• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia czeka na pomysły rewitalizacji Oksywia

Michał Sielski
8 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Północne dzielnice Gdyni są malowniczo położone, ale trzeba je doinwestować. Północne dzielnice Gdyni są malowniczo położone, ale trzeba je doinwestować.

Konkurs na rewitalizację Oksywia ogłosiło miejskie Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni. Stowarzyszenia, organizacje i spółdzielnie socjalne mogą zgłaszać swoje pomysły na przemianę pięciu miejsc w dzielnicy na północy miasta.



Czy w twojej dzielnicy są zaniedbane miejsca?

Zmiany na Oksywiu to element wieloletniego programu rewitalizacji gdyńskich dzielnic. W jego ramach powstają nowe inwestycje m.in. na Chyloni czy Witominie.

Teraz przyszedł czas na kolejną odsłonę prac na Oksywiu. O ich kształcie mają jednak wraz z urzędnikami zdecydować społecznicy, których miasto zaprasza do konkursu.

Architekci pokazali, jak połączyć górne i dolne Oksywie

- Wskazaliśmy pięć miejsc, w których czekamy na twórczą interwencję. To lokalizacje w różnych częściach dzielnicy i tak różne od siebie, jak różny może być leśny trakt pieszy od terenu między ulicą a murem oporowym, umacniającym skarpę. Liczymy na ciekawe, nieoczywiste pomysły, atrakcyjne dla mieszkańców i zachęcające ich do zmieniania swojego sąsiedztwa - mówi Monika Listwoń z Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni. - Wspólnym mianownikiem dla wszystkich lokalizacji jest to, że planowane dla nich interwencje powinny być prowadzone przy dużym zaangażowaniu mieszkańców. Że możemy na nich liczyć, przekonaliśmy się podczas akcji odnawiania przystanków autobusowych przy ul. Śmidowicza - dodaje.

Miejsca do rewitalizacji na Oksywiu



1. Trakt pieszy przez park leśny, czyli obszar między ulicami Bosmańską a ŻeglarzyMapka.

Sam park zostanie zagospodarowany, ale obszar do niego prowadzący będzie wymagał jeszcze paru zmian. Sam park zostanie zagospodarowany, ale obszar do niego prowadzący będzie wymagał jeszcze paru zmian.

2. Sąsiedztwo bloku przy ul. Dickmana 38Mapka.

W 2018 r. budynek przeszedł termomodernizację energetyczną, teraz na uporządkowanie czeka jego otoczenie. W 2018 r. budynek przeszedł termomodernizację energetyczną, teraz na uporządkowanie czeka jego otoczenie.

3. Sąsiedztwo bloku przy ul. Arciszewskich 23Mapka.

Na razie budynek w sąsiedztwie m.in. najstarszego gdyńskiego kościoła nie może pochwalić się przyjaznym dla oka otoczeniem. Na razie budynek w sąsiedztwie m.in. najstarszego gdyńskiego kościoła nie może pochwalić się przyjaznym dla oka otoczeniem.

4. Otoczenie przystanku autobusowego Akademia Marynarki Wojennej przy ul. ŚmidowiczaMapka.

Obok jest park z kasztanowcami, a nieopodal będzie plac zabaw, więc bezpośrednia okolica przystanku ma być docelowo dedykowana dorosłym. Obok jest park z kasztanowcami, a nieopodal będzie plac zabaw, więc bezpośrednia okolica przystanku ma być docelowo dedykowana dorosłym.

5. Teren przy murze oporowym na ul. ŻeglarzyMapka.

Mur mija wielu mieszkańców idących z osiedla ul. Śmidowicza. Zielony skwerek ma już jednak swoje lata świetności dawno za sobą. Mur mija wielu mieszkańców idących z osiedla ul. Śmidowicza. Zielony skwerek ma już jednak swoje lata świetności dawno za sobą.


Urzędnicy czekają na oferty do 28 stycznia. Propozycje mają zostać zrealizowane do końca roku.

Miejsca

Opinie (298) 7 zablokowanych

  • Co zmienić na oksywiu?

    Oksywie

    • 8 5

  • To najbardziej zasr*na dzielnica przez psy. (1)

    • 13 5

    • U mnie na osiedlu jest największą psiarnia i bahorowo na Oksywiu Oblużu.

      • 0 1

  • a kiedy Pogórze Grn? (5)

    taka duza dzielnica a nie ma żadnego parku dla mieszkańców, nic

    • 8 5

    • Daleko masz do lasu czy na Mechelinki ? Rusz zad z domu (2)

      • 4 3

      • Na pewno pójdzie tam np. matka z dwoma szkrabami (1)

        urzędasie :)

        • 4 0

        • nie wymagaj od nieheteronormatywnych pracowników urzędy, żeby myśleli w kategoriach odpowiedzialności za rodzinę. to fashys.

          • 5 1

    • Teren rekreacyjny naprzeciwko Szperka (1)

      Dawno, dawno temu, ostatnim razem jak miasto zaplanowało utworzenie terenu rekreacyjnego na Pogórzu polanę między lasem a ul. płk. Dąbka zasypano hałdami gruzu i śmieci. Strach pomyśleć co jeszcze mogą zrobić dla dzielnicy.
      Z drugiej strony może chaszcze są lepsze od drzewka w doniczce.

      • 3 2

      • Teren kupił deweloper, szykuj się na kilka nowych bloków

        • 5 1

  • otoczenie zmienić można,ale ludzi już nie (4)

    niestety ale w większości ta dzielnica zamieszkiwana jest przez lumpy, pijaki i biedaki, choć pomału się to zmienia. Stąd ceny mieszakań są stosunkowo niskie jak na Gdynię

    • 11 14

    • Qpa (1)

      Jak tu sami wojskowi mieszkaja prawie więc jakie menele i biedaki? Bredzisz

      • 5 2

      • bo może oni są "menele i biedaki"

        tylko o tym nie wiedzą...

        Szczególnie w oczach rentierów i japiszonów pojawiających się w "centrum".

        • 3 1

    • P... panie bogaty

      • 2 1

    • Aż żal odpowiadać na takie coś. Wstyd!

      • 0 0

  • jedyny atut dzielnicy to bliskośc morza i bulwaru

    • 6 2

  • Zdzich (1)

    To proste. Tunel lub most (zwodzony) pomiędzy Arciszewskich (przedłużyć) a ul. Polską i będzie git. polscy architekci (niech uczą się od Niemców - przykład Słupsk). Szerokie trakty. przede wszystkim brak wizji tylko plany na 5 lat. A potem skutki (brak funkcjonalnych ciągów komunikacyjnych). brak miejsc do parkowania. deweloper na działce inwestycji ma zapewnić każdemu lokalowi 1 miejsce do parkowania pojazdu - a nie liczyć miejsca publiczne. Problem z głowy. ale na razie to "siedzą" w kieszeni deweloperów - więc 1000 litrów białej farby załatwi sprawę na 10 lat. Ha, ha.

    • 17 3

    • Były takie plany jeszcze kilkadziesiąt lat temu.

      Port Wojenny stanął na przeszkodzie.

      • 2 1

  • zmienić. usprawnić system komunikacyjny

    i pozwolić ludziom działać.
    Łatwość komunikacji poprawia mobilność i spowoduje migrację ludności, podmiotów gospodarczych i kapitału.

    Bez tego to jedynie pudrowanie zwłok. Ale magistrat takie działania uwielbia, bo to zmiany bez zmiany...

    • 11 0

  • Poszerzyć Płk. Dąbka - zdecydowanie! (5)

    Przesunąć drzewa, poszerzyć ulicę, zbudować pas dla rowerów i poprawić szeroko rozumiane bezpieczeństwo na tej ulicy itd. a przestać "malować trawniki na zielono".

    • 24 4

    • poszerzanie ulic dzieli przestrzeń miejską i uzależnia mieszkańców od samochodów. (4)

      nie likwiduje korków, generuje więcej problemów niż je rozwiązuje.

      • 1 5

      • nie sądzsz, że jednak przydałoby się dostosować strukturę wiosek Oksywie, Pogórze (2)

        do współczesności?
        Bo te ulice to dawne drogi wioskowe z czasów gdy Gdynia z przyległościami miała z 5k mieszkańców (sama Gdynia to było 1k dusz)...

        Wiec nie powtarzaj komunałów i idei z całkiem odmiennej rzeczywistości miejsc i krajów, które taka transformację dawno już przeszły w skali całkowicie nieadekwatnej do naszych uwarunkowań...

        • 7 1

        • kierunki transformacji się w tych krajach zmieniały (1)

          kiedyś poszerzano ulice dla samochodów, obecnie priorytetowo traktuje się potrzeby osób chcących poruszać się po miastach pieszo, rowerem i środkami transportu publicznego (najlepiej szynowego, niekoniecznie pod ziemią). Warto wykorzystać obecną pandemię do poszerzenia wyobraźni i znajomości zmieniających się zasad polityki transportowej i przestrzennej miast.

          • 0 4

          • ale ulice poszerzono a systemu komunikacyjne zbudowano,

            więc można optymalizować i dopieszczać...

            Tego etapu nie przeskoczysz, bo to jak budować dom od dachu. No można... Tak jak można ugotować "zupę na gwoździu"...

            • 1 1

      • Hmmm..., no to zwężyć :)

        • 4 0

  • jadąc Śmidowicza człowiek ma wrażenie

    ze się cofnął w czasie, nie wiem co musieliby zrobić zeby ta dzielnica wyładniała

    • 16 1

  • proponuję zadbać o drogi a kosmetyka później (6)

    az sie prosi zeby poszerzyć zjazd z estakady w stronę Obłuza, Oksywia. Na zakrecie stoi jakaś rudera, gdzie kopca smieciami w piecu-przenieśc, przesunąć głębiej przystanki aut. i zrobić porządna szeroką drogę do tych dzielnic.

    • 25 1

    • im szersze drogi, tym dłuższe odległości do pokonania przez pieszych i większe korki. (5)

      tylko śmiałe inwestycje w sieć SKM na Obłuże i zwodzona kładka pieszo - rowerowa z Oksywia do centrum poprawi jakość systemu komunikacyjnego miasta.

      • 2 6

      • tak jest, projektujmy miasto pod 20latków, którzy za 20 lat będą stanowić 10% populacji (4)

        • 6 2

        • a co, mama nie nauczyła jeździć jowejkiem? (3)

          rowery wspomagane elektrycznie i poprawa komfortu ruchu pieszych i rowerzystów to przyszłość naszych miast. Miliony ładowane w rozbudowę sieci dróg nie poprawiają warunków jazdy tylko psują jakość życia mieszkańców. Samochody na obwodnice a nie do miasta!

          • 1 7

          • Ciebie z całą pewnością nie nauczono kultury wobec starszych. (2)

            Przyjmij do wiadomości, że Gdynia będzie się starzeć. Mity o zdrowym trybie życia jako gwarancji pełnej sprawności na późne lata odłóż między inne bajki. Też tego doświadczysz po 40tce. A pracować będziesz musiał do 67 roku życia.

            • 7 2

            • pracowałem do 67 roku życia i teraz często korzystam z roweru (1)

              sprawdziłem rower wspomagany elektrycznie i stwierdziłem, że jego funkcjonalność jest lepsza niż wiele osób może sobie wyobrazić. Poprawa warunków korzystania z rowerów to także poprawa warunków korzystania z możliwości chodzenia pieszo do wielu funkcji miasta dostępnych w zasięgu pieszego spaceru. Aktywne formy mobilności to niedoceniane elementy systemu transportowego polskich miast. Sama kolej typu SKM lub zelektryfikowana PKM na Oksywie może nie wystarczyć.

              • 2 0

              • w Chinach już się rowerami nie jeździ...

                Każdy pomysł lansowany jednostronnie, bezrefleksyjnie i bezkrytycznie daje dość niespodziewane efekty.
                Pekińskie "drogi rowerowe" mają rozmiary naszych pełnokrwistych jezdni. I to dwupasmowych. A i tak zadarzały się zatory. Tempo przemieszczania się również nie imponujące, niższe niż peleton Trojmiejskiego Przejazdu Rowerowego, bo dostosowane do "najsłabszego ogniwa" .

                I jeśli swoim rówieśnikom zalecasz zakup "elektryka", to, znając rynek, gratuluję emerytury!

                • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane