- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM
W najbliższych latach na trasie Pomorskiej Kolej Metropolitalnej powstać może jeszcze jeden przystanek - Gdańsk Firoga . Miałby on służyć pracownikom biurowców zlokalizowanych w pobliżu lotniska. Dodatkowo cała trasa PKM ma szansę zostać zelektryfikowana.
- Przystanek Gdańsk Firoga był przez nas planowany od samego początku [wcześniej występował także pod roboczą nazwą Gdańsk Dolina Krzemowa - dop. red.]. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane już w 2010 r. przez ekspertów unijnych wykazały, że ze względu na powstanie w jego pobliżu firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie właśnie w tym miejscu dodatkowego przystanku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Lokalizacja przystanku została również uwzględniona w najnowszym projekcie studium Gdańska, a wcześniej - podczas budowy infrastruktury kolejowej - pozostawiono odpowiednią rezerwę terenową oraz wykonano przejście podziemne , którym teraz będzie można dotrzeć na nowe perony.
- Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej. W związku ze stałym elementem graficznym - numeracją umieszczoną na wiatach, przystankowi Gdańsk Firoga zlokalizowanemu między 6. (Gdańsk Matarnia ) a 7. (Gdańsk Port Lotniczy ) przystankiem postanowiliśmy nadać numer 6@ - dodaje Konopacki.
Gdańsk Firoga jest obecnie jedynym planowanym w Gdańsku przystankiem przewidzianym do realizacji w najbliższych latach. To oznacza, że na razie nie ma szans na powstanie równie potrzebnego przystanku PKM na Zaspie czy w rejonie ul. (Nowej) Kielnieńskiej .
W przypadku Zaspy problemem jest układ torów, który wymusiłby dodatkowo kosztowne "przeniesienie" przystanku SKM na drugą stronę wiaduktu Braci Lewoniewskich , zaś w rejonie ul. Kielnieńskiej niezbędny jest wykup gruntów prywatnych. Ponadto obie inwestycje obejmują tory zarządzane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a to wymagałoby dodatkowych uzgodnień.
Przewidywany koszt netto budowy przystanku Gdańsk Firoga wraz z elektryfikacją odcinka Gdańsk Wrzeszcz - Rębiechowo to 73,1 mln zł. Wniosek do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakłada dofinansowanie na poziomie 85 proc.
Elektryfikacja linii PKM będzie ściśle powiązana z podobną inwestycją zaplanowaną przez PKP PLK, która zamierza wykonać sieć trakcyjną na odcinku z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz wraz z ułożeniem dodatkowych torów.
- Oczywiście ze względu na fakt, iż linia PKM łączy się w Rębiechowie z linią 201 PKP PLK, obydwie inwestycje realizowane będą przy ścisłej współpracy pomiędzy naszymi spółkami - zapowiada Konopacki.
Materiał z lipca br.
Miejsca
Opinie (259) 6 zablokowanych
-
2017-09-17 14:07
Jeszcze Gdańsk Klukowo
i puszczanie pociągów alternatywną trasą do Osowy
- 1 1
-
2017-09-17 18:25
taka kolej jak metropolitalna to na zachodzie obsługują składy akumulatorowe na każdym przystanku pociąg przy wjeździe opuszcza pantograf i ładuje akumulatory oraz super kondensatory tak samo podczas hamowania większa cześć energii jest odzyskiwana i magazynowana to samo z autobusami w mieście w którym mieszkam kursują już 4 takie autobusy na każdym przystanku końcowym 20 minut ładowania przez cały dzień z tego co się dowiadywałem mimo doładowywania, energii ubywa w bateriach, ale z powodzeniem wystarczy na cały dzień a w nocy doładowują je na full w bazie takie rozwiązanie sprawdziło by sie na tej linii w nocy większa cześć taboru mogła by być ładowana a koszta obsługi infrastruktury znacznie niższe - w sensie lini niezelektryfikowanej
- 2 0
-
2017-09-18 15:51
Dodać przystanek
Należy dodać przystanek Gdańsk Karczemki, o który zabiegali mieszkańcy tego osiedla jeszcze przed uruchomieniem PKM.
- 1 0
-
2017-09-19 11:53
@6, nie 6@!!!!!!!!!!
- 0 0
-
2017-10-06 10:31
Osowa
A kiedy nowy przystanek na Osowej,
był planowany od początku , bardzo przydałby się w okolicach ul. Kielnieńskiej
zwłaszcza,że zupełnie nie pomysłami o z komunikowaniu z rozkładem PKM odjazdów autobusów 169 i 210
210 odjeżdza 2-3 minuty wcześniej niż przyjeżdża zapakowana PKM-ka z Gdyni np. o 16.46- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.