• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia idzie na wojnę o OPAT

Michał Sielski
3 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje. Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje.

- To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest dobre dla Pomorza i Polski. Będziemy więc eleganccy, ale stanowczy. Nie ustąpimy, bo brak finansowania OPAT ze środków centralnych to decyzja polityczna - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek przed wyjazdem na spotkanie komisji drogowej w Sejmie.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
O budowie 14-kilometrowej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej mówi się od lat. Ale nie tylko mówi. Droga, która ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę połączyć się z trasą na Hel, doczekała się już konkretnych działań. Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha. Gmin oczywiście na to nie stać.

Czy państwo powinno finansować budowę OPAT?

- Dzięki temu powstanie obwodnica całej metropolii, a ruch tranzytowy zostanie oddzielony od lokalnego. Warto wiedzieć, że na drodze krajowej nr 6 natężenie ruchu wynosi w sezonie 60 tys. pojazdów na dobę. Dlatego właśnie droga powinna mieć charakter krajowy - może być ekspresowa lub o charakterze przyspieszonym. Z oczywistych względów korzystają z niej osoby z całej Polski - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Tymczasem zgody na finansowanie z budżetu centralnego wciąż nie ma. I to w sytuacji, gdy państwo buduje obwodnice w miastach, gdzie natężenie ruchu jest trzykrotnie mniejsze.

Nie trzeba jednak szukać odległych i tak jaskrawych przykładów: Południowa Obwodnica Gdańska czy Trasa Sucharskiego nie są finansowane wyłącznie ze środków Gdańska.

Zobacz także: Unijne pieniądze na drogi ekspresowe na Pomorzu.

Urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekonują jednak, że szanse na to, by powstała tu droga ekspresowa za pieniądze państwa są minimalne.

- Wróćmy do rzeczywistości. Szanse na to są minimalne, albo wręcz żadne - rozwiewa nadzieje dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek. - Dokumentacja nie spełnia wymogów dla dróg ekspresowych. Może być przyspieszona, ale nie ekspresowa. Przypomnę, że Trasę Kaszubską procedujemy od trzech lat - to nie są proste sprawy. Dokumentacji OPAT nie można zostawić na takim etapie, bo decyzja środowiskowa nie zostanie wydana dla wariantów, które praktycznie się od siebie nie różnią - przekonuje.

Czytaj więcej: Dlaczego OPAT nie powstanie.

Dlatego władze Gdyni i samorządowcy zrzeszeni w stowarzyszeniu Norda chcą przekonać polityków, że za drogę, którą co roku na wakacje zmierza także "warszawka", powinno zapłacić państwo. 5 grudnia w sejmie spotka się komisja opiniująca projekty drogowe.

- Będziemy rozmawiać o wspólnych cechach Obwodnicy Metropolitalnej i OPAT-u. Jeśli nie zrobimy OPAT-u, to metropolitalna nie będzie przecież kompletna. Oba projekty należy traktować jako całość - przekonuje poseł Stanisław Lamczyk.

Wsparcie posła Platformy Obywatelskiej będzie ważne, bo wspomniana Obwodnica Metropolitalna już w pierwszym założeniu powstawać miała za pieniądze krajowe. Na razie jest jeszcze melodią przyszłości, ale brzmiącą nieco wyraźniej niż OPAT.

- Brak finansowania dla OPAT to decyzja polityczna - nie ma złudzeń prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Tymczasem projekt nie jest regionalny, ale krajowy. My nie mówimy, że droga ma być ekspresowa, ale krajowa - to fundamentalna różnica! O OPAT wszyscy będą mówić coraz głośniej, bo my o to zadbamy. Nie cofniemy się. Nie szukamy wrogów, ale sojuszników, więc będziemy eleganccy, ale stanowczy - mówi z pasją Wojciech Szczurek. - To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest ważne dla Pomorza i Polski. Bez tej drogi Obwodnica Metropolitalna będzie miała mylącą nazwę, bo de facto będzie półmetropolitalna. Nie ominie się nią przecież całej metropolii. Nie mamy szansy na wkład własny nawet przy współfinansowaniu z unijnego programu RPO. Gmin na to nie stać, także dlatego pomoc państwa jest nieodzowna - zaznacza.

Wizualizacja OPAT-u. Tu jeszcze z dwoma pasami ruchu.

Opinie (286) 4 zablokowane

  • Tak dla OPAT (rozszerzmy projekt, łatwiej będzie o kasę) (2)

    Od lat śledzę rozwój budowy OPAT.
    Jestem zdecydowanie za jego budową.
    Nie da się ukryć, że brak środków krajowych świadczy o decyzjach politycznych, zwłaszcza, że jest praktycznie podjęta decyzja o budowie Obwodnicy Metropolitalnej (czytaj dojazd Żukowa do Gdańska znacznie kosztowniejszy projekt, daleko więcej niż 1,6 mld zł), która zupełnie nie dotyczy Gdyni(oraz Rumi, Redy, Wejherowa) kończąc się na węźle do Chwaszczyna.

    Może łatwiej będzie Władzom w Warszawie zorganizować pieniądze na budowę OPAT, kiedy rozwiniemy go o połączenie z Obwodnicą Metropolitalną.
    Moja propozycja jest taka aby połączyć OPAT z Obwodnicą Metropolitalną poprzez poszerzenie Obwodnicy Trójmiasta do 3 pasów ruchu na odcinku od węzła Chwaszczyno do węzła Chylonia (2 ostanie zjazdy Obwodnicy).
    W ten sposób uzyskamy Obwodnicę dla wszystkich mieszkańców Trójmiasta i mieszkańców Polski. Z Warszawy na Hel bez korków (ominiemy w ten sposób wszystkie miasta Trójmiasta i gmin ościennych).

    Liczę na to, że nowy Minister Transportu Pani Elżbieta Bieńkowska będzie bardziej patrzyła na rzeczywiste potrzeby drogowe.

    Zdecydowanie popieram dążenia władz Gdyni dla taj Inwestycji.
    Jestem gotów wziąć udział w manifestacji popierającej budowę OPAT.

    • 12 8

    • Minister Transportu Pani Elżbieta Bieńkowska będzie bardziej patrzyła na rzeczywiste potrzeby drogowe

      patrzeć to ona może na somatyke irańska jako filolog;))

      • 4 1

    • Napewno

      Pozdrawiam

      • 0 0

  • Tu nie chodzi o pieniądze. Dopóki rządzi Tusk i PO ta droga nie powstanie i kropka

    Tysiące osób stojących tam w korkach niech sobie to przemyśli przy urnie wyborczej.

    • 7 9

  • opat

    no tak wybory coraz bliżej

    • 6 5

  • OPAT przyda sie latem a trasa Lęborska przez cały rok

    A co z trasą Lęborską która pozwoliłaby ominąć Rumię, Redę i Wejherowo jadącym w kierunku Szczecina. Moim zdaniem trasa Lęborska powinna mieć wyższy priorytet.

    • 12 5

  • Szczurek ??? (3)

    Co lotnisko.....

    • 15 8

    • Lotnisko było (1)

      zostało dostosowane za niewielkie pieniądze, może 10% kosztów rozbudowy lotniska w Gdańsku. Dla ciebie lepiej pewnie by było gdyby powstała tam galeria. Lotnisko jest bardzo ważnym elementem strategicznego rozwoju miasta - trzeba tylko spojrzeć trochę dalej..

      • 7 8

      • No właśnie, trzeba spojrzeć trochę dalej, na przykład 15 km dalej żeby zobaczyć, iż jest tam lotnisko na 5 mln paxów, które spokojnie daje radę obsłużyć cały region Pomorza, no ale rozumiem, ono jest w Gdańsku, więc trzeba sobie podbudować ego. No i małe, deficytowe lotnisko dla awionetek nie jest żadnym bodźcem stymulującym rozwój miasta tylko raczej kulą u nogi, na którą rokrocznie trzeba będzie dokładać miliony zł z budżetu, w zamian nie będzie nowych dróg czy innej infrastruktury, a to z pewnością przełoży się na rozwuj miasta... w negatywnym sensie.

        • 9 2

    • Brawo

      • 3 0

  • Szczurek ??? (3)

    co
    Infobox

    • 15 11

    • infobox jest pomysłem rewelacyjnym (1)

      już dawno nie spotkałem się z tak ciekawym projektem zagospodarowania zaniedbanej przestrzeni miejskiej.

      • 6 7

      • Czy to była jedyna zaniedbana przestzreń miejska w Gdyni ?

        Rozumiem, że możemy spodziewać się następnych, przynajmniej kilkudziesięciu "ciekawych" Infoboxów ?

        • 7 0

    • Brawo

      • 2 0

  • Szczurek ??? (2)

    co
    Pomorski Park Naukowo-Technologiczny

    • 15 5

    • widać Gdańszczury zazdroszczą

      i chcą prze-czarnoPiaRować naszego prezydenta

      • 5 5

    • psy szczekają

      karawana jedzie dalej

      • 1 1

  • Szczurek marnuj nadal kasę - a na wyzwania ich nigdy nie starczy

    • 9 5

  • Szczurek ??? (1)

    co
    Kotara Arena

    • 11 8

    • 88% poparcia

      • 3 1

  • OPAT a gdyńskie lotnisko w Kosakowie

    Za chwilę KE może dowalić 200 mln kary za wybujałe ambicje Gdyni i Szczurka więc pojawia się lament

    • 15 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane