• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: dyskusja o zmianach w komunikacji

Mirosław
2 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119. Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119.

Grudniowe zmiany rozkładu jazdy pozbawiły mieszkańców Działek Leśnych, Chwarzna, Wiczlina i Witomina bezpośredniego połączenia z ul. Polską. - To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny - pisze w liście do naszej redakcji pan Mirosław.



Jak oceniasz grudniowe zmiany w rozkładzie jazdy w Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie, musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina.




Oto spostrzeżenia pana Mirosława:

Linie autobusowe, które dojeżdżają do Dworca Morskiego 119 i 133 obsługują wspólnie dwie sąsiadujące ze sobą dzielnice Wzgórze i Redłowo. Przy okazji zrezygnowano z bezpośredniego połączenia ul. Polskiej z dzielnicami Działki Leśne, Witomino Radiostacja, Witomino Leśniczówka i Chwarzno - Wiczlino, które zapewniały linie 137 i 160.

Nowy rozkład jazdy dyskryminuje mieszkańców aż czterech dzielnic, których pozbawiono bezpośrednich połączeń z ul. Polską i znajdującymi się tam miejscami pracy.

Owszem, zostawiono poranne 147 do Dworca Morskiego. Ale jak pasażerowie mają wrócić z powrotem do domów? Przesiadką przy Dworcu PKP? To zawsze jest kilka minut bezproduktywnego czekania, a w skali roku te kilka minut zamieni się w kilkanaście godzin dodatkowo wystanych w pogodę i niepogodę. To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny.

Z własnego doświadczenia wiem, że muszę czekać ok. 5 minut na przesiadkę w kierunku Chwarzna. Ubolewam nad utraconymi popołudniowymi połączeniami 160 z Dworca Morskiego w kierunku Chwarzna. Ta korekta w rozkładzie jest szczególnie dokuczliwa, tym bardziej że jest ona przeprowadzana w okresie zimowym.

Przy ulicy Polskiej znajdują się miejsca pracy przede wszystkim o charakterze robotniczym. Przypuszczam, że to Witomino ma bardziej robotniczy charakter od Wzgórza i Redłowa i to właśnie Witomino bardziej zasługuje na bezpośrednie połączenie z tamtym obszarem gdyńskiego portu.

Nie wiem, czym ta zmiana została podyktowana, bo na pewno nie konsultacjami społecznymi.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia:
Charakterystyczną cechą układu tras linii gdyńskiej komunikacji miejskiej jest ukształtowany ewolucyjnie przez wiele lat system względnie dużej liczby linii - zapewniających wiele połączeń bezpośrednich pomiędzy ważnymi dla mieszkańców źródłami i celami ruchu, ale przez to charakteryzujących się dość niskimi częstotliwościami kursów, np. co 30 minut.

Cecha ta w ciągu ostatnich kliku lat wielokrotnie poddawana była krytyce w różnych publikacjach medialnych. Przeciwnicy takiego modelu podkreślali, że w warunkach upowszechnienia się motoryzacji indywidualnej i wywoływanych przez nią zatorów drogowych, korzyść z linii o niskich częstotliwościach ma wyłącznie garstka ich użytkowników - podróżujących z rejonu przystanku początkowego do przystanku końcowego - gdy tymczasem większość pasażerów narzeka na zjeżdżające się stadami z różnych kierunków (a więc i z różnym opóźnieniem) autobusy linii obsługujących wspólnie daną dzielnicę. Właśnie jako przykład złej organizacji przewozów wskazywano kursy linii 160 grzęznące w zatorach drogowych w ul. Wiśniewskiego i spóźniające się autobusy linii 137 z Dworca Morskiego - na przykład wskutek zamkniętego przejazdu kolejowego w ciągu ul. Chrzanowskiego. Czytelnicy apelowali o zmianę modelu obsługi Gdyni na zmniejszający liczbę linii i oferujący przez to wyższą częstotliwość kursów na każdej z nich.

Biorąc pod uwagę zarówno odczucia społeczne, artykułowane w różnych publikacjach, jak i wyniki badań marketingowych preferencji transportowych mieszańców, z których jednoznacznie wynika bardzo wysoka ranga postulatu punktualności, a także wzrastające koszy utrzymywania modelu wieloliniowego, ZKM w Gdyni zdecydował się na stopniowe upraszczanie siatki połączeń - podobnie jak to ma obecnie miejsce w szeregu innych miast kraju - np. w Warszawie.

W przypadku zmian w rozkładach jazdy linii obsługujących Dworzec Morski, do powyższego doszło jeszcze kilka innych argumentów.

