• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: co z przebudową ul. Chwarznieńskiej?

Patryk Szczerba
4 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Duże zmiany na plus w ruchu na Chwarznieńskiej
Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie. Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni połączona z remontem ul. Hodowlanej i budową zbiornika retencyjnego na Witominie odwleka się w czasie. Nie ma wciąż zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wiadomo za to, że w trakcie remontu, na odcinku leśnym pojawi się kontrapas dla autobusów.



Czy przebudowa ul. Chwarznieńskiej pomoże w rozładowaniu korków?

Sytuacja kierowców na Chwarznieńskiej pogarsza się z tygodnia na tydzień, wraz z oddawaniem do użytku kolejnych mieszkań na Chwarznie i Wiczlinie. Kierujący zaciskają zęby, stoją w korkach, także dlatego, że władze miasta obiecują, że mają plan, by rozładować zatory.

Od 2015 roku plany i projekty przebudowy Chwarznieńskiej



Trzy lata temu rozpoczęto poszukiwanie projektanta. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór inwestorski Gdynia ma do zapłacenia 1,2 mln zł. Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku.

Trudniejsze, niż zakładano okazało się jednak odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego - przez kolizję z obecną infrastrukturą - i termin został przesunięty na następny rok. Mijały miesiące, aż we wrześniu 2017 roku na stronie miasta pojawiła się informacja, że dokumentacja jest gotowa. Teoretycznie przetarg powinien być ogłoszony w najbliższym czasie.

Czytaj też: Przetarg na przebudowę ul. Chwarznieńskiej

Niestety, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa przekazał nam, że gotowego projektu nie ma, więc nie ma o czym rozmawiać. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu. Pracownicy dodawali, że problemem może być brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu. Władze Gdyni zapewniały, że przetarg zostanie na pewno ogłoszony - najszybciej jak to możliwe. Niektórzy radni Samorządności zdążyli już nawet oficjalnie wskazywać daty przekazane przez urzędników.

- Wg urzędników, planowany termin ogłoszenia przetargu to przełom października/listopada tego roku, jeżeli ostatnie uzgodnienia zostaną przeprowadzone bez niespodziewanych przeszkód - pisał na swojej stronie internetowej Paweł Brutel, radny Samorządności z Witomina.
Okazało się, że to tylko płonne zapowiedzi. W lutym wojewoda pomorski uchylił zaskarżoną decyzję prezydenta miasta Gdyni o rozbudowie Chwarznieńskiej, przekazując ją do ponownego rozpatrzenia, więc wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji. Wtedy stało się jasne, że Gdynia ma problem z inwestycją przez protesty mieszkańców.

Będzie kontrapas dla autobusów



- Zakładaliśmy, że przetarg ogłosimy w kwietniu. Uchylenie decyzji wymusiło stworzenie projektów zastępczych, by zaspokoić potrzeby stron i konieczność ponownego wniosku dotyczącego realizacji inwestycji drogowej, co wydłuża całość. Nie ma pewności, że nie będzie kolejnych protestów. Robimy tę inwestycję dla gdynian, więc pozostaje czekać - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
W związku z perturbacjami, inwestycja może się zakończyć nawet dopiero w 2021 roku. Taka informacja z kolei pojawiła się wraz przetargiem na opracowanie dokumentacji projektowej dla wyznaczenia kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

Według pomysłu włodarzy autobusy jadące w kierunku centrum będą miały podczas remontu do dyspozycji jeden z pasów przeciwległej jezdni. Koszt dokumentacji projektowej to blisko 50 tysięcy złotych. Takie rozwiązanie zostanie prawdopodobnie na stałe.

By to zrobić, potrzebne będą oznaczenia na jezdni, znaki zmiennej treści, dodatkowa sygnalizacja, która zostanie zsynchronizowana z istniejącą. Rozwiązania mają być powiązane z Tristarem, a całość ulżyć pasażerom komunikacji, którzy rano i bez remontu spóźniają się, bo autobusy stoją w korku.

- Dokumentacja projektowa będzie stanowić podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację zadania oraz rozliczenia wszystkich robót - informują urzędnicy z ZDiZ w Gdyni.

Co po rozbudowie Chwarznieńskiej?



Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy. Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy.
Przypomnijmy: według wstępnych koncepcji kierowcy jadący od strony Rolniczej zyskają lewoskręt w kierunku ul. Hodowlanej. Z naprzeciwka łatwiej będzie wjechać w ul. Uczniowską i Widną. Pojawi się buspas, poszerzone zostaną też zatoczki autobusowe i drogi rowerowe.

Oprócz poszerzenia ul. Chwarznieńskiej, w zakres opracowania wchodzi również przebudowa ul. Hodowlanej, która zyska nową kanalizację deszczową. Prace przy jej budowie zakończą się odtworzeniem nawierzchni, a tym samym polepszeniem stanu mocno nierównej dziś drogi. Woda opady mają trafiać do zbiornika retencyjnego, który powstanie na terenie ogródków działkowych przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Szacowany koszt może sięgnąć 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (308) ponad 20 zablokowanych

  • Brak przebudowy to tez dużą wina dziennikarzy

    Prawie nigdy nie rozliczanie Szczurka z danych mieszkańcom obietnic to wymyśla kolejne skoro widzi że to skuteczne

    • 22 3

  • Gdynia = Radom polnocy (1)

    Gdynia = radom polnocy.....gadajcie co chcecie o adamowiczu ale chlop zmienil Gdansk na miasto na poziomie EU. Gdynia to bardziej klimaty syfiastej bulgarii, czy innego wschodniego syfu....drogi dziurawe, szaro ponuro......

    • 26 5

    • Przypomina mi raczej przedmieścia Kościerzyny

      Bo nawet centrum Kościerzyny wygląda lepiej po rewitalizacji

      • 20 1

  • Bla, bla, bla

    Samolociki nad Gdynią - dwa dni - nie - dwa miesiące non stop przez 24h na dobę. Panie Szczurek - spójrz w lustro i zastanów się nad swoją przyszłością. Nie jawi się w świetlanych barwach, oportunizm i uśmiechanie się do Kaczyńskiego na wiele się nie zda - zostanie Pan rozliczony z łamania prawa - kwestia czasu. To kwesta czasu...

    • 21 7

  • Blokada

    Zablokować dojazd i trwać tak długo aż urzędnicy nie podadzą się do dymisji.

    • 16 7

  • (1)

    Osoby które chcą na odcinku leśnym bus pas są kompletnymi kretynami. Jeden pas dla samochodów to dwa razy dłuższe korki! Trzeba nie mieć wyobraźni, albo mózgu.

    • 17 6

    • Ja mam mózg!

      • 6 8

  • Budowa (3)

    Jeden wyjazd zestarego Chwarzna ekrany zabudowali nas jak w getcie a przez te ekrany jeszcze gorszy chalas

    • 13 9

    • Ja widzialem (2)

      Ja widzialem w Waszych okolicach faceta po 80-tce trzepoczacego się w majtkach. Przechodze koło niego i mi mówi, widzisz koleś jak to się k***a robi?

      • 9 3

      • Fakt

        Fakt, pełno takich tam, też miałem z tym problem.

        • 5 8

      • Mial tygodniowy zarost, braki w uzebieniu przyglupawy usmieszek i byl nieco mlodszy?

        No to chyba wiem o kogo chodzi. Ma ksywe wuesz

        • 2 10

  • Skąd wziąć kasę na drogi na Witominie

    Niepotrzebne nikomu centrum sąsiedzkie na Witominie - 3,6 mln zł, Pomnik Polski Morskiej - 3 mln. To już 6,6 mln. Szukać dalej?

    • 19 6

  • Na Chwarzno i Wiczlino to nawet karetka nie dojedzie. Lepiej niech zainwestują w lądowisko dla helikopterów ratowniczych ;-)

    • 20 3

  • Szczur, Stepa i Guc, w 20 lat waszych nieudolnych poczynan

    zakatowaliscie nasza Gdynie! na tle Gdanska jestescie zalosnymi pazernymi zulami owinietymi wokol kazdego developera ktory wam pokaze banknot. Zmieciemy was z powierzchni ziemi- wkrotce!!!!

    • 28 1

  • przebudowa

    W mojej opinii aby przerobić/ wyremontować Chwarznieńska potrzebna jest obwodnica Witomina, ponieważ sama Chwarznieńska nie rozwiąże problemu.
    nie dobudują dodatkowych 2 pasów bo niema miejsca, a kierowcy i tak muszą jechać przez Witomino w strone centrum Gdyni czy w kierunku Sopotu.
    Zakładając że obwodnica witomina przebiegała by przez laz miedzy ul kielecka lub witomińska w wyjeżdżała gdzieś na dwupasmówce przed chwarznem to ulica Małokacka napewno nie stała by juz od wiaduktu na ulicy Stryjskiej a i sami mieszkańcy Witomina by skorzystali na takiej inwestycji

    • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane