• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia czeka na pomysły rewitalizacji Oksywia

Michał Sielski
8 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Północne dzielnice Gdyni są malowniczo położone, ale trzeba je doinwestować. Północne dzielnice Gdyni są malowniczo położone, ale trzeba je doinwestować.

Konkurs na rewitalizację Oksywia ogłosiło miejskie Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni. Stowarzyszenia, organizacje i spółdzielnie socjalne mogą zgłaszać swoje pomysły na przemianę pięciu miejsc w dzielnicy na północy miasta.



Czy w twojej dzielnicy są zaniedbane miejsca?

Zmiany na Oksywiu to element wieloletniego programu rewitalizacji gdyńskich dzielnic. W jego ramach powstają nowe inwestycje m.in. na Chyloni czy Witominie.

Teraz przyszedł czas na kolejną odsłonę prac na Oksywiu. O ich kształcie mają jednak wraz z urzędnikami zdecydować społecznicy, których miasto zaprasza do konkursu.

Architekci pokazali, jak połączyć górne i dolne Oksywie

- Wskazaliśmy pięć miejsc, w których czekamy na twórczą interwencję. To lokalizacje w różnych częściach dzielnicy i tak różne od siebie, jak różny może być leśny trakt pieszy od terenu między ulicą a murem oporowym, umacniającym skarpę. Liczymy na ciekawe, nieoczywiste pomysły, atrakcyjne dla mieszkańców i zachęcające ich do zmieniania swojego sąsiedztwa - mówi Monika Listwoń z Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni. - Wspólnym mianownikiem dla wszystkich lokalizacji jest to, że planowane dla nich interwencje powinny być prowadzone przy dużym zaangażowaniu mieszkańców. Że możemy na nich liczyć, przekonaliśmy się podczas akcji odnawiania przystanków autobusowych przy ul. Śmidowicza - dodaje.

Miejsca do rewitalizacji na Oksywiu



1. Trakt pieszy przez park leśny, czyli obszar między ulicami Bosmańską a ŻeglarzyMapka.

Sam park zostanie zagospodarowany, ale obszar do niego prowadzący będzie wymagał jeszcze paru zmian. Sam park zostanie zagospodarowany, ale obszar do niego prowadzący będzie wymagał jeszcze paru zmian.

2. Sąsiedztwo bloku przy ul. Dickmana 38Mapka.

W 2018 r. budynek przeszedł termomodernizację energetyczną, teraz na uporządkowanie czeka jego otoczenie. W 2018 r. budynek przeszedł termomodernizację energetyczną, teraz na uporządkowanie czeka jego otoczenie.

3. Sąsiedztwo bloku przy ul. Arciszewskich 23Mapka.

Na razie budynek w sąsiedztwie m.in. najstarszego gdyńskiego kościoła nie może pochwalić się przyjaznym dla oka otoczeniem. Na razie budynek w sąsiedztwie m.in. najstarszego gdyńskiego kościoła nie może pochwalić się przyjaznym dla oka otoczeniem.

4. Otoczenie przystanku autobusowego Akademia Marynarki Wojennej przy ul. ŚmidowiczaMapka.

Obok jest park z kasztanowcami, a nieopodal będzie plac zabaw, więc bezpośrednia okolica przystanku ma być docelowo dedykowana dorosłym. Obok jest park z kasztanowcami, a nieopodal będzie plac zabaw, więc bezpośrednia okolica przystanku ma być docelowo dedykowana dorosłym.

5. Teren przy murze oporowym na ul. ŻeglarzyMapka.

Mur mija wielu mieszkańców idących z osiedla ul. Śmidowicza. Zielony skwerek ma już jednak swoje lata świetności dawno za sobą. Mur mija wielu mieszkańców idących z osiedla ul. Śmidowicza. Zielony skwerek ma już jednak swoje lata świetności dawno za sobą.


Urzędnicy czekają na oferty do 28 stycznia. Propozycje mają zostać zrealizowane do końca roku.

Miejsca

Opinie (298) 7 zablokowanych

  • Dojazd dojazd dojazd. (3)

    Nowe drogi to podstawa. Estakada stoi, unruga stoi, bosmańska stoi, dąbka stoi. Coraz wiecej mieszkań i domów a drogi te same od 40 lat

    • 51 4

    • w żadnym mieście świata rozbudowa dróg nie poprawiła warunków korzystania z samochodu (2)

      spowodowała za to ucieczkę podatników na dalekie peryferie i błędne koło niezrównoważonego rozwoju zaczęło się kręcić coraz szybciej. Tak nie musi być. Poprzyj ideę budowy zelektryfikowanej PKM na Obłuże i Oksywie, wtedy porozmawiamy.

      • 3 7

      • co szczur zrobił dla budowy pkm przez ostatnie 30 lat??? (1)

        • 4 1

        • na pewno wiele, ale to wymagałoby staranniejszych badań i gotowości słuchania argumentów

          przez autorów tutejszych wpisów osób dyskredytujących jakiekolwiek działania urzędników miejskich.

          • 0 3

  • Prosty problem

    Dojazd !!:). Gdańsk będzie miał nowe 3-4 przystanki, a Gdynia nie może z PKP wynegocjować choć 1. O tunelu/mostem Chylońska-Pucka nie wspomnę:). Tu nawet Rumia może być przykładem. Ostatnio włodarze Gdyni oznajmiły, że czekają na ... z strony PKP. No to czekamy :)

    • 32 3

  • Dojazd, dojazd, dojazd, dojazd, dojazd i dojazd (12)

    Zostawcie w końcu wasze farbki, ołówki, piórniki, kredki i bloki rysunkowe. Zajmijcie się tym co dla tej dzielnicy najważniejsze d o j a z d. inna moja propozycja to taka, aby jakiś "bązol" z UM lub władz miasta zamieszkał w tej dzielnicy. Wtedy dojazd zostanie zrobiony w pół roku.

    • 43 1

    • Dojazd, ale przecież nie tylko i niekoniecznie głównie samochodem (11)

      Beż śmiałego postawienia na kolej i poważnego rozpatrzenia pomysłu na budowę zwodzonej kładki pieszo rowerowej od ulicy Admirała Wagi do Placu Gombrowicza i dalej porządnej trasy rowerowej do placu Kaszubskiego problem dojazdu będzie się tylko pogłębiał bez względu na liczbę setek milionów złotych wydawanych na drogi, parkingi i inne inwestycje drogowe.

      • 1 5

      • to co robi od 30 lat urząd miasta, że tego pociagu nie ma??? (7)

        • 8 1

        • bojąc się oporu ze strony mieszkańców przyspawanych mentalnie do samochodu (6)

          opowiada o projektach budowy kolejnych dróg na północy Gdyni i nie przykłada dostatecznej wagi do informowania mieszkańców o innej wizji miasta nastawionego na redukcję liczby samochodów.

          • 2 4

          • czyli mieszkańcy to zło, a potępowi regulatorzy z lis to dobro, któe we wieku 25 lat (2)

            doznało olśnienia wie jak naprawić zło świata. już przesiadamy się na rowery. mój 50 letni sąsiad i jego matka też. będziemy jeździć do geriatry rowerami.

            • 6 3

            • mieszkańcy są OK, problemem są poglądy niektórych (wielu z nich), którzy są przyspawani mentalnie do samochodu (1)

              pracownicy LIS nie są żadnymi regulatorami, tylko organizatorami procesu pozyskiwania pomysłów mieszkańców i wypracowywania nowych rozwiązań na istniejące problemy. Bez względu na wiek matki i przedpiścy, warto zauważyć, że propozycje poprawy warunków ruchu pieszych i rowerzystów nie pozostają w sprzeczności z interesem większości mieszkańców, a nie formą zmuszania ich do jeżdżenia rowerem do późnej starości.

              • 0 2

              • "warunków ruchu pieszych i rowerzystów nie pozostają w sprzeczności z interesem większości"

                pozostają...
                Jak każda demagogia wdrażana na siłę i fałszywym celem (kpi -> globalna długość "dróg rowerowych" -> pach! premia...)
                A że w 1821 odcinkach po średnio 43m, to kogo to obchodzi...

                • 3 0

          • kolejnych? (2)

            a jakieś tam zostały zbudowane?

            Chodzi o jedną (!) drogę, zaplanowaną w 1949 roku.

            • 4 1

            • Projektach budowy czyli bez realizacji :) (1)

              • 1 2

              • z realizacją

                bo jest nia obwodnica.
                Zabrakło Gierkowi na wisienkę, czyli przerzucenie jej na drugą stronę. Między innymi dlatego, że wpuszczono sie w budowę etakady przy porcie.
                Ogromny błąd.

                • 1 1

      • Ta kładka rozwiąże problem dojazdu..... (2)

        Wyliczono na podstawie widzimisię.

        • 5 1

        • może problemów nie rozwiąże w pełni, ale przyczyni się do zmniejszenia jego wagi (1)

          wielu niedowiarkom otworzy oczy

          • 0 1

          • o otwieraniu oczu

            to już było...
            I "odpowiadaniu na potrzeby"...

            • 2 0

  • k o l e j

    • 19 1

  • Zlikwidować TBSy przy Bosmańskiej, by patologia się wyniosła.

    • 21 5

  • Ogarnijcie lasy i tych meneli

    Ogarnijcie zaśmiecony las oksywski i tych meneli co w nim śmiecą.

    Od każdej strony walają się sterty smieci-- zusyte siedzenia samochodowe, butelki sprzed 20 lat, pralki itp. WSTYD!!!
    I przestańcie wycinać lasy pod deweloperów... Kolejne dwa bloki powstają na Australijskiejz dojazdem przez las...

    • 29 3

  • Po co jest to całe laboratorium? (12)

    Raczej taka instytucja powinna własnie tworzyć pomysły a nie "czekać na twórczą inwencję" podmiotów trzecich. Maszynka do wyciągania pieniędzy, obsadzania stołków i udawania, że coś się robi to całe to Laboratorium Innowacji Społecznych. Jeszcze może chcieliby, żeby to mieszkańcy zrobili w czynie społecznym?

    • 34 2

    • (1)

      No bo to jest LIS w skrócie :-)) LIS zobowiązuje.

      • 5 0

      • szczególnie w kurniku...

        ;)

        • 5 0

    • Do wywieszania napisów w oknach PPNT.

      • 5 1

    • taka instytucja została stworzona po to, by organizować generowanie pomysłów przez ludzi (8)

      teza, że pomysły można tworzyć wyłącznie w grupach ekspertów lub wybrańców ludu jest pozostałością mentalności komunistycznej i autorytarnej, kochany czytelniku. Przecież stać cię nie tylko na krytykę, ale na płodne włączenie się do dyskusji: zaproponuj coś, albo posłuchaj i wypowiedz swoją opinię na temat pomysłów, które zgłaszają inni.

      • 0 4

      • tyle teoria

        a praktyka to "wziąc sprawy w swoje ręce i włożyć na cudze plecy"...
        I powiedzieć "chcieliśta"...

        • 4 1

      • i "fachofcy" słuchają tak długo (3)

        aż usłyszą to, co chcą usłyszeć zleceniodawcy...

        Takie wnioski z "po owocach ich poznacie"...

        • 3 1

        • nieprawda. MIeszkańcy - zleceniodawcy przyspawani mentalnie do samochodu chcieliby parkingów (2)

          i szerszych ulic, włodarze miasta i eksperci LIS próbują tworzyć klimatyczne centrum Gdyni - w ramach tego procesu prowadzą sensowne działania ograniczania liczby darmowych miejsc do parkowania oraz poprawiają warunki ruchu pieszych i rowerzystów w centrum. To są prawdziwe innowacje społeczne, szkoda, że zbyt mało intensywnie wyjaśniane mieszkańcom nadal w dużej części uzależnionych od samochodów.

          • 0 3

          • to kolejny dowód na oderwanie od rzeczywistości

            jak jest struktura wieku gdyni? społęczeńśtwo się starzeje czy młodnieje? naprawdę myślisz że będziemy pop* rowerami do i z roboty?

            • 4 1

          • zleceniodawcą nie jest mieszkaniec

            Conajwyżej jest płatnikiem - podatków.
            A powyższa reakcja jest potwierdzeniem postawionej tezy... ;)
            Słyszy się tylko to, co chce się usłyszeć...
            Już byli "specjaliści" od wychowywania społeczeństw i tworzenia "nowego czlowieka" i widoczne w powyższym ślady szkoły wschodniej raczej dały kwaśne owoce...

            • 3 1

      • ile nam zapłacicie za twórcze myślenie? bo sami robicie to za kasę a nie społecznie, prawda?

        • 6 1

      • "organizowanie generowania pomysłów przez ludzi" (1)

        bełkot godny Trybuny Ludu. Pobudzanie generowania będzie organizowane poprzez elektrowstrząsy czy może masówki, gdzie młodzież z tęczowymi książeczkami będzie oświecać złogi 50+ jak mają generować?

        • 4 1

        • naprawdę nigdy nie miałeś okazji być wysłuchany po przedstawieniu swoich pomysłów?

          po prostu mi Ciebie żal

          • 0 3

  • Wiem

    Dzielnice

    • 4 4

  • zlikwidujmy Laboratorium Innowacji Społecznych i pieniądze które oni przejadaja na swoje funkcjonowanie(kilka milionów rocznie) (6)

    przeznaczmy na rewitalizację dzielnicy

    • 41 4

    • Brawo

      Popieram!

      • 8 0

    • dopisz jeszcze: według mojego pomysłu. (4)

      Warto, byś go tutaj przedstawił, będziemy mogli wyrazić swoją opinię a nawet swoje poparcie. Daj wyraz swojemu geniuszowi, takich ciągle jest mało w naszym mieście.

      • 1 4

      • geniusze to pracują w LIS, to przecież wiadomo (3)

        mają tak genialne pomysły, że mogliby je realizować na własny rachunek, ale nie chcą bo tak im zalezy na dobru innych. tam pracują ludzie, którzy zbudowali własne biznesy i je porzucili przecież :)

        • 5 1

        • naprawdę nie potrafisz wymyślić czegoś bardziej zbliżonego do prawdy? (2)

          • 0 3

          • wymyślaniem rzeczy zbliżonych do prawdy zajmuje się referat prasowy urzędu miasta, (1)

            tam kieruj petycje.

            • 7 1

            • to nie była petycja, to był przejaw wysłuchania Twoich konstruktywnych pomysłów

              nadal wierzę w Twój geniusz

              • 0 2

  • (9)

    Przede wszystkim dojazd, bo w godzinach szczytu są tam straszne korki. Druga tak samo ważna sprawa to stan dróg. Potrafią tylko dziury zalewać asfaltem, albo robić po 200 m nowej nawierzchni jak już zalać się nie da, żeby wytrzymało dłużej niż kilka tygodni. Trzecia sprawa to menele i śmiecenie gdzie tylko się da wypić. Porobili jakieś małe skrawki zieleni i kto się tam zadomowił? Menele. Żeby doprosić się o posprzątanie tego syfu przez odpowiedzialną za to firmę, trzeba czekać tygodniami. Już lepiej nie robić tych parków kieszonkowych w ogóle. Latami zaniedbywana dzielnica, a teraz nagle rewitalizacji im się zachciewa i stwarzają pozory, że słuchają mieszkańców? Gdyby słuchali, to już dawno jeździlibyśmy płynnie po równych drogach i nie mieli problemów ze śmiecącą patologią. Kolej też by została przywrócona, chociaż mi akurat na tym specjalnie nie zależy, ale innym tak.

    • 34 1

    • mam obawy, że na tych "równych drogach" stałbyś w korku tak jak stoisz codziennie, jeśli korzystasz z nich (8)

      w godzinach szczytu, Bez kolei i poważnego rozważenia pomysłu na budowę kładki pieszo rowerowej z Oksywia do okolic Muzeum Emigracji będziesz stał w korkach i narzekał na "brak dojazdu" bez względu na wielkość funduszy wydanych na rozbudowę sieci ulicznej tej części miasta.

      • 2 1

      • zrób kładkę nad portem wojennym, tak. (5)

        • 3 1

        • może potrzebna będzie estakada prowadząca do zwodzonej kładki. Najważniejsze rozpocząć poważną dyskusję na jej temat. (4)

          szczegóły techniczne zawsze da się uzgodnić z pomocą prawdziwych ekspertów. Nie takie kładki buduje się w Europie.

          • 1 1

          • uwielbiam dyskusje z dziećmi na kieszonkowym

            rozumiem, że 500 mln na budowę i 20 rocznie na utrzymanie tego cudu wyłożysz z własnej kieszeni?

            • 5 1

          • już mamy jedną estakadę... (2)

            rowerową...
            Trudno pobić ten szczyt indolencji...

            • 4 1

            • a w czym ci ona przeszkadza? (1)

              jest może mniej funkcjonalna niż mogłaby być - gdyby była zbudowana w innej relacji i przedłużona nad wszystkimi torami, to byłaby częściej wykorzystywana przez wielu mieszkańców.

              • 1 2

              • przeszkadza mi kwota na nią wydana - zupełnie bez sensu...

                bo nawet Kontenerowej nie pozwala bezkolizyjnie pokonać.
                A kwota ta (jak dobrze pamiętam paę milionów złotych - był bulwers na 3miasto) pozwoliłaby na przebudowę ślimaków estakady i wykorzystanie technicznych poboczy jako ścieżek rowerowo - pieszych. Bo cały problem to spaść z estakady na Wiśniewskiego -> zaspawane przejazdy.

                • 2 0

      • kładkę? nad portem wojennym? (1)

        abyśmy z bliska mogli podziwiać nędzę jego zawartości?
        I nad głównym wejściem do portu?
        Wiesz jaka jest wysokość wchodzących do portu jednostek? Dobrze byś się zaspał, wdrapując się na taką "kładkę"?

        Budżetowe możliwości miasta to podwórka i trawniki...
        Więc pomarzyć, ponarzekać można...

        • 2 1

        • jeśli ten wpis potraktować jako poważny wkład w uruchomienie poważnej debaty

          na temat możliwych sposobów rozwiązywania problemów dojazdu mieszkańców Oksywia do miejsc pracy w centrum Gdyni, to uważam, że moje poprzednie wpisy okazały się płodne. Nadal liczę na to, że te kwestie staną się przedmiotem poważnych analiz i niebawem przyczynią się do stworzenia prawdziwie innowacyjnych rozwiązań generowanych w ramach współpracy między Urzędem Miejskim, LIS i mieszkańcami lub ich zorganizowanymi grupami.

          • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane