• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zlikwiduje 30 proc. przycisków dla pieszych

bra
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię. Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Z tej opcji nadal będzie można skorzystać w ponad 180 lokalizacjach na terenie miasta, głównie tam, gdzie ruch pieszy jest niewielki.



Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje. Wystarczy powiedzieć, że to rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych. Jak to możliwe?

Kierowcy chcą przycisków



Wystarczy przytoczyć wpis do Raportu z Trójmiasta jednego z czytelników:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.

Niektórzy piesi ich nie lubią



Z drugiej strony piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia wciskając guzik, by zasygnalizować swoją obecność.

To rozwiązanie miało jeszcze jeden poważny minus.

Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje. Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje.
Pieszy, który zbyt późno nacisnął przycisk, zmuszany był oczekiwać na zmianę sygnału przez cały cykl sygnalizacyjny, co znacząco wydłużało czas oczekiwania na przejście - wyjaśniał nam Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ ds. zarządzania.

Zrywanie folii z przycisków



W 2020 roku, po wprowadzeniu pierwszych pandemicznych obostrzeń, miasta powyłączały przyciski na wszystkich skrzyżowaniach. Drogowcy w Gdańsku zapowiadali nawet, że nigdy już nie wrócą do tego rozwiązania.

Część osób niecierpliwie oczekująca na przejście rozrywała folie zakrywające przyciski i domagała się ich przywrócenia.

260 skrzyżowań w mieście, 77 bez przycisków



Koniec końców, możliwość wzbudzania światła zielonego została przywrócona na części skrzyżowań, ale nie wszędzie. Było to dla pieszych mylące, bo na jednym przejściu przyciski działały, a na innym nie.

Ostatecznie w Gdańsku podjęto decyzję o demontażu części z nich.

- Lista obejmuje 77 lokalizacji na terenie całego miasta. Należy dodać, że wszystkich sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest 260. A to oznacza, że demontaż obejmie 30 proc. z nich - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten proces już się rozpoczął. Wszystkie przyciski planowane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wyjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Bethovenna - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomnicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).
bra

Opinie (348) ponad 10 zablokowanych

  • Tu nie chodzi o większość skrzyżowań ale o ich specyfikę.

    Są skrzyżowania na których pies8 przechodzą w liczbie 3 osób na godzinę. A przy stałych światłach stoi na czerwonym autobus wiozacy 100 pasażerów.

    • 1 1

  • Przyciski ... ktoś miał dobry pomysł, ale one nie działają. Mogę wciskać a i tak się przełączają w swojej kolejności na przejściu ... Nic szybciej . Tyle pieniędzy...

    • 1 0

  • Kolejny "mądry" wydatek miasta Gdynia... Brawo!

    • 2 0

  • Przyciski na przejsciach - ok

    Ta pani Prezydent niby kumata a tylu spraw nie ogarnia w Gdansku - brak haryzmy chyba.....

    • 1 0

  • Świętokrzyska

    Przecież na Świętokrzyskiej przyciski nie działają od 2 lat. Światła zmieniają się samoistnie. Nikt tego nie sprawdza a chce wyłączać. 500 m pokonuje 10 min bo z czerwonego na czerwone, zero synchronizacji.

    • 2 0

  • Czas ich zmienić przy wyborach. Przed wyborami do rady miasta powinna być informacja w pierwszej

    kolejności ile lat dany delikwent jest w radzie miasta. Dla mnie to byłaby oczywista wskazówka, że ci ze stażem powyżej 10 lat to pierwsze osoby do skreślenia. NIeroby zapomniały jak się rzeczywiście pracuje i zgłaszają głupie pomysły z nudów, takie jak na przykład ten z przyciskami. To jest skandal, żeby tyle lat ciągnąć kasę z moich podatków nie wspominając o ich udziałach w spółkach miasta w których działąją na szkodę mieszkańców. Potrzebujemy świeżych ludzi z pomysłami a nie starych trzymających się za wszelką cenę koryta, skorumpowanych i bez pojęcia.

    • 1 0

  • poprzyciskaj, poczuj się decydentem...

    Większość przycisków służy dowartościowaniu obywateli - nacisnąłem, zaraz się zatrzymają - ja tu rządzę. Rzeczywisty ruch natomiast odbywa się w swoim rytmie, trudno sobie wyobrazić większość skrzyżowań gdyby to serio działało. Wyrzucono w błoto kupę forsy (no, ktoś jednak na tym zarobił). Może na początek wysłać na "zasłużoną emeryturę" kogoś z autorów tej szopki...

    • 1 0

  • Logika - w Polsce brak

    Jak mi się bardzo śpieszy, to wzywam taksówkę/ubery, albo wsiadam w samochód. Jak mi się nie śpieszy, albo nie chcę kręcić pojazdem i szukać wolnego miejsca, to jadę komunikacją miejską. I w tych powyższych przypadkach staję cięgle na czerwonych światłach. Jak mi się kompletnie nie śpieszy, to idę na piechotę/jadę rowerem. I staram się robić częściej te ostatnie i wtedy czerwone i przyciski mi nie przeszkadzają.
    Ale nie widzę sensu marnowania czasu stania na pustych skrzyżowaniach, a także spalania większych ilości paliwa tylko po to, aby przepuścić na skrzyżowaniu duchy roszczeniowców. Których nie ma, ale mogliby być.
    Kiedy ja czekam na zielone, inni sobie przebiegają na czerwonym, bo mają innych gdzieś i są ważniejsi od pozostałych. I to oni najczęściej lubią innym ustawiać życie. Zwłaszcza roszczeniowcy na rowerach, którzy pędzą po tych ścieżkach i nie szanują tego, że pieszy może chcieć przez nią przejść. Przez nich nawet na chodniku nie można poczuć się bezpiecznie, tak jak to było kiedyś, gdy na rowerach się nie zapierdzielało między gęstym ruchem pieszym.

    • 0 0

  • Durnoty

    Wciskam przycisk i powinno zapalić sie zielone w miarę szybko a nie że trzeba długo czekać

    • 1 0

  • Jak zwykle

    Społeczeństwo sobie, a nasi światli włodarze sobie. Ale jak głosowaliśmy tak mamy. Proszę nie narzekać

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane