• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni

Szymon Zięba
4 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City. Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City.

Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.



Czy twoim zdaniem pojazdy elektryczne zastąpią spalinowe?

Miasto chce, by pojazdy miały jak największy zasięg - a co za tym idzie - baterię o jak największej pojemności.

Ładowanie tylko w zajezdni



Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.

- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).

Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.

Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych



Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:

  • w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
  • znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
  • wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
  • w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.

Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

Co roku nowe autobusy elektryczne



18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.

Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.

Miejsca

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • o to bilety beda tansze

    • 2 0

  • W Europie są tylko dwa kraje gdzie jazda pojazdem elektrycznym zwiększa ogólną emisję CO2 do atmosfery... (1)

    Polska i Czarnogóra.
    Są to oficjalne dane Eurostatu.
    Tak więc to będą autobusy na węgiel, a nie na prąd.

    • 5 1

    • Papier przyjmie wszystko a ty jak flreming łykasz wszystko

      • 1 1

  • Miałem zaszczyt kilka dni temu jechać elektrykiem w Szczecinie jak był atak zimy.

    Szyby zamrożone , w środku jak w lodówce , grzejniki wyłączone. Pewnie oszczędzał akumulatory po nocnym ładowaniu.

    • 6 0

  • Co ja PACZE (1)

    Kolejna opcja by podzielić ludzi. Co tam, że po prostu nie sprostamy wymaganiom takich "założeń" ekologicznych. Nie wiem kiedy do tych ekofilów dojdzie, że nas na to nie stać. Nie mamy elektrowni atomowych, nie mamy odnawialnych źródeł energii, które byłyby w stanie na bieżąco zaopatrywać nas w energię. Nie mamy własnego gazu. Ale za to będziemy mieli jako pierwsze w Polsce miasto tyle ekoelektrycznych busów! Co tam, że bedą stały przy najbliższym braku prądu (który o dziwo nie bierze się z powietrza). Ludzie, trochę rozumu! Tu chodzi tylko i wyłącznie o biznes i kasę. Ci sami, którzy naciskają abyś mały polakówu sobie wszystkiego odmówił w imię planety, sami robią co chcą, i generują miliard razy więcej syfu, śmieci i zanieczyszczeń spalinowych latając sobie samolocikami. Te autobusy to strata kasy. Ale co ja tam wiem... Kłóćcie się dalej, syn z ojcem, matka z córką, siedząc przy świeczce i jedząc suchy chleb. Ważne, że nie krzywdzicie pingwinków i pand oraz drzew w amazonii. Ah, i proszę. Oddychajcie mniej, bo za dużo co2. Albo chociaż za to zapłaćcie. Wtedy planeta już jest ok.

    • 4 1

    • Naturalnie wiesz lepiej zgłos sie ponobla ium mniej spalin w miescie tym lepiej dzbanku.

      • 0 1

  • Dzięki tej wspaniałej flocie autobusów elektrycznych zmniejszymy emisję CO2 do atmosfery o 0,0000000000001% (1)

    • 0 0

    • W skali swiata to całkiem sporo

      • 0 0

  • Zabiłby mnie taki autobus prawie

    W szwecji, jade sobie spokojnie rowerkiem z górki , a tu nagle wyskakuje taki autobus za zakrętu, to chałasu robi tyle co hulajnoga elektryczna....

    • 3 0

  • Dlatego drożeją bilety

    Koszt 1 km na prąd 12=Zeta, a na topie 1 km to 8 Zeta , ale biedota ma płacić tak ryży kazał

    • 3 0

  • ...

    A może by tak drogi połatać za tą kasę. To i autobusy i nasze auta by się nie psuły

    • 2 0

  • :)

    ja tam sie na napędzie nie znam,dewoloperem tez nie bylem,Madery tez nie odwiedziłem ale elektrykami sie podnieciłem i jedziemy do przodu za pieniądze podatnika.
    Pisuary potezne pieniądze przewalają to dlaczego my przed tym kierunkiem sie mamy powstrzymac.
    Skąd majątki krzywoustego,szumowskiego,nie wspomne o obajtku,wszystko na zony przepisane i teraz w ...nie ładzie z dopłata z ministerstwa kultury odbudowywane:(
    W tle podążanie za pisuarami wszystkimi dostepnymi drogami,respiratorów juz sie nie opłaci kupowac:(((

    • 0 0

  • Rok 2035

    Same elektryki. Na każdej "stacji paliw" 6 ładowarek (więcej nie można bo zasilanie nie wytrzyma). Ładowanie trwa powiedzmy 60 minut. Czyli w godzinę załatwimy sześciu szczęśliwych kierowców którzy w międzyczasie wypiją kawę, zjedzą ciasteczko, odcedzą kartofelki i będą z wyższością patrzyli na kolejnych 100 czekających na ładowanie samochodów. Oj, coś pokręciłem. Przecież od roku nie ma pradu bo i skąd ma być skoro wszyscy łądują samochody.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane