• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni

Szymon Zięba
4 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City. Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City.

Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.



Czy twoim zdaniem pojazdy elektryczne zastąpią spalinowe?

Miasto chce, by pojazdy miały jak największy zasięg - a co za tym idzie - baterię o jak największej pojemności.

Ładowanie tylko w zajezdni



Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.

- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).

Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.

Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych



Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:

  • w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
  • znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
  • wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
  • w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.

Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

Co roku nowe autobusy elektryczne



18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.

Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.

Miejsca

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • elektro.rewolucja o tak (3)

    ale tylko jeśli źródłem prądu będą wiatraki, farmy paneli fotowolt.

    • 1 3

    • one nie dzialaja

      Bez konwencjonalnej sieci elektrycznej.

      • 1 0

    • (1)

      Haha zaraz wymyślą elektrownię wodną na Wiśle i ostatnia dzika ( w wiarę) rzeka w Europie zamieni się w betonowy kanał. Wszystko w imię ekologicznej doktryny która de facto jest doktryną polityczną, oferowaną od nauki. Ludzie zacznijcie myśleć. Nie dajcie się indoktrynacji. Myślenie ma przyszłość!

      • 0 0

      • *oderwaną

        • 0 0

  • kiedy (1)

    kiedy w tym mieście będą normalne władze i normalni radni ?

    • 10 0

    • do łatwej kasy zawsze lgnie patologia

      jak muchy...

      • 4 0

  • Pan redaktor Zięba skoro tak bardzo wyróżnia opinie obrońców spalinówek, to może od czasu do czasu (4)

    poda tu nam doniesienia o najnowszych owocach pracy licznych w branży e-samochodów i nie tylko w tej światowych zespołów badawczych, których pracownicy naukowi nie po to biorą kasę aby siedzieć w pracy na 4 literach i nic nie robić popijając to kawką na przemian z wyjściami na papieroska, tylko po to, aby cały czas poprawiać liczne produkty.

    Pora wyjaśnić czytelnikom zatem, po co na świecie parę milionów ludzi wstaje rano i biegnie do pracy w licznych laboratoriach naukowo-badawczych, zarówno tych akademickich jak i przyfabrycznych będących własnością znanych koncernów, w tym tych motoryzacyjnych.

    Panu redaktorowi trzeba przypomnieć np. 25-letnią historię telefonii komórkowej - jak wyglądał jej start, a jak to wygląda dziś ?

    Zatem może redaktor Zięba poinformuje nas dlaczego nie produkuje się baterii z zastosowaniem znacznie bardziej tańszego od litu sodu, aż do jesieni zeszłego roku, gdzie dokonał się przełom w zastosowaniu sodu w postaci poradzenia sobie z pewnym problemem, który czynił produkcję baterii sodowo-jonowych całkowicie nieopłacalnym.

    I kolejny śmieszny argument obrońców spalinówek - mianowicie o śladach węglowych przez ciągłe przypominanie o tym, gdzie Polska uzyskuje swoją energię elektryczną - w elektrowniach węglowych.
    Ludzie, producenci aut elektrycznych nie produkują ich w Polsce, zatem nie mogą brać potrzebnej do tego energii elektrycznej z polskich elektrowni węglowych. I za wyjątkiem Niemiec większość producentów e-aut ma swoje ich fabryki w krajach posiadających nie tylko OZE ale elektrownie jądrowe. Zatem nie ośmieszajcie się argumentami o większym śladzie węglowym.

    I składowanie zużytych akumulatorów. Wasz problem ? Tu UE nie pozwoli, aby robiono to ze szkodą dla środowiska. Zatem powtórzę - nie wasz problem.

    • 0 5

    • "producenci aut elektrycznych nie produkują ich w Polsce"

      Ale już ładować trzeba je w Polsce...
      Produkcja to niewielki ułamek zużytej energii...

      • 1 0

    • Masz dużo racji, ale I tak w tym wszystkim największą rolę odgrywa polityka i dobro zachodniego sąsiada.

      • 1 0

    • Oczywiście, składowanie akumulatorów zużytych w Polsce to nie polski problem, to problem UE. Ale ponieważ Polska jest w UE to (1)

      Już sobie wyobrażam, że wysoka komisja z UE przyjedzie do nas utylizować zużyte akumulatory. Po drugie nie ekscytuj się tak faktem, że tysiące ludzi jeździ do pracy tworzyć nowe rozwiązania techniczne nowego typu akumulatorów. Nie da się stworzyć żadnego urządzenia, które w szybki i efektywny sposób będzie magazynować energię elektryczną, Po prostu nie jest to możliwe, tak jak niemożliwe okazało się wynaleźć leków na nowotwory, mukowiscydozę, Alzheimera, Parkinsona i dziesiątki różnych chorób mimo ogromnych środków i dziesiątków lat pracy.

      • 1 0

      • bo ilość nie zmienia sie w jakość

        automatycznie...

        "Radosny stukot młotków" i stada "laboratoryjnych szczurów" polujących na granty z pańskiego stołu nie zmienią sie w odkrycia, wynalazki i naukę na rozkaz "project managera" i "kpi"...

        To tak nie działa...

        • 0 0

  • Gdańska, miejska spóka nazywa się GAIT

    Sprawdźcie, co to oznacza w języku angielskim, a dowiecie się, jaki jest preferowany i rekomendowany mieszkańcom Gdańska sposób komunikacji...
    ;)
    I biorąc pod uwagę koszty, jakość zarządzania oraz świetlane przykłady w postaci "Mevo", na tym sie skończy...
    W samych skarpetkach.

    • 6 0

  • to sobie urzędnicy

    zrobią fajne sweet-focie i podreperują ego.

    A my zapłacimy za beta testy...

    • 4 0

  • wszystko od niemca... kupcie coś polskiego i niech ewaluuje latami by dorównał zachodowi...

    • 3 0

  • super a kiedy bilet tańszy niż 240 na naszą fantastyczną metropolię

    • 3 0

  • szkoda kasy

    Kiedy na tą głupotę przyjdzie KRES - jak mawiał kargul. elektryki nie mają przyszłości. jest wiele innych i lepszych rozwiazań

    • 2 0

  • Najpierw niech drogi naprawią, bo dziura na dziurze

    • 3 0

  • Czyli na

    Węgiel

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane