• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni

Szymon Zięba
4 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City. Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City.

Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.



Czy twoim zdaniem pojazdy elektryczne zastąpią spalinowe?

Miasto chce, by pojazdy miały jak największy zasięg - a co za tym idzie - baterię o jak największej pojemności.

Ładowanie tylko w zajezdni



Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.

- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).

Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.

Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych



Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:

  • w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
  • znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
  • wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
  • w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.

Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

Co roku nowe autobusy elektryczne



18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.

Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.

Miejsca

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • Za wasze

    Zakupione z premi kierowcow

    • 6 0

  • Ciekawostka (2)

    W ostatnim czasie wiatraki nakręciły ok 30% prądu, w czasie większych wiatrów. Normalnie wytwarzają ok 10-15%

    • 3 1

    • I dlatego wiatraki pozostają same w sobie ciekawostką, a nie źródłem stabilnej energii.

      • 3 2

    • wiatraki to rozdmuchany bubel gdyby nie doplaty by sie nieopłacały

      • 2 1

  • Ceny takich elektryków łatwiej przewyzszyć w przetargach

    Czyżby lisicki znowu zarobił miliony ? Czlowirk wyrzucony.za machloje z nieruchomości zajmuje się przetrgsmi na autobusy

    • 6 0

  • I cyk 6 zł za bilet jednorazowy

    Ciekawe dlaczego tak lisicki ciągnie do elektryków pewnie łatwo w łape wziąć promując ten sh*t

    • 5 1

  • Poczekajcie, spalą się jak te tramwaje ostatnio.

    • 3 0

  • A nie

    Ładowanych ?

    • 1 0

  • Niesamowite jak tu wiele ruskich troli w postach ,jak chcecie wdychac spal;iny to sobie zaparkujcie swoim blachosmrdodem w

    i odpalcie silnik

    • 2 6

  • Na świecie kupują na wodór

    • 6 1

  • Od kilku już lat, na łamach wielu publikatorów (2)

    lansowana jest natrętna i skrajnie kłamliwa (poprzez wyliczanie jedynie zalet i przemilczanie wad) propaganda dot. tzw. elektromobilności. Owszem, pojazdy elektryczne sprawdzają się w charakterze wózków akumulatorowych, wózków golfowych, małych samochodów dostawczych działających na niewielkich obszarach czy w końcu zabawek dla dzieci. W pozostałych już nie.
    Jednak ta kłamliwa i natrętna propaganda przestaje dziwić, jeśli za zakup Manów z silnikami spełniającymi najostrzejsza normy emisji Gdynia zapłaciła, w przeliczeniu na 1 pojazd ok. 1,4 mln zł zaś za 1 elektrobus przeciętnie 3.3 mln zł. Silniki elektryczne są znacznie prostsze i łatwiejsze w użytkowaniu, układy sterowania nimi już nie tak bardzo. Jednak prawdziwy problem to akumulatory, o wymogach eksploatacji których mało kto ma pojęcie. Niewiele osób wie, że akumulatory nie mogą być rozładowywane do zera i ładowane do 100% pojemności (jedynie raz na kilka razy) co oznacza circa wykorzystanie (60 -70)% pojemności tegoż. Dodatkowo, przy mrozach i upałach pojemność akumulatora znacząco (25 -30)% spada co skutkuje znacznym zmniejszeniem zasięgu. Dodatkowo, włączenie ogrzewania zimą czy klimatyzacji latem znowu zmniejsza zasięg pojazdu.
    Natomiast prawie każdy wie, że pojemność a tym samym efektywność baterii w telefonie spada z czasem (ilością cykli) ładowania. Przeciętnie baterie wytrzymują 500 - 900 cykli ładowania co dla elektrobusu, użytkowanego codziennie, wynosić będzie circa 3 lata. A ile kosztują nowe akumulatory? Mieszkaniec Finlandii, gdy dowiedział się ile będzie musiał zapłacić za nowy akumulator do jego Tesli, wysadził ją w powietrze, gdyż wymiana byłaby nader kosztowna - ok. 22 tys. USD. Do autobusu tą kwotę należałoby pomnożyć co najmniej przez kilka. Warto tu jeszcze wspomnieć o tym, że produkcja ogniw litowych pochłania ogromną ilość energii i jest bardziej szkodliwa dla środowiska niż wieloletnia eksploatacja samochodu z nowoczesnym silnikiem spalinowym.

    • 11 3

    • Hahah tak teorie spiskowe to nic nowego i dzbanka który musiał sie pochwalic tym ze psychiatra załamuje ręce

      Ale jest dla ciebie proste wyjscie kołek w zeby i elektro wtrzasy :)
      Jak zawsze dzbanek niema najmniejszego pojecia o zwykłych akumulatora a tymbardziej nowoczesnej.Ale jak kazdy dzbanem jusi sie tym chwalic .Gimbus ty co najwyzej nadajesz sie do kopania rowów tylko najpierw niech ktos cie przeszkoli jak sie ją trzyma :)

      • 1 5

    • Ty koleś strasznie jesteś na czasie. Powiedz, ile czytasz artykułów ze świata nauki ? Dla mnie nic.

      Bo gdybyś czytał, tobyś dowiedział się, że w zeszłym roku kilka ośrodków badawczych na świecie wreszcie poradziło sobie z sodem, a konkretnie ze zjawiskiem występowania tak zwanych dendrytów, uniemożliwiających zastąpienie drogiego litu tańszym sodem w produkcji akumulatorów i baterii.

      Jak również nowości w dziedzinie rozładowania i ładowania baterii.

      Zatem "andrzeja" - wysmarowałeś niewiele warte "wypociny".

      • 0 0

  • (2)

    Od miesięcy mówi się, że może brakować prądu. To co robimy? Kupujemy autobusy na prąd. :)

    • 6 2

    • Bo to podatnik zapłaci, a ich to nic nie kosztuje. Ceny biletów od czerwca podniesione i cali szczęśliwi.

      • 1 1

    • Agregat

      Będą ładować agregatem spalinowym

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane