- 1 "Mężczyzna z wężem" zatrzymany (75 opinii)
- 2 Biegli zbadali list Grzegorza B. (164 opinie)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (358 opinii)
- 4 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (289 opinii)
- 5 Paragon grozy za kurs taksówką (473 opinie)
- 6 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (64 opinie)
Gdynia idzie na wojnę o OPAT
- To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest dobre dla Pomorza i Polski. Będziemy więc eleganccy, ale stanowczy. Nie ustąpimy, bo brak finansowania OPAT ze środków centralnych to decyzja polityczna - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek przed wyjazdem na spotkanie komisji drogowej w Sejmie.
O budowie 14-kilometrowej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej mówi się od lat. Ale nie tylko mówi. Droga, która ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę połączyć się z trasą na Hel, doczekała się już konkretnych działań. Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha. Gmin oczywiście na to nie stać.
Tymczasem zgody na finansowanie z budżetu centralnego wciąż nie ma. I to w sytuacji, gdy państwo buduje obwodnice w miastach, gdzie natężenie ruchu jest trzykrotnie mniejsze.
Nie trzeba jednak szukać odległych i tak jaskrawych przykładów: Południowa Obwodnica Gdańska czy Trasa Sucharskiego nie są finansowane wyłącznie ze środków Gdańska.
Zobacz także: Unijne pieniądze na drogi ekspresowe na Pomorzu.
Urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekonują jednak, że szanse na to, by powstała tu droga ekspresowa za pieniądze państwa są minimalne.
- Wróćmy do rzeczywistości. Szanse na to są minimalne, albo wręcz żadne - rozwiewa nadzieje dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek. - Dokumentacja nie spełnia wymogów dla dróg ekspresowych. Może być przyspieszona, ale nie ekspresowa. Przypomnę, że Trasę Kaszubską procedujemy od trzech lat - to nie są proste sprawy. Dokumentacji OPAT nie można zostawić na takim etapie, bo decyzja środowiskowa nie zostanie wydana dla wariantów, które praktycznie się od siebie nie różnią - przekonuje.
Czytaj więcej: Dlaczego OPAT nie powstanie.
Dlatego władze Gdyni i samorządowcy zrzeszeni w stowarzyszeniu Norda chcą przekonać polityków, że za drogę, którą co roku na wakacje zmierza także "warszawka", powinno zapłacić państwo. 5 grudnia w sejmie spotka się komisja opiniująca projekty drogowe.
- Będziemy rozmawiać o wspólnych cechach Obwodnicy Metropolitalnej i OPAT-u. Jeśli nie zrobimy OPAT-u, to metropolitalna nie będzie przecież kompletna. Oba projekty należy traktować jako całość - przekonuje poseł Stanisław Lamczyk.
Wsparcie posła Platformy Obywatelskiej będzie ważne, bo wspomniana Obwodnica Metropolitalna już w pierwszym założeniu powstawać miała za pieniądze krajowe. Na razie jest jeszcze melodią przyszłości, ale brzmiącą nieco wyraźniej niż OPAT.
- Brak finansowania dla OPAT to decyzja polityczna - nie ma złudzeń prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Tymczasem projekt nie jest regionalny, ale krajowy. My nie mówimy, że droga ma być ekspresowa, ale krajowa - to fundamentalna różnica! O OPAT wszyscy będą mówić coraz głośniej, bo my o to zadbamy. Nie cofniemy się. Nie szukamy wrogów, ale sojuszników, więc będziemy eleganccy, ale stanowczy - mówi z pasją Wojciech Szczurek. - To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest ważne dla Pomorza i Polski. Bez tej drogi Obwodnica Metropolitalna będzie miała mylącą nazwę, bo de facto będzie półmetropolitalna. Nie ominie się nią przecież całej metropolii. Nie mamy szansy na wkład własny nawet przy współfinansowaniu z unijnego programu RPO. Gmin na to nie stać, także dlatego pomoc państwa jest nieodzowna - zaznacza.
Wizualizacja OPAT-u. Tu jeszcze z dwoma pasami ruchu.
Opinie (286) 4 zablokowane
-
2013-12-03 12:51
OPAT TAK! W tym kształcie NIE!
Taki przebieg OPAT zamieni dużą część już podzielonej Redy w węzeł komunikacyjny. Podzieli miasto jeszcze bardziej zupełnie oddzielając część dzielnic. Istniejącą, zabudowaną dzielnicę przetnie na pół. Tę część trasy trzeba przeprojektować i wypuścić ruch na Półwysep po prostej przez lasy robiąc do Redy tylko zjazd. Przy istnieniu Trasy Kaszubskiej tranzyt do Szczecina spokojnie sobie poradzi.
- 9 14
-
2013-12-03 12:53
kto mieczem wojuje od miecza ginie. Nie siliłbym się i nie prężył muskułów, bo projekt i tak padnie.
- 13 19
-
2013-12-03 12:53
(2)
poza opat gdynia i gdansk wspolnie
(tak wiem ze to trudne slowo dla trojmiejskich "politykow")
powinny jak najszybciej zbudowac nawet najprostsze drogi obwodowe choc czesciowo odciazajace Chwaszczyno i Żukowo
bo rozwiazania komunikacyjne w tych miejscowosciach wolaja o pomste do nieba i nie tylko korkuja trojmiasto ale i niszcza zycie tam mieszkajacych...- 16 4
-
2013-12-03 12:54
(1)
a mieszkańcy Chwaszczyna i Osowy z tego co pamiętam nie chcieli drogi szybliego ruchu. Więc nie robić im żadnej drogi.
- 5 3
-
2013-12-03 13:00
mowimy o drogach obwodowych omijajacych centrum miast a nie o drogach szybkiego ruchu ani stupasmowych obwodnicach
a przy takim jak twoje mysleniu to ludzie dalej by siedzieli na drzewach i banany prostowali (by byly zgodne z unijanorma...)- 1 1
-
2013-12-03 12:53
To jest ZEDECYDOWANIE DROGA O ZNACZENIU KRAJOWYM (4)
Wiecznie zapchana pojazdami z tablicami rejestracyjnymi z calego kraju.
Przede wszystkim jednak korzystaja z niej pojazdy z Mazowsza, Lodzkiego, Gornego Slaska, Swietokrzyskiego i Malopolski. Coraz czesciej jada nia Rosjanie.
Czy to jest malo????? Dla Kogo to jest malo?????
Poza szczytem mozna na niej zobaczyc wiecej pojazdow z obcymi tablicami niz miejscowych.
Duzemu i Malemu Trojmiastu sluzy ona glownie w godzinach szczytowych, poza nim widac na niej kawal zmotoryzowanego swiata.- 32 10
-
2013-12-03 13:07
Drogi krajowe niebędące ekspresowymi (3)
w Gdyni musi wybudować Gdynia. Takie są przepisy. Tak jak trasę W-Z budował Gdańsk a nie państwo. Gdynia do takiej drogi może dostać wsparcie unijne.
- 11 2
-
2013-12-03 13:16
Caly budzet Gdyni wynosi 200 mln. (2)
Napisz mi madralo jak Gdynia z takim brakiem kasy
ma wybudowac droge za 1,66 mld ???
Jakie dotacje, do czego, do 50 mln z gdynskiego budzetu. Reszta budzetu musi pojsc na inne cele: zima, drogi lokalne, etc....- 3 11
-
2013-12-03 13:37
i 20 mln na reklamę władzy w swoim mieście
nie zapominaj o tym... i tak przez lata urzędowania
- 5 2
-
2013-12-03 16:29
Przestań bredzić. Budżet Gdyni to ok. 1,35 miliarda zł. Policz sobie teraz zbędne inwestycje jak:
lotnisko - obecnie (licząc też koszty funkcjonowania) to już będzie ok. 200 mln zł
szkoła filmowa - planowane 40 mln zł
estakada rowerowa - 10 mln zł
infobox - 8 mln zł
I już by było na 15% wkładu własnego, do tego inne gminy i samorząd województwa też by się dorzuciły a o resztę można się starać z funduszy unijnych, tylko trzeba myśleć realnie a wywalać kasę na pomniki głupoty.- 7 2
-
2013-12-03 12:58
szczurek i reszta Polski...
przeciez to jego wybor wiec niech nie placze.
- 17 13
-
2013-12-03 12:59
W korku na wakacje
Zapytaj ludzi w Polsce gdzie jest Reda. Od wielu lat to robię licząc na inną odpowiedź. Niestety, w ogromnej większości jest taka sama - tam gdzie się stoi w korku na Hel!
- 29 2
-
2013-12-03 13:00
Co z korkami z chwaszczyna do żukowa. Zwariować można. (1)
- 12 4
-
2013-12-03 13:30
To jest sprawa powiatu kartuskiego, ani Gdyni czy Gdańska
- 5 0
-
2013-12-03 13:01
budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 zł a 1,66 mld zł brutto (1)
spory rozrzut :)
- 7 7
-
2013-12-04 10:50
dobre - trzeba wybrac najtańszą ofertę i będzie dobrze :)
- 0 0
-
2013-12-03 13:01
Po jakie licho było lotnisko w Gdyni (7)
Te pieniądze trzeba było przeznaczyć na drogi, ale chore ambicje przeważyły i ekipa Szczurka musiała prosić o pomoc Gdańsk.
- 38 26
-
2013-12-03 13:03
darek tu nie Przychodnia Zdrowia Psychicznego (6)
jak masz problemy z dotarciem tam podam ci adres, abyś nie błądził PO tym forum
- 5 22
-
2013-12-03 13:07
o Bezstronny! (3)
Skoro umiesz już wrzucać linki, wrzuć proszę link do unijnego dzieła o 0,5 milionowej Gdyni. Udowodnisz, ze nie jesteś MITOMANEM.
Nigdy ci tego nie odpuścimy.- 13 3
-
2013-12-03 13:21
wszystko robicie celem pognębienia najbardziej rozwojowego z miast (2)
bo się boicie, a przykładem dobitnym jest m.in. OPAT.
A link ci wskazałem do programów unijnych abys sobie po hasie wyszukał, bo moderator link wyciął.
W programie pisze jasno, że do 2050 r. miasta z dynamiką rozwojową podobną do Gdyni mogą wzrosnąć 2x z tego prosty rachunek.
No dla ciebie pewnie nie, bo niczym Neron najchętniej psychopacie, podpaliłbyś to wspaniałe miasto, aby nie sprawiało konkurencji wiadomo komu?- 6 18
-
2013-12-03 14:00
jesteś jednak MITOMANEM.
miałeś szansę wesprzeć się odnośnikiem do dokumentu (rzekomego) - nie zrobiłeś tego,
bo ten DOKUMENT nie istnieje!
Mówiłem ci. Szkodzisz innym. Lecz się, mitomanie.- 12 3
-
2013-12-03 14:02
Chwila chwila. Jeszcze niedawno twierdziłeś, że 500 tys. mieszkańców Gdynia będzie miała w 2030 r., teraz już się robi 2050 r.? Po drugie wystarczy zajrzeć do oficjalnych danych GUS i sprawdzić sobie przyrost naturalny oraz saldo migracji dla Gdyni a nie czytać jakieś bliżej nieokreślone programy unijne aby wydedukować jak może się zmieniać liczba mieszkańców. Po trzecie podaj link, już ci pokazano, że można podać bezpośredni link, np:
3w.trojmiasto.pl- 8 2
-
2013-12-03 13:17
Ale przecież to sam Nadprezydent rozważał oddanie Kosakowa w ręce Gdańska.
O, żeby nie było - http :// bitly/18XqKH4
PS. Wiem, Wyborcza kłamie.- 15 2
-
2013-12-03 13:38
adres znasz z autopsji? leczysz się tam?
ale niestety nieskutecznie, zmień przychodnię i lekarzy
- 2 0
-
2013-12-03 13:01
Moze przyszedl juz czas na protesty z prawdziwego zdarzenia (3)
Raz a porzadnie zrobic serie blokad Obwodnicy Trojmiasta. Zamknac zdecydowanie wjazd do Gdyni na wysokosci zjazdow do Oliwy-Osowy, badz Wrzeszcza. Pokazac GORZE co to za droga ta Obwodnica i jakie prawdziwe znaczenie ma dla reszty kraju.
Miejscowi poradza sobie w tym czasie znanymi oplotkami, ale Warszafka i reszta utkna na amen.- 25 10
-
2013-12-03 13:24
totalna blokada w sezonie letnim
jestem ZDECYDOWANIE ZA
- 9 3
-
2013-12-03 13:42
zablokuj sobie mozg !
- 5 8
-
2013-12-03 13:55
I jak się w taką zblokowaną obwodnicę wbijesz, to pierwszy będziesz pluł, że co to za swołocz sobie wymyśliła.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.