoby pomnożyć co najmniej przez kilka. Warto tu jeszcze wspomnieć o tym, że produkcja ogniw litowych pochłania ogromną ilość energii i jest bardziej szkodliwa dla środowiska niż wieloletnia eksploatacja samochodu z nowoczesnym silnikiem spalinowym.- 11 3
-
2022-02-04 17:14
Hahah tak teorie spiskowe to nic nowego i dzbanka który musiał sie pochwalic tym ze psychiatra załamuje ręce
Ale jest dla ciebie proste wyjscie kołek w zeby i elektro wtrzasy :)
Jak zawsze dzbanek niema najmniejszego pojecia o zwykłych akumulatora a tymbardziej nowoczesnej.Ale jak kazdy dzbanem jusi sie tym chwalic .Gimbus ty co najwyzej nadajesz sie do kopania rowów tylko najpierw niech ktos cie przeszkoli jak sie ją trzyma :)- 1 5
-
2022-02-04 20:56
Ty koleś strasznie jesteś na czasie. Powiedz, ile czytasz artykułów ze świata nauki ? Dla mnie nic.
Bo gdybyś czytał, tobyś dowiedział się, że w zeszłym roku kilka ośrodków badawczych na świecie wreszcie poradziło sobie z sodem, a konkretnie ze zjawiskiem występowania tak zwanych dendrytów, uniemożliwiających zastąpienie drogiego litu tańszym sodem w produkcji akumulatorów i baterii.
Jak również nowości w dziedzinie rozładowania i ładowania baterii.
Zatem "andrzeja" - wysmarowałeś niewiele warte "wypociny".- 0 0
-
2022-02-04 17:16
(2)
Od miesięcy mówi się, że może brakować prądu. To co robimy? Kupujemy autobusy na prąd. :)
- 6 2
-
2022-02-04 17:28
Bo to podatnik zapłaci, a ich to nic nie kosztuje. Ceny biletów od czerwca podniesione i cali szczęśliwi.
- 1 1
-
2022-02-05 07:44
Agregat
Będą ładować agregatem spalinowym
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.