• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska komunikacja najlepsza w kraju? Sprawdzamy deklarację prezesa

Maciej Korolczuk
14 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (461)
Trzy lata temu Jerzy Wiatr (pierwszy z prawej) zapowiadał, że wiosną 2024 roku komunikacja miejska w Gdańsku będzie uznawana za najlepszą w kraju. Sprawdzamy, czy udało się osiągnąć ten status? Trzy lata temu Jerzy Wiatr (pierwszy z prawej) zapowiadał, że wiosną 2024 roku komunikacja miejska w Gdańsku będzie uznawana za najlepszą w kraju. Sprawdzamy, czy udało się osiągnąć ten status?

Trzy lata temu Jerzy Wiatr, nowo powołany wówczas wiceprezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje , zapowiedział, że na początku 2024 roku gdańska komunikacja miejska będzie najlepsza w kraju. Ten okres właśnie minął. Czy rzeczywiście transport publiczny w Gdańsku jest już najlepszy w całej Polsce?



Komunikacja miejska w Gdańsku w ostatnich 3 latach:

Gdy przed trzema laty Jerzy Wiatr dołączył do spółki GAiT, jego zatrudnienie było przez miejskiego przewoźnika przedstawiane jako duże wzmocnienie.

Podkreślano m.in. duże doświadczenie Wiatra, który w poprzednim miejscu pracy, a więc na stanowisku MPK w Tarnowie, dał się poznać jako sprawny zarządca i organizator.

Prezes Maciej Lisicki mówił wówczas, że pasja i wiedza nowego zastępcy przyda się szczególnie przy kolejnych inwestycjach w tabor, nową infrastrukturę (m.in. przy budowie nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej na południu Gdańska) czy przy wdrażaniu elektromobilności.

Nowy wiceprezes GAiT. Nowy wiceprezes GAiT. "W 3 lata najlepsza komunikacja w kraju"

Nowego członka zarządu spółki GAiT chwalili też lokalni dziennikarze z Tarnowa i Krakowa. Zapamiętali go jako miłośnika nowinek technicznych, podkreślali przebojowość i chęć ciągłego rozwoju. Jego odejście z Tarnowa do Gdańska było dla nich dużym zaskoczeniem.

- W ciągu trzech lat chcę, by komunikacja miejska w Gdańsku była najlepsza w kraju - mówił w pierwszej rozmowie z naszym portalem nowy wiceprezes GAiT. - W pierwszej kolejności chcę przede wszystkim poprawić czystość w pojazdach. Poprzez codzienne doglądanie firmy dbającej o czystość, osobistą obecność, nakładanie kar, aż po wymianę firmy sprzątającej. Aż do skutku. Autobusy muszą być czyste, wygodne i punktualne. Tylko tyle i aż tyle. Ponadto chcemy doposażyć tabor o nowoczesne systemy służące pasażerom, choćby możliwość płacenia za bilety kartą w pojazdach. Gdańsk jest dużym i bogatym miastem, dlatego uważam, że można to było zrobić wcześniej niż w Tarnowie czy Rzeszowie. Pierwsze efekty pasażerowie odczują już na wiosnę - zapowiadał w lutym 2021 roku wiceprezes Wiatr.
Czy po trzech latach udało się - używając komunikacyjnej metafory - "dowieźć" obietnicę?



"Jedna z najlepszych w kraju"



- Gdańska komunikacja miejska jest jedną z najlepszych w Polsce - mówi dziś Jerzy Wiatr. - Gdańsk jest miastem, które bardzo dużo inwestuje w rozwój komunikacji miejskiej. Miasto realizuje projekty, które my, jako miejski przewoźnik, współrealizujemy. Musimy pamiętać, że gdańska komunikacja to układ naczyń połączonych. Na jej rozwój pracuje aktywnie wiele miejskich jednostek, takich jak Zarząd Transportu Miejskiego, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni czy Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Powstają nowe trasy tramwajowe. Przez spółkę InnoBaltica wprowadzany jest pierwszy w Polsce jednolity system płatności w całym transporcie publicznym na dużym obszarze. A nasza flota pojazdów jest jedną z najnowocześniejszych w kraju. To Gdańsk w 2021 roku, jako pierwsze miasto w Polsce, w którym komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, zaoferował pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajów. Warto zaznaczyć, że tramwaje wysokopodłogowe, z którymi Gdańsk pożegnał się na dobre już trzy lata temu, funkcjonują jeszcze w wielu miastach. Gdańsk poprzez duże wieloletnie inwestycje odmłodził też swoją flotę autobusową.

Inwestycje w nowy tabor



Od chwili jego zatrudnienia w spółce GAiT zaszło sporo zmian. Flotę wzmocniły autobusy elektryczne: najpierw jesienią 2022 roku na ulice Gdańska wyjechały kupione za 5 mln zł trzy midibusy.

Rok później w Gdańsku pojawiło się 18 nowych Manów, na co miasto wydało kolejne 62 mln zł.

Początkowo ich eksploatacja budziła jednak sporo zastrzeżeń. Wątpliwości mieli kierowcy, pasażerowie i same władze spółki, bo aby poprawić sytuację m.in. z zasięgiem baterii, konieczne były szkolenia kierowców i wsparcie pracowników producenta. Nie obyło się też bez kar - ostatecznie GAiT naliczył prawie 100 upomnień na łączną kwotę 237 tys. zł.

W ostatnich miesiącach miasto podpisało też - krytykowaną z kolei przez opozycję w radzie miasta - umowę na 10-letnią dzierżawę 10 autobusów wodorowych o wartości 171 mln zł.



- Dołączyłem do GAiT w momencie ważnym dla gdańskiej komunikacji - uczestniczę, i to od samego początku, w procesie wdrażania elektromobilności. To duże przedsięwzięcie i wyzwanie dla każdego miasta i przewoźnika. I uważam, że dobrze się z tego zadania wywiązujemy. Zakupiliśmy pojazdy, które charakteryzują się wysokim zasięgiem i mogą obsługiwać gdańskie linie bez konieczności doładowywania ich w trakcie realizacji kursów. I zgodnie z naszymi potrzebami wykonujemy nimi bez problemu taki sam przebieg dzienny, co dieslami. Warto też wspomnieć, że aplikujemy o dofinansowanie 100 proc. wartości zakupu tych autobusów. Nasz wniosek cały czas czeka na decyzję, ale jesteśmy dobrej myśli, bo po weryfikacji otrzymał on status "zarekomendowany do dofinansowania" - podkreśla Wiatr.

Zmiany w bazie na Hallera



GAiT nie tylko zamawia i kupuje nowe autobusy czy tramwaje, ale też modernizuje te, którymi już dysponuje.

Jedną z decyzji nowego wiceprezesa była m.in. ta o wymianie podłóg w wysłużonych autobusach. Zmiany zachodziły też w zajezdni przy Hallera, gdzie Wiatr próbował optymalizować czas potrzebny na sprzątanie i tankowanie pojazdów.

Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia

Jego zalecenie, by czynności te prowadzone były w jednym czasie nie spotkały się jednak z przychylnością części załogi. Po kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, która oceniła że takie działanie może być niebezpieczne, z pomysłu zrezygnowano.

Zgodnie z zapowiedziami Wiatra, spółka zaczęła kłaść duży nacisk na utrzymanie czystości - głównie w autobusach. Kilka miesięcy po jego zatrudnieniu, za czystość w tramwajach zaczęło odpowiadać konsorcjum firm z Małopolski, m.in. z Tarnowa, skąd przyszedł do Gdańska nowy wiceprezes.

- Podnieśliśmy i wciąż podnosimy estetykę starszego taboru autobusowego, poprzez odnawianie wnętrza i powłoki lakierniczej. Poprawiliśmy i cały czas poprawiamy także czystość pojazdów. Gdańska flota, jest coraz nowocześniejsza, coraz bardziej wygodna, estetyczna i lepiej oznaczona - wymienia wiceprezes GAiT. - Udało nam się stworzyć najbardziej zaawansowany w Polsce system dynamicznej informacji przesiadkowej, który pokazuje realne odjazdy wszystkich autobusów, tramwajów oraz pociągów PKM i SKM i możliwości przesiadki. System został już wdrożony w kilkudziesięciu pojazdach i trwa jego wdrażanie w pozostałych pojazdach, które są wyposażone w ekrany LCD.
  • Obecnie trwają prace projektowe nad nową zajezdnią autobusowo-tramwajową przy ul. Warszawskiej. Projekt ma być gotowy w tym roku.
  • Obecnie trwają prace projektowe nad nową zajezdnią autobusowo-tramwajową przy ul. Warszawskiej. Projekt ma być gotowy w tym roku.
  • Obecnie trwają prace projektowe nad nową zajezdnią autobusowo-tramwajową przy ul. Warszawskiej. Projekt ma być gotowy w tym roku.

Wciąż wiele do zrobienia



Tabor to niejedyne inwestycje, w które zaangażował się nowy wiceprezes. W osiągnięciu statusu "najlepszej komunikacji miejskiej w kraju" mają też pomóc inwestycje w infrastrukturę. Latem ubiegłego roku rozstrzygnięto przetarg na opracowanie wielobranżowej wariantowej koncepcji funkcjonalno-przestrzennej zajezdni przy ul. Warszawskiej.

Prawie 700 mln zł na nowy 10-letni kontrakt ZTM Prawie 700 mln zł na nowy 10-letni kontrakt ZTM

- Trwają prace koncepcyjne oraz prace nad dokumentacją, analizujemy także źródła finansowania tej inwestycji - mówi Wiatr i dodaje: - Powodów do satysfakcji jest wiele i wiele jest też do zrobienia, bo komunikacja miejska to bardzo żywy obszar. Nigdy nie można uznać, że zrobione zostało już wszystko. Inwestowanie w rozwój komunikacji miejskiej to stan permanentny, to proces. A my cały czas idziemy do przodu. W Gdańsku w tym obszarze dzieje się dużo dobrego.
Niezależnie od tego, czy komunikacja miejska w Gdańsku już jest, czy dopiero aspiruje do miana najlepszej w kraju, ostateczną decyzję w tej sprawie zawsze podejmują... pasażerowie.
08:46 14 LUTEGO (aktualizacjaakt. 08:59)

Duże opóźnienie linii 289 (42 opinie)

Tak, a propos artykułu "Gdańska komunikacja najlepsza w kraju?"..
Tak, a propos artykułu "Gdańska komunikacja najlepsza w kraju?"..

Miejsca

Opinie (461) ponad 10 zablokowanych

  • Buahahahaha!

    Nie ma to jak śmiać się mieszkańcom prosto w twarz!!! Kiedy ten pan ostatnio jechał komunikacją miejską? I widzę, że jest fanem FALI- oby odpłynął razem z nią!

    • 40 2

  • Haha

    Najlepsza to jest akurat Gdyni, ale blisko był ;)

    • 11 2

  • obawiam się że nie jest nawet najlepsza w trójmieście (20)

    jedyne czym możemy sie pochwalić to tabor- faktycznie jest nowy i nie ma z tym problemów. No i tramwaje się specjalnie nie wykolejają więc jesteśmy pod tym wzgledem lepsi od Wrocławia. Ale poza tym? wieczne spóźnienia albo wypadanie kursu, linie poukładane tak żeby jechać wszędzie naokoło, niewiele wygodnych węzłów przesiadkowych, brak możliwości zakupu biletu w pojeździe

    • 148 6

    • Dlatego zlikwidowali sprzedaż biletów w komunikacji. (11)

      Wyobraź sobie gdy kierowca ma opóźnienie bo korki na ulicach a on musi jeszcze to opóźnienie powiększać na każdym przystanku bo musiał by sprzedawać bilety. Kup sobie 10 biletów w sklepie i nie marudź. Nie zwiększaj problemu.Taka sytuacja bywała nagminnie na lotnisku gdzie podjeżdżał autobus i miał odjazd a ludzie walili drzwiami i oknami bo przyleciał samolot i kupa ludu chciała kupić bilet.

      • 6 16

      • (8)

        Wyobraź sobie, że istnieją automaty biletowe montowane w pojazdach - ale w sumie czego ja oczekuję.
        Kieruj i nie marudź.

        • 17 6

        • Właśnie je zamontowali, jako część Fali, co spowodowało wycie trolli w niebogłosy. (7)

          • 1 17

          • (3)

            Owszem - bo sam projekt Fala jest łagodnie mówiąc dyskusyjny i nie rozwiązuje podstawowego problemu - braku prawdziwego wspólnego biletu jednorazowego na komunikację miejską w Trójmieście

            • 11 0

            • (1)

              prawdziwy wspólny bilet miesięczny na Trójmiasto też nie istnieje. Są tylko bilety łączone. W Gdańsku jest wspólny bilet

              • 3 0

              • Jaka jest różnica, co masz napisane na kartoniku?

                Płacisz jedną opłatę, jeździsz czym chcesz.

                • 1 1

            • Projekt Fala nic nie rozwiazuje oprócz pensji w innobaltice

              To dodatkowe grube miliony z budżetu na coś co jest bezsensu i zawodne.

              • 5 0

          • a to fala już działa?

            • 6 0

          • W autobusie nadal nie można kupić biletu w falomatach. Poza tym to nie ta funkcja systemu budzi sprzeciw.

            • 4 0

          • A czy kupię w tym falomacie bilet za gotówkę?

            Bo jak narazie, to jest jeden z oficjalnych środków płatniczych w Polsce!

            • 7 0

      • myślałam ze to pozostałośc po czasach pandemii, ale faktycznie coś w tym jest

        gdyby jeszcze automaty biletowe były na każdym przystanku ( i to w obie strony!)..marzenie...

        • 5 1

      • Opóźnień niektórych niestety nie potrafię zrozumieć. Autobus 130 z Jasienia do MIIW na 4 przystanku -Wołkowyska ma minutę opóźnienia. Na tym odcinku korka jeszcze nie ma...

        • 5 0

    • (5)

      Już możesz kupić, Fala odpalona, z bólem, no ale. Nie, że jestem fanem tego wynalazku.

      • 3 7

      • (3)

        Fala jest tylko w tramwajach póki co.

        • 5 0

        • Ja do Fali nawet nie podejde (2)

          Nie będę ryzykował przykładania karty bankomatowej do czegoś takiego. Czuję że po wpadkach zawiesza system.

          • 4 0

          • "Nie korzystałem, ale się wypowiem" (1)

            Typowe :)

            • 0 3

            • No sami ostrzegali jakiś czas temu

              Że biletu nie kupisz ale środki może ściągnąć

              • 0 0

      • FALA

        To porażka. Zobaczymy co powie Nik na tego misia.

        • 3 0

    • Akurat w Trójmieście jest najlepsza (1)

      Mieszkam w Gdyni, pracuję w Gdańsku
      Komunikacja w Gdyni jest o połowę gorsza przez dużo większe korki (nie ma tramwajów) i dużo autobusów widmo, brak synchronizacji
      W Sopocie w ogóle nie ma komunikacji, obsługują go Gdańsk i Gdynia.

      • 0 2

      • No bez urazy ale Gdynia to trochę inny problem

        Główna ulica plus satelity, Gdańsk jest rozległy wzdłuż i wszerz a komunikacja od jakichś 10 lat nie nadąża za ekspansją deweloperow.

        • 1 0

  • Śmiechu warte!

    Raz na miesiąc człowiek zdecyduje się na komunikację miejską i zawsze zdarzy się jakaś awaria opóźnienia ogólnie problem za problemem!
    Najgorsza komunikacja miejska i najdroższa w kraju, tytuł artykułu raczej błędny!

    • 42 1

  • Kto sieje wiatr ten zbierze burzę...

    • 24 2

  • Złodziej

    Wichura gdzie jest namiot gdzie gniazdka na dystrybutorach rozlicz się za to

    • 16 2

  • Wiatr

    Wiiatr - tak powinien się nazywać jakiś dopalacz dla młodzieży. Jak chcesz żeby ci na imprezie całkiem od..... to bierz wiatra

    • 14 1

  • Dorośli niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym bez ulgi komunikacyjnej w Gdańsku. (5)

    Nadal nie mamy ulg ani bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską po Gdańsku. Rent z ZUS-u nie pobieramy,pracujemy ,niektórzy z nas tylko na ułamek etatu,ponieważ są bardziej chorzy.UM Gdańska na sesji ,czyli PO nie wyraziło zgody na ulgę,ponieważ nie ma dla nas empatii.

    • 32 1

    • Ale za to 17-letnie bom belki mogą sobie kursować między galeriami handlowymi za darmo (2)

      Masakra, współczuję

      • 8 2

      • (1)

        Rodzice dzieciorobów mają darmowe przejazdy.

        • 0 3

        • Jeśli nie są obywatelami Ukrainy to nie

          • 1 0

    • To nie tylko u ŵas. (1)

      W Gdyni też nie ma żadnej zniżki.Mam grupę umiarkowaną,nie mam ani jednego profitu z tego tytułu.

      • 2 0

      • Ulgi dla dorosłych z niepełnosprawnością.

        Inne miasta mają np.Warszawa 50 %,ale to Gdańsk jest miastem wolności i solidarności bez zniżek.Usta radnych KO pełne frazesów,jacy to przychylni dla chorych!!!!

        • 4 0

  • W którym kraju?

    W Bangladeszu?

    • 18 1

  • Nie ma czegos takiego jak gdanska komunikacja. W trojmiescie jest komunikacja trojmiejska, a ta jest fatalna (3)

    Bilet za 270 zl zeby jezdzic po trojmiescie, to jest skandal !

    • 50 1

    • Przypomne tylko, ze w Pradze podobnej do trojmiasta pod wzgledem powierzchni i liczby mieszkancow, bilet (2)

      miesieczny na wszystkie srodki transportu kosztuje w przeliczeniu na złotówki 60 zł / miesiac, przy zakupie takiego biletu na rok z góry

      • 11 0

      • Tomek, z tymże Praga to stolica kraju (1)

        • 2 3

        • no i?

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane