• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Po wypadku na Wielkopolskiej. Jak uspokoić ruch?

Patryk Szczerba
25 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Do potrącenia pieszego stojącego przy przejściu doszło na jezdni ul. Wielkopolskiej w kierunku centrum Gdyni. Mężczyzna walczy o życie w szpitalu. Do potrącenia pieszego stojącego przy przejściu doszło na jezdni ul. Wielkopolskiej w kierunku centrum Gdyni. Mężczyzna walczy o życie w szpitalu.

Poszkodowany we wtorkowym wypadku przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni mężczyzna walczy o życie. Okoliczni mieszkańcy nie mają wątpliwości, że takich zdarzeń będzie więcej, póki Wielkopolską kierowcy będą traktowali jak autostradę, przy braku reakcji policji i urzędników odpowiedzialnych za ruch.



Czy czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Przypomnijmy: we wtorek, po godz 14, samochód potrącił starszego mężczyznę przy skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Starodworcowej zobacz na mapie Gdyni na granicy Karwin i Wielkiego Kacka. Mężczyzna trafił do szpitala w bardzo ciężkim stanie, lekarze walczą o jego życie.

Co zdarzyło się na przejściu

Pod artykułem pojawiły się opinie sugerujące winę potrąconego. Niektórzy dopytywali, skąd w tym miejscu obecność człowieka z rowerem.

Z pierwszych, niepełnych informacji od policjantów wynikało, że mężczyzna stojący na przejściu przy rowerze czekał na zielone światło. Wtedy został uderzony przez samochód dostawczy.

Po kilku godzinach od zdarzenia zgłosili się do nas bliscy potrąconego. Jak relacjonują, samochód uderzył z impetem w sygnalizator świetlny, który przewrócił się na głowę chcącego przeprowadzić rower przez jezdnię 69-letniego poszkodowanego.

Jak się dowiedzieliśmy od bliskich, mężczyzna miał endoprotezę i w ramach rekonwalescencji zalecono mu jazdę na rowerze. Prawdopodobnie chciał podjechać do pobliskiego sklepu.

Wciąż nie wiadomo natomiast, dlaczego samochód dostawczy znalazł się na przejściu. Według niepotwierdzonych informacji, gwałtowne hamowanie na jadącym za szybko kierowcy mógł wymusić pies, który pojawił się na jezdni. To jednak tylko przypuszczenia, tak samo jak nadmierna prędkość, których policjanci nie chcą na razie potwierdzać.

- Pracujemy nad ustaleniem przyczyn tego wypadku, rozmawialiśmy ze świadkami. Na razie za wcześnie na konkretne wnioski, nie odnosimy się do spekulacji. Jedno co mogę potwierdzić, to informację, że kierowca był trzeźwy - mówi podkom. Krzysztof Kuśmierczyk z Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Pytania o pomysły

Po wypadku po raz kolejny pojawiają się pytania o to, jak zaradzić podobnym zdarzeniom w przyszłości. Do mniej lub bardziej poważnych wypadków z udziałem pieszych na całej Wielkopolskiej dochodzi bowiem często. Policja informuje, że jej funkcjonariusze są wzywani nawet sto razy w ciągu roku do zdarzeń na tej ulicy.

Jak można usłyszeć od okolicznych mieszkańców, mimo że na przejściu na wysokości Starodworcowej sygnalizacja działa od dawna, nie można czuć się tu bezpiecznie.

- Mieszkam w pobliżu, korzystam z tego przejścia codziennie. Kilkadziesiąt metrów przed tą krzyżówką jezdnia jest w fatalnym stanie, chyba najgorszym na długości całej Wielkopolskiej. Jeśli dodamy do tego kierowców nagminnie przekraczających prędkość i sygnalizację preferującą zmotoryzowanych, to skutki są niestety takie jak we wtorek - mówi Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Czytaj również: Przejścia dla pieszych w Gdyni będą lepiej oświetlone

Konkretnych pomysłów na poprawę bezpieczeństwa pieszych niestety nie ma. Z przekraczającymi prędkość kierowcami powinna walczyć policja. Funkcjonariusze zapewniają, że regularnie i starannie patrolują ulicę, na której rocznie dochodzi do ponad 100 kolizji i wypadków.

Czytaj też: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość

Nieocenioną pomocą mogłyby być kamery zamontowane w ramach programu Tristar. Sęk w tym, że - podobnie jak w Gdańsku - choć kamery działają, to żadna ze służb nie chce wziąć na swoje barki weryfikacji zarejestrowanych przez nie zdarzeń (to temat na inny artykuł).

Węzeł Karwiny uspokoi sytuację?

Od gdyńskich urzędników można usłyszeć, że na poprawę bezpieczeństwa na Wielkopolskiej trzeba poczekać do budowy węzła Karwiny, który wpłynie też na sąsiednie odcinki i zmieni ruch właściwie na całej ulicy. Pojawią się buspasy, parking, drogi rowerowe, w części wymieniona zostanie też nawierzchnia, także w okolicach krzyżówki z ul. Starodworcową.

Do inwestycji będącej na etapie projektowania pojawia się sporo uwag. Wiele z nich sugeruje większe, niż zakładane przez projektantów, uprzywilejowania pieszych i obniżenie prędkości samochodów. Wśród postulatów jest rezygnacja z guzików, które wymuszają zapalenie się zielonego światła dla pieszych na rzecz normalnych, cyklicznie zmieniających się świateł.

- Zakres tej inwestycji na pewno będzie oddziaływał na ulicę aż do Nowowiczlińskiej. Planujemy udogodnienia dla rowerzystów, w postaci w pełni odseparowanych ścieżek, dzięki którym będą mogli czuć się bardziej komfortowo i bezpiecznie - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • progi zwalniające (2)

    Na każdym skrzyżowaniu bym umieścił progi zwalniające może wtedy kierowcy zaczeli by szanować przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. A nie jadą królowie szos bo nikt im nie podskoczy.

    • 11 26

    • (1)

      Królowie to raczej ostatnio piesi i rowerzyści...

      • 7 4

      • Piesi? 90% wypadków w których są ofiarami powodują kierowcy.

        Co do lekkomyślnosci wielu rowerzystów to się jednak zgodzę, bo niemal co dzień mam okazję obserwować...

        • 3 2

  • Bez przesady

    Już się tak nie rozpędzajcie z tymi pomysłami. Wypadki zawsze będą. Obie strony muszą uważać i tyle.

    • 17 8

  • Normalnie dziennikarstwo śledcze! :-O

    • 1 5

  • predkosc predkoscia, stan nawierzchni przed tym skrzyzowaniem jest TRAGICZNY. koleiny, zapadniety asfalt przy lewej krawedzi...

    ... Tuz przed miejscem gdzie zaczyna sie lewoskret.
    a na srodku jakies wystajace studzienki.

    • 15 0

  • winna sygnalizacja (2)

    Gdyby sygnalizacji świetlnej nie było to człowiek przeszedłby dawno a nie czekał. I nic by mu się nie stało.

    • 4 18

    • W Afryce nie ma sygnalizacji, jedź tam.

      • 3 1

    • na Wielkopolskiej?

      To by chyba czekał z godzinę....

      • 1 0

  • Na Wielkopolskiej norma to kierowcy wjeżdżający na przejścia na czerwonym

    dosłownie na pięty uciekającym pieszym... Policji tam nigdy nie widziałem.

    • 9 4

  • Gdynia XXI w.

    Podoba mi się ten V-ce coraz bardziej.Zawsze tak optymistycznie,że już,że zaraz.
    Dobre szkolenie z PR dostali-może za kasę z UE.

    • 7 0

  • zmiana policji

    zawsze, każde wykroczenie - sprawdzają trzeźwość. a nigdy nie sprawdzają, czy kierowca nie używał np. telefonu. a to się tak łatwo da sprawdzić!

    • 10 0

  • Tylko odcinkowy pomiar prędkości (2)

    lub fotoradary co 500m.

    • 8 7

    • Zakaz jeżdżenia autem po ulicach, tylko koń i bryczka! I zakazać wszystkiego! (1)

      Żeby nic nie było.

      • 2 2

      • Dla ciebie to wrotki za szybkie ;)

        • 1 0

  • Mniej przejść naziemnych (2)

    zlikwidować większość przejść naziemnych. Jeśli ktoś boi się tuneli, że go tam zjedzą to kładki naziemne z windami pozostają.

    • 10 6

    • jak w Rosji by było....

      • 2 1

    • miro? chyba janusz z przedmiesc

      tak, mieszkancy maja zasuwac schodaami oblodzonymi, bo mireczek pedzi ze swojej wiejskiej chalupy do roboty w miescie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane