- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (418 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (44 opinie)
- 4 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Gdynia: Po wypadku na Wielkopolskiej. Jak uspokoić ruch?
Poszkodowany we wtorkowym wypadku przy ul. Wielkopolskiej w Gdyni mężczyzna walczy o życie. Okoliczni mieszkańcy nie mają wątpliwości, że takich zdarzeń będzie więcej, póki Wielkopolską kierowcy będą traktowali jak autostradę, przy braku reakcji policji i urzędników odpowiedzialnych za ruch.
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Co zdarzyło się na przejściu
Pod artykułem pojawiły się opinie sugerujące winę potrąconego. Niektórzy dopytywali, skąd w tym miejscu obecność człowieka z rowerem.
Z pierwszych, niepełnych informacji od policjantów wynikało, że mężczyzna stojący na przejściu przy rowerze czekał na zielone światło. Wtedy został uderzony przez samochód dostawczy.
Po kilku godzinach od zdarzenia zgłosili się do nas bliscy potrąconego. Jak relacjonują, samochód uderzył z impetem w sygnalizator świetlny, który przewrócił się na głowę chcącego przeprowadzić rower przez jezdnię 69-letniego poszkodowanego.
Jak się dowiedzieliśmy od bliskich, mężczyzna miał endoprotezę i w ramach rekonwalescencji zalecono mu jazdę na rowerze. Prawdopodobnie chciał podjechać do pobliskiego sklepu.
Wciąż nie wiadomo natomiast, dlaczego samochód dostawczy znalazł się na przejściu. Według niepotwierdzonych informacji, gwałtowne hamowanie na jadącym za szybko kierowcy mógł wymusić pies, który pojawił się na jezdni. To jednak tylko przypuszczenia, tak samo jak nadmierna prędkość, których policjanci nie chcą na razie potwierdzać.
- Pracujemy nad ustaleniem przyczyn tego wypadku, rozmawialiśmy ze świadkami. Na razie za wcześnie na konkretne wnioski, nie odnosimy się do spekulacji. Jedno co mogę potwierdzić, to informację, że kierowca był trzeźwy - mówi podkom. Krzysztof Kuśmierczyk z Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Pytania o pomysły
Po wypadku po raz kolejny pojawiają się pytania o to, jak zaradzić podobnym zdarzeniom w przyszłości. Do mniej lub bardziej poważnych wypadków z udziałem pieszych na całej Wielkopolskiej dochodzi bowiem często. Policja informuje, że jej funkcjonariusze są wzywani nawet sto razy w ciągu roku do zdarzeń na tej ulicy.
Jak można usłyszeć od okolicznych mieszkańców, mimo że na przejściu na wysokości Starodworcowej sygnalizacja działa od dawna, nie można czuć się tu bezpiecznie.
- Mieszkam w pobliżu, korzystam z tego przejścia codziennie. Kilkadziesiąt metrów przed tą krzyżówką jezdnia jest w fatalnym stanie, chyba najgorszym na długości całej Wielkopolskiej. Jeśli dodamy do tego kierowców nagminnie przekraczających prędkość i sygnalizację preferującą zmotoryzowanych, to skutki są niestety takie jak we wtorek - mówi Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Czytaj również: Przejścia dla pieszych w Gdyni będą lepiej oświetlone
Konkretnych pomysłów na poprawę bezpieczeństwa pieszych niestety nie ma. Z przekraczającymi prędkość kierowcami powinna walczyć policja. Funkcjonariusze zapewniają, że regularnie i starannie patrolują ulicę, na której rocznie dochodzi do ponad 100 kolizji i wypadków.
Czytaj też: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość
Nieocenioną pomocą mogłyby być kamery zamontowane w ramach programu Tristar. Sęk w tym, że - podobnie jak w Gdańsku - choć kamery działają, to żadna ze służb nie chce wziąć na swoje barki weryfikacji zarejestrowanych przez nie zdarzeń (to temat na inny artykuł).
Węzeł Karwiny uspokoi sytuację?
Od gdyńskich urzędników można usłyszeć, że na poprawę bezpieczeństwa na Wielkopolskiej trzeba poczekać do budowy węzła Karwiny, który wpłynie też na sąsiednie odcinki i zmieni ruch właściwie na całej ulicy. Pojawią się buspasy, parking, drogi rowerowe, w części wymieniona zostanie też nawierzchnia, także w okolicach krzyżówki z ul. Starodworcową.
Do inwestycji będącej na etapie projektowania pojawia się sporo uwag. Wiele z nich sugeruje większe, niż zakładane przez projektantów, uprzywilejowania pieszych i obniżenie prędkości samochodów. Wśród postulatów jest rezygnacja z guzików, które wymuszają zapalenie się zielonego światła dla pieszych na rzecz normalnych, cyklicznie zmieniających się świateł.
- Zakres tej inwestycji na pewno będzie oddziaływał na ulicę aż do Nowowiczlińskiej. Planujemy udogodnienia dla rowerzystów, w postaci w pełni odseparowanych ścieżek, dzięki którym będą mogli czuć się bardziej komfortowo i bezpiecznie - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Opinie (234) ponad 10 zablokowanych
-
2017-01-25 21:29
wielkopolska
podniesc drastycznie kary za predkosc np do 3000zl tak zrobili w na slowacji i jest spokoj
- 7 3
-
2017-01-25 21:29
Rowerowa gdynia jak hiena, was korzysta kazda tragedie
Obrzydliwe dranie
- 5 2
-
2017-01-25 21:30
zwężyć, przejścia wynieść do wysokości chodnika plus pasy rowerowe z obu stron.
Będzie bezpiecznie i cywilizowanie.- 1 3
-
2017-01-25 21:36
Wyjatkowo nierzetelny artykul (1)
Nie ma takiego skrzyzowania wielkopolska starodworcowa. Przynajmniej w Gdyni
- 1 5
-
2017-01-25 21:46
Zobacza na mapach. Jest.
- 0 0
-
2017-01-25 21:37
No dość dziwne zdarzenie (1)
Tylko nadmierna prędkosć była przyczyną? To ile on tam grzał? 130,że nie mogł wychamować? Dziwne
- 3 1
-
2017-01-26 00:00
Prędkość maks 30 km/h przy zmianie pasa ruchu, i jak auto na prawym pasie gwałtownie zahamowało, od razu wcisnąłem hamulec który się wygiął (!) przez co auto w ogóle nie zahamowało, a słup z sygnalizacją pochłonął prawie całą energię i dzięki temu nie musimy pisać tutaj o wiele większej tragedii.
- 0 0
-
2017-01-25 22:47
Do zjazdu na Jaskową Doline
Przy Strzelnicy jest bardzo niebezpieczne przejście dla pieszych... Bardzo dobrze widać samochody jadące od strony Moreny (niektórzy z górki potrafią osiągnąć niezła prędkość), natomiast od strony Wrzeszcza kompletnie nic nie widać. Jest akurat w tym miejscu zakręt i wchodzi się na przejście "na czuja"...
- 0 0
-
2017-01-25 23:49
Wszystko wyjaśniłem pod innym artykułem, więc wpierw przeczytajcie !
Całą sytuację wyjaśniłem tutaj :
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Potracenie-rowerzysty-na-Karwinach-n109419.html?strona=7&expand=12512505&hl=12512505#- 1 1
-
2017-01-25 23:59
inwestujcie w fotoradary
więcej fotoradarów, skoro drogówki tam nie ma. W ogóle drogówka zanika , bynajmniej w Gdyni - brak jej na Różowej, Wielkopolskiej.
- 1 5
-
2017-01-26 02:01
Deptak z Wielkopolskiej. Tylko deptak. (2)
- 1 2
-
2017-01-26 03:09
I woonerfy co 20 metrow
- 0 0
-
2017-01-26 12:48
Drzew nasadzić, będzie git
- 0 1
-
2017-01-26 04:47
Przejścia dla pieszych trzeba polikwidowac tą ulica nie da się jeździć. Tylko przejscia pod lub nadziemne. Można ją jeszcze w wielu miejscach poszerzyć. Tam się nie jeździ tylko stoi. Rowerzyści maja szerokie chodniki na których łatwo wytyczyc ścieżki.
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.