• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Po wypadku na Wielkopolskiej. Jak uspokoić ruch?

Patryk Szczerba
25 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Do potrącenia pieszego stojącego przy przejściu doszło na jezdni ul. Wielkopolskiej w kierunku centrum Gdyni. Mężczyzna walczy o życie w szpitalu. Do potrącenia pieszego stojącego przy przejściu doszło na jezdni ul. Wielkopolskiej w kierunku centrum Gdyni. Mężczyzna walczy o życie w szpitalu.

Poszkodowany we wtorkowym wypadku przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni mężczyzna walczy o życie. Okoliczni mieszkańcy nie mają wątpliwości, że takich zdarzeń będzie więcej, póki Wielkopolską kierowcy będą traktowali jak autostradę, przy braku reakcji policji i urzędników odpowiedzialnych za ruch.



Czy czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Przypomnijmy: we wtorek, po godz 14, samochód potrącił starszego mężczyznę przy skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Starodworcowej zobacz na mapie Gdyni na granicy Karwin i Wielkiego Kacka. Mężczyzna trafił do szpitala w bardzo ciężkim stanie, lekarze walczą o jego życie.

Co zdarzyło się na przejściu

Pod artykułem pojawiły się opinie sugerujące winę potrąconego. Niektórzy dopytywali, skąd w tym miejscu obecność człowieka z rowerem.

Z pierwszych, niepełnych informacji od policjantów wynikało, że mężczyzna stojący na przejściu przy rowerze czekał na zielone światło. Wtedy został uderzony przez samochód dostawczy.

Po kilku godzinach od zdarzenia zgłosili się do nas bliscy potrąconego. Jak relacjonują, samochód uderzył z impetem w sygnalizator świetlny, który przewrócił się na głowę chcącego przeprowadzić rower przez jezdnię 69-letniego poszkodowanego.

Jak się dowiedzieliśmy od bliskich, mężczyzna miał endoprotezę i w ramach rekonwalescencji zalecono mu jazdę na rowerze. Prawdopodobnie chciał podjechać do pobliskiego sklepu.

Wciąż nie wiadomo natomiast, dlaczego samochód dostawczy znalazł się na przejściu. Według niepotwierdzonych informacji, gwałtowne hamowanie na jadącym za szybko kierowcy mógł wymusić pies, który pojawił się na jezdni. To jednak tylko przypuszczenia, tak samo jak nadmierna prędkość, których policjanci nie chcą na razie potwierdzać.

- Pracujemy nad ustaleniem przyczyn tego wypadku, rozmawialiśmy ze świadkami. Na razie za wcześnie na konkretne wnioski, nie odnosimy się do spekulacji. Jedno co mogę potwierdzić, to informację, że kierowca był trzeźwy - mówi podkom. Krzysztof Kuśmierczyk z Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Pytania o pomysły

Po wypadku po raz kolejny pojawiają się pytania o to, jak zaradzić podobnym zdarzeniom w przyszłości. Do mniej lub bardziej poważnych wypadków z udziałem pieszych na całej Wielkopolskiej dochodzi bowiem często. Policja informuje, że jej funkcjonariusze są wzywani nawet sto razy w ciągu roku do zdarzeń na tej ulicy.

Jak można usłyszeć od okolicznych mieszkańców, mimo że na przejściu na wysokości Starodworcowej sygnalizacja działa od dawna, nie można czuć się tu bezpiecznie.

- Mieszkam w pobliżu, korzystam z tego przejścia codziennie. Kilkadziesiąt metrów przed tą krzyżówką jezdnia jest w fatalnym stanie, chyba najgorszym na długości całej Wielkopolskiej. Jeśli dodamy do tego kierowców nagminnie przekraczających prędkość i sygnalizację preferującą zmotoryzowanych, to skutki są niestety takie jak we wtorek - mówi Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Czytaj również: Przejścia dla pieszych w Gdyni będą lepiej oświetlone

Konkretnych pomysłów na poprawę bezpieczeństwa pieszych niestety nie ma. Z przekraczającymi prędkość kierowcami powinna walczyć policja. Funkcjonariusze zapewniają, że regularnie i starannie patrolują ulicę, na której rocznie dochodzi do ponad 100 kolizji i wypadków.

Czytaj też: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość

Nieocenioną pomocą mogłyby być kamery zamontowane w ramach programu Tristar. Sęk w tym, że - podobnie jak w Gdańsku - choć kamery działają, to żadna ze służb nie chce wziąć na swoje barki weryfikacji zarejestrowanych przez nie zdarzeń (to temat na inny artykuł).

Węzeł Karwiny uspokoi sytuację?

Od gdyńskich urzędników można usłyszeć, że na poprawę bezpieczeństwa na Wielkopolskiej trzeba poczekać do budowy węzła Karwiny, który wpłynie też na sąsiednie odcinki i zmieni ruch właściwie na całej ulicy. Pojawią się buspasy, parking, drogi rowerowe, w części wymieniona zostanie też nawierzchnia, także w okolicach krzyżówki z ul. Starodworcową.

Do inwestycji będącej na etapie projektowania pojawia się sporo uwag. Wiele z nich sugeruje większe, niż zakładane przez projektantów, uprzywilejowania pieszych i obniżenie prędkości samochodów. Wśród postulatów jest rezygnacja z guzików, które wymuszają zapalenie się zielonego światła dla pieszych na rzecz normalnych, cyklicznie zmieniających się świateł.

- Zakres tej inwestycji na pewno będzie oddziaływał na ulicę aż do Nowowiczlińskiej. Planujemy udogodnienia dla rowerzystów, w postaci w pełni odseparowanych ścieżek, dzięki którym będą mogli czuć się bardziej komfortowo i bezpiecznie - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • KIedy obowiązkowe OC dla rowerzystów? (1)

    Tak na wszelki wypadek że nie uciekną z miejsca kolizji z pieszym lub autem.

    • 12 8

    • OC to gwarantuje, ze nie ucieknie? To twoje odkrycie? Masakra

      • 3 1

  • ,,,, (1)

    w komentarzach widzę jak wiatr zawieje, potwierdzam trafiony sygnalizator , widziałem dostawcze auto i przed nim leżący słup od sygnalizacji, prędkość przekroczyć to chyba tylko sportowy samochód , od krzyżówki ze światłami do drugiej krzyżówki ze światłami to 100-200 m około , myślę że tunel dla pieszych to dobry pomysł a zgodzę się z ogromnym natężeniem ruchu i złym stanem drogi na tym odcinku w pewnym miejscu jest wgłębienie jak natrafisz na nie a jedziesz 50 km/ h możesz niezle podskoczyć,

    • 6 4

    • taaaa.

      a moze na wczesniejszych swiatlach mial zielone przejechal przez nie z predkoscia 50km/h i do nastepnych swiatel mogl miec 80 spokojnie

      • 2 2

  • (1)

    Znam doskonale to skrzyzowanie.
    Kierowcy: 90% przekracza dwukrotnie dozwolona predkosc, polowa przejezdza na czerwonym.
    Skrzyzowanie jest tak skonstruowane, ze pomimo zielonego dla pieszego, samochody zjezdzaja z roznych stron i wpadaja z impetem na pieszych. Pieszy nie ma zadnej mozliwosci przejsc na druga strone, tak, zeby za plecami, albo tuz przed nim nie jechal co chwile samochod.
    Na swiatla pieszy czeka w nieskonczonosc.

    Potrzebne tam kamery lapiace kazdego przejezdzajacego na czerwonym, przekraczajacego predkosc i nie ustepujacemu pierwszenstwa pieszemu.

    Oraz tak zmienic to skrzyzowanie, zeby pieszy jak ma zielone to nikt mu nie przejezdzal przed nosem.
    Zielone dla pieszego to tylko pieszy jest na przejsciu. A nie co chwile smiga jakis samochod.

    • 13 4

    • Jak Pan policzył że dwukrotnie przekraczają prędkość? Proszę o statystyki z całego dnia z podziałem na godziny ile samochodów przekracza prędkość

      • 0 4

  • Jest wystarcz\ająco ... (1)

    dużo miejsca żeby zrobić skrzyżowanie dwupoziomowe . Rok chaosu ale nikt nigdy nie zginie . Są pieniądze na lotnisko i inne pierdoły będą i na porawę ruchu drogowego!

    • 5 1

    • taaa estakadę na całej długości

      • 0 1

  • To skrzyzowanie to horror dla pieszych.
    Tamtedy chodzi duzo dzieci do szkol. Mnostwo ludzi do sklepow i autobusow.

    A to co wyprawiaja tam samochodziarze to obled.

    Tylko fotoradary!!!

    • 8 6

  • ch*jowe drogi, żałosna policja która jedyne co robi to patrzy gdzie komuś mandat wcisnąć a nie pomóc

    albo jak ostatnio, w zeszłym tyg chyba. korek gigant na obw, a kundle na sygnale pojechali gdzie? na stacje na hot-doga, i postali se tam ze 40min, i się zawinęli. do tego debilne światła co 10 metrów, które z jakiegoś dziwnego powodu zapalają się jak chcą. i czerwone zapala się nawet tam gdzie jest mało uczęszczane przejście dla pieszych z przyciskiem, i tak i tak zapala się czewrwono, mimo że jest ten za^rany przycisk i nikt go nie naciska bo nikt nie przechodzi a czerwone i tak się zapala. gdzie logika? to samo z ograniczeniami do 30. co to za debilizm. złapać pare razy takiego debila co grzeje w mieście, 100tyś mandatu, wjazd na hipoteke i problem rozwiązany. Jedno życie poświęcone, ale ile kolejny oszczędzonych dzięki nauczce. kolejna sprawa, obw. kiedy jakiś skretyniały debil w um i zdiz wpadnie na to że taka zapchana trasa potrzbuje 3-ciego pasa? na bzdury kasa jest, a na to co potrzeba, to nie ma. ruch nie ma być powolny, tylko płynny! ale debile postawia 1000000 świateł, ograniczenia do 30 i bawcie ludzie. i 400mln na tristara, który jedyne co robi to mówi mi, że na tej drodze moge jechać 50 km/h. WOW. a co um gdansk ma do powiedzenia nt tartanów gumowych które zakupili jakiś czas temu przy okazji remontow torów tramwajowych. które po 2 miesiacach wygladają jak fale dunaju. ale jakiś ziomek zarobił grubą kase i jest git. w koncu, wydają se nasze pieniądze to co im stanowi....

    • 6 1

  • nie ma takiego skrzyżowania (1)

    Nie ma takiego skrzyżowania Wielkopolska - Starodworcowa. Jest Chwaszczyńska-Starodworcowa repotarzyno.

    • 1 5

    • Jest. Zobacz na mapy. Przejscie o ktorym pisze jest na Wielkopolskiej. Skrzyzowanie jest granica Wielkopolskiej/Chwaszczynskiej

      • 1 0

  • GA i wszystko jasne

    GA to kierowcy którzy już dawno pobili tycn na W..w agresywnej jeżdzie

    • 1 3

  • hahaha!!

    Czytając, że policjanci regularnie i rzetelnie patrolują tę ulicę to wpadam w śmiech.
    Otóż jeżdżę tą ulicą jak wściekły i to kilka razy dziennie. Złapali mnie raz i to dawno temu. Czuje się bezkarny i lutuję jak nigdy nic.

    • 4 1

  • (2)

    ped**arze najchętniej zrobiliby z Wielkopolskiej deptak.

    • 13 8

    • Za paskudna ta ulica na deptak

      • 1 1

    • a Ty byś najchętniej osobiście tego faceta przejechał

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane