- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni
Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.
Ładowanie tylko w zajezdni
Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.
- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).
Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.
Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:
- w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
- znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
- wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
- w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.
Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.
Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.
Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.
Co roku nowe autobusy elektryczne
18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.
- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.
Miejsca
Opinie (421) ponad 10 zablokowanych
-
2022-02-04 17:17
Czemu nie na wodór?
- 5 0
-
2022-02-04 17:23
Przetargi w Gdansku (2)
Jestem przekonany że przetarg wygra niemiecka Firma. Robie screena i po czasie zobaczycie że mialem racje
- 9 0
-
2022-02-04 18:01
Polski Autosan nie ma czym
- 0 3
-
2022-02-04 21:04
Racja ja to własnie pisze od 20lat ani razu sie nie myliłem
- 1 0
-
2022-02-04 17:25
Dlaczego w nowych autobusach niema po jednym toi toju????
- 6 2
-
2022-02-04 19:52
Co za d**ilna ankieta (1)
KE już postanowiła, że nie zarejestrujesz nowego czy używanego auta spalinowego po 2030 roku.
Co o tym sądzisz człowieczku, nie ma znaczenia.- 0 1
-
2022-02-04 22:11
A ile dywizji ma KE?
- 1 0
-
2022-02-04 19:53
na pewno za wcześnie, lepiej poczekać do 2030 aż technologia się rozwinie
Póki co będą inne opcje, jak CNG itp.
- 2 2
-
2022-02-04 20:22
Akurat
lisicki zna się na autobusach tak jak te dziewczyny z lokalówki co to podobno brały łapówki za przydział mieszkań w UM Gdańsk.
Tylko za lokalówkę odpowiadał her lisycky- 1 1
-
2022-02-04 20:25
Gdzie tu sens, gdzie tu logika?
Ekologia jest dla bogatych. Zejdźmy kilka pięter niżej... do samochodów dostawczych. Nowe spalinowe Fiat Ducato ok. 120000 zł netto, a elektryczny odpowiednik to minimum 300000 zł netto. Elektryk nigdy nie zwróci się ekonomicznie, ale ekologicznie to teraz takie bardzo "trendi" Gdańsk jest bogatym miastem.
- 5 2
-
2022-02-04 20:38
Ale tu obrońców spalinówek z polakówowa. Na szczęście na Zachodzie mają gdzieś te głosy i robią swoje. (1)
W tym ciągle poprawiają technologie w dziedzinie produkcji baterii i akumulatorów.
- 1 4
-
2022-02-04 21:08
a czego oczekujesz POelemingach praktycznie wszedzie sa juz autobusy elektryczne ale gdańsk jest zasciankiem europy
- 0 0
-
2022-02-04 21:21
Przyszłość
Tak się składa że przyszłość to autobusy wodorowe
- 2 0
-
2022-02-04 21:42
Nie lepiej wziąć używane autobusy elektryczne od Niemców? Kilka miesięcy temu był artykuł na temat spalonych elektryków, może Gdańsk by przygarnął bo lubimy takie złomy z zachodu...
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.