  1. Wskutek automatyzacji pracy w porcie, mocno spadła nam liczba pasażerów - pracowników korzystających z połączeń komunikacji miejskiej oferowanych do portu. Z badań marketingowych wynikało, że większość z nich nie podróżowała autobusami linii 137 i 190 w relacjach do i z Witomina, tylko przesiadała się w kierunku Obłuża, Oksywia, Grabówka, Leszczynek i Chyloni oraz różnych innych dzielnic. Nie będąc w stanie zapewnić bezpośredniego połączenia portu z każdą z tych dzielnic, uznaliśmy, że naszą rolą jest częste połączenie portu z centrum, stanowiącym węzeł przesiadkowy do pozostałych dzielnic. Dedykowane obsłudze portu linie 119 i 133 w niewielkim stopniu wykraczają swoją trasą poza centrum i obejmują obszary mało narażone na kongestię drogową.
  2. W ostatnich latach wzrosła funkcja turystyczna rejonu Dworca Morskiego i zaczęliśmy spotykać się z postulatem uproszczenia sposobu dojazdu do tego rejonu - poprzez zmniejszenie liczby linii i w miarę możliwości nałożenie na siebie ich tras w centrum. Wprowadzona w grudniu zmiana wychodzi naprzeciw tym postulatom.
  3. Gdynia zamierza aplikować o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych ze środków Unii Europejskiej. Warunki już ogłoszonego konkursu sformułowano w taki sposób, że elektryfikacji mogą zostać poddane tylko już istniejące linie, spełniające określone kryteria eksploatacyjne.


Wskutek przeprowadzonej analizy wielokryterialnej, do zastąpienia przez elektrobusy w pierwszym etapie wybrano m.in. linie 133 i 190, ale wymagało to pewnych modyfikacji ich oferty przewozowej. Aplikując trzeba posiadać m.in. wszystkie dokumenty (zgody) uprawniające do budowy stacji szybkiego ładowania na wybranych pętlach. Efektywne wykorzystanie ładowarki planowanej przy ul. Wójta Radtkego także wymagało scalenia linii 137 i 190 w jedną, o wyższej częstotliwości kursów.
Mirosław

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (257)

  • 282 (4)

    282 też ma zmienioną trasę, jedyny autobus , którym z Pogórza Górnego można było dojechać w okolice Riviery, a jeżdżę tam do pracy i wracałam Nim po godzinie 22 teraz muszę się przesiadać

    • 34 9

    • (2)

      zmień pracę

      • 9 8

      • weź kredyt

        • 9 6

      • ten co tak radził

        kiepsko skończył...

        • 11 3

    • W zaktualizowanej trasie linii 282 zmienił się tylko JEDEN przystanek - nie dojezdza już na Węzeł Franciszki Cegielskiej, tylko jedzie do Domu Marynarza. Przystanek Wzgorze Św. Maksymiliana SKM jest już za daleko od Rivery? Musisz jechać z Węzła 109, bo 100 metrów do przejścia to za dużo?

      • 8 0

  • Niech pan Mirosław przestanie jątrzyć

    i w pokorze podda się wyrokowi demokracji. 75,5 tysiąca Gdynian uznało, że polityka komunikacyjna UM jest doskonała!

    • 33 18

  • Po pierwsze przesiadki są łatwe, po drugie nie jeżdżą puste! (2)

    Co widzę 119 lub 133 między Centrum, a muzeum emigracji są puste! Dopiero w centrum się zapełniają. A 5 minut na przesiadkę to super.

    • 33 11

    • One jeżdżą puste miało być zamiast nie jedzą puste.

      • 0 9

    • są puste, bo jeżdżą co 15 minut (!!!)

      mieszkamy w bogatym mieście najwidoczniej. A 4 popołudniowe kursy 160 z Dw. Morskiego na Sokółkę to obcięto.

      • 7 3

  • Niech coś zrobią żeby trolejbusy się nie spóźniały

    • 23 10

  • Chcę autobus

    Pogórze Górne-Mały Kack Sandomierska.
    Co z tego , że będzie pusty. Ja chcę!

    • 36 16

  • dlaczego autobusy i trolejbusy w Gdyni notorycznie spóźniają się? (7)

    • 30 17

    • Bo stoją w korkach na przykład?

      • 19 3

    • bo włodarze Gdyni uznali że miasto nie potrzebuje nowych dróg...

      malujemy to co jest, nie ma sensu budować nic nowego :/ ...

      • 21 8

    • Bo są korki i remonty geniuszu (2)

      • 13 9

      • gdzie te remonty inteligencie? (1)

        • 16 6

        • Na Morskiej?

          • 8 4

    • Bo Szczurek do tej pory nie wpadł na pomysł poszerzenia Rolniczej

      • 16 4

    • pytanie zadane przez idiote?

      • 5 10

  • ja chcę autobus pod domem , ma podjechać pod klatkę schodową i zawieść mnie do biura pod same drzwi , nie wejściowe do budynku ale do biura 4 piętro . skaleczone społeczeństwo .

    • 31 17

  • Gdynia jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce. (4)

    • 43 13

    • Zaraz przyleci ten idiota (1)

      I napisze że kłamiesz bo wyimaginowane badania pokazują że Gdynia jest najlepsza we Wszechświecie i okolicach

      • 15 7

      • Nie, najpierw należy zaprzeczyć ewidentnemu kłamstwu!

        Gdynia nie jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce

        • 8 9

    • (1)

      A to że względu na komunikację miejską? Niestety nie, przyczyną korków są samochody

      • 6 8

      • I słaba komunikacja miejska

        • 5 0

  • (14)

    Jak już jest taka dyskusja o zwiększeniu częstotliwości kursowania poniektórych linii to uczepię się linii S. Ostatni kurs w kierunku Pustek Cisowskich o 23:10 i często wracając skmką z Wrzeszcza mogłam tylko się powściekać, bo kierowcy odjeżdżali dużo przed czasem, czasami nawet o 23:06 lub 23:07. Chyba tylko raz udało mi się zdążyć.

    Tak więc po popołudniowych zmianach klasyka - nocny spacer spod kościoła św Józefa (podjeżdżałam linią 710 pod kościół) na Wiklinową.

    Nie raz wracałam tak umęczona, że padałam w pościel tak jak stałam.

    • 34 11

    • Może zegarek sobie nastaw (8)

      • 6 12

      • (7)

        Ale śmieszne. Zegarek mam dobrze nastawiony.
        Nie raz pasażerowie pytani o 23:07 czy nie widzieli dyliżansu linii S odpowiadali że odjechała przed chwilą.

        Rozkład to rozkład, a jak kierowcy się spieszy do łóżka mógł wybrać inny zawód.

        • 9 8

        • Rozkład to rozkład, (3)

          Tylko że kierowcy mają podane godziny odjazdu z wybranych przystanków wyrównawczych. Np.:
          Pustki Cisowskie
          Raduńska
          Węzeł Żołnierzy Wyklętych
          3 Maj itp.

          • 6 3

          • (2)

            Fajnie, ale nie raz byłam świadkiem wcześniejszego odjazdu i bezczynnego "wietrzenia" wozu po kilka minut na kilku przystankach z rzędu.

            Gdzie tu logika?

            • 7 5

            • able (1)

              tos malo zaradna.

              zkm gdynia zasadniczo nie zezwala na takie wczesniejsze odjazdy, max to chyba min przed planowanym czasem. zdazy ci sie, dzwon do zkm i zglaszaj, kierowca dostanie bure a przy powtarzeniu prawdopodobnie zwolnienie, ale ja tez sugerowal bym pierw sprawdzic czy zegarek poprawnie nastawilas.

              natomiast jesli faktycznie kierowca odjechal wczesniej o te 5 min, masz opcje wziasc taxe i dociekac zwrotu kosztow, szczegolnie jesli masz miesieczny, ale to nie latwa procedura :)

              mozesz oczywiscie nie zrobic nic poza napisaniem na forum, co rozsmieszy kupe osob :D

              • 6 6

              • Na szczęście od 13 grudnia mam prawo jazdy więc tym samym spokój od niedomytych babć, rozklekotanych autobusów, i takich "niespodzianek".

                • 5 5

        • ZKM nie lubi SKM

          To jest jakiś nasz trójmiejski antagonizm. Powinien być jeden przewoźnik na całe Trójmiasto

          • 7 3

        • (1)

          Może do łóżka z tobą, Natalko?

          • 5 5

          • wujek cięta riposta czy kandydat PO na prezydenta Legionowa?

            • 7 3

    • Cieszę się

      Twoim dramatem

      • 8 0

    • (1)

      Wybacz, ale nie uwierzę w to, że kierowcy odjezdzali 3 lub 4 min przed czasem.

      • 6 3

      • Następna pieniaczka.

        • 1 7

    • SKM

      Myślę, że dobrym rozwiązaniem byłoby podjechanie SKM-ką do Grabówka. SKM jest tam o 23:13, a S na Morskiej-Estakadzie o 23:22 - na pewno zdążysz :)

      • 5 3

    • Zadzwoń

      Do mnie to podwioze niezobowiązująco

      • 5 5

  • gdynskie lobby autobusowe

    w godzinach poludniowych i poznowieczornych stada pustych autobusow , a co stac nas!

    • 25 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane