• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Estakada zakorkowana, bo kierowcy jadą jednym pasem

Patryk Szczerba
27 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Estakada Kwiatkowskiego, zdaniem kierowców, nie przystaje do obecnego natężenia ruchu... Estakada Kwiatkowskiego, zdaniem kierowców, nie przystaje do obecnego natężenia ruchu...

Popołudniowy korek na Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni na drodze w kierunku Obłuża to codzienność. - Prawie wszyscy od ul. Janka Wiśniewskiego jadą lewym pasem, bo później jest zwężenie. Może trzeba ustawić znak sugerujący "jazdę na zamek" i byłoby ich trochę mniej - sugeruje jeden z naszych czytelników. Urzędnicy odpowiadają, że na przeszkodzie stoją przepisy.



Starasz się stosować do zasad jazdy na zamek?

Od zakończenia remontu Estakady Kwiatkowskiego minęło już trochę czasu i kierowcy powoli zapominają o olbrzymich zatorach, wywołanych pracami związanymi z awarią dylatacji. Wymuszona zmiana organizacji ruchu sparaliżowała ruch praktycznie w całej Gdyni.

Korki są, ale mogą być mniejsze

Zejście robotników z placu budowy ulżyło zmotoryzowanym, ale nie rozwiązało problemów z dojazdem w kierunku Obłuża i Pogórza. Popołudniami trudno w godzinach szczytu nie natknąć się na korki, które zaczynają się już od ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Niektórzy kierowcy sugerują, że nie muszą być aż tak duże. Najpierw potrzebna jest jednak dobra wola ich samych.

- Wszyscy jadą lewym pasem - do samego końca zobacz na mapie Gdyni, bo prawy się kończy. Często korek zaczyna się od wjazdu z ul. Wiśniewskiego do samego skrzyżowania z ul. płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni. Czasem znajdzie się odważny kierowca i jedzie prawym pasem do samego końca. Ale równie często jakiś "Strażnik Teksasu" zablokuje tak jadącego kierowcę - podkreślmy: prawidłowo jadącego kierowcę. A z tego co pamiętam, w naszym kraju jest ruch prawostronny - relacjonuje w liście do naszej redakcji pan Łukasz.
... korki bowiem tworzą sami kierowcy. Prawy pas wolny, a lewy zajęty - to sytuacja z każdego popołudnia z trasy w kierunku Pogórza i Obłuża. ... korki bowiem tworzą sami kierowcy. Prawy pas wolny, a lewy zajęty - to sytuacja z każdego popołudnia z trasy w kierunku Pogórza i Obłuża.
Oznakowanie na pomoc?

Przekonać do takiej jazdy kierowców, bez wsparcia urzędników odpowiedzialnych za organizację ruchu, może być trudno. Kolejnym krokiem, który mógłby pomóc, jest odpowiednie oznakowanie.

- Wyobraźmy sobie, że na estakadzie stoi znak "jazda na suwak". W jednym momencie korek staje się o połowę mniejszy! Przecież to chyba najlepsze rozwiązanie, jakie urzędnicy z ZDiZ mogą nam zafundować - wyjaśnia.
Urzędnicy: brakuje wzoru oznakowania


Urzędnicy o problemie wiedzą, ale odpowiadają, że jego rozwiązanie nie jest proste, bo brakuje przepisów określających wzór oznakowania dla techniki jazdy na zamek.

- Bez wprowadzenia zmian do stosownych rozporządzeń, regulujących wzory i zakres obowiązywania znaków na drogach, a także zmiany zapisów ustawy prawo o ruchu drogowym w zakresie pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu, ustawienie znaków drogowych sugerujących jazdę na zamek nie jest możliwe - odpowiada Andrzej Ryński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Przyznaje jednocześnie, że najwięcej w tym momencie zależy od kultury kierujących i zmusić ich - póki co - do niczego nie można.

- Zgodnie z posiadaną opinią Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z listopada 2014 roku, stosowanie przez kierujących pojazdami "jazdy na zamek" nie wymaga dodatkowego oznakowania znakami pionowymi, a uzależnione jest od samych kierujących pojazdami, dojeżdżających do zwężonego odcinka drogi. Mamy nadzieję, że znak "jazda na zamek" w najbliższej przyszłości zostanie wprowadzony do stosownych rozporządzeń regulujących wzory i zakres ich obowiązywania na drogach. Gdy takie zapisy pojawią się, wyrażamy gotowość do umieszczenia odpowiedniego oznakowania pionowego - dodaje.
Nowa organizacja ruchu zmieni przyzwyczajenia?

Wcześniej sytuację może polepszyć nowa organizacja ruchu. Na razie trwają przygotowania.

- ZDiZ jest w trakcie przygotowań nowej organizacji ruchu dotyczącej zjazdu z estakady na wysokości ul. Unruga. Będzie to miało wpływ również na ten ostatni odcinek estakady przed zwężeniem. Obecnie czekamy na opinię audytora bezpieczeństwa i komisji ds. bezpieczeństwa - dodaje Andrzej Ryński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Miejsca

Opinie (267) 9 zablokowanych

  • Prawie wszyscy od ul. Janka Wiśniewskiego jadą lewym pasem, bo później jest zwężenie.

    W tym przypadku jazda na słynny "suwak" pomoże tyle, co umarłemu kadzidło.
    Jedynie może zwiększyć korek.

    • 12 6

  • Korki

    Od 1,5 roku walcze z tym ,jak komus powiem o technic na zamek to patrzales na mnie jak na idiote.ludzie blokuje Cy mysla ze robia ok Bo jak oni stali to niech wszyscy stoja.prosze ustawcie ten znak,puszczanie w tv jak to sie robi.ludzi trzeba wpajac zeby robi to jak automaty.pozdeawiam

    • 6 7

  • Nie wiem jak to jest, ale w Niemczech chyba nie ma takie znaku.

    I wszyscy ładnie jadą na zamek. Każdy jedzie pasem do końca i potem jeden w jeden.
    A u nas to pożal się Boże....... Niestety przydałby się trochę edukacji przez:
    policję, TV itd... i po 5 latach byłby efekt. Znaki itd... bez sensu - to jest edukacja kultury jazdy.

    • 4 2

  • korki

    pierdu,pierdu

    • 3 1

  • Do Pana Pisarza

    Szanowny Panie Łukaszu - proszę najpierw pojeździć po innych rozwiniętych krajach, a potem z braku zajęcia pisać listy nawet do samego Prezydenta RP. Należy jeździć tak aby nie stwarzać zagrożenia w ruchu drogowym. Życzę Panu samych stłuczek i obcier w jeździe na zamek. W Skandynawii taki strażnik Teksasu by od razu dzwonił na policję. Proszę napisać list aby zbudowali rondo na styku ul. Płk. Dąbka - Estakada Kwiatkowskiego. Co przeszkadza Panu 3 min. postać w korku, zawsze musi być Pan Hrabio najjaśniejszy pierwszy?!

    • 8 11

  • Kierowcy sami dowodzą, że dodatkowe pasy są niepotrzebne i nie trzeba ich budować

    • 8 1

  • Nie wiele pomoże (3)

    Skoro i tak potem jest 1 pas aż do samej góry. Przecież liczba aut i tak zostanie ta sama tylko ze będą stać na dwóch pasach

    • 15 4

    • A pomyślałeś o tym że skrzyżowanie za tobą jest przez to zakorkowane?

      • 3 2

    • Nie o to chodzi.

      Korek na lewym pasie spowalnia ruch zjeżdżających z estakady - w prawo.

      • 2 2

    • lol

      Tak liczba aut pozostanie taka sama, ale korek zrobi się krótszy....... !!
      Przykład, korek który dziś ma długość 1km na jednym pasie, po zmianie stylu jazdy kierowców będzie miał po 500m na obu pasach... (to tylko przykład bo tam korek jest dłuższy :) )

      • 1 2

  • To nie jest prawy pas to buspas

    Ktoś pisze o czym nie ma pojęcia

    • 5 3

  • Trojmiasto nas łączy

    Pis chce podzielić

    • 4 9

  • Wyjątkowe zweżenie - jazda na suwak nieskuteczne (3)

    Wiem co to jest jazda na zamek. Wykorzystuje go zawsze gdy jest taka okazja, jednak myślę, że to zwężenie jest dość mocno specyficzne i jazda na zamek nie rozwiąże tu w ogóle problemu zatoru.
    Na końcówce estakady tworzą się tak jakby DWA niezależne korki:
    1. zjazd na Obłuże (prawy pas estakady)
    2. zjazd na Pogórze Górne (lewy pas estakady).
    Przy czym korek(prawy pas) na Obłuże wlecze się o wiele wolniej niż korek (lewy pas) na Pogórze.
    Każdy kto jedzie na Pogórze wybiera od razu lewy pas, ponieważ "śmignie" nim o wiele sprawniej niż pasem prawym.
    Po zdjezdzie na Obłuże faktycznie robi się wolny prawy pas, lecz w tym przypadku on już nic nie daje. Jazda lewym pasem do końca, nie powoduje zatoru w tym przypadku na wcześniejszych skrzyżowaniach, ponieważ ich po prostu nie ma!
    Dodatkowo ludzie rezygnują ze zjazdu na prawy pas, ponieważ sto metrów dalej będą musieli się włączać z powrotem na lewy pas. Szacuje że postawienie znaku na suwak spowoduje skrócenie czasu przejazdu o 30 - 60s, wiec niestety dość nieznacznie:/

    • 22 1

    • (1)

      nie do konca o to chodzi autorowi art.
      Pomysl dotyczy skrocenia korka na estakadzie a zatem sprawniejszego wlaczenia sie do ruchu jadac od Wisniewskiego. Sam korek do ul Dabka i tak pozostanie dopoty nie bedzie tam sprawnego rozjazdu na Obluze i Pogorze

      • 1 0

      • korek się nie skróci, tu suwak nie działa

        bo część samochodów przejedzie na prawy pas i będzie trzeba dać im kilka sekund więcej na powrót na pas lewy. Ci ostrożniejsi będą dłużej zmieniać pas, więc korek może się nawet wydłużyć.
        Suwak działa tylko gdy jest punktowe zwężenie.

        • 3 0

    • racja

      tam jazda na suwak czasu nie skróci, bo powrót na lewy pas trwa kilka sekund a tam nie ma płynności ruchu, żeby suwak zadziałał. A szeryfów tam coraz mniej, czasem jak ktoś się spieszy to śmignie prawym, ja tam się nie gniewam, czekam grzecznie na lewym ale jak kiedyś będzie mi się spieszyło to nie blokujcie prawego, dobra? :P

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane