• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska Solidarity Tower?

Michał Stąporek
28 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Przedstawiony na rysunku zarys budynku nie opiera się na powstającym projekcie apartamentowca, ma jedynie uzmysłowić miejsce i skalę planowanej inwestycji. Z lewej strony budynek hali w Stoczni Gdańskiej, z prawej strony przychodnia przy ul. Wałowej. Widok od strony Zieleniaka. Przedstawiony na rysunku zarys budynku nie opiera się na powstającym projekcie apartamentowca, ma jedynie uzmysłowić miejsce i skalę planowanej inwestycji. Z lewej strony budynek hali w Stoczni Gdańskiej, z prawej strony przychodnia przy ul. Wałowej. Widok od strony Zieleniaka.
- Aż taki wysoki będzie? Po co?
- W Gdyni mają prawie 140 metrów, to my będziemy mieć jeszcze więcej.


To fragment rozmowy, jaka kilka dni temu wywiązała się pomiędzy dwoma urzędnikami gdańskiego magistratu. O czym mówiono? O projekcie budowy najwyższego budynku w Trójmieście, kilkudziesięciopiętrowego apartamentowca, który stanie w Gdańsku przy ul. Wałowej, na terenie dawnej zajezdni PKS. Zbuduje go hiszpański deweloper, firma Grupo Labaro. Budynek ma być wyższy, niż powstający w Gdyni apartamentowiec Sea Towers (138 m).

- To będzie bardzo atrakcyjny budynek. Mam nadzieję, że ucieszy wszystkich gdańszczan, ale za wcześnie by mówić o szczegółach - Bartosz Piotrusiewicz, prezes firmy Grupo Labaro Polska niechętnie opowiada o inwestycji, której projekt zostanie zaprezentowany władzom Gdańska na początku lutego. - Za kilka tygodni będzie można powiedzieć coś więcej.

Apartamentowiec powstanie na działce przy ul. Wałowej w Gdańsku, w miejscu gdzie niegdyś znajdowała się zajezdnia PKS. Ten teren ma z punktu widzenia każdego dewelopera ogromną zaletę: znajduje się w śródmieściu, ale poza terenem historycznego centrum Gdańska, nad którym pieczę sprawuje wojewódzki konserwator zabytków. Inwestor nie jest więc uzależniony od konserwatorskich wytycznych, np. co do kubatury stawianych budynków, nie musi też przeprowadzać badań archeologicznych.

Kolejnym plusem jest to, że obowiązujący dla tej działki plan zagospodarowania przestrzennego nie nakłada na projektanta żadnych ograniczeń co do wysokości budynku. Można więc budować wysoko. Jak bardzo?

- Myślimy o 30-40 kondygnacjach - przyznaje Marcin Kozikowski, gdański architekt, który wraz z Hiszpanem Rafaelem de La-Hozem projektuje apartamentowiec. Od razu jednak zastrzega: - To dopiero wstępna koncepcja, wiele zależy od stosunku władz miasta do tego pomysłu.

Przytoczona na wstępie rozmowa może świadczyć, że władze miasta projekt zaakceptują. Choć argumentacja o rywalizacji na wieżowce z sąsiadem zza miedzy może śmieszyć, dobrze wróży inwestycji Grupo Labaro. - Myślę, że taka rywalizacja dobrze służy wszystkim, jeśli tylko ma zdrowy charakter - przekonuje Marcin Kozikowski.

Nie wiadomo jak będzie się nazywał gdański gigant. W Gdyni - "mieście z morza" - najwyższe budynki powstają tuż nad brzegiem portowego basenu, nic więc dziwnego, że ochrzczono je "Sea Towers", czyli "Morskie Wieże". Apartamentowiec budowany przez Grupo Labaro będzie oddalony o kilkadziesiąt metrów od Placu Solidarności i głównej bramy Stoczni Gdańskiej. Ponoć emocje w biznesie nie mają znaczenia, ale niewykluczone, że deweloper właśnie w historii tego miejsca poszuka inspiracji dla swojej inwestycji. Biorąc pod uwagę nieco pretensjonalną skłonność deweloperów do nadawania budynkom anglojęzycznych nazw, za kilka lat najwyższym budynkiem Gdańska może być więc... Solidarity Tower.
Najwyższe polskie apartamentowce
 Warszawa: Złota 44  Tuż przy dworcu głównym w Warszawie powstanie 192-metrowy wieżowiec mieszkalny o roboczej nazwie Złota 44. Jego autorem jest amerykański architekt Daniel Libeskind. W budynku będzie 251 luksusowych apartamentów. Deweloperem przedsięwzięcia jest luksemburska firma Orco Property Group.  Warszawa: Złota 44  Tuż przy dworcu głównym w Warszawie powstanie 192-metrowy wieżowiec mieszkalny o roboczej nazwie Złota 44. Jego autorem jest amerykański architekt Daniel Libeskind. W budynku będzie 251 luksusowych apartamentów. Deweloperem przedsięwzięcia jest luksemburska firma Orco Property Group.
 Wrocław: Sky Tower  Zespół budynków z wieżą o wysokości  ponad 200 m. Sky Tower będzie najwyższym budynkiem mieszkalnym w Polsce. W kompleksie będzie m.in. 90 tys. m kw. mieszkań. Budowa będzie kosztowała ok. 400 mln dolarów i potrwa 4 lata.  Wrocław: Sky Tower  Zespół budynków z wieżą o wysokości  ponad 200 m. Sky Tower będzie najwyższym budynkiem mieszkalnym w Polsce. W kompleksie będzie m.in. 90 tys. m kw. mieszkań. Budowa będzie kosztowała ok. 400 mln dolarów i potrwa 4 lata.
 Gdynia: Sea Towers  Sea Towers powstają przy Nabrzeżu Prezydenta. Wyższa z dwóch wież będzie liczyła 138 m. Najwyższe mieszkanie znajdą się na 32 kondygnacji, czyli na wysokości 112 m n.p.m. Deweloperem tego najwyższego w całym Trójmieście budynku jest gdyńska firma Invest Komfort. Kompleks będzie gotowy za dwa lata.  Gdynia: Sea Towers  Sea Towers powstają przy Nabrzeżu Prezydenta. Wyższa z dwóch wież będzie liczyła 138 m. Najwyższe mieszkanie znajdą się na 32 kondygnacji, czyli na wysokości 112 m n.p.m. Deweloperem tego najwyższego w całym Trójmieście budynku jest gdyńska firma Invest Komfort. Kompleks będzie gotowy za dwa lata.

Opinie (170) 9 zablokowanych

  • Miasto jakim jest gdańsk

    nie uniknie rozwoju i nowoczesności, a co za tym idzie budowy takich obiektów, więc zamiast roztrzygać o trafności pomysłu ( tylko po to by pokazać czy lubie pomysłodawców) powinnismy postulować za wpasowaniem czy też nawiązaniem do stylu architektury, tradycji miasta

    • 0 0

  • fok of`ie

    >>>powinnismy postulować za wpasowaniem czy też nawiązaniem do stylu architektury, tradycji miasta

    i własnie o to sie tu rozchodzi;)
    ten olbrzym pasuje do miasta jak piesc do nosa
    zgadzam sie miasto potrzebuje nowoczesnych inwestycji
    (i nie mowie tu o stawianiu kaminiczek) - jednak inwestytcji madrych i przemyslanych, które pozwola rozwijac jego przestrzenny charakter

    • 0 0

  • blażeju

    sluchamy-jakiz to inwestytcji madrych i przemyslanych chcialbys uswiadczyc(i oczywiscie takich, które pozwola rozwijac jego przestrzenny charakter)? ;)
    Bo takim frazeesem kazdy moze operowac.
    Tu jest inwestor nie miasto, chce postawic wysoki budenek, w tym miejscu moze to zrobic bo nie ma ograniczen, wiec o co kaman?

    • 0 0

  • Ojej

    No to w koncu pierwszy taki budynek. W Warszawie pierwszy wieżowiec też wyglądał średnio i nie pasował ale teraz kiedy jest ich juz coraz więcej wszystko zaczyna sie układać w cos całkiem zgrabnego. Od czegoś trzeba zacżąć. Będzie jeden budynek potem powstanie drugi, trzeci, czwarty ... I nie chodzi o wpasowywanie w to co jest ale tworzenie czegoś nowego.

    • 0 0

  • heh

    pisze kolejnego posta i dalej smiac mi sie chce, przy nawale bzdur jakie niektoorzy wypisuja jest kilka madrych wypowiedzi... 1. miasto dostanie kase za ta dzialke i nie placi za budowe wiezowca 2. poroownanie do wrocka trafne 3. miasto tak czy siak musi sie rozwijac i nie mozna budowac tylko 6pietrowcoof bo gda bedzie wygladal jak jedno wielkie osiedle 4. 150m dalej jest zieleniak, obok niego powstanie kolejny biurowiec + centrum solidarnosci itp - wszystko nowoczesne....wiec co komu szkodzi ten wiezowiec skoro naokolo i tak buduje sie nowizna...ogoolnie jestem ZA

    • 0 0

  • Tzn...ze inwestor moze pozstawic wizowiec ale miasto juz w takim ukladzie nie ma obowiazku pomyslec nad tym jak do niego szybko ,sprawnie bez korkow dojechac?tak?
    Ja nie mam nic przeciew budowaniu...uwielbiam nowoczesnosc tylko ,ze budujac cos zapominamy o infrastrukturze .Czy jezdzicie ul.Kartuska w strone Zukowa i odwrotnie...czy ten wspanialy korek jaki powstaje przy zjezdzie i wyjezdzie do Auchana o tym braku wyobrazni wlasnie nie swiadczy?
    Moj post najwyrazniej zostal zle zinterpretowany...hihihi;-)

    • 0 0

  • ciekaw jestem...

    czy zostaną odnowione elewacje istniejących juz drapaczy...no bo to by chyba pasowało do tego nowego budynku....

    • 0 0

  • z innej beczki...

    mam pytanie out of blue: ktos wie jak ma wygladac skrzyzowanie slowackiego-grunwaldzka? i jak planuja kierowac ruch w trakcie tego remontu?

    • 0 0

  • p.s.
    pomodlmy sie wszyscy wspolnie,zeby wiezowiec byl sliczny ,wysoki az do chmur ,zeby sie nam na leb nie zwalil ,zeby szybko powstal i co najwazniejsze,zeby mieszkancy i pracownicy tego cudenka mogli do niego bezproblemowo dojechac swoimi slicznymi autkami no i zeby nam to juz do reszty Gdanska nie zatkalo

    • 0 0

  • hmmm...ja nie mam pojecia jak planuja tak na Slowackiego ruchem pokierowac ale obstawiam ,ze bedzie ogolna zadyma ,chaos komunikacji no i nasze ukochane KORKI!!!
    tak sobie wlasnie to wyobrazam...ciekawe czy sie mile rozczaruje

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane