• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia czeka na pomysły rewitalizacji Oksywia

Michał Sielski
8 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Północne dzielnice Gdyni są malowniczo położone, ale trzeba je doinwestować. Północne dzielnice Gdyni są malowniczo położone, ale trzeba je doinwestować.

Konkurs na rewitalizację Oksywia ogłosiło miejskie Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni. Stowarzyszenia, organizacje i spółdzielnie socjalne mogą zgłaszać swoje pomysły na przemianę pięciu miejsc w dzielnicy na północy miasta.



Czy w twojej dzielnicy są zaniedbane miejsca?

Zmiany na Oksywiu to element wieloletniego programu rewitalizacji gdyńskich dzielnic. W jego ramach powstają nowe inwestycje m.in. na Chyloni czy Witominie.

Teraz przyszedł czas na kolejną odsłonę prac na Oksywiu. O ich kształcie mają jednak wraz z urzędnikami zdecydować społecznicy, których miasto zaprasza do konkursu.

Architekci pokazali, jak połączyć górne i dolne Oksywie

- Wskazaliśmy pięć miejsc, w których czekamy na twórczą interwencję. To lokalizacje w różnych częściach dzielnicy i tak różne od siebie, jak różny może być leśny trakt pieszy od terenu między ulicą a murem oporowym, umacniającym skarpę. Liczymy na ciekawe, nieoczywiste pomysły, atrakcyjne dla mieszkańców i zachęcające ich do zmieniania swojego sąsiedztwa - mówi Monika Listwoń z Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni. - Wspólnym mianownikiem dla wszystkich lokalizacji jest to, że planowane dla nich interwencje powinny być prowadzone przy dużym zaangażowaniu mieszkańców. Że możemy na nich liczyć, przekonaliśmy się podczas akcji odnawiania przystanków autobusowych przy ul. Śmidowicza - dodaje.

Miejsca do rewitalizacji na Oksywiu



1. Trakt pieszy przez park leśny, czyli obszar między ulicami Bosmańską a ŻeglarzyMapka.

Sam park zostanie zagospodarowany, ale obszar do niego prowadzący będzie wymagał jeszcze paru zmian. Sam park zostanie zagospodarowany, ale obszar do niego prowadzący będzie wymagał jeszcze paru zmian.

2. Sąsiedztwo bloku przy ul. Dickmana 38Mapka.

W 2018 r. budynek przeszedł termomodernizację energetyczną, teraz na uporządkowanie czeka jego otoczenie. W 2018 r. budynek przeszedł termomodernizację energetyczną, teraz na uporządkowanie czeka jego otoczenie.

3. Sąsiedztwo bloku przy ul. Arciszewskich 23Mapka.

Na razie budynek w sąsiedztwie m.in. najstarszego gdyńskiego kościoła nie może pochwalić się przyjaznym dla oka otoczeniem. Na razie budynek w sąsiedztwie m.in. najstarszego gdyńskiego kościoła nie może pochwalić się przyjaznym dla oka otoczeniem.

4. Otoczenie przystanku autobusowego Akademia Marynarki Wojennej przy ul. ŚmidowiczaMapka.

Obok jest park z kasztanowcami, a nieopodal będzie plac zabaw, więc bezpośrednia okolica przystanku ma być docelowo dedykowana dorosłym. Obok jest park z kasztanowcami, a nieopodal będzie plac zabaw, więc bezpośrednia okolica przystanku ma być docelowo dedykowana dorosłym.

5. Teren przy murze oporowym na ul. ŻeglarzyMapka.

Mur mija wielu mieszkańców idących z osiedla ul. Śmidowicza. Zielony skwerek ma już jednak swoje lata świetności dawno za sobą. Mur mija wielu mieszkańców idących z osiedla ul. Śmidowicza. Zielony skwerek ma już jednak swoje lata świetności dawno za sobą.


Urzędnicy czekają na oferty do 28 stycznia. Propozycje mają zostać zrealizowane do końca roku.

Miejsca

Opinie (298) 7 zablokowanych

  • Róbcie co chcecie tylko przestańcie wycinać las między oksywiami, zostawcie dla spacerowiczów

    • 15 1

  • Ta piękna przedwojenna dzielnica umiera! (1)

    Z budynkiem Arciszewskich 23 powinien powstać park z prawdziwego zdarzenia. Taki, aby można było z wózkiem dziecięcym wjechać.
    Remont przystanku przy MW powinien obejmować już przyszłościowo powstanie przystanku SKM.
    Ale oczywiście nikt o tym nie pomyśli i zrobią remont przystanku autobusowego, a później będą rozwalać , bo przystanek SKM trzeba będzie robić . brak jest perspektywicznego planowania!

    Zobaczcie w jakim stanie są historyczne budynki zespołu mieszkalnego oficerów i podoficerów Marynarki Wojennej przy Arciszewskich 19-26.
    Kiedyś to miejsce miało splendor, a teraz???
    Nędznie wygląda kolebka Gdyni.

    • 16 1

    • Oficerski i podoficerskie budynki.... żal.

      Pokazują ci znaczy wpis do Krajowego Rejestru Zabytków.

      Nic.

      • 0 1

  • GA (3)

    Gdynie w 20 lat zbudowano. Teraz tyle czasu trwa opracowanie i zatwierdzenie planu na remont ulicy. Wesołe czasy nastały.

    • 14 1

    • Gdynia miała dwa okresy rozwoju (2)

      10 lat przez wojną, gdzie ilość mieszkańców wzrosła x10 i 10lat po wojnie, gdzie ilość mieszkańców wzrosła x2,5
      Żadna z tych "dziesięciolatek" nie zawiera 25lat "rządów" Samorządności".

      • 3 1

      • i - ciekawostka - w obu tych okresach nie mowy o żadnym istotnym samorządzie lokalnym (1)

        wszystko było sterowane z Warszawy. I działało.

        • 4 1

        • nigdy samorząd lokalny nie będzie w stanie prowadzić rozwoju infrastruktury

          może jedynie być "namiestnikiem" i inwestorem zastępczym zewnętrznych funduszy.
          Pokazuje to funkcjonowanie południowego sąsiada i jego "karnawał" związany z "synergią" szczebli władzu administracujnej (prezydent, wojewoda i marszałek, minister transportu, wszyscy z jednej "kolebki").
          Bez tego samorząd skazany jest na konsumpcję własnych zasobów i żerowanie na mieszkańcach. Bo nawet wobec lokalnych podmiotów gospodarczych jest klientem ("swoich" nie obedrą) a wobec zewnętrznych interesariuszy nie są wiarygodnym partnerem.
          Na dodatek, w Gdyni samorząd prowadzi w tym obszarze wręcz przeciwskuteczną politykę, zakładając, że rozwiązywanie problemów miasta należy do podmiotów funkcjonujących na jego terenie i państwa. A wszystko to stanie się bez przerywania błogiego komfortu bytowania magistratu, który przyjdzie na gotowe i posadzi kwiatki...

          • 4 1

  • Rewitalizacją czas się zająć

    Proszę nie zapomnieć o Babie Dołach , połączenie było by super. Teren dla turystyki , wypoczynku.

    • 9 1

  • oksywie dolne

    dolne oksywie dziura zabita dechami nic tam nie ma nic sie nie dzieje za darmo bym tam niechial mieszkac

    • 9 5

  • Czy ja dobrze doczytałem! 33tys zł na zadanie???

    To co za te pieniądze można zrobić??? Bicie piany i nic więcej.

    • 12 1

  • zmienić dzielnicę

    Co zmienić na Oksywiu?
    Najlepiej na inną dzielnicę.

    • 8 4

  • Budować więcej bloków !

    Odciąć całkiem dojazd to chociaż nie będą ludzie narzekać na stanie w korkach . Albo nie. Podzielić Oksywie na strefy, część ludzi ma mieć etaty w nocy a czyść w dzień. No to teraz LIS może sobie przyznać nagrody i premie za innowacyjne podejście do rozwoju i dbałości

    • 11 3

  • Ja marzę o moście nad portem do centrum (10)

    Oksywie fizycznie jest 3 kilometry od Gdyni głównej, a faktycznie jedzie się pół godziny, bo trzeba naokoło portu, taki most ułatwiłby wszystkim życie, odkorkował Estakadę i przybliżył "odległą" dzielnicę z resztą miasta. W zeszłym roku byłam w Aomori w Japonii, miasto dużo mniejsze od naszego, a most na takiej samej zasadzie postawiony nawet dużo większy niż nam by się przydał. Takie rozwiązanie nie jest nie do zrobienia i dziwię się, że nie jest to infrastrukturalny priorytet, zważywszy choćby na to jak w długoterminowym rozrachunku ograniczyłoby to produkcję spalin.

    • 28 1

    • nad portem co centrum powinna powstać atrakcyjna zwodzona kładka pieszo rowerowa (8)

      wpuszczanie kolejnych setek samochodów do centrum nie ma sensu, zwłaszcza gdy "ojcowie miasta" chcą stworzyć "klimatyczne centrum Gdyni" wolne w dużej części od jeżdżących i parkujących samochodów.

      • 1 5

      • 1000 metrów od centrum powstaje terminal promowy. w porywach 3 promy dziennie, każdy po kilkaset aut (2)

        powodzenia w budowaniu centrum bez samochodów, urzędnicy

        • 4 3

        • urzędnicy już swoje zrobili (1)

          postawili znaki zakazu dla ruchu ciężarowego na Portowej i Jana z Kolna.

          • 3 0

          • to jeszcze tylko osobówki i problem rozwiązany :)

            • 3 1

      • zapoznaj się z podstawowymi normami dotyczącymi nachyleń dróg (4)

        porównaj z wysokością jednostek (załadowany pudłami kontenerów panamax czy baltimax) obsługiwanych wewnętrz kanału portowego, dodaj normy i marginesy bezpieczeństwa dla takich konstrukcji i wylicz obszar potrzebny dla jej realizacji.
        To da Ci odpowiedź, co do realizowalności takich pomysłów.

        • 3 5

        • Już w XIX wieku powstały technologie pozwalające sobie radzić z każdym wyzwaniem inżynierii ruchu drogowego i kolejowego (3)

          dziękuję za poważny wkład w uruchomienie poważnej dyskusji o przyszłości systemu transportowego Gdyni

          • 2 3

          • powstały znacznie wcześniej (2)

            a wkład XIX wieku jest taki, że opierają się na wyliczeniach i przewidywaniach...
            A nie na woli faraona...

            Więc zachęcam do podstawowych obliczeń i założeń, których wyniki są widoczne dla każdego inżyniera, niekoniecznie nawet budowlanego.

            • 3 1

            • całe szczęście, że nie tylko inżynierowie uczestniczą w procesie decydowania o tym, czy budowa (1)

              jakiegoś elementu infrastruktury jest wykonalna, opłacalna i sensowna. Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, widzę, że proces jej poszerzania jednak następuje. Dziękuję za płodny wkład w dyskusję o przyszłości rozwiązań problemów komunikacyjnych mieszkańców Oksywia i innych północnych dzielnic Gdyni.

              • 0 1

              • "nie tylko inżynierowie uczestniczą w procesie decydowania o tym, czy budowa jakiegoś elementu infrastruktury jest wykonalna,

                No i dało głos 40 lat negatywnej selekcji, czyli kształcene xxxxlogó wszelakich, czyli specjalistow od mieszania gorzkiej herbaty. Się namnożyło i żyć chce... I to dobrze! ...żyć.
                Urbanistów i architektów kształcą uczelnie techniczne i mają oni tytuł inżyniera. Kiedyś to do czegoś zobowiązywało. Przynajmniej do zachowania elementarnej logiki i nie kontestowania praw fizyki.
                Jesli jest to kanał zdobywania wiedzy (a na to wygląda), to miej nas Opatrzności w opiece...

                Co do płodnosci to sobie wypraszam i alimentów płacić nie zamierzam.

                • 1 0

    • nie ma kasy na drogę do portu

      który robi pieniadz...
      A co dopiero na most (pomijając techniczną wykonalność) do miasta, które jest kosztem...
      Do czasu budowy Portu Zewnętrznego i zaprzestania obsługi dużych jednostek wewnątrz kanału portowego raczej nie znajdzie się uzasadnienia na taką inwestycję. A po ewentualnej budowie portu - tym bardziej.
      Miasto nie ma dochodów.
      Markowanie prac na poziomie ciecia grabiącego trawniki (bo do tego się sprowadzają miniparki mniej lub bardziej centralne i inne wydumki) jest jedynie teatrzykiem udawanej aktywności miasta.

      • 5 1

  • towarzysze z Laboratoium Inicjatyw Społecznych (14)

    oto czego potrzebują mieszkańcy Oksywia, Obłuża i Pogórza:

    Pracy. Gdzie jest praca? W centrum miasta albo w porcie/stoczni. Musimy do niej dojechać. Jak dojechać? Szybko i pewnie. Potrzebujemy SKM!!! To takie proste, ale wtedy bylibyście niepotrzebni. Będziecie nam wskazywać gdzie, jak i w jaki sposób możemy być aktywni?! A może wzielibyście się do uczciwej pracy? Zarobili sami na siebie zamiast ciągnąć kasę z podatków i brylować mediach?

    • 20 2

    • a kto potrzebuje tych pracowników? (8)

      partycypuje czy jedzie na zwolnieniach podatkowych?

      • 1 0

      • towarzyszu z LIS. wiem, że największym pracodawcą w gdyni jest urząd miasta, ale (7)

        to nie znaczy że ten urząd wytwarza coś, co komukolwiek jest potrzebne. dla was wrogiem jest hydraulik, który sam na siebie zarabia, bo umie coś konkretnego, a wy jesteście zalezni od układów towarzyskich. jesli wylecicie z roboty nie przetrzymacie 5 minut, bo co potraficie? wypełniać formularze, robić prezentacje i wizualizacje? kran przecieka, nie ma czasu na pisanie projektu.

        • 3 2

        • nie jestem z LIS (6)

          a pytanie postawiłem celowo, częściowo uzyskując oczekiwaną odpowiedź.

          A wniosek jest oczywisty, jest nim stwierdzenie komu i jaka skala zmian jest potrzebna. Magistrat uważa, że jego rolą jest dbałość o trawniki a mieszkańcy oczekują mostów i kolei. widzisz ten dysonans?

          Kto za to zapłaci i kto będzie się z tym użerał? Kto ma w tym interes?

          • 2 1

          • to idźmy dalej. jeżeli miasto jest od trawników, to po co 1000 urzędników? po co lis? po co ppnt? (5)

            żeby szwagrowie mieli ciepłę posadki, wiadomo.

            • 6 1

            • "kwiatek do kożucha"

              i "listek figowy"...
              Bo wypada a i Unia za to płaci...
              Tylko że Unia nie płaci za utrzymanie...

              A zasadą jest pozbycie się odpowiedzialności a zachowanie decyzyjności. Wtedy brudną robotę można oddać "na zewnątrz" i zająć się "wizjonowaniem".

              • 5 1

            • miasto nie jest od trawników (3)

              ale "miasto" (magistrat) bardzo chce taką rolę odgrywać...
              I nic więcej nie móc... A raczej, nie musieć...

              • 2 1

              • ależ proszę bardzo. im mniej urzędników tym lepiej dla świata. każdy urzędnik kosztuje podatnika podwójnie (2)

                raz - jego pensja. dwa - wynagrodzenie tego, który rozwiązuje problemy wygenerowane przez urzędnika

                • 3 1

              • ile płacą takim trollom jak ty? (1)

                • 0 3

              • odpowiednio...

                ale są duże wymagania co do kompetencji i erudycji.
                Więc radzę się douczać, bo załapać sie nie jest łatwo.

                • 1 0

    • wniosek? (4)

      dostarczyć pracę na północ Gdyni.
      Wtedy nie będzie potrzeby dojazdów.

      • 2 1

      • alternatywny wniosek: ważnym obszarem refleksji to kwestia (3)

        jak zapewnić dojazd mieszkańców północnych dzielnic Gdyni do miejsc pracy inaczej niż najbardziej terenochłonnymi pojazdami czyli prywatnymi samochodami.

        • 1 1

        • a kto za to zapłaci? (2)

          Gdynia ma w... nosie wszelkie inicjatywy związane z poprawą mobilnosci.
          Szczególnie związanych z unifikacją taryf i tzw. "wspólnym biletem".
          A to jest główny hamulec dla sprwnego wykorzystania istniejących zasobów i stworzenia ich synergii.
          Gdynia ma najbardziej agresywny system opłat.
          Chyba jako retorsja faktu, że gdynianie szukają pracy w... Gdańsku... ;)

          Tylko nie kompromituj się, wspominajac o rowerze...

          • 3 1

          • mam wrażenie, że sam się kompromitujesz pisząc o potrzebie poprawy systemu mobilności (1)

            i jednocześnie wykluczasz rower traktując propozycje poprawy warunków korzystania z niego jako przejaw kompromitacji.

            • 0 3

            • jak większość ludzi poruszających się pomiędzy "jednostkami" Trójmiasta

              dziennie robię ok. 100km środkami komunikacji miejskiej. Pomimo tego, że rower nie jest mi obcym przedmiotem i rekreacyjnie ten dystans nie jest dla mnie problemem, to proponowanie go jako środka komunikacji zakrawa na kpinę.
              Inne interpretacje wskazują na nieświadomość i niewiedzę dotyczącą przepływów ludności "za chlebem". Nie mów mi tu o możliwości wożenia roweru, bo jako-tako wyglada to jedynie w starych składach SKM. Reszta, nie funkcjonuje.
              I nie proponuj średnio sprawnym ludziom kilkukrotnego dziennie pokonywania bariery wzgórz morenowych. Bo kardiolodzy ci podziękują. Za wykończenie marudnych klientów.
              Rower może i by sie sprawdzał na dystansach do 10km, ale bardzo niewielu ludzi ma taki komfort. Równie niewielu może "wędrować" za pracą.

              Nawet jako środek transportu rower ma poważne wady, bo ci go ukradną. Lepiej za podobną kwotę kupić "szrota", który ma tę poważną zaletę, że nikt się na niego nie połaszczy...

              Więc może i rewolucyjny zapał jest przyjemnym stanem (jak każdy haj) ale powoduje widzenie lunetowe. Powiązany z władzą, daje bardzo niebezpieczną mieszankę, której efekty dały się we znaki milionom ludzi i rosyjskim rzekom i jeziorom.

              Aaaa, dla twojej wiedzy. W Chinach już się na rowerach nie jeździ... Sprawdziłem.

              • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane