• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia idzie na wojnę o OPAT

Michał Sielski
3 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje. Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje.

- To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest dobre dla Pomorza i Polski. Będziemy więc eleganccy, ale stanowczy. Nie ustąpimy, bo brak finansowania OPAT ze środków centralnych to decyzja polityczna - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek przed wyjazdem na spotkanie komisji drogowej w Sejmie.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
O budowie 14-kilometrowej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej mówi się od lat. Ale nie tylko mówi. Droga, która ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę połączyć się z trasą na Hel, doczekała się już konkretnych działań. Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha. Gmin oczywiście na to nie stać.

Czy państwo powinno finansować budowę OPAT?

- Dzięki temu powstanie obwodnica całej metropolii, a ruch tranzytowy zostanie oddzielony od lokalnego. Warto wiedzieć, że na drodze krajowej nr 6 natężenie ruchu wynosi w sezonie 60 tys. pojazdów na dobę. Dlatego właśnie droga powinna mieć charakter krajowy - może być ekspresowa lub o charakterze przyspieszonym. Z oczywistych względów korzystają z niej osoby z całej Polski - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Tymczasem zgody na finansowanie z budżetu centralnego wciąż nie ma. I to w sytuacji, gdy państwo buduje obwodnice w miastach, gdzie natężenie ruchu jest trzykrotnie mniejsze.

Nie trzeba jednak szukać odległych i tak jaskrawych przykładów: Południowa Obwodnica Gdańska czy Trasa Sucharskiego nie są finansowane wyłącznie ze środków Gdańska.

Zobacz także: Unijne pieniądze na drogi ekspresowe na Pomorzu.

Urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekonują jednak, że szanse na to, by powstała tu droga ekspresowa za pieniądze państwa są minimalne.

- Wróćmy do rzeczywistości. Szanse na to są minimalne, albo wręcz żadne - rozwiewa nadzieje dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek. - Dokumentacja nie spełnia wymogów dla dróg ekspresowych. Może być przyspieszona, ale nie ekspresowa. Przypomnę, że Trasę Kaszubską procedujemy od trzech lat - to nie są proste sprawy. Dokumentacji OPAT nie można zostawić na takim etapie, bo decyzja środowiskowa nie zostanie wydana dla wariantów, które praktycznie się od siebie nie różnią - przekonuje.

Czytaj więcej: Dlaczego OPAT nie powstanie.

Dlatego władze Gdyni i samorządowcy zrzeszeni w stowarzyszeniu Norda chcą przekonać polityków, że za drogę, którą co roku na wakacje zmierza także "warszawka", powinno zapłacić państwo. 5 grudnia w sejmie spotka się komisja opiniująca projekty drogowe.

- Będziemy rozmawiać o wspólnych cechach Obwodnicy Metropolitalnej i OPAT-u. Jeśli nie zrobimy OPAT-u, to metropolitalna nie będzie przecież kompletna. Oba projekty należy traktować jako całość - przekonuje poseł Stanisław Lamczyk.

Wsparcie posła Platformy Obywatelskiej będzie ważne, bo wspomniana Obwodnica Metropolitalna już w pierwszym założeniu powstawać miała za pieniądze krajowe. Na razie jest jeszcze melodią przyszłości, ale brzmiącą nieco wyraźniej niż OPAT.

- Brak finansowania dla OPAT to decyzja polityczna - nie ma złudzeń prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Tymczasem projekt nie jest regionalny, ale krajowy. My nie mówimy, że droga ma być ekspresowa, ale krajowa - to fundamentalna różnica! O OPAT wszyscy będą mówić coraz głośniej, bo my o to zadbamy. Nie cofniemy się. Nie szukamy wrogów, ale sojuszników, więc będziemy eleganccy, ale stanowczy - mówi z pasją Wojciech Szczurek. - To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest ważne dla Pomorza i Polski. Bez tej drogi Obwodnica Metropolitalna będzie miała mylącą nazwę, bo de facto będzie półmetropolitalna. Nie ominie się nią przecież całej metropolii. Nie mamy szansy na wkład własny nawet przy współfinansowaniu z unijnego programu RPO. Gmin na to nie stać, także dlatego pomoc państwa jest nieodzowna - zaznacza.

Wizualizacja OPAT-u. Tu jeszcze z dwoma pasami ruchu.

Opinie (286) 4 zablokowane

  • OPAT TAK! W tym kształcie NIE!

    Taki przebieg OPAT zamieni dużą część już podzielonej Redy w węzeł komunikacyjny. Podzieli miasto jeszcze bardziej zupełnie oddzielając część dzielnic. Istniejącą, zabudowaną dzielnicę przetnie na pół. Tę część trasy trzeba przeprojektować i wypuścić ruch na Półwysep po prostej przez lasy robiąc do Redy tylko zjazd. Przy istnieniu Trasy Kaszubskiej tranzyt do Szczecina spokojnie sobie poradzi.

    • 9 14

  • kto mieczem wojuje od miecza ginie. Nie siliłbym się i nie prężył muskułów, bo projekt i tak padnie.

    • 13 19

  • (2)

    poza opat gdynia i gdansk wspolnie
    (tak wiem ze to trudne slowo dla trojmiejskich "politykow")
    powinny jak najszybciej zbudowac nawet najprostsze drogi obwodowe choc czesciowo odciazajace Chwaszczyno i Żukowo
    bo rozwiazania komunikacyjne w tych miejscowosciach wolaja o pomste do nieba i nie tylko korkuja trojmiasto ale i niszcza zycie tam mieszkajacych...

    • 16 4

    • (1)

      a mieszkańcy Chwaszczyna i Osowy z tego co pamiętam nie chcieli drogi szybliego ruchu. Więc nie robić im żadnej drogi.

      • 5 3

      • mowimy o drogach obwodowych omijajacych centrum miast a nie o drogach szybkiego ruchu ani stupasmowych obwodnicach

        a przy takim jak twoje mysleniu to ludzie dalej by siedzieli na drzewach i banany prostowali (by byly zgodne z unijanorma...)

        • 1 1

  • To jest ZEDECYDOWANIE DROGA O ZNACZENIU KRAJOWYM (4)

    Wiecznie zapchana pojazdami z tablicami rejestracyjnymi z calego kraju.
    Przede wszystkim jednak korzystaja z niej pojazdy z Mazowsza, Lodzkiego, Gornego Slaska, Swietokrzyskiego i Malopolski. Coraz czesciej jada nia Rosjanie.
    Czy to jest malo????? Dla Kogo to jest malo?????
    Poza szczytem mozna na niej zobaczyc wiecej pojazdow z obcymi tablicami niz miejscowych.
    Duzemu i Malemu Trojmiastu sluzy ona glownie w godzinach szczytowych, poza nim widac na niej kawal zmotoryzowanego swiata.

    • 32 10

    • Drogi krajowe niebędące ekspresowymi (3)

      w Gdyni musi wybudować Gdynia. Takie są przepisy. Tak jak trasę W-Z budował Gdańsk a nie państwo. Gdynia do takiej drogi może dostać wsparcie unijne.

      • 11 2

      • Caly budzet Gdyni wynosi 200 mln. (2)

        Napisz mi madralo jak Gdynia z takim brakiem kasy
        ma wybudowac droge za 1,66 mld ???
        Jakie dotacje, do czego, do 50 mln z gdynskiego budzetu. Reszta budzetu musi pojsc na inne cele: zima, drogi lokalne, etc....

        • 3 11

        • i 20 mln na reklamę władzy w swoim mieście

          nie zapominaj o tym... i tak przez lata urzędowania

          • 5 2

        • Przestań bredzić. Budżet Gdyni to ok. 1,35 miliarda zł. Policz sobie teraz zbędne inwestycje jak:
          lotnisko - obecnie (licząc też koszty funkcjonowania) to już będzie ok. 200 mln zł
          szkoła filmowa - planowane 40 mln zł
          estakada rowerowa - 10 mln zł
          infobox - 8 mln zł
          I już by było na 15% wkładu własnego, do tego inne gminy i samorząd województwa też by się dorzuciły a o resztę można się starać z funduszy unijnych, tylko trzeba myśleć realnie a wywalać kasę na pomniki głupoty.

          • 7 2

  • szczurek i reszta Polski...

    przeciez to jego wybor wiec niech nie placze.

    • 17 13

  • W korku na wakacje

    Zapytaj ludzi w Polsce gdzie jest Reda. Od wielu lat to robię licząc na inną odpowiedź. Niestety, w ogromnej większości jest taka sama - tam gdzie się stoi w korku na Hel!

    • 29 2

  • Co z korkami z chwaszczyna do żukowa. Zwariować można. (1)

    • 12 4

    • To jest sprawa powiatu kartuskiego, ani Gdyni czy Gdańska

      • 5 0

  • budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 zł a 1,66 mld zł brutto (1)

    spory rozrzut :)

    • 7 7

    • dobre - trzeba wybrac najtańszą ofertę i będzie dobrze :)

      • 0 0

  • Po jakie licho było lotnisko w Gdyni (7)

    Te pieniądze trzeba było przeznaczyć na drogi, ale chore ambicje przeważyły i ekipa Szczurka musiała prosić o pomoc Gdańsk.

    • 38 26

    • darek tu nie Przychodnia Zdrowia Psychicznego (6)

      jak masz problemy z dotarciem tam podam ci adres, abyś nie błądził PO tym forum

      • 5 22

      • o Bezstronny! (3)

        Skoro umiesz już wrzucać linki, wrzuć proszę link do unijnego dzieła o 0,5 milionowej Gdyni. Udowodnisz, ze nie jesteś MITOMANEM.

        Nigdy ci tego nie odpuścimy.

        • 13 3

        • wszystko robicie celem pognębienia najbardziej rozwojowego z miast (2)

          bo się boicie, a przykładem dobitnym jest m.in. OPAT.
          A link ci wskazałem do programów unijnych abys sobie po hasie wyszukał, bo moderator link wyciął.
          W programie pisze jasno, że do 2050 r. miasta z dynamiką rozwojową podobną do Gdyni mogą wzrosnąć 2x z tego prosty rachunek.

          No dla ciebie pewnie nie, bo niczym Neron najchętniej psychopacie, podpaliłbyś to wspaniałe miasto, aby nie sprawiało konkurencji wiadomo komu?

          • 6 18

          • jesteś jednak MITOMANEM.

            miałeś szansę wesprzeć się odnośnikiem do dokumentu (rzekomego) - nie zrobiłeś tego,

            bo ten DOKUMENT nie istnieje!

            Mówiłem ci. Szkodzisz innym. Lecz się, mitomanie.

            • 12 3

          • Chwila chwila. Jeszcze niedawno twierdziłeś, że 500 tys. mieszkańców Gdynia będzie miała w 2030 r., teraz już się robi 2050 r.? Po drugie wystarczy zajrzeć do oficjalnych danych GUS i sprawdzić sobie przyrost naturalny oraz saldo migracji dla Gdyni a nie czytać jakieś bliżej nieokreślone programy unijne aby wydedukować jak może się zmieniać liczba mieszkańców. Po trzecie podaj link, już ci pokazano, że można podać bezpośredni link, np:
            3w.trojmiasto.pl

            • 8 2

      • Ale przecież to sam Nadprezydent rozważał oddanie Kosakowa w ręce Gdańska.

        O, żeby nie było - http :// bitly/18XqKH4

        PS. Wiem, Wyborcza kłamie.

        • 15 2

      • adres znasz z autopsji? leczysz się tam?

        ale niestety nieskutecznie, zmień przychodnię i lekarzy

        • 2 0

  • Moze przyszedl juz czas na protesty z prawdziwego zdarzenia (3)

    Raz a porzadnie zrobic serie blokad Obwodnicy Trojmiasta. Zamknac zdecydowanie wjazd do Gdyni na wysokosci zjazdow do Oliwy-Osowy, badz Wrzeszcza. Pokazac GORZE co to za droga ta Obwodnica i jakie prawdziwe znaczenie ma dla reszty kraju.
    Miejscowi poradza sobie w tym czasie znanymi oplotkami, ale Warszafka i reszta utkna na amen.

    • 25 10

    • totalna blokada w sezonie letnim

      jestem ZDECYDOWANIE ZA

      • 9 3

    • zablokuj sobie mozg !

      • 5 8

    • I jak się w taką zblokowaną obwodnicę wbijesz, to pierwszy będziesz pluł, że co to za swołocz sobie wymyśliła.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane