- 1 "Mężczyzna z wężem" zatrzymany (76 opinii)
- 2 Biegli zbadali list Grzegorza B. (164 opinie)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (358 opinii)
- 4 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (289 opinii)
- 5 Paragon grozy za kurs taksówką (473 opinie)
- 6 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (65 opinii)
Gdynia idzie na wojnę o OPAT
- To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest dobre dla Pomorza i Polski. Będziemy więc eleganccy, ale stanowczy. Nie ustąpimy, bo brak finansowania OPAT ze środków centralnych to decyzja polityczna - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek przed wyjazdem na spotkanie komisji drogowej w Sejmie.
O budowie 14-kilometrowej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej mówi się od lat. Ale nie tylko mówi. Droga, która ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę połączyć się z trasą na Hel, doczekała się już konkretnych działań. Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha. Gmin oczywiście na to nie stać.
Tymczasem zgody na finansowanie z budżetu centralnego wciąż nie ma. I to w sytuacji, gdy państwo buduje obwodnice w miastach, gdzie natężenie ruchu jest trzykrotnie mniejsze.
Nie trzeba jednak szukać odległych i tak jaskrawych przykładów: Południowa Obwodnica Gdańska czy Trasa Sucharskiego nie są finansowane wyłącznie ze środków Gdańska.
Zobacz także: Unijne pieniądze na drogi ekspresowe na Pomorzu.
Urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekonują jednak, że szanse na to, by powstała tu droga ekspresowa za pieniądze państwa są minimalne.
- Wróćmy do rzeczywistości. Szanse na to są minimalne, albo wręcz żadne - rozwiewa nadzieje dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek. - Dokumentacja nie spełnia wymogów dla dróg ekspresowych. Może być przyspieszona, ale nie ekspresowa. Przypomnę, że Trasę Kaszubską procedujemy od trzech lat - to nie są proste sprawy. Dokumentacji OPAT nie można zostawić na takim etapie, bo decyzja środowiskowa nie zostanie wydana dla wariantów, które praktycznie się od siebie nie różnią - przekonuje.
Czytaj więcej: Dlaczego OPAT nie powstanie.
Dlatego władze Gdyni i samorządowcy zrzeszeni w stowarzyszeniu Norda chcą przekonać polityków, że za drogę, którą co roku na wakacje zmierza także "warszawka", powinno zapłacić państwo. 5 grudnia w sejmie spotka się komisja opiniująca projekty drogowe.
- Będziemy rozmawiać o wspólnych cechach Obwodnicy Metropolitalnej i OPAT-u. Jeśli nie zrobimy OPAT-u, to metropolitalna nie będzie przecież kompletna. Oba projekty należy traktować jako całość - przekonuje poseł Stanisław Lamczyk.
Wsparcie posła Platformy Obywatelskiej będzie ważne, bo wspomniana Obwodnica Metropolitalna już w pierwszym założeniu powstawać miała za pieniądze krajowe. Na razie jest jeszcze melodią przyszłości, ale brzmiącą nieco wyraźniej niż OPAT.
- Brak finansowania dla OPAT to decyzja polityczna - nie ma złudzeń prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Tymczasem projekt nie jest regionalny, ale krajowy. My nie mówimy, że droga ma być ekspresowa, ale krajowa - to fundamentalna różnica! O OPAT wszyscy będą mówić coraz głośniej, bo my o to zadbamy. Nie cofniemy się. Nie szukamy wrogów, ale sojuszników, więc będziemy eleganccy, ale stanowczy - mówi z pasją Wojciech Szczurek. - To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest ważne dla Pomorza i Polski. Bez tej drogi Obwodnica Metropolitalna będzie miała mylącą nazwę, bo de facto będzie półmetropolitalna. Nie ominie się nią przecież całej metropolii. Nie mamy szansy na wkład własny nawet przy współfinansowaniu z unijnego programu RPO. Gmin na to nie stać, także dlatego pomoc państwa jest nieodzowna - zaznacza.
Wizualizacja OPAT-u. Tu jeszcze z dwoma pasami ruchu.
Opinie (286) 4 zablokowane
-
2013-12-03 13:01
brak finansowania OPAT ze środków centralnych to decyzja polityczna (5)
i ja się pod tym podpisuję oburącz, choć dodałbym jeszcze kilka innych inwestycji priorytetowych dla rozwoju Gdyni.
Brawo prezydencie trzymajmy kciuki.- 29 25
-
2013-12-03 13:29
Ja też się podpisuję! (4)
OPAT to droga nie tylko o znaczeniu krajowym, ale i europejskim. To między innymi tędy będą dojeżdżać pasażerowie najlepszego polskiego lotniska - Gdynia Babie Doły, które za 2 - 3 lata stanie się najważniejszym portem lotniczym tej części Europy. Przewiduję, że za dwa lata będzie z niego korzystać ok. 30 tysięcy pasażerów dziennie, lotnisko będzie miało około 100 destynacji, w tym ok. 80 do miast polskich i europejskich, 8 do Azji (m.in. Tokio, Dubai, Pekin), 8 do Ameryki (Nowy Jork, Chicago, Meksyk), kilka do Afryki. Myślę, że specjalnie dla niektórych uruchomimy połączenie do Lwowa, żeby frustraci i zazdrośnicy zza miedzy mogli odreagować i zobaczyć, skąd pochodzą ich przodkowie. Mnóstwo turystów będzie też korzystać z Centrum Sportów Zimowych Gdynia Donas - trasy narciarskie, skocznie narciarskie z konkursami Pucharu Świata (warto pomyśleć o zbudowaniu skoczni mamuciej). To są kolejne tysiące ludzi, którzy będą dojeżdżać.
Poza tym ostatnio systematycznie wzrasta liczba mieszkańców Gdyni, z moich obliczeń wynika, że każdego roku przybywa ok 3 - 4 tysiące gdynian, podczas gdy dla porównania w Gdańsku ubywa ok. 5 tysięcy rocznie. A zatem za kilka lat staniemy się stolicą województwa - nowe urzędy, instytucje.
Dlatego właśnie wstałem, tupię nóżką i krzyczę: macie sami wszystko przygotować, zbudować, za wszystko zapłacić, a my w Infoboxie będziemy chwalić się naszym wielkim sukcesem. A jeśli nie zbudujecie, to znaczy że jest to decyzja polityczna!- 19 4
-
2013-12-03 16:50
to jest totalna żenada może i idź na plażę wtedy główka zostanie przewietrzona
i przestanie boleć.
Widzisz Turcy to obecnie najbardziej prorozwojowy kraj, przygotowują się także do budowy elektrowni atomowej. Biorąc pod uwagę te wskaźniki, OECD umieściła Turcję w swoich prognozach w pierwszej dziesiątce najbardziej rozwiniętych gospodarczo państw świata. Wzrost tureckiego PKB w 2010 roku wyniósł 8,9 proc., przewyższając nawet tempo chińskie; również wzrost w 2011 roku przekroczył zakładane tempo i wyniósł blisko 8,5 procent, podobnie jest i za 2012. Turcja che współpracować z Gdynią, ale....- 0 10
-
2013-12-03 18:21
Brawo! (2)
Uczeń przerósł "mistrza" - bezstronnego. A bezstronny najwyraźniej jest sfrustrowany, że na forum pojawił się ktoś o jeszcze bardziej wybujałej wyobraźni :)
Ciekawi mnie tylko jedna rzecz. Dostajesz plusy i interesujące jest to, czy dostajesz je od tych, którzy zrozumieli gorzką ironię, czy może od tych, którzy tylko czytają nagłówek i może pierwsze zdanie, a na resztę nie mają czasu lub nie rozumieją.
pozdrawiam i do zobaczenia na otwarciu mamuta :) Już widzę prezydenta Szczurka przecinającego wstęgę na progu skoczni :)- 10 0
-
2013-12-03 18:49
(1)
Myślę, że tak pół na pół :) Niektórzy pewnie są zbyt zaślepieni, żeby wyczuć ironię bądź, co gorsze, naprawdę w to wierzą ;)
- 4 0
-
2013-12-04 11:50
ty chyba biedny człowieku w nic nie wierzysz?
bardzo ci współczuje
- 0 0
-
2013-12-03 13:07
OPAT to inwestycja godna uwagi
a nie jakieś bajla bajla Panie Wojciechu
- 5 12
-
2013-12-03 13:14
OPAT to się buduje od 2009 i z fazy planowania nie wyszło, a biednemu Wojtkowi ciągle wiatr i Platforma w oczy.
- 16 3
-
2013-12-03 13:16
juz jak to widze jak POwski element w Sejmie przestraszy sie Szczurka & kolesi
poprostu smiech i zenada.
- 13 4
-
2013-12-03 13:17
Nie da się ukryć,
że dopóki politykę miesza się z biznesem nie ma szans na racjonalne gospodarowanie wspólnymi pieniędzmi. Pamiętajcie, że korupcja dotyczy prawie wszystkich w tym kraju.
P.S. Tak jestem tym frajerem co płaci mandat i bierze punkty bo woli dać się okraść państwu niż korumpować urzędnika.- 9 0
-
2013-12-03 13:18
Szczurek ze Szczurkiem
dogadajom siem ????
- 7 6
-
2013-12-03 13:19
postawić szlaban i pobierać opłaty od niepomorskich
i tak do skutku aż znajdą się fundusze na budowę
- 17 2
-
2013-12-03 13:24
Już w czerwcu było wiadomo, że pomorskie dostanie sporą kasę (zdaje się coś koło 1,5 miliarda euro) na takie inwestycje. Gdzie do tej pory byli włodarze?
Swoją drogą - ładna kasa za 14 kilometrów drogi ekspresowej.- 12 5
-
2013-12-03 13:32
Nasz prezydent rządzi jak cesarz rzymski. (4)
Generalnie, zajmuje się rzeczami przerastajacymi zwykłych gdyńskich śmiertelników i go nie widać. Jednak, od czasu do czasu, "z pasją" urządza igrzyska, aby podwładni mieli go, za co, wielbić.
- 18 11
-
2013-12-03 16:42
tiaaa, np. hospicjum, Experyment, teatr, przedszkola, baseny (3)
to nie sa ludzkie inwestycje. Masz rację.
- 5 2
-
2013-12-03 16:52
... żłobek
- 5 0
-
2013-12-03 18:38
A propos, nowe hospicjum zaczęło się od pieknego zdjęcia na którym Szczurek sfotografował się z dyrektorem,
kiedy już z 1% podatku, hospicjum zebrało 4mln złotych, więc nie do miasta należała inicjatywa, tylko skorzystali z inicjatywy obywateli. Po drugie może powiesz ile złotówek dało miasto, na każdą złotówkę obywateli. Po trzecie, jak wyglądałoby hospicjum, gdyby przeznaczyć na nie całą kwotę wydaną na Infoboks, z którego, notabene, nikt nie korzysta (codziennie przejeżdżam obok) i za kilka lat zniknie.
- 5 2
-
2013-12-03 18:58
Ale co ? Dał ze swojego na hospicjum, zabrał swoim dzieciom ?
Ty na jego miejscu dałbyś ziemię należącą do miasta na nowy budynek, ja bym dał, nie znam nikogo, kto by nie dał na taki cel, bo to normalne.
- 4 0
-
2013-12-03 13:38
skandal !!!!!!!
!
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.