• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: co z przebudową ul. Chwarznieńskiej?

Patryk Szczerba
4 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Duże zmiany na plus w ruchu na Chwarznieńskiej
Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie. Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni połączona z remontem ul. Hodowlanej i budową zbiornika retencyjnego na Witominie odwleka się w czasie. Nie ma wciąż zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wiadomo za to, że w trakcie remontu, na odcinku leśnym pojawi się kontrapas dla autobusów.



Czy przebudowa ul. Chwarznieńskiej pomoże w rozładowaniu korków?

Sytuacja kierowców na Chwarznieńskiej pogarsza się z tygodnia na tydzień, wraz z oddawaniem do użytku kolejnych mieszkań na Chwarznie i Wiczlinie. Kierujący zaciskają zęby, stoją w korkach, także dlatego, że władze miasta obiecują, że mają plan, by rozładować zatory.

Od 2015 roku plany i projekty przebudowy Chwarznieńskiej



Trzy lata temu rozpoczęto poszukiwanie projektanta. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór inwestorski Gdynia ma do zapłacenia 1,2 mln zł. Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku.

Trudniejsze, niż zakładano okazało się jednak odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego - przez kolizję z obecną infrastrukturą - i termin został przesunięty na następny rok. Mijały miesiące, aż we wrześniu 2017 roku na stronie miasta pojawiła się informacja, że dokumentacja jest gotowa. Teoretycznie przetarg powinien być ogłoszony w najbliższym czasie.

Czytaj też: Przetarg na przebudowę ul. Chwarznieńskiej

Niestety, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa przekazał nam, że gotowego projektu nie ma, więc nie ma o czym rozmawiać. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu. Pracownicy dodawali, że problemem może być brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu. Władze Gdyni zapewniały, że przetarg zostanie na pewno ogłoszony - najszybciej jak to możliwe. Niektórzy radni Samorządności zdążyli już nawet oficjalnie wskazywać daty przekazane przez urzędników.

- Wg urzędników, planowany termin ogłoszenia przetargu to przełom października/listopada tego roku, jeżeli ostatnie uzgodnienia zostaną przeprowadzone bez niespodziewanych przeszkód - pisał na swojej stronie internetowej Paweł Brutel, radny Samorządności z Witomina.
Okazało się, że to tylko płonne zapowiedzi. W lutym wojewoda pomorski uchylił zaskarżoną decyzję prezydenta miasta Gdyni o rozbudowie Chwarznieńskiej, przekazując ją do ponownego rozpatrzenia, więc wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji. Wtedy stało się jasne, że Gdynia ma problem z inwestycją przez protesty mieszkańców.

Będzie kontrapas dla autobusów



- Zakładaliśmy, że przetarg ogłosimy w kwietniu. Uchylenie decyzji wymusiło stworzenie projektów zastępczych, by zaspokoić potrzeby stron i konieczność ponownego wniosku dotyczącego realizacji inwestycji drogowej, co wydłuża całość. Nie ma pewności, że nie będzie kolejnych protestów. Robimy tę inwestycję dla gdynian, więc pozostaje czekać - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
W związku z perturbacjami, inwestycja może się zakończyć nawet dopiero w 2021 roku. Taka informacja z kolei pojawiła się wraz przetargiem na opracowanie dokumentacji projektowej dla wyznaczenia kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

Według pomysłu włodarzy autobusy jadące w kierunku centrum będą miały podczas remontu do dyspozycji jeden z pasów przeciwległej jezdni. Koszt dokumentacji projektowej to blisko 50 tysięcy złotych. Takie rozwiązanie zostanie prawdopodobnie na stałe.

By to zrobić, potrzebne będą oznaczenia na jezdni, znaki zmiennej treści, dodatkowa sygnalizacja, która zostanie zsynchronizowana z istniejącą. Rozwiązania mają być powiązane z Tristarem, a całość ulżyć pasażerom komunikacji, którzy rano i bez remontu spóźniają się, bo autobusy stoją w korku.

- Dokumentacja projektowa będzie stanowić podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację zadania oraz rozliczenia wszystkich robót - informują urzędnicy z ZDiZ w Gdyni.

Co po rozbudowie Chwarznieńskiej?



Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy. Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy.
Przypomnijmy: według wstępnych koncepcji kierowcy jadący od strony Rolniczej zyskają lewoskręt w kierunku ul. Hodowlanej. Z naprzeciwka łatwiej będzie wjechać w ul. Uczniowską i Widną. Pojawi się buspas, poszerzone zostaną też zatoczki autobusowe i drogi rowerowe.

Oprócz poszerzenia ul. Chwarznieńskiej, w zakres opracowania wchodzi również przebudowa ul. Hodowlanej, która zyska nową kanalizację deszczową. Prace przy jej budowie zakończą się odtworzeniem nawierzchni, a tym samym polepszeniem stanu mocno nierównej dziś drogi. Woda opady mają trafiać do zbiornika retencyjnego, który powstanie na terenie ogródków działkowych przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Szacowany koszt może sięgnąć 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (308) ponad 20 zablokowanych

  • wszystkie choc nieliczne inwestycje szczura sa nieudolne,brak mu wizji miasta.

    Niektóre rozwiązania jesli maja rozwiazac problem winny byc bezkolizyjne czyli wielopoziomowe. Np Sw. Max czy Witawa. Wezel na Wzg. sw. Maxa jest nędzny, ciagle stoi sie na czerwonych światłach, Na Witominie choćby taki jak przy zjezdzie z Kwiatkowskiego na Morska. To co planuje szczur za 8 lat i tak rozwala buldozery . Ale szczur ma to gdzies bo mu brakuje wszystkiego, oprócz przygpupich wyborcow ktorzy na niego ciagle glosuja. Nie wiadomo dlaczego

    • 33 4

  • Takie działanie ze strony urzędników jest trudniejsze od planowania i przebudowy lotniska.Kłamać to nie nas.Jeśli nie wiadomo o co chodzi...?

    • 19 6

  • RADYKALNY POMYSL

    Ja bym podszedł do sprawy nieco bardziej racjonalnie i radykalnie. W Gdyni brakuje miejsc dla "Swingersòw". Mój pomysł: Zamknąć ta ulice i nabudować klubów dla "Swingersòw". Co Wy na to?

    • 21 6

  • droga (1)

    Czytam co za bzdury Na wiczlinie bedzie okolo 20 tys. mieszkancow czas leci szybko bedzie tragedia drogowa Panie Szczurku i Stępa

    • 21 8

    • to może przyłączcie się do Gdańska?

      • 13 1

  • Ten sam problem będzie dotyczył ulicy Beniowskiego, alternatywnej dla zakorkowanej Morskiej,

    gdy zezwolą na wybudowanie kilku dużych budynków mieszkalnych w miejsce akademików.
    Już teraz jest problem z przejazdem, a jak dojdzie kilkaset samochodów to będzie masakra.
    Tam nie ma jak poszerzyć i tak już wąskiej jezdni. Na spowolnienie ruchu czekają od kilku lat.

    • 23 1

  • Kacykowie gdyńscy mają nas w d*pi...

    Wyjazdu z wiczlina i Chwarzna nie mamy od 10 lat. Jedyna droga jest niebezpieczna. Brak zatok brak chodnika brak oświetlenia kręta jak cholera brak drugiego pasa i garby?!!!!!!!!!
    Co tu więcej pisać brak pomysłu na jakiekolwiek inne rozwiązanie

    • 27 0

  • jeszcze nigdy nie było tak łatwo wygrać ze p. Szczurkiem

    wystarczy mieć odrobinę rozsądku. Dosłownie kilka operatywnych osób, którym się chce. Może warto poszukać lidera

    • 18 7

  • stempa.... co za pajac! Niczego porządnie nie potrafi zrobić. Czekać, czekać a w tym czasie ta bezproduktywna świnia żre pieniądze podatników. Nie mogę się doczekać kiedy wreszcie odejdzie i przestanie dręczyć mieszkańców swoją indolencja. Trzeba tej klice szczurka pomoc w wyborach i wysłać na zielona

    • 28 1

  • Ul.ChChwaszczynska i inne w Gdyni

    Okazuje się że nowe technologie nie są takie trudne ale niema Firm które takie inwestycje robią dobrze i szybko.W innych krajach pracę takie prowadzone są przez całą dobę.Trzeba by było zmienić kilka sugerowanych elementów w tyk kanalizacji i odbioru zanieczyszczeń z nich. Niestosuje się tu elementów mało trwałych betonowych a nawet rury powinny być inne by niezapadaly się w gruncie jak i studzienki retencyjny powinny by na łączeniu pasów z pasem przewidziany dla autobusów a nie na skraju.Droga Chwaszczynska mogła by powstać w ciągu 3miesiecy gdyby pracę były prowadzone w systemie 3zmianowym przrz24godz.MacGROM507905702

    • 16 7

  • W najlbiższych wyborach już czas skończyć ze Szczurkiem i jego dworem

    wszyscy WON !!!

    • 23 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane