• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.

W najbliższych latach na trasie Pomorskiej Kolej Metropolitalnej powstać może jeszcze jeden przystanek - Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska. Miałby on służyć pracownikom biurowców zlokalizowanych w pobliżu lotniska. Dodatkowo cała trasa PKM ma szansę zostać zelektryfikowana.



Jak oceniasz pomysł budowy przystanku PKM Gdańsk Firoga?

W ramach starań o dofinansowanie unijne na elektryfikację trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej urzędnicy postanowili rozszerzyć projekt o budowę nowego przystanku - Gdańsk Firoga. Będzie to już dziewiąty przystanek PKM w granicach Gdańska.

- Przystanek Gdańsk Firoga był przez nas planowany od samego początku [wcześniej występował także pod roboczą nazwą Gdańsk Dolina Krzemowa - dop. red.]. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane już w 2010 r. przez ekspertów unijnych wykazały, że ze względu na powstanie w jego pobliżu firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie właśnie w tym miejscu dodatkowego przystanku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Lokalizacja przystanku została również uwzględniona w najnowszym projekcie studium Gdańska, a wcześniej - podczas budowy infrastruktury kolejowej - pozostawiono odpowiednią rezerwę terenową oraz wykonano przejście podziemne zobacz na mapie Gdańska, którym teraz będzie można dotrzeć na nowe perony.

- Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej. W związku ze stałym elementem graficznym - numeracją umieszczoną na wiatach, przystankowi Gdańsk Firoga zlokalizowanemu między 6. (Gdańsk Matarnia zobacz na mapie Gdańska) a 7. (Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska) przystankiem postanowiliśmy nadać numer 6@ - dodaje Konopacki.
Gdańsk Firoga jest obecnie jedynym planowanym w Gdańsku przystankiem przewidzianym do realizacji w najbliższych latach. To oznacza, że na razie nie ma szans na powstanie równie potrzebnego przystanku PKM na Zaspie zobacz na mapie Gdańska czy w rejonie ul. (Nowej) Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska.

W przypadku Zaspy problemem jest układ torów, który wymusiłby dodatkowo kosztowne "przeniesienie" przystanku SKM na drugą stronę wiaduktu Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska, zaś w rejonie ul. Kielnieńskiej niezbędny jest wykup gruntów prywatnych. Ponadto obie inwestycje obejmują tory zarządzane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a to wymagałoby dodatkowych uzgodnień.

  • Wizualizacja sieci trakcyjnej na trasie PKM - wiadukt nad Trasą Słowackiego.
  • Wizualizacja sieci trakcyjnej na trasie PKM - przystanek Gdańsk Port Lotniczy.
Przewidywany koszt netto budowy przystanku Gdańsk Firoga wraz z elektryfikacją odcinka Gdańsk Wrzeszcz - Rębiechowo to 73,1 mln zł. Wniosek do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakłada dofinansowanie na poziomie 85 proc.

Elektryfikacja linii PKM będzie ściśle powiązana z podobną inwestycją zaplanowaną przez PKP PLK, która zamierza wykonać sieć trakcyjną na odcinku z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz wraz z ułożeniem dodatkowych torów.

- Oczywiście ze względu na fakt, iż linia PKM łączy się w Rębiechowie z linią 201 PKP PLK, obydwie inwestycje realizowane będą przy ścisłej współpracy pomiędzy naszymi spółkami - zapowiada Konopacki.

Materiał z lipca br.

Miejsca

Opinie (259) 6 zablokowanych

  • Gdańsk Rębiechowo nadal bez parkingu:(

    Naprawdę? Chyba są ważniejsze potrzeby, BRAK PARKINGÓW, zwłaszcza na przystanku Gdańsk-Rębiechowo, przecież to przystanek do przesiadek, duża ilość osób dojeżdżających autami, które trzeba zostawiać w szczerym polu, po dojechaniu abstrakcyjną wąską drogą, totalne niedogranie tematu infrastruktury, któremu właśnie mijają 2 lata:( a gdzież włodarze Gdańska i Żukowa? A zresztą...kogo to obchodzi :(((

    • 9 2

  • Znów to samo!!!

    Szumne zapowiedzi, piękne hasła i zdjęcia itd, a za jakiś czas...............6szt rowerów na pociąg, odjazdy co godzinę, zero sensownych informacji na peronach, rozkłady jazdy takie że bez licencjatu z informatyki ani rusz itd. Ale co tam-ważne że kaska pięknie wydana i się zgadza!!

    • 7 1

  • Przedłużyć PKM do Gdyni Północ

    • 10 2

  • Przedłużyć PKM do Gdyni Północ

    • 10 2

  • przystanki. Ale może w końcu ten od lat zapowiadany parking w Gdańsku-Rebiechowie?

    rany, czy to jakiś złoty pociąg potrzeba znaleźć, żeby zbudować kawałek parkingu pod kolejką?
    O rany, ale skomplikowane to musi być.

    I może wreszcie coś ci miszczowie zrobią, żeby można było mieć pewność, że kiedy zabierze się rower do pociągu żeby dojechać dalej do pracy, to nie zamkną drzwi przed nosem i nie każą czekac kolejnej godziny?

    • 10 1

  • Chodnik dla mieszkańców

    Prosimy aby przy realizacji inwestycji nie zapomnieć o budowie chodnika łaczącego przystanek z najbliższym osiedlem Klukowo! Przystanek nie jest tylko dla pracowników Intela, ma również służyć mieszkańcom.

    • 11 1

  • Przystanek Karczemki (2)

    A my walczymy o przystanek Gdańsk – Karczemki, ale mają nas gdzieś. Z analizy Jaspers wynikało, że Matarnia miała generować olbrzymi ruch a rzeczywistość jest taka, że tak mało osób korzysta tam z przystanku, że nawet nie zatrzymują się wszystkie kolejki. No, ale po co słuchać osób potencjalnie korzystających z kolejki. Przecież są eksperci przez duże E, którzy wcale z niej nie korzystają, ale którzy wiedzą przecież lepiej od szarego człowieka. Jakie to jest smutne... Najwięcej osób korzysta z przystanku na Jasieniu i na Kiełpinku. Nic dziwnego. Przecież to duże osiedla. Tak samo byłoby na Karczemkach. Jest tu dużo mieszkańców. Jest szkoła z basenem, do której trzeba dojechać. A wprowadzony autobus to wielkie nieporozumienie. Do kolejki jedzie ponad 20 minut a jeździ tak rzadko (średnio 1 raz na półtorej godziny), że nie sposób go dopasować. Nic więc dziwnego, że prawie nikt z niego nie korzysta. A teraz przystanek Firoga proszę bardzo. Jeśli ktoś będzie miał łatwiej dostać się do pracy, ale myślcie też o nas. My też musimy dostać się do pracy. Jeśli ktoś nie jest zmotoryzowany to lepiej nie mówić......

    • 12 1

    • Nic dodać nic ująć. Z karczemek nie dostaniesz się nawet bezpośrednio na lotnisko, to jest jakaś porażka

      • 1 0

    • przystanek Matarnia jest przykładem że jak uśrednimy wszelkie wymagania to w wyniku uzyskamy jakieś gwno. Do Ikea daleko, do Intela jeszcze dalej. Nawet miejscowym z ul. Kadetów bezpieczniej w nocy korzystać z autobusu niż wędrować przez las.

      • 0 0

  • A kiedy jakiś pociąg ze Straszyna. Pełna infrastruktura kolejowa czeka....

    • 2 2

  • kolejka , zwłaszcza PKM, to nie tramwaj ani miejski autobus (3)

    takie zagęszczone przystanki obniżają atrakcyjność dla dojazdów regionalnych, a to ma być główny cel - odkorkowanie dojazdów do obwodnicy. Do dojazdów lokalnych są autobusy - zwłaszcza eksperci z Parku Technologicznego mogliby coś skonstruować

    • 1 10

    • (2)

      Nie wiesz o czym mówisz, my mieszkańcy Karczemek nie mamy ani przystanku PKM ani dogodnego autobusu do pkm-ki

      • 2 2

      • to nie stoi w sprzeczności z moją wypoweidzią (1)

        po prostu brakuje autobusu, ale to nie powód by budować kosztowne perony spowalniające przejazdy

        • 0 2

        • Racja powinien jechać tylko od Wrzeszcza do Kartuz z jednym przystankiem na lotnisku. Będzie piorunem. Szkoda, że wybudowano inne przystanki, ile kasy by zaoszczędzono a przejazd błyskawiczny :)

          • 1 1

  • (2)

    Nazwać to Gdańsk DolinaKrzemowa

    • 3 3

    • I w poważaniu mieć stare nazwy ? W końcu dobrze że pojawiła się Firoga, na której

      właściwie jest port lotniczy a nie w dalekim Rębiechowie.
      Jakiś decydent - ignorant z topografii Gdańska wymyślił te Rębiechowo w latach 70 w trakcie projektowania lotniska. Tym bardziej że pierwsza ta cała malutka hala przylotowo-odlotowa była dużo bliżej obwodnicy niż obecna.

      • 2 0

    • DolinaKrzemowa - i za 50 lat tłumaczyć dzieciom w szkołach o co chodziło w tej nazwie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane